Р Е Ш Е Н И Е
№ 545
Стара Загора, 14.02.2024г.
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Старозагорският административен съд, в
публично съдебно заседание на осемнадесети януари през две хиляди двадесет и четвърта
година, в състав:
Председател: БОЙКА ТАБАКОВА
Членове: ИРЕНА ЯНКОВА
РАЙНА ТОДОРОВА
при
секретар Албена Ангелова
и
с участието на прокурор Петко Георгиев
като
разгледа докладваното от съдия Р. Тодорова КАН дело № 285 по описа за 2023г.,
за да се произнесе съобрази следното:
Производството е по реда на чл.208 и сл. от
Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.63в от Закона за
административните нарушения и наказания /ЗАНН/.
Образувано е по касационна жалба на Директора
на Регионална инспекция по околната среда и водите – Стара Загора, подадена
чрез пълномощника му адв. Д.Д. ***, против Решение № 38 от 04.09.2023г.,
постановено по АНД № 5/ 2022г. по описа на Районен съд – Гълъбово, с което е отменено
като незаконосъобразно Наказателно постановление № 73 от 09.12.2021г., издадено
от Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите (РИОСВ) - Стара
Загора.
В
жалбата се съдържат оплаквания за постановяване на съдебното решение в нарушение и при неправилно приложение на закона
- касационно основание по чл. 348, ал.1, т.1 във вр. с ал.2 от НПК във вр. с
чл. 63в от ЗАНН. Жалбоподателят оспорва като необоснован направения от въззивния
съд извод, че не е доказано извършването на вмененото на санкционираното лице
административно нарушение. Поддържа, че обстоятелството, че апаратурата, която
следва да извършва СНИ, не е работила, се установява и доказва от изготвения от
„БРИКЕЛ“ ЕАД месечен доклад за СНИ за м. юли 2021г. Направено е искане обжалваното
съдебно решение да бъде отменено и вместо него да се постанови друго, с което
да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно Наказателно постановление №
73 от 09.12.2021г. на Директора на РИОСВ - Стара Загора.
Ответникът по касационната жалба – „БРИКЕЛ“ ЕАД, гр.
Гълъбово, чрез пълномощника си по делото, в съдебно заседание и в представения
писмен отговор, оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена.
Поддържа че обосновано, в съответствие и при правилно приложение на закона съдът
е постановил отмяна на наказателното постановление, за което излага подробни
съображения.
Представителят на Окръжна прокуратура – Стара
Загора в съдебно заседание дава заключение че касационната жалба е основателна и
предлага съдебното решение да бъде отменено, като неправилно и незаконосъобразно.
Касационният състав на съда, след като обсъди
събраните по делото доказателства, наведеното от жалбоподателя касационно
основание, доводите и становищата на страните и като извърши на основание
чл.218, ал.2 от АПК служебна проверка на валидността, допустимостта и
съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за
установено следното:
Касационната жалба е подадена в законово
установения срок, от надлежна страна за която съдебният акт е неблагоприятен и е
процесуално допустима.
Разгледана по същество жалбата е неоснователна.
Производството пред Районен съд – Гълъбово
се е развило по жалба на „БРИКЕЛ“ ЕАД, против Наказателно
постановление (НП) № 73 от 09.12.2021г., издадено от Директора на Регионална
инспекция по околната среда и водите -
Стара Загора, с което, въз основа на съставен Акт за установяване на
административно нарушение (АУАН) № 73 от 27.08.2021г., на „БРИКЕЛ“ ЕАД, на
основание чл. 164, ал.1 от Закона за опазване на околната среда (ЗООС), е
наложена имуществена санкция в размер на 10 500лв., за нарушение на чл.123в,
т.2 от ЗООС. Административнонаказателното обвинение от фактическа страна се
основава на това, че при извършена в периода от 22 юни до 24 юни 2021г., в
изпълнение на Заповед № РД-08-95/10.06.2021г. на Директора на РИОСВ-Стара
Загора планова проверка на „БРИКЕЛ“ ЕАД от длъжностни лица при РИОСВ-Стара
Загора, за изпълнение на условията от Комплексно разрешително № 40-Н1/2011г.
(актуализирано с Решение № 40-Н1-И0-А2/2018г.), отразена в Констативен протокол
№ 008706/24.06.2021г., е установено, че не се изпълнява Условие 9.6.1.2, респ.
Условие 9.6.1.1 от Условие 9.6.1 Изисквания към собствения мониторинг на
емисиите на вредни вещества във въздуха. При проверката на 23.06.2021г. било
установено, че апаратът за измерване съдържанието на кислород в отпадъчните
димни газове не работи. Съгласно Условие 9.2.1.1., Таблица 9.2.1-продължение, нормите
за допустими емисии на параметрите описани в цитираната таблица се отнасят за 6
% об. съдържание на кислород в отпадъчните газове. В тази връзка, до
осигуряване на неговата изправност, е невъзможно и представянето на
концентрациите на останалите замърсители (серен диоксид, азотни оксиди, прах и
въглероден оксид) в месечните доклади от системата за Собствени непрекъснати
измервания. При неработещ апарат, концентрациите на серен диоксид, азотни
оксиди, прах и въглероден оксид не могат да бъдат приведени към определения 6%
об. съдържание на кислород. Когато измереното съдържание на кислород е различно
от определеното (в случая 6 % об. съдържание на кислород) измерената емисия (на
серен диоксид, азотни оксиди, прах и въглероден оксид) се коригира, като се
умножи с коефициента К, определен по формулата: К=21-Он/21-Ои, където Он е
определеното с Условие 9.2.1.1, Таблица 9.2.1 продължение от Комплексното
разрешително нормално съдържание на кислород в обемни проценти (в случая 6 %
об. съдържание на кислород), за което се отнасят съответните норми за допустими
емисии на описаните по-горе замърсители; Ои е измереното съдържание на кислород
в обемни проценти. Невъзможността за измерване на кислород и привеждане към
определения 6 % об. съдържание на кислород на емисиите на замърсителите
определя тяхната невалидност и респ. неизпълнение на Условие 9.6.1.1. от
Комплексното разрешително, изискващо операторът да извършва Собствени
непрекъснати измервания на емисиите на вредни вещества в отпадъчните газове,
съгласно Таблица 9.6.1, 9.6.2, при спазване на изискванията по Условия 9.6.1.2
и 9.6.1.3. В КП № 008706/24.06.2021 г. било отразено, че в периода на
проверката не са представени протоколи/документи от сервизната фирма,
извършваща профилактиката и осигуряваща поддръжката на апаратурата за
измерване, въз основа на които да се установи същността на повредата -
неработоспособност на дисплея и/или други причини, касаещи функционалността на
апарата.
Прието е, че не е изпълнено Условие 9.6.1.2, изискващо при извършване на
собствени непрекъснати измервания операторът задължително да определя
технологичните параметри на газовите потоци, съгласно чл. 48 от Наредба № 6/ 1999г.
за реда и начина за измерване на емисиите на вредни вещества, изпускани в
атмосферния въздух от обекти с неподвижни източници, в частта за измерване и
определяне на съдържанието на кислород. Последното води и до неизпълнение на
Условие 9.6.1.1, поради невъзможност концентрациите на серен диоксид, азотни
оксиди, прах и въглероден оксид да бъдат приведени към определения 6 % об. съдържание
на кислород и на практика са невалидни. Посочено е в НП, че нарушението е
извършено на 09.07.2021г. – датата на демонтиране на апарата за измерване на
кислород и установено на 15.07.2021г. – датата на постъпване в РИОСВ – Стара
Загора на приемо-предавателния протокол за демонтиране на апарата
(измервателното устройство) за измерване на кислород.
Гълъбовският
районен съд е отменил обжалваното наказателно постановление, по съображения за
неговата материална незаконосъобразност. Въз основа на събраните по делото и
обсъдени в решението доказателства, вкл. заключението на изпълнената съдебна
инженерно-химическа експертиза, въззивният съд е приел, че извършването на
вмененото на санкционираното лице нарушение по повдигнатото административнонаказателно
обвинение не е доказано от гл.т наличието на съставомерно изпълнително деяние.
Решението на Гълъбовския районен съд е постановено в
съответствие и при правилно приложение на закона.
На първо място следва да се отбележи,
че от обстоятелствената част на наказателното постановление не може еднозначно
да се установи на какви фактически обстоятелства се основава
административнонаказателното обвинение за допуснато от „Брикел“ ЕАД нарушение
на чл.123в, т.2 от ЗООС, като основание за налагане на административна санкция
по чл.164, ал.1 от ЗООС. От една страна в съставения АУАН и в издаденото въз
основа на него НП се сочи, че при извършена в
периода от 22 юни до 24 юни 2021г. планова проверка на „БРИКЕЛ“ от
длъжностни лица при РИОСВ-Стара Загора, за изпълнение на условията от
Комплексно разрешително № 40-Н1/2011 г. (актуализирано с Решение №
40-Н1-И0-А2/2018г.), отразена в Констативен протокол № 008706/24.06.2021г., е
установено, че не се изпълнява Условие 9.6.1.2, респ. Условие 9.6.1.1 от
Условие 9.6.1 Изисквания към собствения мониторинг на емисиите на вредни
вещества във въздуха – при проверката на
23.06.2021г. било установено, че апаратът за измерване съдържанието на кислород
в отпадъчните димни газове не работи. По-нататък в НП се сочи,
че нарушението е извършено на 09.07.2021г. – датата на демонтиране на апарата
за измерване на кислород т.е нарушението се обвързва с демонтирането и
предаването за ремонт на сервизната фирма на апарата (измервателното
устройство), с което се доказвало, че от същата дата – 09.07.2021г. апаратът за
измерване на кислород е демонтиран и не работи.
Фактически и
доказателствено обоснован е направеният от Гълъбовския районен съд извод, че извършването на вмененото на
санкционираното лице нарушение по повдигнатото административнонаказателно
обвинение не е доказано от гл.т наличието на съставомерно изпълнително деяние.
От доказателствата по делото по несъмнен начин се установява, че към датата на
извършената от служители на РИОСВ – Стара Загора проверка – 23.06.2021г.,
Системата за непрекъснати измервания /СНИ/ е работела и е измервала коректно
замърсителите в димните газове, като не е работил единствено дисплея на
газоанализатор Ultramat/Oximat 6, като липсата на показания на дисплея не се
отразява на другите функции на уреда, който продължава да измерва коректно. Че измервателното устройство на 23.06.2021г. е
работело и е измервало коректно замърсителите в димните газове, се потвърждава
и от заключението на изпълнената по делото съдебна инженерно-химическа
експертиза. Съгласно заключението повреденият дисплей на газоанализатора
ULTRAMAT /ОХУМАТ 6 не се отразява върху функционирането на АС за СНИ, като същият
функционира нормално до 09.07.2021г., когато е демонтиран за калибровка от
обслужващата фирма. Последното е в изпълнение на дадено от РИОСВ – Стара Загора
с Констативен протокол № 008706/24.06.2021г. задължително предписание. Очевидно
изпълнението на даденото от РИОСВ – Стара Загора задължително предписание,
което се свързва с демонтирането и предаването за ремонт (калибровка) на
апарата (измервателно устройство) ULTRAMAT
/ОХУМАТ 6, не може да бъде разглеждано като неизпълнение на Условие 9.6.1.2,
респ. Условие 9.6.1.1 от Условие 9.6.1 Изисквания към собствения мониторинг на
емисиите на вредни вещества във въздуха от Комплексното разрешително. Както
правилно е приел Гълъбовският районен съд, приложение следва да намери
разпоредбата на чл.50, ал.5 от Наредба № 6/1999г. за реда и начина за
измерване на емисиите на вредни вещества, изпускани в атмосферния въздух от
обекти с неподвижни източници, съгласно която в случай, че собственикът или ползвателят на обекта е
експлоатирал инсталация, подлежаща на СНИ повече от общо 10 денонощия в рамките
на една календарна година, без функционираща АС за СНИ или че от АС за СНИ са
отчитани невалидни резултати, то той е длъжен незабавно след изтичане на този
срок да представи на директора на съответната РИОСВ доклад, обосноваващ
причините за неизправността на АС за СНИ, предприетите мерки за отстраняването
им, както и мерки за подобряване на експлоатационната надеждност на АС за СНИ.
В случая не се твърди нито неизпълнение от страна на „Брикел“ ЕАД на посочените
нормативно регламентирани изисквания, нито административнонаказателното
обвинение се основава на такова неизпълнение. Ето защо обосновано, от гл.т на
доказателствата и правилно, от гл.т на закона Гълъбовският районен съд е приел,
че извършването на вмененото на санкционираното лице нарушение не е доказано и
на това основание е отменил Наказателно постановление № 73 от 09.12.2021г. на Директора
на РИОСВ - Стара Загора, като неправилно и незаконосъобразно.
С оглед на изложените съображения
съдът намира че не е налице твърдяното касационно основание, поради което
обжалваното решение като валидно, допустимо и постановено в съответствие и при
правилно приложение на закона, следва да бъде оставено в сила.
Водим от горните мотиви и на основание чл.221,
ал.2, предл. първо от АПК, Старозагорският административен съд
Р Е
Ш И:
ОСТАВЯ В
СИЛА Решение
№ 38 от 04.09.2023г., постановено по АНД № 5/ 2022г. по описа на Районен съд – Гълъбово,
с което е отменено Наказателно постановление № 73 от 09.12.2021г., издадено от
Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите - Стара
Загора.
Решението не подлежи на обжалване и/или
протестиране.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.