№ 1530
гр. София, 30.04.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 16-ТИ СЪСТАВ, в публично заседание
на тринадесети декември през две хиляди двадесет и първа година в следния
състав:
Председател:ДАНИЕЛА КР. ТОШЕВА
при участието на секретаря МАРИЯ АЛ. ХАРИЗАНОВА
като разгледа докладваното от ДАНИЕЛА КР. ТОШЕВА Административно
наказателно дело № 20211110208726 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл. 58д и следващите от ЗАНН.
Обжалвано е наказателно постановление (НП) № 11-01-679/20/22.04.2021 г., издадено от
***, на длъжност Директор на Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ), гр.
София, с което на основание чл. 32, ал. 1, т. 1 вр. чл. 35, ал. 1 от Закона за държавната
финансова инспекция (обн. ДВ бр.33 от 21.04.2006 г., изм. ДВ, бр. 43 от 07.06.2016 г.), във
връзка с чл. 128, ал. 4 от Закона за публичните финанси /ЗПФ/ (Обн. ДВ, бр. 15 от
15.02.2013 г., в сила от 01.01.2014 г., изм. ДВ, бр. 91/14.11.2017 г.), на СТ. ИВ. ВЛ., с ЕГН:
**********, е наложено административно наказание „глоба“, в размер на 200 /двеста/ лева
за нарушение на чл. 128, ал. 4 от ЗПФ.
В жалбата се излагат доводи за незаконосъобразност и необоснованост на НП. Отрича се
фактът на извършване на нарушението и се оспорват констатациите на АНО. Иска се
отмяната на наказателното постановление.
В съдебното заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява, представляван е от
упълномощен представител адв. ***, която поддържа жалбата. Сочи, че жалбоподателят не е
извършил административното нарушение и се иска отмяна на санкцията. В условията на
алтернативност се пледира за приложението на чл. 28 от ЗАНН. Моли за присъждане на
адвокатско възнаграждение съгласно чл. 36, вр. чл. 38, т. 3 от Закона за адвокатурата.
Административно–наказващият орган, редовно уведомени, се представляват от
упълномощен представител юрк. *** която оспорва жалбата. Счита нарушението за
безспорно доказано. Счита, че АНО правилно е приложил материалния закон. В писмени
1
бележки изразява подробни съображения по същество. Моли НП да бъде потвърдено като
правилно и законосъобразно. Моли да ѝ бъде присъдено юрисконсулстско възнаграждение.
Съдът като обсъди доводите на страните и събраните по делото писмени и гласни
доказателства намира за установено следното:
Жалбата е депозирана в законоустановения срок, от надлежно легитимирано лице, срещу
акт, който подлежи на съдебен контрол и е процесуално допустима.
Съдът, след като обсъди събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и
логическо единство във връзка с оплакванията в жалбата, приема за установено
следното:
Със Заповед № ФК-10-1327 от 16.09.2020 г. на Директора на АДФИ е възложено на св. Т. Н.
Б. – държавен финансов инспектор от отдел Четвърти на дирекция „Инспекционна дейност“
при АДФИ, да извършва финансова инспекция на Община *** за проверка на
законосъобразността относно отчетените просрочени задължения на общината към
31.12.2019 г., във връзка със спазване на чл. 128, ал. 4 от ЗПФ, в това число и относимите
разпоредби от ЗПФ. Длъжностните лица направили следните констатации:
Община *** се представлява от кмета СТ. ИВ. ВЛ., който изпълнява длъжността от
04.11.2019 г. и към настоящия момент.
С разпоредбите на чл. 11, ал. 3 от Закона за публичните финанси е регламентирано, че
кметът на общината е първостепенен разпоредител с бюджет по бюджета на общината. По
реда на чл. 11, ал. 4 от ЗПФ, правомощията на първостепенен разпоредител с бюджет може
да се делегират, като делегирането не освобождава съответния първостепенен разпоредител
с бюджет от отговорността за изпълнението на делегираните правомощия.
Съгласно разпоредбата на чл. 7, ал. 5 от ЗПФ, кметът на общината организира и ръководи
съставянето, внасянето в общинския съвет и изпълнението на бюджета на общината.
В изпълнение разпоредбата на чл. 94, ал. 3, т. 3 от Закона за публичните финанси, в сила от
01.01.2014 г. (изм. и доп. ДВ. бр. 91 от 14.11.2017 г.), с Решение № 1059 от 31.01.2019 г.,
Общински съвет /ОбС/ - *** е приел бюджета на Община *** за 2019 година. С цитираното
решение на ОбС - *** е приет и план-график за разплащане на просрочените задължения за
2019 г., съгласно Приложение № 8. Видно от посоченото приложение, ОбС е приел: от
просрочените задължения към 31.12.2018 г., в общ размер на 9 928 413,67 лева, през 2019 г.
да бъдат разплатени просрочени задължения в размер на 6 753 014 лв. В приетия план-
график за обслужване на просрочените задължения за 2019 г. е предвидено през първо
тримесечие да бъдат разплатени 2 057 614 лв. през второ тримесечие - 2 232 800 лева, през
трето тримесечие - 1 121 000 лева и през четвърто тримесечие - 1 341 600 лева или общо 6
2
753 014 лева.
Извършена е проверка на оборотната ведомост на общината към 31.12.2018 г., при която е
установено, че по задбалансовите сметки от подгрупа 992 „Статистика за просрочени
задължения”, отчетна група „Бюджет“, са отчетени суми в общ размер от 9 928 413,67 лв., в
т. ч. по сметки: 9922 „Просрочени задължения за внасяне на данъци, вноски, такси и
административни санкции – 250 017,48 лв.; 9923 „Просрочени задължения към доставчици“
- 8 679 537,14 лв.; 9929 „Други просрочени задължения“ - 998 859,05 лв.
Установило се, че в изпълнение на т. 10. 4 и т. 12 от указание № ФО-4/26.01.2016 г. на МФ и
в срока по т. 15 от същото указание, на 26.02.2019 г. в Информационната система за
общините (ИСО) от Община *** е представена справка на просрочените вземания и
задължения чрез попълване на макет (файл) ,,Prosrochia_2018_12_6404.xlsx“. Съгласно
представената справка в МФ просрочените задължения на общината към 31.12.2018 г. са
отчетени по задбалансови сметки: 9922 „Просрочени задължения за внасяне на данъци,
вноски, такси и административни санкции -250 017,48 лв.; 9923 „Просрочени задължения
към доставчици“ - 8 679 537,14 лв.; 9929 „Други просрочени задължения“ - 998 859,05 лв.
Общият размер на просрочените задължения в справката към 31.12.2018 г. възлиза на 9 928
413,67 лв. и съответства на отчетените по задбалансовите сметки от подгрупа 992
„Статистика за просрочени задължения”, отчетна група „Бюджет“ в оборотната ведомост на
Община ***.
С Решение № 1160 от 11.04.2019 г., ОбС - *** е приел годишния отчет за изпълнение на
бюджета на общината към 31.12.2018 г.
Наличните към 31.12.2018 г. просрочени задължения по видове групи се разпределят, както
следва:
- капиталови разходи - 272 097 лв.
- външни услуги - 3 119 804 лв.
- топлоенергия, вода, горива и електроенергия - 2 872 386 лв.
- задължения за ДДС, данък ЗКПО, финансови корекции при неизпълнение на проекти по
оперативни програми - 998 859 лв.
- данъци, вноски, такси и административни санкции - 250 017 лв.
- текущ ремонт - 2 415 250 лв.
Контролните органи взели предвид разпоредбата на чл. 128, ал. 4 от ЗПФ /ДВ, бр. 91 от
14.11.2017 г./, съобразно която не се допуска увеличение на наличните по бюджета на
общината към края на годината просрочени задължения спрямо отчетените към края на
предходната година, ако наличните към края на предходната година просрочени задължения
надвишават 5 на сто от отчетените разходи.
В случая наличните по бюджета на общината към края на 2019 г. просрочени задължения
възлизат в общ размер на 11 534 103,91 лв. Същите са отчетени по задбалансовите сметки от
подгрупа 992 „Статистика за просрочени задължения”, отчетна група „Бюджет“ в
3
оборотната ведомост на Община *** към 31.12.2019 г., в т. ч. по счетоводни сметки както
следва: 9923 „Просрочени задължения към доставчици“ - 6 758 495,94 лв.; 9928 „Просрочени
задължения по заеми“ - 4 000 000 лв.; 9929 „Други просрочени задължения“ - 775 607,97 лв.
Така отчетените към 31.12.2019 г. просрочени задължения в общ размер на 11 534 103,91
лв., превишават отчетените към 31.12.2018 г. просрочени задължения в общ размер от 9 928
413,67 лв., т. е. наличните по бюджета на общината към края на 2019 г. просрочени
задължения са се увеличили с 1 605 690,24 лв. спрямо отчетените такива към 31.12.2018 г.
Такова превишение, съобразно нормата на чл. 128, ал. 4 от ЗПФ би било законосъобразно,
ако наличните към края на предходната година просрочени задължения не надвишават 5 на
сто от отчетените разходи.
Във връзка с изчисление на съотношението на просрочените задължения на Община *** към
отчетените разходи по бюджета на общината към 31.12.2018 година, финансовият инспектор
установил:
Съгласно чл. 45, ал. 1, т. 2 от ЗПФ и Методически указания № АД-6/07.06.2016 г. /чл. 2, т. 4/
по прилагането на чл. 130а, ал. 1 от ЗПФ, издадени от Министъра на финансите, „разходите“
по бюджета на общината включват общата сума на разходите, отчетени за държавни, местни
дейности и дофинансиране на бюджета на общината за заплати, възнаграждения и
осигурителни вноски на персонала; разходи за текуща издръжка; разходи за лихви; социални
разходи и стипендии; субсидии и трансфери; капиталови разходи и капиталови трансфери.
Това са сумите, отчетени по всички разходни параграфи и подпараграфи на Единната
бюджетна класификация /ЕБК/, с изключение на разходите, отчетени по §§ 19-00 „Платени
данъци, такси и административни санкции“.
Видно от отчета за изпълнение на бюджета на Община *** към 31.12.2018 г., отчетените
разходи (Раздел II Разходи - Рекапитулация по параграфи и подпараграфи) са в общ размер
на 62 098 930 лв., а отчетените суми по §§ 19-00 са в размер на 663 600 лв. Предвид
гореизложеното, разходите по бюджета на общината по смисъла на чл. 45, ал. 1, т. 2 от ЗПФ,
са в общ размер на 61 435 330 лв. (62 098 930 лв. - 663 600 лв.).
В случая към 31.12.2018 г. наличните просрочени задължения по бюджета на общината
възлизат на 9 928 413,67 лв., а отчетените разходи към 31.12.2018 г. възлизат на 61 435 330
лв., или съотношението на налични просрочени задължения към 31.12.2018 г„ спрямо
отчетени разходи към 31.12.2018 г. е 16,16 на сто (/9 928 414 : 61 435 330/ х 100) при
определен размер с нормата на чл. 128, ал. 4 от ЗПФ - 5 на сто, в стойностно изражение - 3
071 766 лв. /61 435 330 х 5%/.
Предвид изложеното, отчетените към 31.12.2019 г. просрочени задължения на Община ***,
не следва да превишават сумата от 3 071 766 лв.
При извършената проверка на оборотната ведомост на Община *** към 31.12.2019 г. е
установено, че по задбалансовите сметки от подгрупа 992 „Статистика за просрочени
задължения”, отчетна група „Бюджет“, са отчетени суми по сметки: 9923 „Просрочени
задължения към доставчици“, в размер на 6 758 495,94 лв.; 9928 „Просрочени задължения по
4
заеми“, в размер на 4 000 000 лв. и 9929 „Други просрочени задължения“, в размер на 775
60607,97 лв. В изпълнение на т. 10.4 и т. 12 от указание № ФО-4/05.02.2019 г. на МФ и в
срока по т. 15 от същото указание, на 26.02.2020 г. в Информационната система за общините
(ИСО) от Община *** е представена Справка на просрочените вземания и задължения чрез
попълване на макет (файл) ,,Prosrochia_2019_12_6404.xlsx“. В представената справка в МФ
просрочените задължения на общината са отчетени по задбалансови сметки: 9923
4
„Просрочени задължения към доставчици', в размер на 6 758 496 лв.; 9928 „Просрочени
4444
задължения по заеми, в размер на 4 000 000 лв. и 9929 „Други просрочени задължения, в
размер на 775 608 лв. Същите са в общ размер от 11 534 104 лв., като посочените суми
съответстват на отчетените по сметките в оборотната ведомост на общината и надвишават с
1 605 700 лв. отчетените просрочените задължения към 31.12.2018 година (9 928 414 лв.).
Наличните към 31.12.2019 г. просрочени задължения по видове групи се разпределят, както
следва:
- капиталови разходи - 324 617 лв.
- външни услуги -2 211 978 лв.
- топлоенергия, вода, горива и електроенергия - 2 790 790 лв.
- текущ ремонт - 1 431 111 лв.
- заеми - 4 000 000 лв.
- задължения за ДДС, данък ЗКПО, финансови корекции при неизпълнение на проекти по
оперативни програми - 775 608 лв.
При проверката на счетоводните записвания през 2019 г. по задбалансовите сметки от
“
подгрупа 992 „Статистика за просрочени задължения”, отчетна група „Бюджет е
установено, че при налични в началото на годината просрочени задължения в размер на 9
928 413,67 лв., през годината са възникнали нови просрочени задължения в размер на 24 144
857,60 лв. и са погасени задължения в размер на 22 539 167,36 лв. В резултат на това
наличните просрочени задължения по бюджета на Община ***, към 31.12.2019 г. са в размер
на 11 534 103,91 лв., като същите са се увеличили спрямо края на предходната 2018 г. с 1
605 690,24 лв., или с 16,17 % .
Увеличението на просрочените задължения към 31.12.2019 г. спрямо просрочени
задължения към 31.12.2018 г. АНО приел, че се дължи на непогасения безлихвен заем,
отпуснат от централния бюджет за целите на изпълнение на Плана за финансово
оздравяване на Община ***. Видно от гореизложеното, към 31.12.2019 г. е налице
увеличение с 1 605 690,24 лв. /16,17 %/ на наличните по бюджета на общината просрочени
задължения /11 534 103,91 лв./, спрямо отчетените към края на предходната 2018 г. /9 928
413,67 лв./, въпреки, че наличните към края на предходната година просрочени задължения
надвишават 5 на сто /16,16 %/ от отчетените разходи. Актосъставителят приел, че е налице
нарушение на изискванията, заложени в разпоредбата на чл. 128, ал. 4 от ЗПФ.
Поради това и на жалбоподателя бил съставен АУАН № 11-01-679/26.10.2020 г. за
5
извършено административно нарушение на чл. 128, ал. 4 от ЗПФ, който му бил връчен
срещу подпис.
Въз основа на така съставения АУАН е издадено обжалваното наказателно постановление №
11-01-679/20 /22.04.2021 г., съставено от Директора на Агенцията за държавна финансова
инспекция, с което на основание чл. 32, ал. 1, т. 1 вр. чл. 35, ал. 1 от Закона за държавната
финансова инспекция във връзка с чл. 128, ал. 4 от Закона за публичните финанси, на СТ.
ИВ. ВЛ., с ЕГН: **********, е наложено административно наказание „глоба“, в размер на
200 /двеста/ лева за нарушение на чл. 128, ал. 4 от ЗПФ.
Изложената фактическа обстановка съдебният състав прие за установена въз основа на
събраните по делото доказателствени материали: показанията на актосъставителя Т. Н. Б. и
писмените доказателства по делото, приобщени по надлежния ред, визиран в чл. 283 от
НПК, а именно: Заповеди с № ФК-10-1327/16.09.2020 г.; справка за отговорните длъжностни
лица при община *** за периода 01.01.2019 - 31.08.2020 г., Решение от 30.01.2018 г. за
приемане бюджета на община *** за 2018 г.; Решение № 1160 от 11.04.2019 г. на общински
съвет ***; Решение № 1059 от 31.01.2019 г. на общински съвет ***; Решение № 245 от
27.08.2020 г. на общински съвет ***; справка за просрочени вземания и задължения;
съобщение до С.В. в качеството му на кмет на община *** от 14.10.2020 г.; справка
просрочени задължения на община *** към 31.12.2018 г. и 31.12.2019 г.; справка на
средногодишен размер на отчетени разходи на община *** през 2016 г., 2017 г. и 2019 г.;
Заповед № ЗМФ-535/29.07.2020 г. на Министъра на финансите; пълномощно за ***
Съдът намира, че показанията на разпитания свидетел Т.Б. са непротиворечиви и
последователни и се подкрепят от останалия събран по делото доказателствен материал,
поради което им дава вяра изцяло. Свидетелят е извършил проверката и излага преки
впечатления и спомени от процесното събитие.
Съдът кредитира в цялост цитираната доказателствена съвкупност, намирайки гласните и
писмени доказателствени източници за безпротиворечиви и допринасящи за правилното
изясняване на фактическата обстановка.
При така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна
следното:
При разглеждане на дела по оспорени наказателни постановления, районният съд е
инстанция по същество, с оглед на което дължи цялостна проверка относно правилното
приложение на материалния и процесуалния закон, независимо от основанията, посочени от
жалбоподателя. В изпълнение на това свое правомощие, съдът констатира, че съставеният
АУАН и оспорваното наказателно постановление са издадени от компетентни органи, в
предвидената от закона писмена форма, при спазване на установения ред и в преклузивните
срокове, предвидени в разпоредбата на чл. 34 от ЗАНН. Налице е редовна процедура по
връчването на АУАН и НП на жалбоподателя.
6
Налице са основания за отмяна на процесното НП:
От доказателствата по делото безспорно се установява, че при налични в началото на
годината просрочени задължения в размер на 9 928 413,67 лв., през годината са възникнали
нови просрочени задължения в размер на 24 144 857,60 лв. и са погасени задължения в
размер на 22 539 167,36 лв. В резултат, наличните просрочени задължения по бюджета на
Община ***, към 31.12.2019 г. са в размер на 11 534 103,91 лв., като същите са се увеличили
спрямо края на предходната 2018 г. с 1 605 690,24 лв., или с 16,17 %, респ. надвишаващи
максималния праг от 5%, заложен в разпоредбата на чл. 128, ал. 4 от ЗПФ.
АНО неправилно е ангажирал административно-наказателната отговорност на
жалбоподателя. В хода на делото не се установи причинно-следствена връзка между
конкретни действия на кмета на община *** – С.В., и причинения съставомерен резулат –
увеличаване на просрочените задължения на Общината спрямо предходната година. С.В.
изпълнява длъжността – кмет на община *** от 04.11.2019 г. В обстоятелствената част на
НП е посочено, че увеличението на просрочените задължения към 31.12.2019 г. спрямо
просрочени задължения към 31.12.2018 г. се дължи на непогасения безлихвен заем, отпуснат
от централния бюджет за целите на изпълнение на Плана за финансово оздравяване на
Община ***. Всички решения за изпълнение на бюджета за 2019 г. са взети преди
встъпването на жалбоподателя в длъжност. Следователно, увеличението на просрочените
задължения се дължи на действия/решения, които са взети/предприети преди
жалбоподателят да е придобил качеството отговорно длъжностно лице. АНО не е посочил
нито едно конкретно решение или действие на жалбоподателя, което да е довело до
надвишаване на максимално допустимите прагове на разходи.
Предвид гореизложеното, АНО е изтълкувал материалния закон неправилно, като
необосновано е приел, че кметът на общината отговаря за действия, извършени преди
встъпването му в длъжност. АНО не е изследвал всички спорни обстоятелства и не е
посочил конкретните решения, които са довели до увеличаването на задълженията. В
допълнение – не се доказа съпричастност на жалбоподателя към процесното деяние.
Процесното НП се явява неправилно и следва да бъде отменено изцяло.
По разноските:
Предвид изхода от производството и направеното изрично искане от процесуалния
представител на жалбоподателя, на основание чл. 63д, ал. 1 ЗАНН, вр. чл. 143, ал. 1 АПК,
правото на разноски се поражда за жалбоподателя и те следва да бъдат заплатени на същия
от бюджета на органа, издал обжалваното НП, което подлежи на отмяна. В хипотеза на
безплатна адвокатска помощ и липса на предоставен договор, Съдът следва да определи
възнаграждение в съответствие с Наредба за заплащането на правната помощ. Предвид
фактическата и правна сложност на делото, съдът счита, че възнаграждението следва да
бъде определено в законоустановения минимум по чл. 27е от Наредбата, а именно – 80 лева.
7
По изложените съображения и на основание чл. 63, ал. 2, т. 1 от ЗАНН и чл. 63д, ал. 1 от
ЗАНН
СЪДЪТ
РЕШИ:
РЕШИ:
ОТМЕНЯ изцяло наказателно постановление № 11-01-679/20/22.04.2021 г., издадено от
Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция.
ОСЪЖДА АГЕНЦИЯТА ЗА ДЪРЖАВНА ФИНАНСОВА ИНСПЕКЦИЯ със седалище гр.
София, да заплати на СТ. ИВ. ВЛ., с ЕГН: ********** чрез адв.*** ***, сумата от 80,00
/осемдесет/ лева, представляваща направените разноски за процесуално представителство в
настоящата инстанция.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд
София – град, в 14-дневен срок от съобщението за изготвянето му до страните.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
8