Решение по дело №2239/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1665
Дата: 30 юли 2019 г.
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20197180702239
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 юли 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Gerb osnovno jpegАдминистративен  съд  Пловдив

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 1665

 

гр.Пловдив, 30 . 07 . 2019г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Административен съд-Пловдив, VI състав, в открито заседание на тридесети юли през две хиляди и деветнадесета година, в състав :

                                                                              Административен съдия : Здравка Диева

 

С участието на секретаря Г.Г., като разгледа докладваното от съдията адм.д.№ 2239/2019г., за да се произнесе, взе предвид следното :

            Производство по реда на чл.111 ал.3 от Закона за изпълнение на наказанията и задържането под стража /ЗИНЗС/.

            О.О.С. ***, **** /лишен от свобода/ обжалва Заповед № Л - 1882/16.07.2019г. на Началник на затвора - Пловдив, с която е му е наложено дисциплинарно наказание – две денонощия изолиране в наказателна килия.

            Твърди се незаконосъобразност на заповедта с искане за отмяната й. Счита се за тенденциозно отношението към него, тъй като е със задух и от началото на 2015г. до 2019г. не е имал наказания. Заявено е, че след като е потърсил съдействие за вреди, причинени от служителите на администрацията при затвора по реда на ЗОДОВ и са образувани съдебни дела, към оспорващото лице има натиск – „поръчка“, за да няма съдебна отговорност и да се откаже от обжалването по конкретно посочено в жалбата дело. По отношение оспорената заповед се твърди, че е имало поръчка за бой.

            Ответникът Началник на затвора – Пловдив оспорва жалбата чрез процесуален представител Н.А., инспектор „Режимна дейност“, лице с висше юридическо образование. Счита заповедта за законосъобразна, постановена от компетентен административен орган и мотивирана обосновано. По същество се поддържа, че затворническата администрация е взела обективно отношение към проявите на лицето.

            Окръжна прокуратура-Пловдив не се представлява.

            1. Жалбата е подадена в срока по чл. 111 ал.1 ЗИНЗС. Съгл. тази норма : „Заповедта за дисциплинарно наказание изолиране в наказателна килия подлежи на оспорване пред административния съд по местоизпълнение на наказанието в тридневен срок от обявяването й.“. Задължение на ответника е да представи административната преписка по издаване на оспорения административен акт, ведно с доказателства за съобщаването му на адресата. Специалният закон предвижда обявяване на заповедта, данни за който способ не са представени. Според писмено обяснение на л.св. И.К. до Началника на затвора Пловдив /л.49/ - на 17.07.2019г. л.св. О.С. отказал да подпише Заповед № Л - 1882/16.07.2019г. Преписката не съдържа информация за задължение на л.св. К. да връчва заповедта на адресата, нито друго удостоверяване за редовното й връчване. Върху екземпляр от заповедта е отразено, че С. отказал да разпише заповедта, но без данни за длъжностното лице – връчител и дата, на която е направен отказа. При задължение за доказване редовното съобщаване на акта – за ответника, конкретиката на фактите води до извод за нередовно съобщаване, което е с последица на несъобщаване. В тази хипотеза жалбата е подадена при условия на безсрочност.

            Към страните са отправени указания по доказателствата и доказателствената тежест с конкретно изискани допълнения към преписката /л.50/ и се съобразява задължението им да съдействат за установяване на истината /чл.171 ал.3 АПК/. По отношение доказателствени искания се съобразява установената от ЗИНЗС бързина на производството – чл.111 ал.3 ЗИНЗС :Съдът разглежда делото незабавно, но не по-късно от три дни от получаването на материалите, еднолично, с участието на органа, издал заповедта, жалбоподателя или негов защитник. Неявяването без уважителни причини на органа, издал заповедта, или на защитника не е пречка за разглеждане на делото. Делото се разглежда в отсъствие на жалбоподателя, ако той заяви, че не желае да се яви или явяването му е невъзможно по здравословни причини.“. Доказателствените искания следва да бъдат заявени в жалбата и да са конкретни. В случая не са заявени доказателствени искания.

            1.1. Оспорената заповед е издадена от компетентен административен орган /чл.104 ал.1 ЗИНЗС/ и авторство не е оспорено. На основание Заповед № ЧР-05-123/28.05.2019г., обжалвания административен акт е издаден от ВПД началник на Затвора – Пловдив, гл. инсп. З.И.. Правомощията за издаване на оспорения административен акт произтичат пряко от закона и в случая длъжността на титуляра се изпълнява от конкретно лице в хипотеза на ВПД, при която ответник е посоченото длъжностно лице /за разлика от хипотезата на делегиране на правомощия - органът, на когото те са делегирани, издава от свое име съответния административен акт, поради което той е страна по оспорването/.

            Правни и фактически основания : Правното основание е чл.101 т.7 ЗИНЗС : изолиране в наказателна килия за срок до 14 денонощия, което според чл. 102 ал.2 /нова – ДВ, бр. 13 от 2017г., в сила от 7.02.2017г./ е обвързано от конкретен фактически състав : „ Дисциплинарните наказания по чл. 101, т. 7 и 8 могат да се налагат само при извършено дисциплинарно нарушение по чл. 100, ал. 2, т. 4, 6, 7 или 8, както и при системни нарушения по чл. 100, ал. 2, т. 1, 2, 3 или 5.“.

            В обстоятелствената част на административния акт е посочено, че на 12.07.2019г. в 19.30ч. на пост № 6 възникнал конфликт между л.св. Наско И.Ч. и л.св. О. О. С., „с което са нарушили чл.97 т.4 вр. с чл.100 ал.2 т.5 от ЗИНЗС“. Съгл. чл.97 т.4 лишените от свобода не могат да упражняват физическо или психическо насилие, включително за решаване на възникнали конфликти помежду им. Според чл.100 ал.2 т.5 с.з. – за дисциплинарно нарушение се смята неизпълнение на задълженията или неспазване на ограниченията, предвидени в този закон. Нарушението било констатирано с докладна записка № 2373/15.07.2019г. от мл. инсп. Л.Р. – надзирател, 7 бр. обяснения от л.св. и становище от Д.Б. – ИСДВР и инсп.-психолог Н.Г.. Отразено е, че преди налагане на заповедта за наказание О.С. лично е изслушан от комисия и от ВПД Началник на затвора гр.Пловдив на 16.07.2019г.

            1.2. Според данните от преписката : В докладна записка на Л.Р. – надзирател /л.32/ - на 12.07.2019г., в 19.30ч. чул шум и силни викове от стая № 12 и влязъл вътре, като видял л.св. Ч. и л.св. О. „да се дърпат“. Надзирателят ги разделил и докладвал. На л.св.Ч. била указана медицинска помощ в медицинската служба, тъй като куцал и имал охлузване по десния крак. И двамата били поставени по разпореждане в приемно отделение. Докладната е с вх. номер от 15.07.2019г. и към същата са приложени писмени обяснения : - от И.К. – потвърждава данните от докладната записка, като е отразено че „С. и Ч.“се биеха“; - санитари потвърдили данните от докладната за охлузване по десния крак на Ч., който нямал други видими белези – датирани писмени обяснения от 12.07.2019г.; - писмените обяснения на С. и Ч. съдържат взаимни обвинения за блъскане с юмруци и относно първото започнало конфликта лице. Следва да бъде отбелязано, че писменото обяснение на л.св. Ч. от 12.07.2019г. е допълнено с писмено обяснение от 16.07.2019г. - заявил пред Началника, че на 12.07.2019г. са се майтапили /л.40/.

            В становище на ИСДВР Д.Б. /л.42/ от 15.07.2019г. е отразен случая, според докладната на надзирателя – л.св. С. и л.св.Ч. са си разменили удари и са се дърпали, като след намесата на надзирателя, л.св.Ч. е откаран в стационар за превръзка на крака. В становището на инспектор-психолог Н.Г. от 15.07.2019г. /л.43/ е отразено, че л.св. Ч. и л.св.С. имат агресивни прояви, „предвид което не е първи случай на саморазправа при взаимоотношенията им с другите лишени от свобода“, като и двамата скоро били наказвани, което показвало, че наказанията нямат значима възпираща роля за въздържане от подобни прояви.

            2. Оспорената заповед не е мотивирана от фактическа страна с обстоятелства и данни, потвърждаващи приложеното правно основание. По отношение мотивите се съобрази, че те може да се съдържат в относими към издаването на административния акт доказателства, след като същите са част от административната преписка и органът се е позовал на тях /ТР № 16 от 1975 г. на ОС на ГК на ВС/, но конкретиката на случая не попада в тази хипотеза. На основание чл.168 ал.1 АПК съдът дължи проверка за законосъобразност на оспорения административен акт на всички основание по чл.146 АПК и не се ограничава само с обсъждане на възраженията, заявени от оспорващото лице.

            От значение за спора е липсата на информация за предходни дисциплинарни наказания спрямо оспорващото лице. В съдебно заседание представителят на ответника поддържа наличие на предходно дисциплинарно наказание от същия вид с по-дълъг срок, но преписката не съдържа доказателство за твърдението, вкл. в обстоятелствената част на оспорената заповед липсва позоваване на влязъл в сила акт за дисциплинарно наказание спрямо жалбоподателя.

            Дисциплинарно наказващият орган /ДНО/ има задължение да събере всички относими за случая доказателства - както обвинителни, така и защитни. Събраните доказателства следва да бъдат анализирани в цялост, като се посочат конкретните съображения, водещи до извод, че едно или друго твърдение е необосновано. Предвид становището на инсп.-психолог, може да бъде прието, че същото е съобразено от страна на дисциплинарно-наказващият орган в изпълнение изискването на чл. 102 ал.1 ЗИНЗС : „При определяне на дисциплинарното наказание се вземат предвид характерът и тежестта на извършеното нарушение, отношението на лишения от свобода към него, поведението му преди това и здравословното му състояние.“. Съществен пропуск обаче е липсата на доказателства от състава на чл.102 ал.2 ЗИНЗС. Нормата съдържа критериите за налагане на дисциплинарно наказание от вида на оспореното : „ Дисциплинарните наказания по чл. 101, т. 7 и 8 могат да се налагат само при извършено дисциплинарно нарушение по чл. 100, ал. 2, т. 4, 6, 7 или 8, както и при системни нарушения по чл. 100, ал. 2, т. 1, 2, 3 или 5.“. Преписката не съдържа доказателства за осъществен предвидения фактически състав на цитираната норма – липсват данни за извършено дисциплинарно нарушение по чл. 100, ал. 2, т. 4, 6, 7 или 8 от закона : „ За дисциплинарно нарушение се смята : 4. завръщане след срока на домашния отпуск или прекъсването, както и използването на времето за прекъсване изпълнението на наказанието не по предназначение; 6. опити за бягство и отклонение от местата за лишаване от свобода или работните обекти; 7. физическа саморазправа с лишени от свобода или служители, както и закана за такава; 8. опит за внасяне в затвора, поправителния дом или затворническото общежитие на оръжие, наркотични вещества или други вещи, които могат да послужат за бягство или нападение. Предпоставката за налагане на дисциплинарно наказание по чл. 101 т. 7 ЗИНЗС касае алтернативност на дисциплинарните нарушения, докато втората предпоставка – „както и при системни нарушения по чл. 100, ал. 2, т. 1, 2, 3 или 5“ изисква доказана системност на конкретните нарушения - 1. неспазване на реда и дисциплината в помещенията или на работното място; 2. неизпълнение или лошо изпълнение на възложени задачи и заповеди на съответните длъжностни лица; 3. грубо нарушаване на хигиената в спалните помещения и помещенията за общо ползване, както и на правилата за охрана и безопасност на труда; 5. неизпълнение на задълженията или неспазване на ограниченията, предвидени в този закон.

            2.1. По отношение дисциплинарното производство е задължително изпълнение на задължението, вменено с разпоредбата на чл.105 ал.1 ЗИНЗС :“ Преди налагане на наказанието задължително се изслушва нарушителят.“. Разпоредбата на чл. 105 ал.1 ЗИНЗС осигурява възможност на дисциплинарно наказващия орган да получи непосредствени впечатления от поведението на служителя и да си създаде мнение за отношението му към нарушението, като по този начин формира лично становище относно вината и отговорността, като същевременно предостави на привлечения към дисциплинарна отговорност възможност да изрази становище по случая и да обясни поведението си. В случая жалбоподателят е представил писмени обяснения и са налице доказателства за изслушването му от комисия и от дисциплинарно наказващият орган.

            2.2. Съдържанието на преписката отрича правилност на приложеното правно основание - чл.101 т.7 ЗИНЗС. Както бе посочено, липсват доказателства за обвръзка с изискванията на чл.102 ал.2 от закона, която норма съдържа критериите за налагане на дисциплинарно наказание от вида на оспореното. Следователно, налице е неправилна правна квалификация – самостоятелно основание за незаконосъобразност, тъй като степента на въздействие на наложеното дисциплинарно наказания се основава на изрични основания - само при извършено дисциплинарно нарушение по чл. 100, ал. 2, т. 4, 6, 7 или 8, както и при системни нарушения по чл. 100, ал. 2, т. 1, 2, 3 или 5.“.

            В хипотеза на извършено дисциплинарно нарушение, не се установи да попада в обхвата на приложената от ДНО правна квалификация.

            Мотивиран с изложеното и на основание чл.111 ал.6 т.2 вр. с чл.111 ал.5 ЗИНЗС, съдът

 

Р Е Ш И :

 

            Отменя Заповед № Л - 1882/16.07.2019г. на Началник на затвора – Пловдив.         Осъжда Затвора – Пловдив да заплати държавна такса в размер на 10лв. по сметката на Административен съд – Пловдив.

            Решението не подлежи на обжалване.

            Решението е обявено в съдебно заседание.

 

 

 

 

                                                                                  Административен съдия :