Р Е
Ш Е Н
И Е
Номер
47 Година
2020,28.VІІ. гр. Пещера
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Пещерският
районен съд наказателен
състав
На
шестнадесети юли
Година 2020
В
публичното заседание в следния състав:
Председател: Камен Гатев
Секретар:
Евелина Генинска
като
разгледа докладваното от районния съдия Гатев н.а.х.д. №60 по описа на Съда за 2020 година, за да се произнесе,взе
предвид следното:
С жалбата си срещу Наказателно постановление №24/16.03.2020г.
на Директора на Регионална инспекция по околната следа и водите /РИОСВ/ гр.Пазарджик, жалбоподателят П.К.П.,***, моли
да бъде отменено обжалваното постановление по следните съображения:
Твърди жалбоподателят, не е спазена разпоредбата
на 59ал.І ЗАНН и наказващият орган се е
произнесъл след изтичане на давностния едномесечен
срок, като излага съображения в тази насока. Твърди, че наказващият
орган не е спазил и императивната разпоредба на чл. 52, ал. 4 от ЗАНН, тъй като
както актосъставителят, така и наказващият орган не са предприели
всички мерки за разкриване на обективната истина, а възприетите от тях
фактически положения се основават на формална, едностранчива и необективна
проверка.Така е нарушено правото му на защита.
На трето място счита жалбоподателят, че процесното Наказателно постановление е
издадено без да е извършено описаното в него
нарушение. Твърди, че в качеството му на
Кмет на Община Батак е изпълнил дадените предписания в КП № 06-036 от
26.07.2019 г., КП № 06-052/13.09.2019 г., както и съгласно изпълнението на
утвърдения План за закриване на депото, е предприел необходимите действия, а
именно:
Във връзка с Писмо № РД-17-58-/8/ от 03.07.2019 г. на
Директора на РИОСВ - Пазарджик, относно искане за предоставяне на информация по
изпълнение на утвърдения План за закриване на общинско депо за неопасни
отпадъци - Батак, местност "Ралева къшла" землището на гр. Батак, по
реда на глава втора, раздел IV от Наредба № 6 за условията и изискванията за
изграждане и експлоатация на депа и на други съоръжения и инсталации за
оползотворяване и обезвреждане на отпадъци, П. в срок е предоставил на
Директора на РИОСВ - Пазарджик писмена информация за изпълнението на утвърдения
План по чл. 43 от Наредба № 6/2013 год.
Като обективна причина за забавяне на изпълнението на
утвърдения План е посочил, че са
предприети действия по заснемане на реалните граници на депото за неопасни
отпадъци.
Възложено е геодезическо заснемане на замърсените части.
При направеното заснемане се установило, че в границите на депото попадат
частни имоти. Стартирана е процедура по идентифициране на собствениците на
засегнатите имоти, с цел имотите да бъдат изкупени от Общината, за да се
обособи един общински терен за депо, който да бъде рекултивиран. (невъзможно е
да рекултивират не собствени терени, без съгласието на собствениците). При
стартиралата процедура, която продължила до м. ноември 2019 г., се установила
невъзможност за вземане на съгласие от всички собственици на имоти, които
попадат в обхвата на депото.Следвало след отчуждаване на имотите и
обособяването на един цялостен общински имот, да се подготвят документи за
кандидатстване пред ПУДООС или чрез друга финансираща организация, за
осигуряване на необходимите средства за извършване на рекултивация на депото (тъй като Объцина Батак не
разполага със собствени средства).
Междувременно, докато течела стартиралата процедура по
отчуждаване на имотите, били информирани, че с Решение на Комитета за
наблюдение на ОПОС 2014-2020 г. от 23.10.2019 г. са одобрени
методология и критерии за оценка на проектни предложения по процедура чрез
директно предоставяне на БФП рекултивация на депа за закриване, предмет на
процедура по нарушението на правото на ЕС по дело С- 145/14" по приоритетна ос 2
"Отпадъци" на ОПОС 2014- 2020 г.
Според разписаният Проект на насоки за кандидатстване,
Община Батак е включена в списъка в качеството на конкретен директен
бенефициент по процедурата за официално съгласуване, като
индикативните срокове (проектни срокове) това да стане са
25.10.2019 г. Последвала Заповед №РД-135/07.11.2019 г. на г-жа Валерия Калчева
- ръководител на УО на ОПОС 2014-2020 г., с която Заповед били утвърдени
насоките за кандидатстване по процедурата.
Твърди жалбоподателят, че след запознаване с условията
по процедурата предприели съответните мерки за подготовка на проектно
предложение в съответния срок за кандидатстване. В изпълнение на насоките за кандидатстване са предприети
следните незабавни действия:
На сесия на Общински съвет Батак е внесено Предложение
за кандидатстване по обявената процедура. Предложението е гласувано и прието от
общинските съветници с мнозинство.В изпълнение на условията за кандидатстване,
Община Батак определила терен (своя собственост, находящ се в съседство със
засегнатите частни имоти) за извършване на техническата рекултивация, като в
проектното предложение са предвидени дейности по почистване на засегнатите съседни
имоти и прибутване на отпадъка до общинския имот с НТП за сметище. Твърди, че
на 11.02.2020 год. в гр. Батак, в изпълнение на негова Заповед № 83 от 05.02.2020
год. се събрала Комисия, сформирана по реда на чл. 18 от ППЗОЗЗ, със задача да
определи размера и границите на терена за рекултивация на обект: Депо за битови
отпадъци /сметище/ в местността „Ралева къшла" в землището на гр. Батак.
За дейността на комисията е съставен Протокол.
На 14.02.2020 г., веднага след определяне на границите
на депото, подлежащо за рекултивация, е сключен Договор № 98-ДО-15/14.02.2020
г. между Община Батак и „Нипроруда" ООД за изготвяне на ПИП за рекултивация
на общинското депо. Вследствие
на своевременно предприетите действия, Община Батак успяла в
срок да
внесе в ИСУН проектно предложение с Вх. № BG16M10P002- 2.010-0054/17.02.2020
г. и
наименование: "Рекултивация на общинско депо за неопасни
отпадъци, находящо се в местността «Ралева къшла» в землището на гр. Батак,
неотговарящо на нормативните изисквания и обект на изпълнение на Решение на
Съда на Европейския съюз от 16 юли 2015 г. по дело С-145/14".
Твърди жалбоподателят, че съгласно обявената
процедура, сроковете за извършване на техническа рекултивация на депата, обект
на изпълнение на Решение на Съда на Европейския съюз от 16 юли 2015 г. по дело
С-145/14, каквото е и депото на Община Батак, са до края на 2020 г. Към Проекта
е приложен и Линеен график за изпълнение на дейностите.
Съгласно представения План на Община Батак пред РИОСВ
- Пазарджик за закриване на общинско депо за неопасни отпадъци в местността
„Ралева къшла" в землището на гр. Батак, срока за дейностите по извършване на
техническа рекултивация на депото е до 31.12.2020г.
С цел пестене на време, в момента Община Батак
подготвя Обществена поръчка по реда на ЗОП за избор на изпълнител за извършване
на Строително - монтажни дейности по внесения проект за рекултивация на
съществуващото сметище. В изготвената поръчка ще бъдат предвидени средства за
извършване на дейността до размера на одобрените по ОПОС. В момента се подготвя
и обществена поръчка за възлагане на инженеринг при проектиране на дейностите.
Счита жалбоподателят, че от описаното по-горе се
налага извода,че в качеството му на Кмет
на Община Батак, е извършил необходимите действия, свързани със закриване и
рекултивация на общинското депо за неопасни отпадъци, находящо се в местността
«Ралева къшла» в землището на гр. Батак. От
една страна, той е бил във фактическа
невъзможност да предприеме каквито и да било действия по
закриване и рекултивация на общинското депо, преди да се обособи един общински
терен за депо, който да бъде рекултивиран.От друга страна, срокът за дейностите
по извършване на техническа рекултивация на депото е до 31.12.2020 г.,
който срок не е изтекъл.
Молбата е да бъде отменено обжалваното Наказателно
постановление № 24/16.03.2020 г. на Директора на РИОСВ - Пазарджик, като
незаконосъобразно.
Ответникът по жалбата – РИОСВ гр.Пазарджик , не взема
становище в хода на процеса.
Районният съд, като се запозна с оплакванията,изложени
в жалбата и след като прецени събраните по делото доказателства,по отделно и в
съвкупност,взе предвид следното:
На жалбоподателя е съставен от свидетеля и актосъставител С.А. АУАН №24/18.09.2019г.
за това, че на 13.09.2019г. констатирала, че кметът на Община Батак, ,като
отговорно лице по чл.19ал.ІІІ ЗУО не е извършил необходимите действия, свързани
със закриване на общинското депо за битови неопасни отпадъци с прекратена
експлоатация, находящо се в местността „Ралева
къшла“, землището на гр.Батак, залегнали за изпълнение в т.6, 7 и 8 ,
със съответните срокове за изпълнение от утвърдения план за закриване на
депото. Нарушени са разпоредбите на чл.19ал.ІІІ т.4 чл.151ал.ІІт.7 ЗУО.
Въз основа на посочения акт е издадено обжалваното
Наказателно постановление №24/16.03.2020г. на Директора на РИОСВ гр.Пазарджик,
с което на П.К.П., в качеството му на кмет на Община Батак, е наложена глоба в
размер на 3000лв.,на основание чл.151 ал.ІІ т.7 от Закона за управление на
отпадъците. В Постановлението за
изложени обстоятелства, че при извършената на 13.09.2019г. проверка е
установено, че въпреки даденото предписание в Констативен протокол
№06-036/26.07.2019г., няма представен за съгласуване от компетентния орган работен
проект за закриване и рекултивация на общинското депо за неопасни отпадъци.
Кметът на Община Батак, като отговорно лице по
чл.19ал.ІІІ ЗУО не е извършил необходимите действия, свързани със закриване на
общинското депо за битови неопасни отпадъци , което е с прекратена
експлоатация, находящо се в местността „Ралева
къшла“, землището на гр.Батак, залегнали за изпълнение в т.6, 7 и 8 ,
със съответните срокове за изпълнение от утвърдения план за закриване на депото/
до 15.03.2019г. по т.6; до 01.04.2019г. по т.7 и до 01.07.2019г. по т.8 от
плана/. Нарушена е разпоредбата на чл.19ал.ІІІ т.4 ЗУО.
От правна страна, производството е по реда на чл.59 и
следв. от ЗАНН. Жалбата е процесуално допустима,тъй като е подадена от
легитимирано лице в срока по чл.59ал.ІІ ЗАНН , а по същество Съдът я намира за основателна.
Съдът счита, че при съставяне на процесните АУАН и НП
са допуснати съществени процесуални нарушения, нарушаващи правото на защита на
жалбоподателя, макар и нарушения, различни
от твърдените от жалбоподателя.
Не може да се сподели като съществено процесуално
нарушение неспазването месечния срок за произнасяне по чл.59ал.І ЗАНН , като в
тази насока практиката е приела еднозначно, че този срок е инструктивен, а не
преклузивен.Спазени са и сроковете по чл.34ал.І и ІІІ ЗАНН.
Съдът счита
обаче, че при издаването на процесните АУАН и НП са допуснати нарушения
съответно на 42 т.4 ЗАНН и чл.57ал.Іт.5 ЗАНН.
Следва да се отбележи, че съобразно чл.36ал.І ЗАНН ,
началото на административно наказателното производство се поставя със
съставянето на АУАН. Поради това е необходимо съставеният АУАН да съдържа
всички реквизити по чл.42 ЗАНН и в частност надлежно описание на нарушението и
обстоятелствата, при което то е извършено.
В процесния АУАН №24/18.09.2019г. е посочено, че
жалбоподателят не е извършил необходимите действия, свързани със закриване на
общинското депо за битови неопасни отпадъци с прекратена експлоатация, находящо
се в местността „Ралева къшла“,
землището на гр.Батак, залегнали за изпълнение в т.6, 7 и 8 , със съответните
срокове за изпълнение от утвърдения план за закриване на депото.
В АУАН не е конкретизирано кои точно са „необходимите
действия“, свързани със закриване на общинското депо за битови неопасни
отпадъци, нито е конкретизирано и кои са „съответните“ срокове за извършване на
„необходимите действия“.В този аспект е недопустимо според Съда да се препраща
към друг документ – утвърден план за закриване на депото, без в АУАН да са
цитирани ясно кои точно са неизвършените „необходими действия“ и в какви „
съответни срокове“.Още повече, че съставът на чл.151ал.ІІ т.7 ЗУО е бланкетен,
доколкото регламентира санкция за неопределени бездействия – отговорното лице „
не извърши в срок необходими действия“. Административно наказателното обвинение
при бланкетен състав следва недвусмислено да посочи конкретни обстоятелства,
изпълващи състава на нарушението, което в настоящият случай не е сторено.
Част от визираните недостатъци на АУАН са отстранени с
издаване на Наказателно постановление №24/16.03.2020г. на Директора на РИОСВ
гр.Пазарджик, тъй като в него поне са посочени сроковете, в които
жалбоподателят не е извършил
необходимите действия, свързани със закриване на общинското депо за битови
неопасни отпадъци , а именно сроковете ,залегнали за изпълнение в т.6, 7 и
8 -
до 15.03.2019г. по т.6; до 01.04.2019г. по т.7 и до 01.07.2019г. по т.8
от плана.
Отново обаче не е ясно кои всъщност са „необходимите
действия“ които жалбоподателят не е
извършил.Недопустимо е НП да препраща към иначе приложеният като доказателство
по делото/ лист 8-10/ План за закриване на общинско депо за неопасни отпадъци в
местността „Ралева къшла“, землището на
гр.Батак.От този документ се установява, че по т.6 планът включва т.6 – Одобряване
на изготвен работен проект; по т.7 Издаване на разрешение за строеж и по т.8 –
Обществена поръчка по реда на ЗОП за избор на изпълнител за извършване на
СМР по проект рекултивация на
съществуващо сметище. Все в тази насока, в обжалваното постановление е
посочено, че въпреки даденото
предписание, в Констативен протокол №06-036/26.07.2019г., няма представен /от отговорното лице – кмета на Община Батак/ за съгласуване от компетентния орган Работен проект за закриване и рекултивация на
общинското депо за неопасни отпадъци.Единствено
по т.6 Планът за закриване на
общинско депо за неопасни отпадъци в местността „Ралева къшла“, землището на гр.Батак планът включва „Одобряване
на изготвен работен проект“ . Ако жалбоподателят се санкционира само за неизпълнение на това конкретно предписание,
не става ясно тогава защо в процесните АУАН и НП фигурират и т.7 и т.8 от Планът за закриване на общинско депо, както и
сроковете за изпълнение по тези точки – в наказателното постановление.
Тези неясноти и липсата на конкретни обстоятелства съществено нарушават правото на
защита на жалбоподателя да разбере за какво точно е санкциониран, като само
това основание е достатъчно за отмяна на атакуваното постановление.
Независимо от изложеното и за пълнота на изложението
следва да се отбележи, че при съвкупен анализ на събраните по делото
доказателства се налага извод за липсата на субективния елемент – каквато и да
е форма на вина, като част от състава
на вмененото на жалбоподателя П. нарушение
по чл.151ал.ІІ т.7 ЗУО.
Така от показанията на свидетелите П., Б. и П. –
служители в Община Батак към момента на утвърждаване на плана за закриване на
депото се установява, че е извършено
геодезическо заснемане на територията, заета от депото , установило се, че част
от територията е частна, при което започнал процес по издирване на
собствениците, съответно наследниците , които в някои случаи били многобройни –
в тази насока показанията им кореспондират с изобилна документация , приета по
делото. Отделно е определен нов терен за депо, за който е било необходимо да се
премине към урбанизирана територия. Всичко
това обективно е отнело значително
време.
Следва да се акцентира и на показанията на самия актосъставител С.А. – „
в интерес на истината, при всички тези проверки и при разговор с кмета, той е
взимал отношение, разговаря с неговите служители, имало е реакция от негова
страна, но така или иначе тези дейности не бяха свършени“.
С оглед изложеното, атакуваното наказателно
постановление следва да бъде отменено, като в тежест на наказващия орган се
възложат и сторените от жалбоподателя разноски от 440лв. адвокатски хонорар,
съобразно приложено пълномощно и списък с разноски.
Предвид горното
и на основание чл.63ал.І ЗАНН Пещерският районен съд
Р Е Ш И :
Отменя Наказателно
постановление №24/16.03.2020г. на Директора на Регионална инспекция по околната
следа и водите гр.Пазарджик, с което на П.К.П.,***,
е наложената глоба в размер на 3000лв.
Осъжда РИОСВ Пазарджик да заплати на П.К.П.,ЕГН ********** ***,
сумата от 440лв. разноски по делото.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред
Пазарджишкия административен съд в 14 дневен срок от съобщението на страните за
изготвянето му.
Районен съдия: