Решение по дело №207/2022 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 266
Дата: 13 юли 2022 г. (в сила от 29 юли 2022 г.)
Съдия: Силвия Минкова Сандева-Иванова
Дело: 20227100700207
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 април 2022 г.

Съдържание на акта

 

     Р Е Ш Е Н И Е

 

№ ……………../13.07.2022 г., град Добрич

 

                                В ИМЕТО НА НАРОДА

 

          ДОБРИЧКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в открито заседание на двадесети юни две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: СИЛВИЯ САНДЕВА                                                                

при участието на секретаря ИРЕНА ДИМИТРОВА разгледа докладваното от председателя адм. дело № 207 по описа за 2022 г. на Административен съд - Добрич и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

          Производството е по чл. 145 и сл. от АПК, във вр. с чл. 138а, ал. 3 от Закона за водите (ЗВ) и е второ поред, след като с решение № 3103/01.04.2022 г. по адм. дело № 8463/2021 г. е обезсилено решение № 72/15.03.2021 г. по адм. дело № 617/2020 г. по описа на Административен съд – Добрич и делото е върнато за ново разглеждане от друг състав на съда със задължителни указания за конституиране на областен управител на област Добрич като ответник в процеса. 

          Образувано е по жалба на Община Добричка срещу утвърден от областния управител на област Добрич протокол от 15.10.2020 г. от проверка на състоянието и създадената организация за експлоатация на язовирна стена и съоръженията към нея на язовир “Плачи дол 2”, съставен от комисия, назначена със заповед № РкД-22-19 от 23.09.2020 г. на областен управител на област Добрич, в частта му по т. 1.3, 1.4, 1.5, 1.6, 1.7 и 1.8 от т. IV “Предписания”, т. 1 “По техническата документация”. Твърди се, че обективираните в протокола предписания са издадени извън правомощията на комисията по чл. 138а, ал. 3 от ЗВ и при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Счита се, че определеният срок за изпълнението на предписанията е обективно неизпълним, тъй като по предварителни изчисления за заснемане, анализи и изготвяне на проект са необходими близо 29 000 лева с включен ДДС. По изложените съображения се иска отмяна на протокола в оспорената му част.  

Ответникът по жалбата – областен управител на област Добрич, утвърдил протокола със задължителни предписания, чрез процесуалния си представител, изразява становище за недопустимост на жалбата по съображения, че не е налице годен предмет на съдебен контрол. Иска жалбата да бъде оставена без разглеждане, а производството по нея да бъде прекратено. В условията на евентуалност изразява становище за неоснователност на жалбата и иска тя да бъде отхвърлена. Претендира разноски за юрисконсултско възнаграждение.

Добричкият административен съд, като прецени доказателствата по делото и доводите на страните, приема за установено от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е подадена в срок, от легитимирано лице, срещу подлежащ на обжалване акт, поради което е процесуално допустима.

Неоснователно е възражението на ответника, че не е налице годен предмет на оспорване. Процесният протокол съдържа задължителни предписания, с които са вменени конкретни задължения на жалбоподателя, скрепени с административноправна принуда. С утвърждаването му от областния управител на област Добрич той придобива характеристиките на индивидуален административен акт, издаден от орган на власт съгласно ЗВ, поради което подлежи на съдебен контрол за законосъобразност. В този смисъл са и задължителните указания в отменителното решение на ВАС, с което делото е върнато за ново разглеждане от друг състав на съда, както и определение № 4433/10.05.2022 г. по адм. дело № 2042/2022 г. по описа на ВАС, ІІІ о.  

Разгледана по същество, жалбата е и основателна.

От данните по административната преписка се установява, че със заповед № РкД-22-19 от 23.09.2020 г., издадена на основание чл. 138а, ал. 3 от ЗВ, областният управител на област Добрич е назначил комисия в състав от 11 души, която да извърши проверка на състоянието на речните корита извън населените места на област Добрич и участъци и съоръжения от републиканската пътна мрежа, попадащи в обхвата на речните корита; да извърши проверка на потенциално опасните водни обекти на територията на областта; да извърши класификация на язовирите по степен на потенциална опасност съгласно Наредба за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасната експлоатация на язовирните стени и на съоръженията към тях и осъществяването на контрол за техническото им състояние (по – нататък Наредбата) и да изготви доклад за резултатите от проверката. В заповедта е указано проверката да се извърши в периода 05.10.2020 г. – 16.10.2020 г. (л. 22 – 23 от АД № 617/2020 г.).

На 15.10.2020 г. комисията е извършила проверка на техническото и експлоатационното състояние на язовир „Плачи дол 2”. За резултатите от проверката е съставен констативен протокол, в който е посочено, че язовирът е частна общинска собственост, предназначен е за риборазвъждане и напояване и е в ремонт. След преглед на техническата документация на язовира е установено наличието на актуален авариен план, изготвена комплексна оценка и проект на ремонт. Утвърденият и съгласуван актуализиран план е върнат за преработка във връзка с несъответствие със специфичните изисквания за формата и съдържанието на аварийните планове на язовирите – Приложение № 2 към чл. 57, ал. 2 от Наредбата. Извършен е ремонт на преливника. Изграден е бетонен преливен ръб и бетонен бързопоток, които са изправни.  

В раздел ІV от Протокола на собственика на язовира са дадени предписания по техническата документация (т.1) и по осъществяване на безопасна техническа експлоатация на язовира (т.2), като е определен срок за изпълнението им. Съгласно т.1.2. – т.1.8. от тези предписания собственикът на язовира е задължен в срок до 31.03.2021 г. да представи в ДАМТН протокол от пролетен преглед на техническото състояние на язовирната стена; актуален утвърден авариен план за язовира; геодезическо заснемане на язовира (височина на стената, откоси, характерни коти, съоръжения); инвестиционен проект - заснемане, одобрен по реда на чл. 145, ал. 5 от ЗУТ; характеристичните криви за залетите площи и завирените обеми на водохранилището; определяне на площта и основните физико-географски характеристики на водосборния басейн, пълнеща деривация; актуална оценка на високите води и проверка за пропускателната способност на преливника за безопасно изпускане на висока вълна с повторяемост съгласно изискванията на нормите за проектиране на хидротехническите съоръжения за съответния клас язовири – т.1.7. В констативния протокол е посочено, че проверката е извършена на основание чл. 138, ал. 4, чл. 138а, ал. 3, чл. 141б, ал. 3 от ЗВ. Протоколът е подписан от председателя и трима членове на комисията.

С писмо изх. № ОМП – 04 – 8/ 19.10.2020 г. на областен управител на област Добрич до кмета на община Добричка е поискано да бъдат допълнени аварийните планове на язовирите с оглед на квалификацията им по степен на потенциална опасност (л. 44 – 45 от АД № 617/2020 г.). В отговора на кмета на община Добричка липсва информация за процесния язовир (л. 48 – 50 от АД № 617/2020 г.).

На 06.11.2020 г. комисията е класифицирала язовир „Плачи дол 2“ от първа степен на потенциална опасност съгласно Приложение № 1 към чл. 10, ал. 2 от Наредбата, подписано от председателя и трима членове на комисията (л. 85 - 87 от АД № 617/2020 г.). Един от членовете на комисията е подписал приложението с особено мнение, според което язовирът не може да бъде класифициран по степен на потенциална опасност съгласно чл. 141б, ал. 1 от ЗВ, тъй като липсва актуален авариен план, а в представения авариен план липсва оценка на максимални възможни последици за обекта, околната среда, населението и инфраструктурата след него – застрашени населени места, промишлени и други обекти, както и информация за наличие на обекти от т.7, т.8 и т.9 от Приложение № 1 към чл. 10, ал. 2 от Наредбата.    

След извършване на проверката на всички водни обекти на територията на област Добрич комисията е изготвила доклад до областния управител на област Добрич с изх. № ОМП-04-8/ 13.11.2020 г. (л. 88 – 176 от АД № 617/2020 г.). Докладът е подписан от председателя и част от членовете на комисията, като към него са приложени 41 бр. констативни протоколи от проверката на язовирите и 3 бр. констативни протоколи от проверка на водосборните дерета.

Констативният протокол от проверката на язовир „Плачи дол 2“ ведно с приложението за класификацията му са утвърдени от областния управител на област Добрич.    

С писмо изх. № ОМП – 04 – 8/ 19.11.2020 г. на областен управител на област Добрич община Добричка е уведомена за резултатите от извършената проверка и предписанията на комисията. Към писмото е приложено копие от протокола от извършената проверка, както и от приложението за класификацията на язовира (л. 7 – 21 от АД № 617/2020 г.).

По делото като доказателство е приета комплексна оценка на техническото състояние на язовир „Плачи дол 2“ от м. май 2017 г., изготвена от правоспособно лице - инженер, регистрирано в КИИП. В оценката е описано техническото и експлоатационното състояние на язовира и е извършено подробно геодезическо заснемане. Направена е проверка на устойчивостта на откосите на стената, като са предписани мероприятия за укрепване на язовирната стена и съоръженията към нея.     

При така установената фактическа обстановка и събрани доказателства се налагат следните правни изводи:

Съгласно чл. 168, ал. 1 от АПК съдът преценява законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 АПК, а именно: дали актът е издаден от компетентен административен орган и в установената форма, спазени ли са административнопроизводствените правила и материалноправните разпоредби по издаването му, съобразен ли е актът с целта на закона.

Предмет на съдебен контрол в настоящото производство (според указанията в отменителното решение на ВАС) е утвърден от областния управител на област Добрич констативен протокол, с който са дадени задължителни предписания по реда на чл. 138а, ал. 3, т. 5 от ЗВ, във вр. чл. 112 от Наредбата.

При извършената проверка по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК съдът намира, че обективираните в протокола предписания не отговарят на изискванията за форма на административните актове, издадени са при съществени нарушения на административнопроизводствени правила и в противоречие с материалноправните разпоредби и принципа за съразмерност по чл. 6 от АПК.

Съгласно разпоредбата на чл. 138а, ал. 3 от ЗВ областните управители назначават комисии, които веднъж в годината извършват проверки за готовността за безопасна експлоатация на язовирите и съоръженията към тях по чл. 141б, ал. 1, т. 1 и 2, а за тези по чл. 141б, ал. 1, т. 3 - веднъж на три години. В т. 1-6 на същия текст е посочено, че комисиите анализират предоставената информация по чл. 141, ал. 6 и извършват проверки на място на техническото състояние на язовирните стени и съоръженията към тях – т.1; проверяват създадената организация по изпълнението на изискванията и мерките, предвидени в аварийния план – т.2; проверяват изпълнението на дейностите по осигуряване на проводимостта на речното легло на разстояние до 500 м от язовирните стени – т.3; дават заключение за готовността за безопасна експлоатация на язовира и съоръженията към него в нормални, екстремни и аварийни условия въз основа на становището на всеки член на комисията – т.4; във връзка със заключението по т. 4 дават предписания на собствениците на язовири за привеждане в готовност за безопасна експлоатация на язовирите и съоръженията към тях в нормални, екстремни и аварийни условия на работа, в т.ч. за извършването на ремонти и други технически дейности за привеждането на язовирната стена и съоръженията към нея в изправно техническо състояние, както определят срок за тяхното изпълнение – т.5; съставят протокол за извършената проверка, съдържащ заключението по т.4 и предписанията по т.5 в срок до 14 дни от проверката по т.1, който предоставят на областния управител за утвърждаване – т.6.

В същия смисъл са и разпоредбите на глава ІІ, раздел І на Наредбата, чл. 112 от която гласи, че областните управители със заповед назначават комисии за извършване на проверки за готовността за безопасна експлоатация на язовирите съгласно чл. 138а, ал. 3 - 6 от Закона за водите. В чл. 114, т. 3 от Наредбата е предвидено, че комисията за проверка на готовността за безопасна експлоатация на язовирите има право да прави предписания на собствениците на язовири за изпълнението в определен срок на необходимите действия за осигуряване на готовността за безопасната им експлоатация в различни условия на работа, а в чл. 115, ал. 1, т. 8 - 18, че съставя протокол за всяка извършена проверка, който съдържа: т. 8 - наименование на застрашените при авария населени места и инфраструктурни обекти; т. 9 - уязвимата от заливане територия при авария; т. 10 - данни за високата вълна със съответната повторяемост съгласно изискванията на нормите за проектиране на хидротехническите съоръжения за съответния клас язовир и способността на облекчителните съоръжения за безопасното й пропускане; т. 11 - установените проблеми по сигурността и техническото състояние на язовирната стена и съоръженията към нея; т. 12 - слабости в организацията на експлоатацията на язовира; т. 13 - констатация относно наличието на авариен план за действия при екстремни условия и авария и готовността за изпълнение на заложените в него мерки; т. 14 - констатация относно наличието и състоянието на оборудването и материалите, предвидени в аварийния план и необходими за справяне с екстремни и аварийни ситуации; т. 15 - констатация относно наличието, изправността и ефективността на системата за оповестяване на населението в застрашения район при възникване на екстремни и аварийни ситуации; т. 16 - констатации относно изпълнение на дейностите по осигуряване на проводимост на речното легло на разстояние до 500 м от язовирната стена; т. 17 - предписания за отстраняване на установени проблеми, слабости и пропуски в организацията на експлоатацията на язовира в различни условия на работа и в сигурността на техническите му съоръжения и срок за тяхното изпълнение; т. 18 - заключение за готовността за безопасна експлоатация на язовира в момента на проверката.

От анализа на нормативната уредба следва извода, че едно от нормативноопределените правомощия на комисията по чл. 138а, ал. 3 от ЗВ е да дава предписания, които се обективират в съставения протокол за извършената проверка. Този протокол следва да бъде подписан от всички членове на комисията по силата на чл. 115, ал. 2 от Наредбата, като при несъгласие с констатациите в него те могат да изложат особеното си мнение и да приложат мотиви в 3 – дневен срок от подписването му по реда на чл. 115, ал. 3 от Наредбата. В случая няма спор, че със заповед на областния управител на област Добрич е назначена комисия в състав от 11 души, която е извършила проверка на язовир “Плачи дол 2” на основание чл. 138а, ал. 3 от ЗВ. От доказателствата по делото обаче е видно, че съставеният за това протокол е подписан само от четирима души от общия състав на комисията, което означава, че предписанията не са издадени в нормативноизискуемата форма.             

Съгласно приложимите разпоредби на ЗВ и Наредбата основната цел на предписанията, които комисиите по чл. 138а, ал. 3 от ЗВ могат да дават, е да се осигури готовността за безопасна експлоатация на язовирите и съоръженията към тях в нормални, екстремни и аварийни условия на работа. От текста на т.5 е видно, че предписанията се дават след заключение по т.4 за готовността за безопасна експлоатация на язовира и съоръженията към него въз основа на становището на всеки член на комисията. В случая в констативния протокол липсва такова заключение. Липсват и констатации защо не е направено. От съдържанието на констативния протокол е видно, че към момента на проверката процесният язовир е бил в ремонт, поради което комисията е следвало първо да извърши обстойна проверка на изготвения проект за ремонт и на предприетите ремонтни и други технически дейности за привеждането на язовирната стена и съоръженията към нея в изправно техническо състояние и едва след това да дава предписания на собственика на язовира по чл. 138а, ал. 3, т. 5 от ЗВ, ако констатира проблеми, слабости и пропуски в организацията на ремонта и сигурността на техническите съоръжения на язовира. Действително в протокола има направени констатации относно извършен ремонт на преливника, но това не е достатъчно, за да се приеме, че са изпълнени изискванията на чл. 138а, ал. 3, т. 5, във вр. т. 4 от ЗВ.                   

От съпоставката на оспорените предписания с разпоредбите на чл. 138а, ал. 3 от ЗВ и чл. 114 и чл. 115 от Наредбата е видно, че те не са пряко свързани със специфичните правомощия на комисията да извършва проверки и да дава предписания за осигуряване на условия и организация за безопасна експлоатация на язовирите. В случая комисията е предписала на собственика на язовира да предприеме действия по изготвяне на техническа документация по смисъла на чл. 106, ал. 1 - 6 от Наредбата, каквито задачи не са й възлагани със заповедта на областния управител за назначаването й. Безспорно изисканите документи са необходими с оглед на привеждане на съществуващите язовири в съответствие с новите изисквания на ЗВ и Наредбата (така §3 от ПЗР на Наредбата), но указанията по тяхното изготвяне са свързани с контролните функции на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор съгласно чл. 117 – 118 от Наредбата, а не с функциите на комисията по чл. 138а, ал. 3 от ЗВ. Обстоятелството, че за извършване на преценката относно техническата изправност и безопасната експлоатация на язовирите следва да е налице изискуемата от ЗВ и Наредбата документация, не променя извода, че този вид предписания са в правомощията на длъжностните лица от ДАМТН. С оглед на това дадените предписания се явяват необосновани от фактическа и правна страна и издадени в противоречие с материалноправните разпоредби на чл. 138а, ал. 3 от ЗВ и чл. 114 – 115 от Наредбата.  

Освен това от данните по делото е видно, че една част от дейностите, които жалбоподателят е задължен да извърши с оспорените предписания, са осъществени при изготвянето на представената по делото комплексна оценка от м.август 2017 г. При изработването на тази оценка е извършено геодезическо заснемане на язовира. Видно е също, че е изчислена устойчивостта на откосите на стената, както и всички други технически параметри, касаещи язовирната стена, характерни коти, съоръжения, прилежащи площи. От съдържанието на констативния протокол и съставения по-късно доклад до областния управител се установява, че комисията е знаела за наличието на изготвената оценка, поради което не става ясно какви са били съображенията й да задължи собственика на язовира да извърши отново геодезическо заснемане съгласно т.1.3 от предписанията. Комплексната оценка не е обсъждана в мотивите към оспорения протокол, нито е посочено дали комисията изобщо се е запознала с нея. Не става ясно и защо комисията е дала предписания за изпълнение на обстоятелства по чл. 106 от Наредбата, които следва да се декларират пред Държавната агенция за метрологичен и технически надзор, съответно какво е обусловило срока на изпълнението им. Липсата на мотиви е особено съществено нарушение, водещо до незаконосъобразност на акта, тъй като ограничава правото на защита на засегнатото лице и препятства съдебната проверка за законосъобразност.

Едно от изискванията за законосъобразност на административните актове е определените от административния орган срокове за изпълнение да са разумни, за да могат да бъдат спазени, т.е. да са съобразени с принципа за съразмерност по чл. 6 от АПК. По делото няма данни за това дали определеният в предписанията срок за изготвяне на техническата документация е реално изпълним. В протокола не е обосновано защо е даден един и същ срок, в който следва да се съвмести изпълнението на всички предписани дейности. От доклада до областния управител е видно, че язовир „Плачи дол 2“ не е единственият, по отношение на който комисията е дала предписания за изготвяне на техническа документация. Такива дейности са предписани и за други 17 язовира на територията на общината. Комисията не е степенувала предписанията по важност и спешност в зависимост от техническото състояние и сигурност на язовирите по смисъла на чл. 50 от Наредбата. Не е посочила кои язовири се нуждаят от неотложни мероприятия по безопасност и по отношение на кои от тях може да се определи по-продължителен срок за осъществяване на необходимите процедури и дейности в съответствие със законоворегламентираните етапи и срокове за тяхното изпълнение и с техническите и финансовите възможности на общината. С оглед на това и с оглед на естеството на предписаните мерки заложеният срок за изпълнение е изключително кратък, като не е съобразен с принципа за съразмерност по чл. 6 от АПК.  

По изложените съображения съдът намира, че процесните предписания са незаконосъобразни по същество. С утвърждаването им, без да съобрази, че  те са издадени в несъответствие със задачите и предмета на процедурата по чл. 138а, ал. 3 от ЗВ, областният управител на област Добрич е допуснал нарушение на закона и неговата цел. Ето защо, протоколът в частта, в която са дадени предписанията, следва да бъде отменен на основанията, посочени в чл. 146, т. 2, т. 3, т. 4 и т. 5 от АПК.                

В съответствие с изхода от спора ответникът няма право на разноски по делото. Жалбоподателят не е претендирал съдебни разноски, поради което и съдът не се произнася по дължимостта им.

Така мотивиран и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Добричкият административен съд

                                       Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ по жалба на община Добричка утвърден от областния управител на област Добрич протокол от 15.10.2020 г. от проверка на състоянието и създадената организация за експлоатация на язовирна стена и съоръженията към нея на язовир “Плачи дол 2”, съставен от комисия, назначена със заповед № РкД-22-19 от 23.09.2020 г. на областен управител на област Добрич, в частта му по т. 1.3, 1.4, 1.5, 1.6, 1.7 и 1.8 от т. IV Предписания, т. 1 “По техническата документация”.  

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховния административен съд на РБ в четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                             Административен съдия :