Решение по дело №431/2019 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 410
Дата: 9 юли 2019 г. (в сила от 19 септември 2019 г.)
Съдия: Милена Савова Рибчева Дочева
Дело: 20195530200431
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 февруари 2019 г.

Съдържание на акта

                 Р Е Ш Е Н И Е

 

   …..             09.07.2019 година       град Стара Загора

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

СТАРОЗАГОРСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД       VІІІ НАКАЗАТЕЛЕН състав

На  07  юни                         2019 година

В публично заседание в следния състав:

 

                            Председател: МИЛЕНА РИБЧЕВА                                                     

 

Секретар: МАРИАНА ПЕНЕВА

Прокурор: 

като разгледа докладваното от СЪДИЯ МИЛЕНА РИБЧЕВА

аНд № 431 по описа за 2019 година и за да се произнесе, съобрази:

 

     Обжалвано е наказателно постановление (НП) № 5536 от 08.01.2019 год., издадено от началник отдел ”Контрол по РПМ”, Дирекция ”Анализ на риска и оперативен контрол” към Агенция ”Пътна инфраструктура” (АПИ) град София.

     Жалбоподателят И.С.М. твърди, че НП е незаконосъобразно и моли същото да бъде отменено.

     Въззиваемата страна АПИ град София счита жалбата за неоснователна и моли НП като законосъобразно, да бъде потвърдено.

     Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло законосъобразността на НП, намери за установено следното:

     С обжалваното НП, издадено въз основа на акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № 0006510 от 11.12.2018 год., жалбоподателят е санкциониран, както следва:

     на основание чл.53, ал.1 от ЗП - Закон за пътищата („Наказват се с глоба от 1000 до 5000 лв., ако деянието не представлява престъпление, физическите лица, нарушили разпоредбите на чл.25, чл.26, ал.1, т.1, букви в и г, т.2, ал.2 и ал.5 и чл.41 или които извършат или наредят да бъдат извършени следните дейности: 1. нанасяне на повреди или унищожаване на пътищата, пътните съоръжения и принадлежностите на пътя; 2. движение на извънгабаритни и тежки пътни превозни средства и товари без разрешение на собственика или администрацията, управляваща пътя; 3. разпиляване на вредни вещества, опасни за хората и околната среда; 4. извършване в обхвата на пътя на: а) дейности, застрашаващи безопасността на движението, или използване на пътищата извън тяхното предназначение; б) дейности, предизвикващи прекъсване, отклоняване или спиране на движението; 5. извършване в обхвата на пътя и обслужващите зони без разрешение на администрацията, управляваща пътя, на: а) строителни и ремонтни работи по пътищата; б) прокарване на нови и ремонт на съществуващи телеграфни, телефонни, електропроводни, въжени и други линии, кабели, продуктопроводи, водопроводи, напоителни и други канали; в) (отм.); г) (отм.); 6. разкриване на кариери на разстояние, по-малко от 300 м от оста на пътя и на по-малко от 1000 м от мостовете, без разрешение на администрацията, която управлява пътя”);

     за нарушение на чл.26, ал.2, т.1, б.”а” от ЗП (”За дейности от специалното ползване на пътищата [вж. пар.1, т.8 от ДР на ЗП] без разрешение се забраняват: 1. в обхвата на пътя [вж. пар.1, т.1 от ДР на ЗП] и ограничителната строителна линия [вж. пар.1, т.5 от ДР на ЗП]: а) движението на извънгабаритни и тежки пътни превозни средства”), във връзка с чл.37, ал.1, т.1 от Наредба № 11 от 03.07.2011 год. на МРРБ (министъра на регионалното развитие и благоустройството) за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС (”Във вътрешността на страната съответните служби за контрол при МВР и Агенция Пътна инфраструктура спират и проверяват спрелите и навлезли в обхвата на пътя и ограничителната линия извънгабаритни и/или тежки пътни превозни средства и колесни трактори и друга колесна самоходна техника за земеделското стопанство, регистрирана за работа съгласно Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника, както и съставят акт на водача, на съпровождащото лице и на другите длъжностни лица, когато при проверката се установи, че движението се извършва без разрешително или документ за платена такса в случаите по чл.14, ал.3”).

     Като описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено, в НП е посочено, че:

     на 11.12.2018 год. в 11,50 часа на път АМ Тракия, км.205 в посока София – Стара Загора жалбоподателят е управлявал (осъществявал движение) на състав от ППС (пътно превозно средство) с четири оси, състоящо от МПС (моторно превозно средство) с две оси, марка ”Рено”, модел ”Премиум”, с рег.№ РК 9107 ВН и полуремарке с две оси, рег.№ РК 0411 ЕН;

     в процеса на проверката било направено измерване с ролетка, при което било констатирано, че ППС е с дължина 20,80 метра при максимално допустима 18,75 метра съгласно чл.5, ал.1, т.3, б.”Д” от Наредба № 11 от 03.07.2011 год. на МРРБ (министъра на регионалното развитие и благоустройството) за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС, наричана за краткост по-долу „Наредбата“, поради което се явява извънгабаритно съгласно чл.2 от Наредбата („Извънгабаритни са тези ППС или състав от ППС, на които поне един от размерите със или без товар е по-голям от стойностите по чл.5“);

     в процеса на проверката водачът (жалбоподателят) не представил валидно разрешение (разрешително или квитанция за платени пътни такси) за движение на извънгабаритно ППС по смисъла на пар.1, т.1 от ДР на Наредбата („По смисъла на тази наредба "извънгабаритни ППС" се наричат извънгабаритните ППС по чл.2 и/или тежките ППС по чл.3“).

     Фактическите констатации, отразени в АУАН и възпроизведени в НП се потвърждават от показанията на свидетеля по акта А.Д.Г., кореспондиращи с приетите писмени доказателства, в частност:

     представената квитанция за платени пътни такси за ползване на републиканската пътна мрежа от процесното извънгабаритно ППС – л.12 от делото, видно от която въпросната такса е била заплатена в деня на проверката, но след констатиране на нарушението – в 14,22 часа, т. е. разрешително за движение на извънгабаритно ППС, ако и да е било издадено (същото не беше представено), е било издадено след заплащане на таксата, респективно – след като нарушението вече е било констатирано.

     При тези данни съдът намира нарушението, описано в НП и извършваното му от жалбоподателя за доказано по несъмнен и безспорен начин. В случая е без правно значение от чие име и за чия сметка жалбоподателят е извършвал процесния превоз, тъй като същият е бил водач на извънгабаритното ППС е като такъв е бил длъжен да се убеди преди започване на превоза, че ППС, ведно с товара му, отговарят на допустимите изисквания за движение по републиканската пътна мрежа без разрешително за това.

     В изпълнение на служебната си проверка за законосъобразност съдът не констатира съществени нарушения на процесуалните правила, допусната при съставянето на АУАН и/или издаването на НП, обуславящи отмяна на последното като незаконосъобразно, включително и твърдените такива в жалбата.   

     Що се отнася да наложеното с НП наказание – глоба от 1000 лева, същото е в минималния предвиден от закона размер, поради което съдът намира за безпредметно да изследва въпроса съобразено ли е било наказанието с тежестта на конкретното нарушение.

     По изложените  съображения съдът намира, че обжалваното НП се явява законосъобразно и следва да бъде потвърдено. 

    Водим от горните мотиви, съдът  

        

                    Р  Е  Ш  И :

 

     ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление (НП) № 5536 от 08.01.2019 год., издадено от началник отдел ”Контрол по РПМ”, Дирекция ”Анализ на риска и оперативен контрол” към Агенция ”Пътна инфраструктура” (АПИ) град София.

 

     Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено, пред Административен съд Стара Загора.

 

 

                        РАЙОНЕН СЪДИЯ: