Решение по дело №1012/2021 на Районен съд - Враца

Номер на акта: 1
Дата: 4 януари 2022 г. (в сила от 10 май 2022 г.)
Съдия: Искра Петьова Касабова
Дело: 20211420201012
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 1
гр. ****, 04.01.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ****, IV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на тринадесети декември през две хиляди двадесет и първа година
в следния състав:
Председател:****
при участието на секретаря ****
като разгледа докладваното от **** Административно наказателно дело №
20211420201012 по описа за 2021 година
Р. Г. Г. от гр.****, Ж.К.“****“ бл.№**** с ЕГН **********, е обжалвал
Наказателно постановление № 21-0967-001499 от 04.10.2021 г. издадено от Началник
Група при ОДМВР **** С ПП, с което на основание чл.175, ал.1 т.4 от ЗДвП е
наложено административно наказание „ГЛОБА“ в размер на 100 лева и ЕДИН
МЕСЕЦ лишаване от правоуправление на МПС, за извършено нарушение на
чл.103, от ЗДВП. В жабата, в съдебно заседание и чрез писмена защита представена от
процесуален представител адв.З., излага доводи за незаконосъобразност на
обжалваното наказателно постановление, поради липсата на умисъл за извършване на
твърдяното нарушение,навеждате се и доводи за допуснати съществени процесуални
нарушения при съставянето на атакуваните актове, като се иска отмяна на издаденото
Наказателно постановление.
Ответната страна, редовно призована, не изпраща представител и не депозира
становище по допустимостта и основателността на жалбата, като единствено в
придружително писмо предлага Наказателното постановление да бъде потвърдено.
Производството по делото е по реда на чл. 59 – 63 ЗАНН.
Съдът след преценка и анализ – поотделно и в съвкупност на събрания по делото
доказателствен материал, доводите и становищата на страните, намира за установено
следното от фактическа и правна страна:
На 27.09.2021 г. около 22:00 часа в гр.****, полицейските служители ****. и
****., били на работа съгласно утвърден график на ул.Илинден непосредствено до
бензиностанция Петрол, на осветен участък от пътя, където изпълнявали служебните
си задължения по контролна пътя, когато към тях в посока от гр.Монтана движейки се
с посока на движение към ул.Васил Кънчов наближил товарен автомобил – марка ****
модел **** с peг. № ****, виждайки го да навлиза след знак В -18 представителя на
службата за контрол Т. , подал ясен и разбираем сигнал със "СТОП" палка по образец
МВР, но същият само намалил скоростта присветнал с фарове и продължил
1
движението си, като завил на дясно на кръстовището в посока към кв.Бистрец.
Полицейските служители последвали с полицейският автомобил товарният автомобил
до базата на фирма „Месер газ“ където т.а. домувал, на около 100м., след разклона,
където на място била извършената проверка на документите на водача и на МПС и
установили, че това е настоящият жалбоподател Г.. Пред служителите на СПП водача
заявил, че е видял подаденият му сигнал, но че е счел, че намиращият се в близост знак
В -18 не се отнася за него понеже не е транзитно преминаващ т.а.
За констатираното от св.****. и в присъствието на св.****./очевидец/ на -
нарушителя Р. Г. Г. бил съставен акт за административно нарушение серия GА бл.№
372426/ 11.05.2021г., за това че : на 27.09.2021 г. около 22:00 часа в гр.**** движейки
се по ул.Илинден до бензиностанция Петрол с посока на движение към ул. Васил
Кънчов, като водач на товарен автомобил - **** **** с peг. № ****, с прикачено
полуремарке (цистерна) с регистрационен номер ****, не спира при подаден от
достатъчно за възприемане разстояние сигнал за спиране със стоп палка по образец
МВР.
Въз основа на съставеният АУАН последвало издаване на НП №21-0967-001499
от 04.10.2021г. издадено от Началник Група при ОДМВР **** С ПП, с което на
жалбоподателя за извършеното нарушение по чл.103, от ЗДвП, било наложено
административно наказание на основание чл.175, ал.1, т.4 от ЗДвП - „ГЛОБА“ в
размер на 100 лева и един месец лишаване от правоуправление. Недоволен от
наложените му санкции жалбоподател Г. обжалвал визираното НП.
Горната фактическа обстановка се установява от събраните по делото гласни
доказателства – показанията на свидетелите ****. и ****. дадени в хода на съдебното
следствие, както и от приложените по делото с адм. преписка писмени доказателства,
Жалба, Справка за нарушител, Възражение, 2бр.Сведения, Мотивирана резолюция,
Международна товарителница, Министерска Заповед № 8121з – 515 - 14.05.2018г.,
АУАН, НП.
Съдът намира жалбата за подадена в законоустановения срок по чл.59, ал.2
ЗАНН и разгледана по същество, същата е процесуално допустима, но
неоснователна.
На първо място съдът приема, че НП е издадено от компетентни органи и в
рамките на техните правомощия и компетенции съобразно приложената Министерска
Заповед № 8121з – 515 - 14.05.2018г., като издаденото НП отговаря на всички законови
изисквания и съдържа всички реквизити изискуеми съгласно чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН.
На следващо място и въпреки наведените от процесуалният представител на
жалбоподателя съображения за неправилно отразена фактическа обстановка
настоящият състав намира, че нарушението е описано ясно и отговаря на материално
правната разпоредба предвидена в чл.103 от ЗДВП, която ясно и недвусмислено
установява, че жалбоподателя е управлявал посоченото МПС, като при наличието на
забранителен за управляваният от него т.а. - знак В -18 същият е продължил
движението си и при подаден при добра осветеност и видимост от контролните орани
от достатъчно за възприемане разстояние сигнал за спиране със стоп палка по
образец МВР - не е спрял. В хода на съдебното следствие са разпитани полицейските
служители констатирали нарушението, които установяват, както факта на
неизпълнение на подаденият от контролните орани от достатъчно за възприемане
разстояние сигнал за спиране със стоп палка по образец, така и факта на управление
на процесното МПС от страна на настоящият жалбоподател, при това следва да се
посочи, че нормата на чл.103 от ЗДВП предвижда че: При подаден сигнал за
спиране от контролните органи водачът на пътно превозно средство е длъжен да
2
спре плавно в най-дясната част на платното за движение или на посоченото от
представителя на службата за контрол място и да изпълнява неговите
указания.”
Видовете сигнали за спиране са детайлизирани в чл.170 ЗДвП и в чл.207
ППЗДвП. Така съгласно чл.170, ал.3 от ЗДвП при спиране на пътно превозно средство
за проверка или за оказване на съдействие служителят от органите за контрол подава
своевременно ясен сигнал със стоп-палка. През нощта сигналът за спиране може да
бъде подаден и с описваща полукръг червена светлина. Униформен полицай може да
спира пътните превозни средства и чрез подаване на сигнал само с ръка. Сигнал за
спиране може да бъде подаден и от движещ се полицейски автомобил или мотоциклет.
Законовата регламентация не изключва възможността водачите на ППС да бъдат
спирани от движещ се или спрял полицейски автомобил чрез използване на светлинен
и звуков сигнал. В този случай обаче следва сигналът да бъде подаден така, че водачът
недвусмислено да разбере, че съдържа в себе си разпореждане за спиране, /а не за друг
участник в движението или за преминаване на автомобил със специален режим на
движение/ и че се отнася именно за него. Неизпълнението на задължението за спиране
при подаден сигнал от контролните органи, би могло да се вмени в отговорност на
водача на превозното средство, само когато той е възприел подадения сигнал.
В случая както от показанията на разпитаните свидетели полицейските
служители, така и от приложеното /л.8 от делото/ - Възражение от жалбоподателя, в
което същият по същество признава извършеното нарушение заявявайки, че е
управлявал процесното МПС, като движейки се по ул.Илинден в посока ул.Безименна:
е забелязал контролните органи на Пътна полиция, които се намираха на бензиностанция
«Петрол» с подаден сигнал за спиране със стоп палка по образец МВР. Тъй като вече бях
навлязъл в кръстовището и спецификата на товара ми непозволиха да спирам, веднага след
извършване на маневра спрях на безопасно място.“ - безспорно се установи, че към
момента на подаването на сигнала за спиране, водачът на товарен автомобил - ****
**** с peг. № ****, с прикачено полуремарке (цистерна) с регистрационен номер ****,
е разбрал, че подадения сигнал със стоп-палка се отнася до него, но въпреки това е
продължил движението си, докато не е стигнал до базата на место домуване на
фирмата собственик.
Предвид времето, мястото и начина на подаването на сигнала за спиране, според
настоящия състав е несъмнено, че водачът е имал обективната възможност да
възприеме и е възприел указанията на полицейските служители, поради което и е бил
длъжен да спре, за да му бъде извършена проверка. Това дава основание на съда да
приеме, че жалбоподателят е осъществил от обективна и субективна страна вмененото
му административно нарушение по чл.103 ЗДвП. Твърдението на жалбоподателя, че не
е могъл да спре понеже вече е бил навлязъл в кръстовището водещо към
ул.“Безименна“, настоящият съдебен състав възприема, като защитна версия
неотговаряща на обективната действителност, още повече, че въпросното кръстовище
видно от справка в Google Maps се намира след мястото, на което са се намирали
полицейските служители към момента на подаване на сигнала със стоп палка.
Съгласно разпоредбата на чл.175, ал.1, т.4 ЗДвП на водач, който откаже да
изпълни нареждане на органите за контрол и регулиране на движението е предвидено
наказание лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 1
до 6 месеца и с глоба от 50 до 200 лв. Следва да се отбележи и че макар при
определянето на размера на наказанието в НП наказващият орган да не е мотивирал
определеният размер на санкциите, то в мотивираната си резолюция последвала АУАН
3
и предхождаща НП е изложил достатъчно подробни мотиви относно причините за
определеният размер на кумулативно предвидените наказания. Така определените
наказания, малко над минималните предвидени в закона, са справедливи,
съответстващи на извършеното нарушение и на по–високата степен на обществена
опасност на нарушителя, и ще изпълнят целите на чл.12 от ЗАНН. В този смисъл и
съдът счита, че издаденото НП следва да се потвърди в неговата цялост.
Затова и съдът ПОТВЪРДИ НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 21-
0967-001499 от 04.10.2021 г. издадено от Началник Група при ОДМВР **** С ПП,
като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО, на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН.
По гореизложените съображения съдът постанови решението си.

РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 21-0967-001499
от 04.10.2021 г. издадено от Началник Група при ОДМВР **** С ПП, с което на Р. Г.
Г. от гр.****, Ж.К.“****“ бл.№**** с ЕГН ********** на основание чл.175, ал.1 т.4
от ЗДвП е наложено административно наказание „ГЛОБА“ в размер на 100 лева и
ЕДИН МЕСЕЦ лишаване от правоуправление на МПС, за извършено нарушение на
чл.103, от ЗДВП, като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО, на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване в 14 /четиринадесет/ дневен срок от
уведомяването пред Врачански Административен Съд.
Съдия при Районен съд – ****: _______________________
4

Съдържание на мотивите

Р. Г. Г. от гр.****, Ж.К.“****“ бл.№****, с ЕГН **********, е обжалвал
Наказателно постановление № 21-0967-001499 от 04.10.2021 г. издадено от Началник
Група при ОДМВР **** С ПП, с което на основание чл.175, ал.1 т.4 от ЗДвП е
наложено административно наказание „ГЛОБА“ в размер на 100 лева и ЕДИН
МЕСЕЦ лишаване от правоуправление на МПС, за извършено нарушение на
чл.103, от ЗДВП. В жабата, в съдебно заседание и чрез писмена защита представена от
процесуален представител адв.З., излага доводи за незаконосъобразност на
обжалваното наказателно постановление, поради липсата на умисъл за извършване на
твърдяното нарушение,навеждате се и доводи за допуснати съществени процесуални
нарушения при съставянето на атакуваните актове, като се иска отмяна на издаденото
Наказателно постановление.
Ответната страна, редовно призована, не изпраща представител и не депозира
становище по допустимостта и основателността на жалбата, като единствено в
придружително писмо предлага Наказателното постановление да бъде потвърдено.
Производството по делото е по реда на чл. 59 – 63 ЗАНН.
Съдът след преценка и анализ – поотделно и в съвкупност на събрания по делото
доказателствен материал, доводите и становищата на страните, намира за установено
следното от фактическа и правна страна:
На 27.09.2021 г. около 22:00 часа в гр.****, полицейските служители ****. и
****., били на работа съгласно утвърден график на ул.Илинден непосредствено до
бензиностанция Петрол, на осветен участък от пътя, където изпълнявали служебните
си задължения по контролна пътя, когато към тях в посока от гр.Монтана движейки се
с посока на движение към ул.Васил Кънчов наближил товарен автомобил – марка ****
модел **** с peг. № ****, виждайки го да навлиза след знак В -18 представителя на
службата за контрол Т. , подал ясен и разбираем сигнал със "СТОП" палка по образец
МВР, но същият само намалил скоростта присветнал с фарове и продължил
движението си, като завил на дясно на кръстовището в посока към кв.Бистрец.
Полицейските служители последвали с полицейският автомобил товарният автомобил
до базата на фирма „Месер газ“ където т.а. домувал, на около 100м., след разклона,
където на място била извършената проверка на документите на водача и на МПС и
установили, че това е настоящият жалбоподател Г.. Пред служителите на СПП водача
заявил, че е видял подаденият му сигнал, но че е счел, че намиращият се в близост знак
В -18 не се отнася за него понеже не е транзитно преминаващ т.а.
За констатираното от св.****. и в присъствието на св.****./очевидец/ на -
нарушителя Р. Г. Г. бил съставен акт за административно нарушение серия GА бл.№
372426/ 11.05.2021г., за това че : на 27.09.2021 г. около 22:00 часа в гр.**** движейки
се по ул.Илинден до бензиностанция Петрол с посока на движение към ул. Васил
Кънчов, като водач на товарен автомобил - **** **** с peг. № ****, с прикачено
полуремарке (цистерна) с регистрационен номер ****, не спира при подаден от
достатъчно за възприемане разстояние сигнал за спиране със стоп палка по образец
МВР.
Въз основа на съставеният АУАН последвало издаване на НП №21-0967-001499
от 04.10.2021г. издадено от Началник Група при ОДМВР **** С ПП, с което на
жалбоподателя за извършеното нарушение по чл.103, от ЗДвП, било наложено
административно наказание на основание чл.175, ал.1, т.4 от ЗДвП - „ГЛОБА“ в
размер на 100 лева и един месец лишаване от правоуправление. Недоволен от
наложените му санкции жалбоподател Г. обжалвал визираното НП.
Горната фактическа обстановка се установява от събраните по делото гласни
доказателства – показанията на свидетелите ****. и ****. дадени в хода на съдебното
1
следствие, както и от приложените по делото с адм. преписка писмени доказателства,
Жалба, Справка за нарушител, Възражение, 2бр.Сведения, Мотивирана резолюция,
Международна товарителница, Министерска Заповед № 8121з – 515 - 14.05.2018г.,
АУАН, НП.
Съдът намира жалбата за подадена в законоустановения срок по чл.59, ал.2
ЗАНН и разгледана по същество, същата е процесуално допустима, но
неоснователна.
На първо място съдът приема, че НП е издадено от компетентни органи и в
рамките на техните правомощия и компетенции съобразно приложената Министерска
Заповед № 8121з – 515 - 14.05.2018г., като издаденото НП отговаря на всички законови
изисквания и съдържа всички реквизити изискуеми съгласно чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН.
На следващо място и въпреки наведените от процесуалният представител на
жалбоподателя съображения за неправилно отразена фактическа обстановка
настоящият състав намира, че нарушението е описано ясно и отговаря на материално
правната разпоредба предвидена в чл.103 от ЗДВП, която ясно и недвусмислено
установява, че жалбоподателя е управлявал посоченото МПС, като при наличието на
забранителен за управляваният от него т.а. - знак В -18 същият е продължил
движението си и при подаден при добра осветеност и видимост от контролните орани
от достатъчно за възприемане разстояние сигнал за спиране със стоп палка по
образец МВР - не е спрял. В хода на съдебното следствие са разпитани полицейските
служители констатирали нарушението, които установяват, както факта на
неизпълнение на подаденият от контролните орани от достатъчно за възприемане
разстояние сигнал за спиране със стоп палка по образец, така и факта на управление
на процесното МПС от страна на настоящият жалбоподател, при това следва да се
посочи, че нормата на чл.103 от ЗДВП предвижда че: При подаден сигнал за
спиране от контролните органи водачът на пътно превозно средство е длъжен да
спре плавно в най-дясната част на платното за движение или на посоченото от
представителя на службата за контрол място и да изпълнява неговите
указания.”
Видовете сигнали за спиране са детайлизирани в чл.170 ЗДвП и в чл.207
ППЗДвП. Така съгласно чл.170, ал.3 от ЗДвП при спиране на пътно превозно средство
за проверка или за оказване на съдействие служителят от органите за контрол подава
своевременно ясен сигнал със стоп-палка. През нощта сигналът за спиране може да
бъде подаден и с описваща полукръг червена светлина. Униформен полицай може да
спира пътните превозни средства и чрез подаване на сигнал само с ръка. Сигнал за
спиране може да бъде подаден и от движещ се полицейски автомобил или мотоциклет.
Законовата регламентация не изключва възможността водачите на ППС да бъдат
спирани от движещ се или спрял полицейски автомобил чрез използване на светлинен
и звуков сигнал. В този случай обаче следва сигналът да бъде подаден така, че водачът
недвусмислено да разбере, че съдържа в себе си разпореждане за спиране, /а не за друг
участник в движението или за преминаване на автомобил със специален режим на
движение/ и че се отнася именно за него. Неизпълнението на задължението за спиране
при подаден сигнал от контролните органи, би могло да се вмени в отговорност на
водача на превозното средство, само когато той е възприел подадения сигнал.
В случая както от показанията на разпитаните свидетели полицейските
служители, така и от приложеното /л.8 от делото/ - Възражение от жалбоподателя, в
което същият по същество признава извършеното нарушение заявявайки, че е
управлявал процесното МПС, като движейки се по ул.Илинден в посока ул.Безименна:
2
е забелязал контролните органи на Пътна полиция, които се намираха на бензиностанция
«Петрол» с подаден сигнал за спиране със стоп палка по образец МВР. Тъй като вече бях
навлязъл в кръстовището и спецификата на товара ми непозволиха да спирам, веднага след
извършване на маневра спрях на безопасно място.“ - безспорно се установи, че към
момента на подаването на сигнала за спиране, водачът на товарен автомобил - ****
**** с peг. № ****, с прикачено полуремарке (цистерна) с регистрационен номер ****,
е разбрал, че подадения сигнал със стоп-палка се отнася до него, но въпреки това е
продължил движението си, докато не е стигнал до базата на место домуване на
фирмата собственик.
Предвид времето, мястото и начина на подаването на сигнала за спиране, според
настоящия състав е несъмнено, че водачът е имал обективната възможност да
възприеме и е възприел указанията на полицейските служители, поради което и е бил
длъжен да спре, за да му бъде извършена проверка. Това дава основание на съда да
приеме, че жалбоподателят е осъществил от обективна и субективна страна вмененото
му административно нарушение по чл.103 ЗДвП. Твърдението на жалбоподателя, че не
е могъл да спре понеже вече е бил навлязъл в кръстовището водещо към
ул.“Безименна“, настоящият съдебен състав възприема, като защитна версия
неотговаряща на обективната действителност, още повече, че въпросното кръстовище
видно от справка в Google Maps се намира след мястото, на което са се намирали
полицейските служители към момента на подаване на сигнала със стоп палка.
Съгласно разпоредбата на чл.175, ал.1, т.4 ЗДвП на водач, който откаже да
изпълни нареждане на органите за контрол и регулиране на движението е предвидено
наказание лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 1
до 6 месеца и с глоба от 50 до 200 лв. Следва да се отбележи и че макар при
определянето на размера на наказанието в НП наказващият орган да не е мотивирал
определеният размер на санкциите, то в мотивираната си резолюция последвала АУАН
и предхождаща НП е изложил достатъчно подробни мотиви относно причините за
определеният размер на кумулативно предвидените наказания. Така определените
наказания, малко над минималните предвидени в закона, са справедливи,
съответстващи на извършеното нарушение и на по–високата степен на обществена
опасност на нарушителя, и ще изпълнят целите на чл.12 от ЗАНН. В този смисъл и
съдът счита, че издаденото НП следва да се потвърди в неговата цялост.
Затова и съдът ПОТВЪРДИ НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 21-
0967-001499 от 04.10.2021 г. издадено от Началник Група при ОДМВР **** С ПП,
като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО, на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН.
По гореизложените съображения съдът постанови решението си.

3