Решение по дело №285/2019 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 290
Дата: 5 декември 2019 г. (в сила от 24 декември 2019 г.)
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20197120700285
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 август 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е 

В името на народа

гр. Кърджали, 05.12.2019г.

Административен съд - Кърджали, в  публично съдебно заседание на осемнадесети ноември две хиляди и деветнадесета година в състав:

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ БОЖКОВА

При секретаря Мелиха Халил                           

като разгледа докладваното от съдия   Божкова

административно дело 285/ 2019г. иза да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК във вр. с чл.76, ал. 5 от Закона за здравното осигуряване ( ЗЗО).

Образувано е по жалба на Многопрофилна болница за активно лечение ( МБАЛ) „ Д-р Атанас Дафовски” АД – *** срещу т.т. 6, 7, 8 и 9 от Заповед за налагане на санкции, № РД-21-189/ 05.07.2019 г. на директора на РЗОК – Кърджали.

Изложени са съображения за незаконосъобразност на оспорените части от административен акт, като постановен при неправилно приложение на материалния закон и допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, без да са посочени конкретни пороци на административното производство по издаване на заповедта. Твърди се, че дейностите, описани в т.т.6,7,8 и 9 от заповедта, са действително и реално извършени при спазване изискванията на НРДМД за 2018г., както и че са спазени критериите за хоспитализация и дехоспитализация на пациентите, заложени в диагностично-лечебния алгоритъм на съответните клинични пътеки.

Следващо посочено основание за незаконосъобразност на административния акт са съществени нарушения на процесуалните правила ( без да са изложени конкретни съображения за това), извършени от директора на РЗОК – Кърджали при извършената проверка, опорочаващи цялото административно производство и налагащи отмяна на административния акт, без произнасяне по същество. Иска се да се отмени оспорената заповед за налагане на санкции и се претендират деловодни разноски.  

Ответникът – Директорът на РЗОК – Кърджали, чрез процесуален представител по пълномощие, оспорва жалбата. В представена писмена защита пълномощникът на ответника изразява становище, че заповедта е законосъобразна, тъй като е издадена от компетентен орган; в предвидената форма и при съобразяване с посочените в нея разпоредби.

Настоящият състав на АС – Кърджали приема, че жалбата е допустима като подадена в предвидения 14-дневен срок по чл. 149, ал.1 от АПК, във вр. с чл.76, ал. 3 от ЗЗО и от лице, за което оспорения акт създава неблагоприятни последици.

При извършена проверка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

Жалбоподателят МБАЛ „ Д-р Ат. Дафовски” АД – *** е лечебно заведение по смисъла на чл. 9, ал. 1, т. 1 от Закона за лечебните заведения и в това си качество е сключил Договор с НЗОК, № ***/ *** г. за оказване на болнична помощ по описани в същия клинични пътеки.

Със Заповед № ***/ *** г. Директорът на РЗОК – Кърджали е наредил да се извърши проверка на лечебното заведение, определил е задачата и служителите от РЗОК – Кърджали, които да извършат проверката. Резултатите от проверката са отразени в Протокол, № ***/ *** г. на определените със заповедта за извършване на проверка служители в РЗОК – Кърджали. В Доклад, № ***/ *** г. на проверяващия екип са описани установените нарушения. Отразено е, че изпълнителят на болнична медицинска помощ не е предявил възражение по констатациите в протокола, в предвидения, в чл.74, ал.4 от ЗЗО, срок.

По искане на жалбоподателя е назначена и приета, без оспорвания от страните, съдебно-медицинска експертиза, изготвена от лекари със специалност „***“.

При така установените факти настоящият състав на съда приема, че жалбата е основателна в частта, с която се оспорва т.7 от заповедта за налагане на санкции, а е неоснователна в останалата част, с която се обжалват т.т.6,8 и 9 от същата заповед. Съображенията за този извод са следните:

Заповед за налагане на санкции, № РД-21-189/ 05.07.2019 г. на директора на РЗОК – Кърджали, е издадена от компетентен орган, но в частта за установено нарушение, описани в т.7, е постановена в противоречие с материалноправните норми, поради което същата е незаконосъобразна в тази част.

          В т.7 от оспорения административен акт е прието, че жалбоподателят е извършил нарушение на условията и реда за оказване на медицинска помощ при отчетен случай по КП № 197 „***“ с ИЗ № *** на ЗОЛ Р. Б. И. с диагноза „***“. Наличието на нарушение е мотивирано с неизпълнен ДЛА на клиничната пътека, според който при тази диагноза и при наличие на *** задължително се ***. В т.7 от заповедта е посочено, че от ИЗ се установява, че пациента е ***.

В заключението на СМЕ е записано, че *** е по преценка на лекуващия лекар. В съдебно заседание ВЛ подробно обосновава това свое становище, като пояснява, че с ***. Според лекаря-специалист, ***. Поради тези причини е по-добре да се избегне ***. ***.

          В т.4 от КП № 197 „***“ е посочено, че Диагностично-лечебният алгоритъм *** включва следните критерии:  ***. Поради тези съображения жалбата срещу т.7 от оспорената заповед е основателна и следва да се уважи, като заповедта се отмени в тази част.

          Жалбата е неоснователна в частта, с която се оспорват т.т.6,8 и 9 от заповедта за налагане на санкции.

          В т.6 от обжалвания административен акт на директора на РЗОК – Кърджали е описано нарушение на условията и реда за оказване на медицинска помощ при отчетен случай по КП № 158 „***“ с ИЗ № *** на ЗОЛ Е. Д. Р. Прието е, че пациентката е приета за лечение без индикации за хоспитализация по КП № 158, защото от ИЗ ставало ясно, че ***. В заповедта е записано, че обективно състояние, ***, т.е. касае се за ***. Прието е, че лечението на ЗОЛ Е. Р. е следвало да се проведе и отчете съгласно алгоритмите на КП № 194 „***“. Съгласно заключението на СМЕ ЗОЛ Е. Р. е *** с диагноза ***. Твърде възможно е ***, а не като КП № 194 „***“. В заключението се сочи, че ***, поради което редно е било пътеката да се отчете като № 194, след като се касае за ***. При така установените факти АС – Кърджали приема, че е доказано извършеното нарушение по т.6 от оспорената заповед за налагане на финансова санкция. Съгласно т.1 от КП № 158, която е отчетена от лечебното заведение, Индикации за хоспитализация по КП № 158 са: ***. Установи се, че няма данни за наличие на ***, освен ***.

          В т.8 от оспорената заповед е прието нарушение на условията и реда за оказване на медицинска помощ, защото при отчетен случай по КП № 192 „ ***“ с ИЗ № *** на ЗОЛ А. А. К. с диагноза „***“, не е изпълнен ДЛА на КП, предвиждащ, че задължително ***, като в ИЗ е приложена ***. Описаното нарушение се потвърждава от заключението на СМЕ. Съгласно КП № 192 Eдна от диагностичните процедури е ***, съгласно изискванията на диагностично-лечебния алгоритъм. Задължителни диагностични процедури за отчитане на пътеката са: ***. Следователно, доказано е и това нарушение, описано в т.8 от заповедта за налагане на санкции.

          Следващото нарушение е посочено в т.9 от заповедта, като отчетен случай по КП № 74 „***“ с ИЗ № *** на ЗОЛ М. М. И. без индикации за хоспитализация на пациентката по тази КП. Заключението на СМЕ също е в смисъл за липса на индикация за хоспитализация по КП № 74, тъй като ***. От наличните доказателства е видно, че не е налице никой от посочените критерии за хоспитализация по КП № 74. Следователно оспорената точка 9 от заповедта е законосъобразна.

          При този изход на спора своевременно заявеното искане на жалбоподателя за присъждане на разноски следва да се уважи съразмерно с уважената част от жалбата. Доказаните деловодни разноски от жалбоподателя са в размер на 400 лв., от които 50 лв. – внесена държавна такса и 350 лв. – депозит за назначената СМЕ. Съобразно с уважената част от жалбата ответникът следва да бъде осъден да заплати на жалбоподателя деловодни разноски в размер на 100 лева. 

 

 

 

Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предл.2-ро от АПК, Съдът:

 

РЕШИ:

 

Отменя Заповед за налагане на санкции, № РД-21-189/ 05.07.2019 г. на директора на РЗОК – Кърджали, в частта й по т.6, с която на МБАЛ "Д-р Атанас Дафовски" АД, със седалище и адрес на управление:***, с ЕИК ***, е наложена санкция „ Финансова неустойка“ в  размер от 200.00 лв. (двеста лева).

Отхвърля жалбата на МБАЛ „ Д-р Атанас Дафовски” АД – *** срещу Заповед за налагане на санкции, № РД-21-189/ 05.07.2019 г. на директора на РЗОК – Кърджали, в частта й по т.т.6,8 и 9, с която на лечебното заведение е наложена санкция „Финансова неустойка“ в общ размер на 600.00 лв. (шестстотин лева).

Осъжда Районна здравно осигурителна каса – Кърджали да заплати на МБАЛ „ Д-р Атанас Дафовски” АД – *** с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление:*** деловодни разноски в размер на 100 лева (сто лева).

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

            

 

                                                                                    Съдия: