АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
||||||||||
РЕШЕНИЕ № 247 |
||||||||||
гр. Видин,
28.10.2019
г. |
||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||
Административен съд – Видин, |
I административнонаказателен състав |
|||||||||
в публично заседание на |
тридесети септември |
|||||||||
през две хиляди и деветнадесета година в състав: |
||||||||||
Председател: |
Антония Генадиева |
|||||||||
Членове: |
Биляна Панталеева Росица Славчева |
|||||||||
при секретаря |
Мария Иванова |
и в присъствието |
||||||||
на прокурора |
Кирил Кирилов |
като разгледа докладваното |
||||||||
от съдия |
Биляна Панталеева |
|
||||||||
Касационно АНД № |
189 |
по описа за |
2019 |
година |
||||||
и за да се произнесе, съобрази следното:
Делото е образувано по жалба с правно
основание чл.63,ал.1, изречение второ от ЗАНН във вр. с гл.ХІІ от АПК, подадена
от Регионална здравна инспекция-Видин, против решение №144/09.05.2019г. ,
постановено по АНД № 283/2019г. по описа на Районен съд – Видин, с което е
отменено Наказателно постановление ОЗ№4/22.02.2019г. на Директора на РЗИ-Видин,
с което на ответника по касация „ЦЯН-ДА 2“ООД , представлявано от управителя
Чън Лиюн, за нарушение на чл.19,пар.5 от регламент №1223/2009г. на Европейския
парламент и на съвета във вр. с чл.49,ал.2,т.8
от Закона за здравето/ЗЗ/ е наложено административно наказание „имуществена
санкция” в размер на 6000 лв на основание чл.213а,ал.3 от ЗЗ.
Твърди се в жалбата , че решението е
незаконосъобразно , тъй като неправените от съда правни изводи са неправилни.
Сочи се , че не е необходимо стоките да бъдат изброени и индивидуализирани ,
тъй като законът изисква наличие на етикет на всички стоки. Сочи се също така ,
че ясно е описана датата на нарушението , както и че нарушителят е имал
възможност за изложи възраженията си .
Иска се от съда да постанови решение, с
което да отмени решението на районния съд и потвърди наказателното
постановление.
Ответникът по делото не е взел становище
по жалбата.
Представителят на Окръжна прокуратура
Видин, дава заключение, че жалбата е основателна, поради което следва да се
отмени решението на първоинстанционния съд.
Съдът, като прецени доводите на страните
и събраните по делото доказателства в рамките на посочените от касатора
касационни основания и при служебна проверка за съответствието на решението с
материалния закон, намира за установено следното:
Жалбата е допустима, като подадена в
установения срок и от надлежна страна.
Разгледана по същество , същата е
неоснователна.
Установява се по делото, че на
11.02.2019г. около 11,11ч. в обект , стопанисван от ответника по касация,
проверяващите инспектори от РЗИ-Видин установили , че на касата се предлагат
козметични продукти -червило, очна линия, хайлайтър, лакочистители , татус за
вежди , без етикет на български език. Прието е , че горното е в нарушение на Регламент
1223/2009г. на Европейския парламент и на съвета-чл.19,пар.5 от същия , поради
което за нарушението на ответника по касация е съставен АУАН в присъствие на
представляващия , на когото актът е предявен и същият е подписал акта, като е посочил , че няма
възражения. Въз основа на акта е
издадено и обжалваното наказателно постановление , с което на нарушителя е
наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 6000 лв на
основание чл.213а,ал.3 от ЗЗ.
В съдебно заседание актосъставителят
подържа констатациите си като установява , че една част от идентични продукти
са имали етикет , но други не , като всички продукти-с етикет и без етикет,
били на една марка. Актосъставителят установява , че изрично са попитали дали
няма някъде другаде етикет-на кутията или в кутията , в която се намирали
продуктите , но им било обяснено , че така са получени без етикет и така се предлагат.
При горната фактическа обстановка е прието
от ВРС, че е допусната нередовност в акта и в НП, които обуславят отмяната на
наказателното постановление.Прието е че е нарушена разпоредбата на
чл.57,ал.1,т.5 от ЗАНН , тъй като в АУАН не е отразена датата на нарушението и нарушената
разпоредба. Прието е също така , че както в АУАНа, така и в НП , описаните стоки не са
индивидуализирани по никакъв начин , като съдът е изложил съображенията си във
връзка с това.
Решението на ВРС като краен резултат е правилно
по следните съображения :
На ответника по касация е наложено
административно наказание „имуществена санкция” на основание чл.213а,ал.3 във
вр. с ал.1 от ЗЗ. Съобразно посочените разпоредби се наказва лице/в случая ЮЛ/, което пуска на
пазара козметични продукти в нарушение на изискванията на чл. 49, ал. 2, т. 2,
3, 5, 6, 8, 9, 11 и 12 от ЗЗ. Съгласно нарушената разпоредба чл.49,ал.2,т.8 от
ЗЗ козметичните продукти са безопасни за човешкото здраве, когато са изпълнени
изискванията за етикетиране съгласно чл. 19, параграфи 1, 2, 5 и 6 от Регламент
(ЕО) № 1223/2009; информацията, посочена в чл. 19, параграф 1, букви
"б", "в", "г" и "е" и параграфи 2, 3 и
4, се изписва задължително и на български език. Видно от горните разпоредби,
изпълнителното деяние, за което е ангажирана отговорността на нарушителя, е за
„пускане на пазара“. Съгласно чл.2,пар.1,б.“з“ от Регламент (ЕО) № 1223/2009
„пускане на пазара" означава предоставяне на козметичен продукт на пазара
на Общността за първи път.
В случая не е установено от АНО дали
наказаното лице пуска на пазара продуктите за първи път , само в който случай
може да носи административнонаказателна отговорност по чл.213а от ЗЗ. В случая
не е установено , че същият е и вносител , в което качество би могъл да пуска
продуктите на пазара за пръв път , или пък друго обстоятелство , сочещо , че
продуктите се пускат на пазара за пръв път имено от наказаното лице.
Предвид горното незаконосъобразно е ангажирана отговорността на наказаното лице
на основание чл.213а от ЗЗ.
За пълнота следва да бъде посочено , че
изводът на районния съд , че липсва дата на нарушението не се възприема от
настоящата инстанция, тъй като същата е безспорно ясна и това е моментът на
проверката , към който са установени , че се предлагат посочените продукти, но
направеният от него извод за липса на индивидуализация на предметите на
нарушение изцяло се възприема от настоящата инстанция . Тази констатирана
нередовност в АУАНа и НП също представлява самостоятелно основание за отмяна на
наказателното постановление. Наказателното постановление следва да съдържа
всички обективни признаци на нарушението и обстоятелствата , при които е
извършено, т.е следва подробно да бъде индивидуализиран и предмета на нарушение
, а не посочен в най-общ вид. Действително нарушение може да бъде
осъществено и с 1 бр. продукт , но броят
с всички други обстоятелства , при които е извършено нарушението , е от
съществено значение, както за преценка на приложението на чл.9 от НК , така и
на чл.28 от ЗАНН, чиято преценка е задължение и на административно-наказващия
орган.
С оглед горните съображения съдът намира
жалбата за неоснователна. Наказателното постановление е незаконосъобразно и
Районен съд-Видин като е отменил наказателното постановление е постановил
правилно решение, което като такова следва да бъде оставено в сила.
Воден от горното и на основание
чл.63,ал.1,изр.второ от ЗАНН във вр.с чл.221,ал.2 от АПК Административен
съд-Видин
РЕШИ:
ОСТАВЯ В СИЛА решение №144/09.05.2019г.
, постановено по АНД № 283/2019г. по описа на Районен съд – Видин, с което е
отменено Наказателно постановление ОЗ№4/22.02.2019г. на Директора на РЗИ-Видин,
с което на „ЦЯН-ДА 2“ООД , представлявано от управителя Чън Лиюн, за нарушение
на чл.19,пар.5 от регламент №1223/2009г. на Европейския парламент и на
съвета във вр. с чл.49,ал.2,т.8 от
Закона за здравето/ЗЗ/ е наложено административно наказание „имуществена
санкция” в размер на 6000 лв на основание чл.213а,ал.3 от ЗЗ.
Решението не подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ:1.
2.