Р
Е Ш Е Н И Е
№ IV – 124 12.06.2020
г. град Бургас
В ИМЕТО НА НАРОДА
БУРГАСКИ ОКРЪЖЕН СЪД, гражданско отделение, четвърти въззивен състав
На осми юни, две хиляди и двадесета година,
В публично заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: НЕДЯЛКА
ПЕНЕВА
ЧЛЕНОВЕ: ДАНИЕЛА МИХОВА
мл.с.
ДИАНА АСЕНИКОВА - ЛЕФТЕРОВА
Секретар ... ВАНЯ ДИМИТРОВА
Прокурор
като разгледа докладваното от съдията ПЕНЕВА
въззивно гражданско дело номер 1026 по описа за 2020 година
Производството е по чл.258 и сл.от ГПК и е
образувано по въззивна жалба на Областна
дирекция на МВР – град Бургас, с адрес: град Бургас, ул. „Христо Ботев“ №46,
представлявана от Директора, срещу Решение №289/21.01.20г., постановено от
Бургаски районен съд по гр.д.№9269 по описа за 2019г., с което въззивникът е
осъден да заплати на А.Ч.Ч. ЕГН **********,***, сумата 1513,55 лева, представляваща
дължимо и неизплатено допълнително възнаграждение за извънреден труд от общо
258,55 часа, получени след преизчисляване с коефициент 1.143 на положения от
него за периода от 01.09.2016 година до 30.06.2019 година за 222.79 часа труд,
ведно със законната лихва върху главницата, считано от датата на подаване на
исковата молба на 31.01.2019 година до окончателното й плащане, както и сумата
420 лева, представляваща възнаграждение за един адвокат по договор за правна
защита и съдействие, а по сметка на Бургаски районен съд - разноски в размер от
270,54 лева, от която сумата 60,54 лева, представляваща дължима държавна такса
и сумата 210 лева - представляваща възнаграждение за вещо лице.
Въззивникът изразява недоволство от постановеното решение и претендира
отмяната му, с постановяване на въззивно решение, с което искът да бъде
отхвърлен. Твърди
се, че решението на БРС е неправилно поради нарушение на материалния закон и
необосновано. Твърди се, че неправилно е уважена претенцията на ищеца, положеният от него нощен
труд да бъде преизчислен по правилата на КТ и Наредбата за структурата по
организацията на работната заплата, съгласно които нощният труд се преизчислява
по коефициент 1,143. Извършва се анализ на специалните норми на ЗМВР и подзаконовите нормативни
актове, които въззивникът намира за приложими. Твърди се, че положеният от ищеца нощен труд
своевременно е отчетен и заплатен, като заплащането е извършено съгласно
действалите специални нормативни актове.
Извършва се анализ и се аргументира тезата че в
случая не е налице празнота в нормативната уредба, за да се обоснове препращане
по аналогия към Наредбата за структурата и организацията на работната заплата,
тъй като е налице специална законова регламентация, която предвижда друг ред за
отчитане и заплащане на нощния труд, положен от държавните служители по чл.142,
ал.1, т.1 от ЗМВР и не следва да се извършва приравняване с коефициент от
1,143. Според въззивника, общото трудово законодателство е неприложимо спрямо
служебните правоотношения на държавните служители в системата на МВР и
правоотношенията се уреждат изцяло според специалните нормативни актове.
Препис от въззивната жалба на ответника е
връчен на ищеца А.Ч.Ч., чрез процесуалния му представител адв.Ставрев. В срока по
чл.263, ал.1 ГПК не е постъпил писмен отговор.
Производството е по реда на чл.258 и сл ГПК.
Въззивната жалба е подадена в срока по чл.259, ал.1 ГПК, от лице, за което
съществува правен интерес от обжалване на първоинстанционното решение; отговаря
на изискванията на чл.260 и чл.261 ГПК, поради което същата е допустима.
Бургаският окръжен съд, като взе предвид събраните
по делото доказателства, намира за установено от фактическа и правна страна
следното:
Не се спори, че ищецът, в изпълнение на
задълженията си на длъжност „младши инспектор“ в структурата на ОД на МВР - Бургас,
в периода 01.09.2016 г. – 30.06.2019 г. е полагал труд на 12-часови смени по
график, включително и през нощта – за времето от 22,00 ч. до 06,00 ч., при
сумирано изчисляване на работното време и при предварително определен график за
всеки месец. Ищецът твърди, че в този период е положил общо 1558 часа нощен
труд, който преизчислен с коефициент 1.143, възлиза на 1780.79 часа дневен
труд. Според ищеца преизчисляването на нощния към дневен труд е довело до
полагане на извънреден труд от 222.79 часа, за който не му е заплатено
съответното възнаграждение. Претендира осъждане на ответника да му го заплати,
в размера на исковата сума от 1513.55 лева.
Според ответника, положеният от ищеца труд е
надлежно начислен, отразен в протоколите за положен извънреден труд и в
протоколите за отчитане на работното време между 22,00 и 06,00 часа, времето на
разположение и положения труд по време на официални празници, както и че същият
му е заплатен своевременно в съответствие с Наредба №8121з-407/11.08.2014 г., Наредба № 8121з-592/25.05.2015 г. и Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г.
Видно от извършената съдебно - икономическа
експертиза, основата на данните платежни бележки/фишове за заплати, протоколи
за положен труд от държавни служители, работещи на смени в МВР Бургас,
протоколи за отчитане на работното време между 22,00 часа и 06,00 часа,
седмични графици и заповеди на министъра на МВР, за исковия период ищецът е
отработил общо 1558 часа нощен труд, които, приравнени с коеф. 1.143
съставляват 1780.79 часа. Налице е разлика от 222.79 часа, за които
дължимото възнаграждение възлиза на
сумата от 1513.55 лева.
Бургаският окръжен съд, при служебна проверка на
обжалваното решение, извършена на осн. чл.269 ГПК, намира, че не са налице
основания за неговата нищожност или недопустимост, следователно решението е
валидно и допустимо. Като взе пред вид събраните поделото доказателства,
становищата на страните и като съобрази Закона съдът намира, че
първоинстанционното решение е частично неправилно и незаконосъобразно.
Нормите на чл.176 и чл.178 от Закона за
Министерство на вътрешните работи (ЗМВР) определят елементите на месечно
възнаграждение на държавните служители на МВР - основно месечно възнаграждение
и допълнителни възнаграждения, в т.ч. и за извънреден труд. Нормата на чл.187 ЗМВР определя продължителността на работното време на държавните служители в
МВР подневно и на 8-, 12- или 24-часови смени – сумирано за тримесечен период.
При работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22,00 и 06,00
ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки
24-часов период. Работата извън редовното работно време до 280 часа годишно се
компенсира с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на
тримесечен период – за служителите, работещи на смени, чрез заплащане с 50 на
сто увеличение върху основното месечно възнаграждение. Редът за организацията и
разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на
работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на
дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с
наредба на министъра на вътрешните работи.
В рамките преди и през време и след процесния
исков период от 01.08.2016г. – 31.07.2019.
са действали както следва: Наредба
№8121з-407/11.08.2014 г., Наредба №
8121з-592/25.05.2015 г. - отменена с Решение № 8585 от 11.07.2016 г. на ВАС по адм. д. №
5450/2016 г. (влязло в сила и обнародвано на 29.07.2016 г. с ДВ, бр. 59). С § 4 от заключителните разпоредби; Наредба №
8121з-776/29.07.2016 г. Наредба №8121з-908/02.08.2018г. Наредба №8121з-1059/26.09.2019 г. Според нормата на чл.31, ал. 2 от Наредба №
8121з-407/11.08.2014 г., при сумирано отчитане на отработеното време общият
брой часове положен труд между 22,00 и 6,00 ч. за отчетния период се умножава
по 0,143, като полученото число се сумира с общия брой отработени часове за
отчетния период – т.е. часовете положен нощен труд се преизчисляват с
коефициент 1,143. В Наредба №8121з-592/25.05.2015 г. и последващите наредби
липсва такова изрично правило.
Съгласно разпоредбата на 67, ал.3 от Закона за
държавния служител, минималните и максималните размери
на основните заплати по нива и степени, размерите на допълнителните
възнаграждения по ал. 7, т. 1 – 5, както и редът за получаването им се
определят с норедба на Министерския съвет и не могат да бъдат по-ниски от определените в
трудовото законодателство.
Нормите на чл.143, ал.1 и чл.142, ал.2 КТ
дефинират понятието извънреден труд и правото на работодателят да установява
сумирано изчисляване на работното време – седмично, месечно или за друг календарен
период, който не може да бъде повече от 6 месеца. В чл. 9б (нов - ДВ, бр. 41 от
2017 г., в сила от 01.01.2018 г., изм. - ДВ, бр. 58 от 2018 г.) от Наредбата за
работното време, почивките и отпуските (НРВПО) се регламентира определяне на
норма при сумирано изчисляване на работното време по чл.142, ал.2 от КТ.
Съгласно чл. 9а, ал.4 (нов - ДВ, бр. 41 от 2017 г., в сила от 01.01.2018 г.) от
НРВПО когато се полага нощен труд, сборът от работните часове по графика на
работника или служителя се изчислява след превръщане на нощните часове в дневни
за смените с 4 и повече от 4 часа нощен труд с коефициента по чл.9, ал.2 от
Наредбата за структурата и организацията на работната заплата. В чл. 9, ал. 5 от Наредбата за трудовата
книжка и трудовия стаж (НТКТС) се определя пресмятането на трудовия стаж при
сумирано работно време – с превръщане на нощните часове в дневни за смените с
повече от 4 нощни часа.
Въз основа на тези разпоредби, при логическо и
сравнителноправно тълкуване на закона, съдът намира, че волята на законодателя
е да признае нощните часове, преизчислените в дневни с коефициент 1,143, както
за целите на изчисляване на отработените дни и пресмятане на трудовия стаж,
така и за отчитането на извънредния труд, което е намерило израз в новата
редакция на чл. 9г (изм. ДВ, бр. 58 от 13.07.2018 г.) от НРВПО.
Според съда, в нормите на ЗМВР и подзаконовите
актове, посочени по-горе, е налице празнота, която следва да се преодолее
съобр. чл.67, ал.3 ЗДС, чрез субсидиарното приложение на чл.9, ал.2 от
Наредбата за структурата и организацията на работната заплата (НСОРЗ), според
която, при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат
в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на
дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното
време - 1,143 получен като частно при деление на нормалната продължителност на
дневното (8 часа) и нощното (7 часа) работно време. Възприемането на обратното становище
би поставило държавния служител в МВР в неравностойно положение спрямо
работниците и служителите, чиито правоотношения се регулират от Кодекса на
труда и подзаконовите нормативни актове.
При субсидиарното приложение на трудовото
законодателство, следва да се съобрази следното: На 01.01.2018 г. е влязла в
сила нормата на чл. 9г (нов - ДВ, бр. 41 от 2017 г., в сила от 01.01.2018
г.)НРВПО, съгласно която отработените часове от работника или служителя, които
в края на периода, за който е установено сумирано изчисляване на работното
време, са повече от часовете, определени съгласно чл. 9б, се отчитат за
извънреден труд по реда на чл. 149 КТ пред инспекцията по труда без превръщане на нощните часове в дневни;
с § 3 от Постановление на
Министерския съвет №131 от 05.07.2018 г. за изменение и допълнение на Наредбата
за работното време, почивките и отпуските (обн. ДВ, бр. 58 от 13.07.2018 г., в
сила от 17.07.2018 г.) в чл. 9г думите
„без превръщане на нощните часове в дневни“ се заличават. От това
законодателно изменение е видно, че волята на нормотвореца е да признае за
извънреден труд часовете, получени след преобразуване на нощните часове в
дневни съгласно чл. 9, ал. 2 от НСОРЗ.
С оглед на изложеното относно приложимостта на
трудовото законодателство по отношение на положения от ищеца труд, в часовете
между 22.00 – 06.00 часа, с изключение на периода от 01.01.2018 г. до 17.07.2018 г., следва да се извърши преизчисляване
с коефициент 1.143. Надвишаването на нормалната продължителност следва да бъде
заплатено като извънреден труд. За периода от 01.01.2018 г. до 17.07.2018 г. извънредният труд следва да се
отчете, без превръщане на нощните часове в дневни съгласно нормата на чл. 9г от
НРВПО. ( ДВ, бр. 41 от 2017 г.).
В настоящия случай, видно от извършената съдебно –
икономическа експертиза, за периода януари – юни 2018г. са положени общо 232
часа нощен труд, които при преобразуване стават265.18 часа, т.е. налице е
разликата от 33.18 часа. Тази разлика следва да се отчете като положен труд, но
не и като извънреден – тоест за тези часове се дължи нетно възнаграждение, но
не и 50 на сто увеличение върху него съгласно чл. 187, ал. 6 ЗМВР.
От заключението се установява, че за процесните часове
нощен труд, положени в периода от 01.01.2018 г. до 30.06.2018 г., нетното
трудово възнаграждение на час без увеличение възлиза на 4.79 л/ч, а с
увеличението от 50 % – 7.19 л/ч. Разликата (7.19 – 4.79) от 2.40 лева следва да
се умножи по разликата от 33.18 часа и за получената сума от 79.63 лева искът
следва да бъде отхвърлен.
Искът е основателен за 1433.91 лева; за горницата
до пълния предявен размер от 1513.55 лева искът следва да бъде отхвърлен.
Разноските, направени от страните следва да бъдат
възложени съразмерно: ищецът е заплатил за две инстанции 420 лева адвокатско
възнаграждение. По съразмерност му се следват 397.90 лева. Над тази сума, до
присъдения от БРС размер от 420 лева, решението следва да бъде отменено.
В полза на ответника, съразмерно с уважената част
от иска следва да бъде присъдено възнаграждение. На осн. чл.78, ал.8 вр. чл. 37 ЗПП вр. чл.25 от Наредбата за заплащането на правната помощ, следва да бъде
определено възнаграждение, в размер на 200 лева за всяка инстанция; ведно със
запратената държавна такса за въззивно обжалване, в размер на 30.27 лева, съразмерно
му се дължи сумата 22.64 лева.
На основание чл. 78, ал. 6 от ГПК ответникът следва
да заплати по сметка на Бургаски районен съд сумата от 57.35 лева,
представляваща държавна такса и 198.95 лева - поети от бюджета на съда разноски
за експертиза.
Мотивиран от изложените съображения Бургаският
окръжен съд
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Решение №289/21.01.20г., постановено от
Бургаски районен съд по гр.д.№9269 по описа за 2019г., в частта, с която искът
е уважен за сумата 79, 63 лева – разликата между присъдените от БРС 1513.55
лева и присъдените от БОС 1433.91 лева; в
частта, с което ответникът е осъден да заплати на ответника разноски над
сумата от 397.90 до 420 лева; в частта,
с която ответникът е осъден да заплати държавна такса над сумата от 57.35 лева до
60.54 лева и разноски за експертиза над 198.95 лева до 210 лева, и вместо него
ПОСТАНОВЯВА:
ОТХВЪРЛЯ предявения от А.Ч.Ч. ЕГН **********,***, срещу
Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи – Бургас, ул. „Христо
Ботев“ №46 иск, за присъждане на сумата от 79.63
лева, съставляваща разликата между присъдените от БРС 1513.55 лева и
присъдените от БОС 1433.91 лева, представляващи нетният размер на дължимото и
неизплатено допълнително възнаграждение за извънреден труд, за периода от
01.01.2018г. – 30.06.2018г., ведно със законната лихва, считано от 01.07.2019г.
до окончателното изплащане.
ПОТВЪРЖДАВА решението в останалата част.
ОСЪЖДА А.Ч.Ч. ЕГН **********,***, да заплати на Областна
дирекция на Министерство на вътрешните работи – Бургас, ул. „Христо Ботев“ №46,
сумата от 22.64 лева, съдебно – деловодни разноски за юрисконсултско
възнаграждение.
Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ.
1.
2.