Решение по дело №141/2023 на Административен съд - Перник

Номер на акта: 133
Дата: 5 октомври 2023 г.
Съдия: Ивайло Емилов Иванов
Дело: 20237160700141
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 август 2023 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

№ 133

 

Гр. Перник, 05.10.2023 година.

 

В    И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Перник, в открито съдебно заседание, проведено на двадесет и седми септември през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАЙЛО ИВАНОВ

ЧЛЕНОВЕ: ЦВЕТЕЛИНА ГОЦОВА

АНТОНИЯ АЛЕКСОВА

 

при съдебния секретар Наталия Симеонова и с участието на прокурор Бисер Ковачки от Окръжна прокуратура Перник, като разгледа докладваното от съдия Ивайло Иванов КАНД № 141 по описа за 2023 година на Административен съд – Перник, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 – чл. 228 от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/. 

Образувано е по касационна жалба на Д. Е.Б., с ЕГН: **********, с адрес: ***,                 ап. 34 против Решение № 281 от 10.07.2023 година, постановено по АНД № 852 по описа за 2023 година на Районен съд Перник.

С обжалваното решение е потвърдено наказателно постановление /НП/ № 42-0005756 от 17.03.2023 година, издадено от директор на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ София, с което на Д. Е.Б., с ЕГН: **********, с адрес: ***,               ул. ****на основание чл. 93в, ал. 11 от Закона за автомобилните превози /ЗАвП/ му е наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 500 /петстотин/ лева за извършено административно нарушение на чл. 34, § 3, б. „б“ от Регламент №165/2014 година.

Касаторът счита, че решението е неправилно и необосновано. По същество изтъква доводи, че районният съд неправилно не е взел под внимание приложеното към жалбата удостоверение за дейност. посочва, че същото има удостоверителна сила за посочените в него обстоятелства, съобразно Решение на Комисията от 2009 година, което е издадено въз основа на разпоредбата на чл.11, ал.3 от Директива 2006/2022 година. Въз основа на изложеното моли съда да отмени оспореното съдебно решение, респективно да бъде отменено и наказателното постановление, което е потвърдено.

Касационната жалба е връчена на ответната страна, която в срока по чл.213а, ал.4 от АПК оспорва основателността на касационната жалба.

В съдебно заседание, проведено на 27.09.2023 година, касаторът, редовно призован не се явява и не се представлява.

В съдебно заседание, проведено на 27.09.2023 година ответникът по касационната жалба – Директор на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ – София, редовно призован не се явява и не се представлява.

В съдебно заседание, проведено на 27.09.2023 година  представителят на Окръжна прокуратура Перник дава заключение за неоснователност на касационната жалба. Предлага решението на районния съд да бъде оставено в сила.

Административен съд – Перник, като прецени събраните по делото доказателства и наведени касационни основания, прилагайки нормата на чл. 218а от АПК, след съвещание намира следното:

Касационната жалба е процесуално допустима, като подадена в срок, от страна в производството по делото пред първа съдебна инстанция, за която решението е неблагоприятно, срещу подлежащ на обжалване съдебен акт.

Разгледана по същество касационната жалба е неоснователна.

След извършена проверка в пределите на чл. 218, ал. 2 от АПК настоящият съдебен състав намира, че решението на районния съд е валидно и допустимо, като постановено от компетентен съд, в предвидената от закона форма по допустима жалба, като същото е постановено в съответствие с материалния закон, а основанията за това са следните:

С Акт за установяване на административно нарушение /АУАН/                  № 00203 от 16.02.2023 година е ангажирана административнонаказателната отговорност на Д. Е.Б., с ЕГН: **********, с адрес: ***,             ап. 34, за това, че на 16.02.2023 година, около 15:43 часа, в гр. Перник, път I-6, спирка „Метал“ посока гр. София управлява моторно превозно средство „Волво“ ФХ 480, с рег. ****, от категория №3 с прикачено към него ремарке Кьогел СН 24 с рег. **** от категория О4 като извършва превоз на товари с лиценз по маршрут Кюстендил – Бургас, като при извършена проверка се констатира, че за периода от 08:06 часа на дата 01.02.2023 година до 06:39 часа на дата 06.02.2023 година – в резултат на отсъствие т преводното средство и не е бил в състояние да използва контролния уред, водачът не е въвел с използването на функцията за ръчно въвеждане, осигурено от записващото оборудване необходимите данни, посочени в чл.34§5, б.“б“ , подточки 2,3,4 от Регламент № 165/2014 на /ЕО/ в картата на водача. Нарушението е установено въз основа на направена разпечатка от картата на водача за горепосочения период. Описаното деяние е квалифицирано от страна на актосъставителя като нарушение на чл.34, §3, б. „б“ от Регламент /ЕС/ №165/2014. АУАН е връчен на нарушителя на 16.02.2023 година, който го е подписал без възражение /лист 10 от АНД № 00852/2023/.

Констатациите, обективирани в АУНА са възприети и възпроизведени и в наказателно постановление /НП/ № 42-0005756 от 17.03.2023 година, издадена от директора на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ София, с което на Д. Е.Б., с ЕГН: **********,***,                 *** е наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 500 /петстотин/ лева на основание чл. 53 от Закона за административните нарушения и наказания, във вр. с чл. 93в, ал. 11 от ЗАвП за извършено административно нарушение по чл. 34, §3, буква „б“ от Регламент /ЕС/                  № 165/2014.

Наказателното постановление е обжалвано през Районен съд Перник, който с Решение № 281 от 10.07.2023 година, постановено по АНД № 852 по описа за 2023 година на съда го е потвърдил.

След проверка на представения и проверен по делото доказателствен материал, районният съд след извършена проверка за законосъобразност на оспореното наказателно постановление е стигнал до извод, че същото е издадено от компетентен административен орган и при спазване на процесуалните правила, предвидени в ЗАНН, с оглед на което е установил, че при издаването му не са допуснати съществени нарушения. Приел е също и ,че са налице всички елементи от обективна страна от състава на нарушението. Доказателствата, представени с административно-наказателната преписка и събрани като такива и в хода на съдебното следствие безспорно водели до извод, че касаторът е осъществил състава на вмененото му административно нарушение, квалифицирано по чл. 34, §3, б. „б“ от Регламент /ЕС/ № 165/2014 година. Не е кредитирал допълнително представеното удостоверение за дейности от 06.02.2023 година, като е изложил подробни мотиви за това. С оглед на тези мотиви е потвърдил издаденото наказателно постановление като законосъобразно.

Решението е правилно.

Настоящият съдебен състав споделя изцяло възприетата от Районен съд Перник фактическа обстановка, като я намира за напълно кореспондираща с представените и приети по делото доказателства, поради което счита, че не следва да преповтаря същата.

Съгласно разпоредбата на чл. 218, ал. 1 от АПК, във връзка с чл. 63в от ЗАНН касационният съд обсъжда посочените в касационната жалба пороци на решението, като за правилното приложение на материалния закон следи служебно, съгласно чл. 218, ал. 1, предл. второ от АПК.

По доводите в касационната жалба:

Настоящият касационен състав счита, че доводите на касатора следва да бъдат отхвърлени като неоснователни предвид следните аргументи:

Административнонаказателната отговорност на касатора в настоящият случай е ангажирана на основание чл. 93в, ал. 11 от ЗАвП, която разпоредба предвижда, че когато водачът не е въвел данни относно периодите на „друга работа“, „време на разположение“, „прекъсване“ или „дневна почивка“ когато няма възможност да използва монтирания на превозното средство тахограф, поради това, че е извън превозното средство се наказва с глоба в размер от 500 лева. От друга страна посочената като нарушена разпоредба, част от правото на Европейския съюз – чл. 34, §3,б. „б“ от Регламент /ЕС/ № 165/2014 вменява в задължение на водачите на пътни превозни средства, които не са в състояние да използват тахографа, с който превозно средство е оборудвано, според вида на тахографа, да вписват в картата на водача „периодите, посочени в §5, буква „б“, подточки ii, iii, iv от Регламента – време на управление, друга работа, период на разположение, почивка по време на работа или почивка, като се използва приспособлението за ръчно въвеждане на данни, осигурено за тахографа.

В тази връзка правилен е изводът на районния съд, че представеното удостоверение за дейности, в което е отразено, че водачът е бил в годишен отпуск в процесния период, не го освобождава от задължението да предприеме необходимите действия за въвеждане на липсващите данни с оглед на изискването, предвидено в чл. 34, §3, б. „б“ от Регламент                        № 165/2014, а освен това същото не променя факта на невписване на необходимите данни в картата на водача. За конкретния състав на нарушението, за което е санкциониран водача е достатъчно да е налице бездействие от негова страна относно въвеждането на данните, свързани с „друга работа“, „време на разположение“, „прекъсване“ или „дневна почивка“, като дори и да е бил в годишен отпуск, както твърди самият касатор, същият е следвало преди да въведе процесното моторно превозно средство в движение за съответния курс за въведе тези данни. Нормата на чл. 34, §3, б. „б“ от Регламент /ЕС/ № 165/2014 предвижда отделно задължение за водач за въвеждане на данните, което задължение не се изключва с представянето на удостоверение за дейности, съгласно същото изречение на тази норма. Удостоверението от своя страна цели точно да удостовери въведените ръчно данни. С оглед на това, невъвеждането на данни, за каквото деяние е наказан касатора представлява самостоятелно административно нарушение по чл. 93в, ал. 11 от ЗАвП.

Константно в съдебната практика, която напълно се споделя и от настоящият касационен състав, необходимите документи се представят към момента на проверката, а не след нейното извършване. Това означава, че след като в хода на проверката не е било представено годно доказателство по смисъла на решението на СЕС, а такова е представено едва с депозиране на жалбата пред районния съд, то представеното удостоверение за дейност правилно не е било кредитирано. Също така, допълнителен довод в подкрепа на изводите на първоинстанционния съд са обстоятелствата, че не са представени допълнителни доказателства, които да докажа обективираното в удостоверението за дейности обстоятелство, че касаторът е бил в годишен отпуск.

Предвид изложеното направените с касационната жалба доводи следва да бъдат отхвърлени като неоснователни и недоказани, а оспореното решение на Районен съд Перник да бъде оставено в сила като правилно постановено.

Относно разноските:

Страните не претендират присъждане на направените съдебни разноски, поради което съда не следва да се произнася.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК, във връзка с чл. 63в от ЗАНН, настоящия касационен състав на Административен съд – Перник

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 281 от 10.07.2023 година, постановено по АНД № 852 по описа за 2023 година на Районен съд Перник.

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване или протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/

 

 

 

ЧЛЕНОВЕ: /п/

 

                   /п/