Решение по дело №111/2023 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 147
Дата: 30 юни 2023 г.
Съдия: Ирена Илкова Янкова
Дело: 20237240700111
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 май 2023 г.

Съдържание на акта

 

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 147         30.06.2023 г.                     град Стара Загора

 

                В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

         Старозагорският административен съд, в публично заседание    на осми юни  две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

                                   Председател:   БОЙКА ТАБАКОВА

                                 Членове:        ИРЕНА ЯНКОВА 

                                                     РАЙНА ТОДОРОВА

 

при секретаря Зорница Делчева  

и с участието на прокурор Нейка Тенева                                       

като разгледа докладваното от  съдия  ИРЕНА ЯНКОВА  КАН дело № 111 по описа  за 2023 г., за да се произнесе, съобрази следното:

 

           Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.63, ал.1, изр. второ  от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.  

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административно процесуалния кодекс (АПК), вр. с чл. 63в от Закон за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Делото е образувано по касационна жалба на Община Стара Загора срещу Решение № 104/20.03.2022 г. постановено по НАХД 2222/2022 г. по описа на Районен съд Стара Загора, с което е отменено Наказателно постановление (НП) № 138/21.04.2022 г. на кмета на община Стара Загора, с което на Д.В.П. за извършено от него нарушение на чл. 133, ал 1, т.1  от Закон за управление на отпадъците (ЗУО), изразяващо се в нерегламентирано изхвърляне на строителни отпадъци от лек автомобил марка „Форд“ с рег. № ****на различни от определените от Община Стара Загора места е наложена глоба в размер на 700 лева. В касационната жалба се твърди, че са налице касационните основания по чл. 348, ал 1, т.1 и т.2 и т. 3 от НПК във вр. с чл. 63в от ЗАНН, поради което от настоящата инстанция се иска да отмени обжалваното решение и да постанови друго по съществото на спора, с което да потвърди НП. На първо място намира, че Районният съд е допуснал съществено нарушение на съдопроизводствените правила, доколкото  е изложил мотиви, че при описание на нарушението има разминаване между АУАН и НП относно  кубическите метри на изхвърлен отпадък. След като първоинстанционният съд е установил, че нарушението  е доказано по безспорен начин, неправилно бил отменил НП. Санкцията била правилно определена, тъй като той многократно бил засичан да изхвърля отпадъци.  Моли оспореното решение да бъде отменено и вместо него да постанови друго, с  което да се потвърди НП.  

Ответникът по касационната жалба Д.В.П. се явява лично и чрез процесуалния си представител оспорва касационната жалба, като твърди, че решението, с което е отменено НП, е правилно и законосъобразно. Правилно било прието от съда, че в НП не може да се допускат технически грешки.  

Представителят на Окръжна прокуратура – Стара Загора  дава становище за неоснователност на касационната жалба. Счита, че не са налице сочените нарушения на процесуалните правила, тъй като от страна на Районен съд Стара Загора е извършена правилна преценка на доказателствата по делото и в резултат на това е установена вярна фактическа обстановка.

Съдът, след като се запозна с подадената касационна жалба, представените по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното съдебно решение, прие за установено следното:

Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от надлежна страна, съгласно чл. 210, ал. 1 от АПК и отговаря на изискванията на чл. 212 и чл. 213 от същия кодекс, приложими по силата на чл. 63,в от ЗАНН. Като такава същата е процесуално допустима за разглеждане в настоящото производство.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

При извършената на основание чл. 218, ал. 2 от АПК, вр. с чл. 63в от ЗАНН проверка, съдът не установи наличието на пороци, засягащи валидността и допустимостта на обжалвания съдебен акт.

Фактическата обстановка по делото е изяснена от районния съд, след преценка на събраните в хода на административното и съдебното производство доказателства, при преценка на всички допустими и относими доказателствени средства, които са ценени обективно и безпристрастно и в съвкупност. По повод извършена проверка на служители на общинска администрация Стара Загора е констатирано нарушение, за което е съставена докладна записка от 07.02.2022 година. за изхвърляне на строителни отпадъци на неразрешени за това места в нарушение чл.133,ал.1т.1 от Закона за управление на отпадъците от Д.В.П.. Въз основа АУАН № 27521 от 11.02.2022 година е издадено НП № 138 от 21.04. 2022 година  на кмета на Община Стара Загора. От фактическа страна административнонаказателното обвинение е за това, че на 07.02.2022 година в 15,30 часа в гр. Стара Загора Д.В.П., транспортирайки с товарен автомобил с марка „Форд“ с рег.№ ****ВА строителни отпадъци и изхвърля същите с обем около 0,5 куб.м. от лекотоварния автомобил на нерегламентирано за целта място или на различни от определените община Стара Загора места.

При така установената фактическа обстановка въззивният съд е направил извод, че в хода на административнонаказателното производство са допуснати съществени нарушения, налагащи отмяната му на това основание. В НП АНО е посочил, че П. е изхвърлил 05. куб.м. метра отпадъци, а в АУАН е посочено 0,5 куб. метра. Това разминаване било съществено. Според съда е налице техническа грешка, но поради  липсата на предвидени от законодателя възможност за отстраняването  й,  тя е съществена.  Приел е, че НП не отговаря на императивните изисквания на чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН, тъй като административното обвинение е повдигнато за изхвърляне на отпадъци на неразрешено за това място, а АНО бил въвел нова терминология, като бил посочил, че отпадъците са изхвърлени на нерегламентирано за това място или на различни от определените от община Стара Загора места. Според съда посочените разминавания са съществени и ограничават правото на защита на нарушителя, въз основа на което обосновава извод за формална незаконосъобразност на НП.

 

  Така постановеното решение е неправилно.

При постановяване на решението си Старозагорският районен съд неправилно е приел, че  повдигнатото административно наказателното обвинение е  за това, че П. изхвърля строителни отпадъци на неразрешено за това място, а кметът на община Стара Загора е използва израз, различен от законово определения, а именно „нерегламентирано за това място  или на различни от определените от Община Стара Загора. По принцип правилни са съжденията за идентичност на изразите „неразрешено„ и „нерегламентирано“, но не могат да се споделят доводите, че  изразите „на различни от определените за това места  и  „неразрешено за това място“ внася неяснота какво нарушение е извършено. Строителни отпадъци могат да се изхвърлят само на определени от Община Стара Загора места. Всяко изхвърляне на друго място е неразрешено, поради което съдът не намира, че правото на защита на дееца не  е нарушено и че той  е разбрал, че не може да изхвърля строителни отпадъци в местността “Баритна мина“. Аргумент в тази насока е терминологията, въведена в чл. 29, ал. 2 от ЗУО, според която норма се забранява изоставянето, нерегламентираното изхвърляне и изгаряне или друга форма на неконтролирано управление на отпадъците, а съгласно т.46 от ДР на ЗУО, "управление на отпадъците" е събирането, транспортирането, обезвреждането и оползотворяването на отпадъците, включително осъществяваният контрол върху тези дейности, следексплоатационните грижи за депата, както и действията, предприети в качеството на търговец или брокер.

Предвид цитираните правни норми и легални дефиниции, настоящият касационен състав приема, че за да бъде вменено във вина на дееца нарушение по чл. 29, ал.2 от ЗУО, то следва да се установи по несъмнен начин наличие на такива отпадъци, от които притежателят се освобождава или възнамерява да се освободи или нерегламентирано е изхвърлил.

С нормата на чл. 29, ал.2 от Закона за управление на отпадъците се забранява изоставянето, нерегламентираното изхвърляне и изгаряне или друга форма на неконтролирано управление на отпадъците, а съгласно санкционната норма на чл. 133, ал.1, т. 1 от ЗУО се наказва с глоба от 300 до 1000 лв. физическо лице, което изхвърля отпадъци на неразрешени за това места;

 

По отношение на записаното в АУАН, че строителният отпадък е 0,5 куб., а че В НП е записано, че той възлиза на 05. куб метра, настоящият съд намира, че това не опорочава процедурата по налагане на наказанието, тъй като количеството на изхвърлените отпадъци не е елемент на  нарушението по чл. 133,ал.1, т.1 от ЗУО.

По принцип правилни са мотивите на съда, че деянието е извършено, той е събрал  всички доказателства по делото, правилно е установил фактическата обстановка, като е ценил доказателствата поотделно и в тяхната съвкупност, но неправилно е приел, че има съществени нарушения, допуснати в административнонаказателното производство.

Съдът намира обаче, че АНО неправилно е определил размер на наказанието Наложеното наказание е към средния, предвиден в закона, размер и  не съответства на целите на наказването. Следва да се посочи, че опазването на околната среда е дълг и грижа на всеки и всяко замърсяване, дори и без видими непосредствени последици, може да се окаже фатално за флората, фауната и дори човешкия живот. Поради това правилата за опазване на природата следва да се спазват безусловно, а нарушенията наказвани строго, тъй като са такива с висока степен на обществена опасност. Санкционираното нарушение е формално и настъпването на вредности последици не е елемент от обективната му съставомерност. Въпреки твърденията на АНО, че посоченото нарушение е осъществявано многократно преди съставяне на АУАН, реално за първи път е санкционирано с процесното НП, поради което е следвало да се намали размерът на наложената глоба от 700 лева на 300 лева.

СТРС е формирал воля и относно приложението на чл. 28 от ЗАНН и е изложил подробни аргументи, защо правилно посоченият институт не е приложен от АНО.

При така изложеното настоящият състав намира, че обжалваното решение  страда от визираните в касационната жалба на основания и същото следва да бъде отменено, като в оспореното наказателно постановление следва глобата да се измени от 700 лева на 300 /триста/ лева.

Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1, изр. ІІ от ЗАНН, вр. с чл. 221, ал. 2, пр.2 от АПК, Административния съд –Стара Загора

                   

                                      Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Решение № 104/20.03.2022 г. постановено по НАХД 2222/2022 г. по описа на Районен съд Стара Загора, КАТО ВМЕСТО НЕГО ПОСТАНОВИ:

 

ИЗМЕНЯ Наказателно постановление (НП) № 138/21.04.2022 г. на кмета на община Стара Загора, с което на Д.В.П. за извършено от него нарушение на чл. 133, ал 1, т.1  от Закон за управление на отпадъците (ЗУО) е наложена глоба в размер на 700 лева, като намалява размера й от 700 лева на 300 /триста/ лева.

  РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.

                                       

                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ:

                                        

                                           ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

                                                        2.