Решение по дело №366/2019 на Районен съд - Провадия

Номер на акта: 5
Дата: 13 януари 2020 г. (в сила от 11 юни 2020 г.)
Съдия: Димитър Стефанов Михайлов
Дело: 20193130200366
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

Гр.П., 13.01.2020г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ПРОВАДИЙСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, първи състав в публично заседание на двадесет и осми ноември, две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Димитър Михайлов

 

Секретар М.М.

като разгледа докладваното НАХД № 366/2019 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производство по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.

Постъпила е жалба от „Федон“ ЕООД, ЕИК *********, чрез управителя на дружеството М.В.А., против Наказателно постановление № 23 - 0000517/07.10.2019 г. на Началника на ОО "АА"– гр. Варна, с което на дружеството е наложено наказание "имуществена санкция" в размер на 3 000. 00 /три хиляди/ лв., на основание  чл. 104, ал. 3 от Закона за автомобилните превози.

С жалбата се иска от съда наказателното постановление да бъде отменено като неправилно и незаконосъобразно, като жалбоподателя твърди, че не е осъществил визираното нарушение и изтъква обширни доводи в тази насока.

За съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява и не се представлява.

Ответната страна по жалбата ОО "АА" гр. Варна – редовно и своевременно призована, не сне явява и не се представлява.

Провадийският районен съд, след като прецени събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

На 17.07.2019г. при извършена проверка на възивното дружество било установено, че на 14.09.2018 г. в обл.Варна, гр.П., ул. "И." № 17, превозвачът "Федон" ЕООД, притежаващ Лиценз на Общността за извършване на международен автомобилен превоз на товари № 10568, валиден до 05.06.2028г., не е осигурило правилното функциониране на аналогов марка "Siemens VDO", тип: 1318-2709, сер.№ ***, монтиран във специален автомобил марка "Волво", кат. ***, с peг. № ***, попадащ в обхвата на Регламент (ЕО) 561/2006 и управляван от водача Ф.И.И. с ЕГН: **********, при представяне на автомобила на периодичен преглед за проверка на техническата му изправност, видно от справка от програма "Технически прегледи" към ИА "АА" от дата 14.09.2018г и тахографски лист от дата 14.09.2018г„ в нарушение на чл.34, пар.5, бук."а" от Регламент (ЕС) 165/2014/ЕЛС., а именно не е осигурено съвпадане на часовото време върху тахографския лист с официалното време в страната на регистрация на превозното средство. Видно от горепосочената справка от дата 14.09.2018г., превозното средство е представено за технически преглед в 12:52ч., а от тахографския лист от същата дата се виждало, че в този час автомобилът е бил в покой, часът на представянето му в пункта за технически прегледи, който е регистриран върху тахографския лист е бил 14:10ч.„ разликата е била 01 ч. и 18 мин.

В тази връзка на въззивника бил съставен АУАН №263638, който бил връчен на пълномощник на въззивника. Същият не направил възражения, като такива не постъпили и в срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН.

Въз основа на така съставения АУАН, административно наказващия орган и издал обжалваното наказателно постановление, като е счел, че е нарушена нормата на чл. 32,§. 1, изр. 2, предл. 1 Регламент (ЕО № 165/2014) и е наложил на въззивното дружество"имуществена санкция" в размер на 3 000. 00 /три хиляди/ лв., на основание  чл. 104, ал. 3 от Закона за автомобилните превози.

Настоящият съдебен състав счита жалбата за неоснователна, а визираните в нея твърдения за неправилни и необосновани.

Наложеното на дружеството - превозвач наказание е за това, че не е осигурено правилното използване на аналогов тахограф при управление на превозно средство от категория N3, попадащо в обхвата на Регламент № 561/06г. на ЕПС, предназначено за извършване на обществен превоз на товари, при което не е осигурено съвпадението на часовото време, регистрирано в тахографския лист с официалното време на държавата, в която е регистрирано превозното средство, с което е нарушена разпоредбата на чл. 32, § 1, изр. 2, предл. 1 от Регламент № 165/2014г. на ЕПС. Съдът намира нарушението за установено по безспорен начин. Видно от тахографски лист от 14.09.2018г. е представен за периодичен технически преглед товарния автомобил в 12:52 часа, като отразеното време от писците на тахографа е 14:10 часа, като е налице разминаване от 01 час и 18 минути.

Твърденията за това, че е налице възможност часовникът в пункта да не е верен е категорично неоснователно, доколкото системата по чл. 11, ал. 1, ал. 5 от Наредба №Н-32/16.12.2011г. на МТИТС е автоматизирана и същата преминава автоматично от зимно на лятно часово време, като е синхронизирана с официалното часово време в Република България.

Представената защитна теза категорично не води до отпадане на административнонаказателната отговорност на санкционираното дружество, доколкото съгласно приложената нарушена разпоредба отговорността да осигури правилното използване на тахографските листи е именно на превозвача. Безспорно с нормата на чл. 34, § 5, б. „а“ от Регламента е установено задължението на водачите да осигурят съвпадение на часовото време, но нормата на чл. 32, § 1, изр. 2, предл. 1 от същия регламент урежда и отговорността на превозвачите, които следва да осигурят правилното използване на тахографите, изразяващо в недопускането да се използва тахограф, чийто часовников механизъм не е нагласен да съвпада с официалното време в страната.

Категорично не отговаря на обективната истина твърдението, че не е налице часовников механизъм, с който да се регулира часовото време на тахографа, още повече че тахографския лист може да се постави по един - единствен начин в тахографа, като няма никаква възможност да се сгреши посоката на поставянето му. Крушовидния отвор в центъра на листа се поставя в механизма на тахографа, при което се вижда, колко е часа в момента и става възможно превъртането на часовника напред или назад, преди да се затвори тахографа и да започне регистриране на данните. В настоящия случай съдът счита, че става дума за явна небрежност при използването на записващото оборудване, доколкото същото по вид нарушение никак не е единичен или изолиран случай.

В подкрепа на гореизложеното е и разпоредбата на чл. 33, § 3, изр. 1 от Регламента, съгласно която транспортното предприятие носи отговорност за нарушения, които са извършени от неговите водачи и от водачите, които са му на разположение, като изключение по изр. 2 от същия параграф не е предвидено в националното ни законодателство, доколкото с нормата на чл. 78 от Закона за автомобилните превози изрично е вменено задължението на водачи и превозвачи, при извършването на транспортна дейност да спазват изискванията на Регламент № 561/2006г. на ЕПС и Регламент № 165/2014г. на ЕПС без изключение.

С оглед изпълнение на целите на административно - наказателното производство, за да се предупреди и превъзпита нарушителят към спазване на установения правен ред и да се въздейства възпитателно и предупредително върху останалите граждани съдът счита, че обжалваното наказателно постановление следва да бъде потвърдено.

Установената по делото фатическа обстановка напълно се подкрепя и от показанията на актосъставителя, които съдът кредитира изцяло.

Налице е нарушение, което е описано подробно и са посочени всички обстоятелства по извършването на нарушението. АНО се е обосновал и относно неприлагането на чл. 28 от ЗАНН.

Съдът намира възражението на жалбоподателя за липса на извършено нарушението за несъстоятелно, тъй като от събраните писмени и гласни доказателства по безспорен и категоричен начин се установява извършеното нарушение.

Поради изложеното до тук съдът намира, че атакуваното наказателно постановление е правилно, обосновано и законосъобразно.

При определяне на размера на наложеното наказание наказващият орган се е съобразил с разпоредбата на чл. 27, ал. 1 от ЗАНН и е наложил на жалбоподателя "имуществена санкция" в размер на 3000 лв. Това наказание е съответно на допуснатото нарушение.

По отношение на наложената санкция: съдът намира, че същата следва да се остави в сила. Вземайки предвид тежестта на нарушението, подбудите за неговото извършване и поведението на извършителя /множеството установени нарушения и констатацията, че нито един от извършваните превози не е бил с изискуемите документи/ по време на цялото административно-наказателно производство съдът, счита че следва да потвърди наложената "имуществена санкция" в размер на 3 000. 00 /три хиляди/ лева. С така наложеното наказанието съдът счита, че ще се постигнат целите на наказанието и ще се подейства превъзпитателно и възпиращо както по отношение на извършителя, така и по отношение на останалите членове на обществото.

Предвид гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №23 - 0000517/07.10.2019 г. на Началника на ОО "АА"– гр. Варна, с което на „Федон“ ЕООД, ЕИК *********, чрез управителя на дружеството М.В.А. за извършено нарушение на чл. 32,§. 1, изр. 2, предл. 1       Регламент (ЕО № 165/2014) е наложено наказание "имуществена санкция" в размер на 3 000. 00 /три хиляди/ лв., на основание  чл. 104, ал. 3 от Закона за автомобилните превози, като правилно и законосъобразно.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Варна в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: