Р
Е Ш Е Н И Е
№ 162
гр. Велико Търново, 14.09.2020 г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Административен съд – Велико Търново, в съдебно
заседание на четиринадесети август през две хиляди и двадесета година
ПРЕДСЕДАТЕЛ: |
МАРИЯ ДАНАИЛОВА |
ЧЛЕНОВЕ: |
ИВЕЛИНА ЯНЕВА РОСЕН БУЮКЛИЕВ |
при секретар |
С.Ф. |
и с участието |
на прокурора |
Донка Мачева |
изслуша докладваното |
от съдия |
БУЮКЛИЕВ |
|
по касационно наказателно-административен характер дело
№ 10128 по описа на Административен съд – Велико Търново за 2020 г. |
Производството
е по реда на чл. 63, ал. 1, изр.второ от ЗАНН.
Касаторът Областна дирекция по безопасност на храните
– Велико Търново, чрез процесуалния си представител *** Д.С. от ВТАК, обжалва решение №234/24.03.2020 г., постановено по
АНД №2279/2019 г. по описа на Великотърновският районен съд като неправилно - постановено при допуснати нарушения на материалния и
процесуалния закон – касационни основания по
чл.348, ал.1, т.1 и 2 от НПК.
Оспорва
изводите на съда за допуснати съществени процесуални нарушения. Сочи, че от
описаната фактическа обстановка в обстоятелствената част на НП се установява,
че в случая се касае за нарушение на чл.2 от Наредба № 8/04.12.2018г., за което
се носи административнонаказателна отговорност, предвидена в чл.48, ал.1 от ЗХ.
Предвид това е следвало въззивният съд да преквалифицира нарушението, каквато
възможност има съгласно разпоредбата на чл.63, ал.1 от ЗАНН. Посочва като
аргумент в подкрепа на възможността за преквалификация ТР № 3/10.05.2011г. на
ВАС по тълк.д. № 7/2010г., ОСК и ТР № 2 по н.д.№ 2/2002г., ОСНК на ВКС. Моли за
отмяна на решението и изменение на наказателното постановление в частта му
относно правната квалификация на нарушението. Претендира разноски.
Ответникът по касация ЕТ „Имона – М.Н.“ гр. Полски
Тръмбеш, чрез процесуалния си представител *** С., заема становище за
неоснователност на касационната жалба и за оставяне в сила на
първоинстанционното решение. Претендира разноски.
Прокурорът дава заключение за неоснователност на
касационната жалба.
Административният съд – В. Търново, като прецени
наведените в жалбите касационни основания, съгласно чл. 218 от АПК, приема за
установено следното:
Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал.
1 от АПК, от надлежнa странa, съгласно чл. 210, ал. 1 от АПК и е процесуално
допустима, а по същество е неоснователна.
С обжалваното решение въззивният съд е отменил
наказателно постановление № ********** от 28.11.2019 г. на директора на
Областна дирекция по безопасност на храните
гр. Велико Търново, с което на основание чл. 48, ал. 2 от Закона за
храните /ЗХ/ на ответника по касация е наложена имуществена санкция в размер на
1 000 /хиляда/ лева.
За да постанови този резултат, съдът е приел, че както
АУАН, така и НП са формално незаконосъобразни, тъй като в обстоятелствените им
части са описани две отделни административни нарушения, за които е наложена
една единствена санкция. Според въззивния съд, в случая се касае за
самостоятелни правила за поведение, като неизпълнението на което и да е от тях,
представлява самостоятелно нарушение, за което следва да се налага и отделно
административно наказание при условията на чл.18 от ЗАНН. Посочил е, че не е
ясно за кое от двете твърдени административни нарушения е наложено единственото
наказание, независимо, че и двете нарушения попадат в една и съща хипотеза на
санкционната норма по чл.48, ал.2 от ЗХ. Намерил е, че предвид липсата на точно
и ясно разграничаване на нарушената норма във връзка с описаните форми на
изпълнителни деяния, за жалбоподателя е невъзможно да разбере за кое от визираните административни
нарушения е санкциониран. Допуснатото нарушение на чл.18 от ЗАНН води до
невъзможност и за съда да прецени законосъобразността на НП относно основанието
за наложеното наказание.
Решението е правилно.
От съдържанието на обжалваното пред съда наказателно
постановление се установява, че административнонаказателната отговорност на
ответника по касация е ангажирана за това, че е осъществил нарушение по чл.12,
ал.1 и чл.24, ал.1 от Наредба № 8/04.12.2018г. за специфичните изисквания към
безопасността и качеството на храните, предлагани в детските заведения,
училищните столове и обектите за търговия на дребно на територията на училищата
и на детските заведения, както и към храни, предлагани при организирани
мероприятия за деца и ученици. Чл. 12, ал.1 от Наредба №8/04.12.2018г. въвежда
изискване към предлаганите в детските
заведения, училищните столове и обектите за търговия на дребно на територията
на училищата и на детските заведения месни заготовки и месни продукти, а чл.
24, ал. 1 от Наредбата, определя изискванията към хляба, който се предлага в
тези заведения. Цитираните норми визират две съвсем отделни и различни
дейности, вменени като две отделни и самостоятелни задължения, а с начина на
описание на изпълнителното деяние актосъставителят и
административно-наказващият орган са
въвели твърдения и правна квалификация, съдържащи едновременно признаци
от състава на две отделни нарушения.
Същевременно на наказаното лице е
наложено едно наказание . След като в случая е наложено само едно
административно наказание "Глоба", то не може да се установи за кое
точно от двете описани нарушения е наказано лицето, посочено за нарушител в АУАН
и НП. Принципа на чл. 23-25 от НК за кумулиране на наложените наказания в
случая е неприложим, тъй като в чл. 18 от ЗАНН, изрично е посочено, че за всяко отделно нарушение се налага отделно
наказание. Неспазването на изискването на чл.18 от ЗАНН при това положение води
до формална незаконосъобразност на наказателното постановление, както правилно
е приел и районният съд, тъй като в него не е посочено за кое именно от
констатираните бездействия, представляващи административно нарушение, се налага
предвиденото в административно - наказателния състав наказание.
Неоснователно се поддържа от касатора, че съдът е
следвало да измени наказателното постановление, а не да го отменя, като
преквалифицира нарушението като такова по чл.2 от Наредба № 8/04.12.2018г. В
тази връзка следва да се отбележи, че правомощията на районния съд са
изчерпателно разписани в чл. 63, ал. 1, изр. първо ЗАНН, като с решението си по
същество, съдът може да потвърди, да измени или отмени наказателното постановление,
като в тази норма не фигурира преквалифициране. Предвидената в закона
възможност районният съд да измени НП се свежда единствено до това да измени
наложеното наказание в границите на закона, когато санкцията е с изрично
установен минимум и максимум и то пак в пределите на закона, но не и да
преквалифицира деянието и да наложи друга санкция по новото преквалифицирано
нарушение, защото по този начин се засяга правото на наказаното лице да разбере
в какво е обвинено и да може да се защити по новото обвинение. Съдът не
притежава правомощия да налага наказания, които са в изключителната
компетентност единствено на административно-наказващия орган. За разлика от
наказателното производство където е допустимо преквалифициране на
престъплението от страна на съда, в административно-наказателното производство
преквалифициране на нарушението по друг текст е недопустимо, тъй като по този
начин се нарушава правото на защита на наказаното лице и невъзможност да
организира защитата си по въведеното ново обвинение. Съдът е длъжен да извърши
преценка единствено има ли нарушение на съответната правна норма или не. В
случай, че е констатирано противоречие в АУАН и НП относно описанието на
нарушението и правната му квалификация, съдът следва да отмени НП като
незаконосъобразно.
В допълнение следва да се посочи, че преди влизане в
сила на наказателното постановление е настъпила законодателна промяна. Както се
посочи по-горе, отговорността на ответник-жалба е ангажирана за нарушение на
чл.12, ал.1 и чл.24, ал.1 от Наредба № 8/04.12.2018г. Съгласно §2 от ЗР на
Наредбата, същата е издадена на основание чл.2а, ал.2 от Закона за храните.
Малко след издаване на наказателното постановление № ********** от 28.11.2019 г. е приет нов Закон за храните,
обн. ДВ бр.52 от 09.06.2020г., в сила от 09.06.2020г. С §2 от ПЗР на новия ЗХ е
отменен Законът за храните (обн., ДВ, бр. 90 от 15.10.1999 г.) с всичките му
последващи промени. В §8, ал.1 от ПЗР на новия ЗХ е предвидено, че
подзаконовите нормативни актове по прилагането на този закон се приемат,
съответно издават в 6-месечен срок от влизането му в сила, а в ал.3 на същия §8
е посочено, че до приемането, съответно издаването на актовете по ал.1 се
прилагат подзаконовите нормативни актове по прилагането на отменения ЗХ,
доколкото не противоречат на този закон. Както вече се посочи, Наредба №
8/04.12.2018г. е издадена на основание чл.2а, ал.2 от ЗХ (обн., ДВ, бр. 90 от
15.10.1999 г. и понастоящем отменен). В сега действащият ЗХ не съществува
разпоредба със съдържанието на чл.2а, ал.2 от отм.ЗХ. Аналогия може да се
направи единствено с нормата на чл.5 от ЗХ, според която специфичните
изисквания към групи и подгрупи храни или определена храна от групи или
подгрупи храни, тяхното производство, преработка и/или дистрибуция се определят
с наредби на Министерския съвет. От прочита на същата се установява, че
законодателят е отнел нормативната компетентност на министъра на ЗХГ да
определя специфичните изисквания към някои видове храни и е предоставил тази
компетентност на Министерски съвет. Отделно от това, в новия ЗХ липсва правна
норма, която да урежда специфичните изисквания към храните, предлагани в детските
заведения, училищните столове и обектите за търговия на дребно на територията
на училищата и на детските заведения. Това обстоятелство навежда извод, че след
отмяната на ЗХ (обн., ДВ, бр. 90 от 15.10.1999 г.) няма специални изисквания
към тези храни. Съгласно разпоредбата на
чл. 3, ал. 2 от ЗАНН ако до влизане в сила на НП последват различни нормативни
разпоредби, прилага се онази от тях, която е по-благоприятна за нарушителя. В случая, доколкото в сега
действащия ЗХ (обн. ДВ бр. 52 от 09.06.2020г.) липсва правна норма, която да
урежда специфичните изисквания към храните, предлагани в детските заведения,
училищните столове и обектите за търговия на дребно на територията на училищата
и на детските заведения, то не може да се говори, че деянието, осъществено от
ответника е съставомерно по конкретен текст от закона. Ето защо, съдът намира,
че промяната в законодателството е в полза на нарушителя, поради което според
чл. 3, ал. 2 от ЗАНН следва да отпадне неговата административно-наказателна
отговорност.
Правилното решение следва да се остави в сила.
С оглед изхода на делото и направеното искане за
присъждане на разноски от процесуалния представител на ответника, същото е
допустимо по отношение на разноските за настоящата инстанция, които са в размер
на платеното адвокатско възнаграждение по договора за правна защита и съдействие
от 03.06.2020 г. в размер на 300 лева, като следва да бъде осъдена Областна
дирекция по безопасност на храните - Велико Търново (която е самостоятелно
юридическо лице в структурата на БАБХ, съгласно нормата на чл. 12, ал. 4 от Устройствения правилник на агенцията, и в чиято
структура е органът, издал незаконосъобразното наказателно постановление) да плати на дружеството тази сума.
Водим от горното Административният съд – Велико
Търново, първи касационен състав
Р Е
Ш И :
ОСТАВЯ В СИЛА решение №234/24.03.2020 г., постановено
по АНД №2279/2019 г. по описа на Великотърновският районен съд.
ОСЪЖДА Областна дирекция по безопасност на храните -
Велико Търново да заплати на ЕТ „Имона – М.Н.“,
ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в гр. Полски Тръмбеш, ул.
"Бреза" № 28, сумата 300 (триста) лева.
РЕШЕНИЕТО е
окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ :
ЧЛЕНОВЕ : 1.
2.