РЕШЕНИЕ
№ 4569
Бургас, 20.05.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Бургас - XXIX- ти състав, в съдебно заседание на девети май две хиляди двадесет и пета година в състав:
Съдия: | ВАНЯ БЯНОВА- НЕЙКОВА |
При секретар ДЕСИСЛАВА ФОТЕВА и с участието на прокурора МИРОСЛАВ ИЛИЕВ ИЛИЕВ като разгледа докладваното от съдия ВАНЯ БЯНОВА- НЕЙКОВА административно дело № 20247040700777 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 284 - 286 от Закона за изпълнение на наказанията и задържане под стража (ЗИНЗС) вр.чл.203 и сл. Административно процесуалния кодекс (АПК).
Образувано е по искова молба и уточнения към нея от С. П. С., [ЕГН], понастоящем в Затвора-Бургас против ГД „Изпълнение на наказанията“ – София. С Определение №5971/16.08.2024г. съдът е отделил за разглеждане в настоящото производство претенцията на ищеца за осъждане на ответника да му заплати сума в общ размер [рег. номер]. /[рег. номер]. за всеки конвой/, претендирана като обезщетение за описани като причинени неимуществени вреди настъпили в резултат на конвоирането му до здравно заведение на следните дати: 24.02.2022 г., 18.11.2022 г., 22.12.2022г., 03.02.2023 г., ведно със законната лихва от датата на увреждането до окончателното изплащане на сумата.
С Определение №3944/27.05.2025г. съдът е освободил ищеца от заплащане на държавна такса и разноски по делото до приключването му, предоставил е на ищеца правна помощ.С Определение №4178/04.06.2024г. за процесуален представител на ищеца е назначена адв.М. С. Г. от АК-Бургас.
В съдебно заседание ищецът участва лично чрез видеоконферентна връзка и с процесуалния си представител адв.Г..
Ищецът С. заявява, че нормални човешки условия в трите конвойни автомобила на Затвор-Бургас няма. Не случайно питал свидетелите във всички автомобили за всички периоди, които те знаят, имало ли е случай да има отопление, имало ли е случай да има проветрение, климатизация. Нямало е, и в момента няма. В момента е с диагноза „фрактура на торакален прешлен № 8“ и го транспортирали през дупките. Отдолу на ходилото има дупка от течен азот, има кокоши трън и го транспортирали вързан като прасе с белезници и колан. Унизително е при липсата на каквито и да е нормални условия за нормални хора, камо ли болни на тези пейки, които се лашкат. Мирише на картофи, на лук, риба, на каквото носят. Носят и месо, мирише на мърша. Това е истината. Ответната страна си е затворила очите. Затворническата администрация си тръгва с автобус в 15:30 часа, който е пригоден със седалки за затворници и с климатик, докато при тези три конвойни автомобила, в Инструкцията за конвойната дейност изрично пише, че следва конвоиращият един брой или повече да наблюдава белезниците, а той бяга отвътре, защото са нечовешки условията. Защото куката, с която дърпат багажи, стои точно зад седалката, на която той трябва да седне. Бяга, защото е горещо, защото е студено, защото няма въздух по всяко едно време, защото колата е амортизирана технически, няма отопление, няма нищо, което да кореспондира бегло със сянката на грижа за пътника. Няма дори и сертификат за превоз на пътници. Специализираните автомобили, линейките имат колани. Конвоят може да бъде пилотна кола, може да бъде отпред, за да пусне сирената, за да мине отзад транспорт с хора, нищо повече не може да бъде. Други имат сертификат за товарна дейност, затова не го представи ответната страна. За тях е по-изгодно е да ограничат щетите от безхаберието си, от тяхното виновно действие и бездействие. Счита иска си за много по-малък от действителното неудобство. Администрацията се вози в автобуси, седалките са в посока на движението, а тук не е съобразено и това. Става му лошо, когато се движи странично наляво или надясно, трябва да се хване някъде, прешлена му е счупен, боли го кръста, но няма къде да се хване. Дори постовият бяга и не иска да стои вътре. Сигурно защото е много хубаво и защото уважаемата ответна страна в никакъв случай не е положила усилия да мине един лишен от свобода и да измие автомобила, след като са носили картофи, олио, захар и т.н.Ответната страна, счита за напълно виновна, всичките им автомобили не отговарят на изискванията, не са сертифицирани за това, нямат надлежния сертификат, а имат за товарна дейност.
Адвокат Г. счита, че в производството са събрани достатъчно доказателства, а именно: установени са действия от страна на служители при ответника, извършени са на процесните дати 4 броя конвой на С. П. С., които са в несъобразени със здравословното му състояние условия, независимо, че липсва законово или подзаконово изискване на нормативен акт за поставяне на обезопасителни колани в специалните автомобили. Това състояние на ищеца датира преди исковия период, като в същото време по силата на чл.14 от Инструкцията за конвойната дейност, администрацията не е извършила оценка, видно от приложените 4 броя заповеди за конвой, свързани с необходимостта за осигуряване на допълнителни средства на С. за минимализиране на негативните физически и емоционални въздействия, съпъстващи всеки наземен превоз на хора, дори здрави, при установените по делото условия. Счита, че искът е доказан по основание. По отношение на размера, съобразявайки разпоредбата на чл.284, ал.2, намира ме предявеният иск отговаря на критериите за справедливост и на ЗЗД, поради което моли да бъде уважен в цялост. Съображения по същество са представени в писмена защита.
Ответникът ГД „Изпълнение на наказанията“ – София е представил писмен отговор със становище за неоснователност на исковата претенция – не е налице неблагоприятна промяна в психологичното и физиологично състояние на ищеца, която да е в резултат на незаконосъобразно поведение на администрацията на ответника; четирите конвоя с дати 24.02.2022г.; 18.11.2022г.; 22.12.2022г. и 03.02.2023г. са осъществени с конвоен автомобил на затвор — Бургас — Ивеко „Дейли“ с № [рег. номер], технически изправен, преминал изпитателна лаборатория „ТИАТ-АД“, издаден изпитателен протокол №05-0183 от 10.02.2005г., с който е преустроен в СПЕЦИАЛЕН автомобил за конвоиране на лишени от свобода категория М-1.Автомобилите, с които се конвоират лишените от свобода са регистрирани в КАТ „Пътна полиция“ като „Специализиран автомобил“ и същите са оборудвани и обезопасени съгласно всички изисквания като такива.От представената от медицински фелдшер Р. П. справка също се установява, че в Медицински център няма регистрирани оплаквания от ищеца С. във връзка с осъществяваните конвои. В съдебно заседание ответникът се представлява от юрисконсулт С., която моли съдът да отхвърли исковата претенция като неоснователна, а и останала недоказана, в резултат на проведеното съдебно следствие.Счита, че от представените от ответната страна писмени доказателства се установява, че конвоирането на ищеца на посочените дати е извършвано законосъобразно и не са настъпили никакви неблагоприятни последици. Моли в полза на ГДИН да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в минимален размер.
Участващият по делото прокурор от Окръжна прокуратура Бургас счита исковата претенция за недоказана, поради което моли съдът да я отхвърли.
Предвид събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното:
Въз основа на Заповед №124/24.02.2022 г. на Началника на Затвора Бургас ищецът е бил конвоиран на 24.02.2022 г. с автомобил Ивеко „Дейли“ с № [рег. номер], от Затвора Бургас до МЦ „Европейска здравна грижа" [населено място] за медицински преглед в 09:45 часа с определен маршрут на движение, както следва: Затвор Бургас, [улица], [улица], МЦ „Европейска здравна грижа" и от МЦ „Европейска здравна грижа" до Затвор Бургас в обратен порядък;
Въз основа на Заповед №619/18.11.2022 г. на Началника на Затвора Бургас на 18.11.2022 г. ищецът е бил конвоиран с автомобил Рено „Мастер“ с № [рег. номер], от Затвора Бургас до УМБАЛ, ДКЦ-1 [населено място] за медицински преглед, в 09:30 часа с определен маршрут на движение, както следва: Затвор Бургас, [улица], [улица], [улица], УМБАЛ [населено място] и от УМБАЛ до Затвор Бургас в обратен порядък;
Въз основа на Заповед №703/22.12.2022 г. на Началника на Затвора Бургас на 22.12.2022 г. ищецът е бил конвоиран с автомобил Ивеко „Дейли“ с № [рег. номер], от Затвора Бургас до УМБАЛ, ДКЦ-1 [населено място] за медицински преглед , в 10:00 часа с определен маршрут на движение, както следва: Затвор Бургас, [улица], [улица], [улица], УМБАЛ [населено място] и от УМБАЛ до Затвор Бургас в обратен порядък;
Въз основа на Заповед №111/03.02.2023 г. на Началника на Затвора Бургас на 03.02.2023 г. ищецът е бил конвоиран с автомобил Ивеко „Дейли“ с № [рег. номер], от Затвора Бургас до УМБАЛ, ДКЦ-1 [населено място] за медицински преглед в 13:00 часа с определен маршрут на движение, както следва: Затвор Бургас, [улица], [улица], [улица], УМБАЛ [населено място] и от УМБАЛ до Затвор Бургас в обратен порядък.
По делото не се спори, че С. С. е конвоиран от служители на ГДИН от Затвора Бургас за медицински прегледи при външен специалист, въз основа на издадени медицински направления.
По искане на ищеца са разпитани свидетелите П. Г. П., И. М. С. и Д. Г. А., които заявяват, че са конвоирани със същия автомобил „Ивеко“ с рег. № [рег. номер], бял на цвят, от ЗО „Дебелт“ до Затвора Бургас.
Свидетелят П. дава показания, че в автомобила конвоираното лице няма къде да се захване. Няма седалки, няма предпазен колан, няма дръжки, няма осветление, няма климатик, парното не работи, целият е в ръжда. Работил три години в кухнята и с конвоя всеки ден се превозва стока от Затвора Бургас до ЗО „Дебелт“.Когато са били конвоирани, не е имало стока. Когато не се ползва за конвоиране, ползват автомобила да се пренася стока – брашно, хляб, риба, всичко пълно догоре. Вътре мирише на лук, на вкиснати картофи, на каквото е носено.
Свидетелят С. дава показания, че конвойният автомобил няма предпазни колани, няма нормални седалки и в него няма въздух. Натъпкани са 8-9 човека, като кучета.Заявява, че не е виждал свидетелството за регистрация на автомобила.
Свидетелят А. дава показания, че са конвоирани по 12 човека вътре в автомобила на метални пейки, горе-долу един върху друг. Всички се чувстват зле вътре, няма къде да се задържиш, хлъзгат се скамейките, вързани са един за друг, тъмно е, мръсно е. Мръсно е, защото се използва и за носене на друго - носят храна, строителни материали. Вътре е мръсно, прашно, мирише ужасно. Конвоиращите служители стоят отпред.
За автомобил Ивеко „Дейли“ с № [рег. номер] ответната страна представя свидетелство за регистрация, видно от което автомобилът е регистриран като товарен автомобил, фургон, категория категория N1, със седящи места 2+1(л.129 от делото).Представя предхождащи документи – изпитвателен протокол от Изпитвателна лаборатория „ТИАТ“ АД, [населено място] с №95-0183/10.02.2005г. за преустройване на автомобила от товарен категория N1, места 2+1, в специален за конвоиране на лишени от свобода категория M1, места 8+1; технически протокол за идентификация на ППС от 10.02.2005г., видно от който ППС отговаря на изискванията за специален автомобил за следствено охранителни дейности и конвоиране на лишени от свобода.
Представените доказателства от Изпитвателна лаборатория „ТИАТ“ АД, [населено място] съдът счита за неотносими.Видно от Заповед №135/03.11.2004г. на Начаника на Затвор Бургас и ръководител на ДП“Фонд затворно дело“ полученият автомобил е зачислен по щата на МПС на ДП“Фонд затворно дело“.Със същата заповед е разпоредено същият да се регистрира в КАТ като МПС със специален режим на движение – конвойна.Последното не е сторено – видно от свидетелството за регистрация на автомобила, същият е категория N1, със седящи места 2+1, съответно не може да служи за конвоиране на лишени от свобода във фургонната си част.
За другият използван автомобил Рено „Мастер“ с № [рег. номер] ответната страна е представила само свидетелство за регистрация, видно от което превозното средство е отново категория N1, със седящи места 4+1, не са представени доказателства за това, че отговаря на изискванията за специален автомобил за конвоиране на лишени от свобода.
Предвид изложеното, съдът приема, че процесиите конвои са били осъществени при неподходящи условия – с автомобили, за които не е доказана годността им, че отговарят на изискванията за специален автомобил за конвоиране на лишени от свобода.
Разпоредбата на чл.284, ал.1 от ЗИНЗС предвижда, че държавата отговаря за вредите, причинени на лишени от свобода и задържани под стража от специализираните органи по изпълнение на наказанията в резултат на нарушения на чл.3. Според чл.3, ал.1 от ЗИНЗС осъдените и задържаните под стража не могат да бъдат подлагани на изтезания, на жестоко, нечовешко или унизително отношение. Същата забрана е възпроизведена и в чл.6 от Инструкция №1 от 22.03.2019г. за организацията и реда за осъществяване на конвойната дейност от служителите на Главна дирекция“Изпълнение на наказанията“ – конвоираните лица не могат да бъдат подлагани на изтезания, жестоко, нечовешко или унизително отношение.Съдът приема осъществените превози за такива при унизително отношение, несъобразено с човешкото достойнство, поради извършването им с товарен автомобил категория N1(предназначени за превоз на товари), вместо с отговарящ на изискванията за превоз на пътници - категория M1.
Съдът приема за достоверни и показанията на свидетелите П. Г. П., И. М. С. и Д. Г. А., конвоирани със същия автомобил „Ивеко“ с рег. № [рег. номер], в частта им за това, че конвоиращите служители стоят на седалките отпред, а конвоираните лица на скамейки във фургонната част на автомобила, която се ползва за превоз и на товари, мръсно е, прашно, няма осветление и проветрение.
Искът на С. П. С. следва да се уважи, по арг. от чл.284, ал.5 от ЗИНЗС - Държавата отговаря за вредите, причинени на лишени от свобода и задържани под стража от специализираните органи по изпълнение на наказанията в резултат на нарушения на забраната по чл. 3 от същия закон, като настъпването на неимуществени вреди се предполага. Вредите следва да се възмездят при определяне на обезщетение от съда по справедливост. В тази връзка съдът взе предвид факта, че осъществените конвои са били в рамките на 5-10 минути от Затвор Бургас до медицинските заведения, съгласно справка рег.№ДЗ-10076 от 26.09.2024г. от гл.инспектор М. – началник на сектор НОД Затвор Бургас.На второ място, че конвоите са били осъществени за извършване на медицински прегледи на С. П. С., т.е. с цел осигуряване на адекватна медицинска помощ от здравен специалист.Поради това претендираното обезщетение съдът намира за справедливо до размера от 100(сто) лева за всеки от четирите осъществени конвоя.Върху сумите се следва и присъждане на законна лихва, както е претендирана, считано от датата на преустановяване на увреждането(която е датата на осъществяване на конвоя).
Независимо от изхода на спора, в полза на насрещната страна не се следва присъждане на юрисконсултско възнаграждение.Според чл.286, ал.2 ЗИНЗС - когато искът се отхвърли изцяло, съдът осъжда ищеца да заплати разноските по производството.Това са средствата за възнаграждение на свидетелите и на вещите лица, т.е. това са разходите направени за извършване на поисканите от страната процесуални действия.Поради това, отговорността за разноски на ищеца при отхвърляне на претенцията му изцяло е ограничена до заплащане само на разноските на ответната страна, но не обхваща заплащането на адвокатско или юрисконсултско възнаграждение.Доколкото в закона не съществува изрична норма, че се осъжда ищеца да заплати на ответната страна възнаграждение за един адвокат, респ. юрисконсулт при отхвърляне на иска, то такова не се дължи и не следва да бъде присъждано.
Водим от горното, съдът
Р Е Ш И :
ОСЪЖДА Главна дирекция „Изпълнение на наказанията“ – София, да заплати на С. П. С., [ЕГН], сумите както следва: 1.В размер на 100 лв. (сто лева), като обезщетение за причинени неимуществени вреди настъпили в резултат на конвоирането му на 24.02.2022 г. с товарен автомобил Ивеко „Дейли“ с рег.№ [рег. номер] въз основа на Заповед №124/24.02.2022 г. на Началника на Затвора Бургас, ведно със законната лихва върху сумата от 100лв., считано от 24.02.2022 г. до окончателното й изплащане;2.В размер на 100 лв. (сто лева), като обезщетение за причинени неимуществени вреди настъпили в резултат на конвоирането му на 18.11.2022 г. със специален автомобил Рено „Мастер“ с рег.№ [рег. номер], въз основа на Заповед №619/18.11.2022 г. на Началника на Затвора Бургас, ведно със законната лихва върху сумата от 100лв., считано от 18.11.2022 г. до окончателното й изплащане; 3.В размер на 100 лв. (сто лева), като обезщетение за причинени неимуществени вреди настъпили в резултат на конвоирането му на 22.12.2022г. с товарен автомобил Ивеко „Дейли“ с рег.№ [рег. номер], въз основа на Заповед №703/22.12.2022 г. на Началника на Затвора Бургас, ведно със законната лихва върху сумата от 100лв., считано от 22.12.2022 г. до окончателното й изплащане; 4.В размер на 100 лв. (двеста лева), като обезщетение за причинени неимуществени вреди настъпили в резултат на конвоирането му на 03.02.2023 г. с товарен автомобил Ивеко „Дейли“ с рег.№ [рег. номер], въз основа на Заповед №111/03.02.2023 г. на Началника на Затвора Бургас, ведно със законната лихва върху сумата от 100лв., считано от 02.02.2023 г. до окончателното й изплащане;
ОТХВЪРЛЯ исковата молба на С. П. С., [ЕГН], против Главна дирекция „Изпълнение на наказанията“ – София, за сумата над 100 лв. до претендирания размер [рег. номер]. обезщетение за всеки от осъществените конвои 24.02.2022 г., 18.11.2022 г., 22.12.2022г., 03.02.2023 г., ведно с претенцията за законна лихва.
ОТХВЪРЛЯ като неоснователна претенцията на Главна дирекция „Изпълнение на наказанията“ – София за присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на обжалване пред тричленен състав на Административен съд Бургас в 14-дневен срок.
Препис да се връчи на страните.
Съдия: | |