Решение по дело №222/2020 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 124
Дата: 30 юни 2020 г. (в сила от 30 юни 2020 г.)
Съдия: Любомира Любенова Кръстева
Дело: 20207130700222
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 май 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

гр. Ловеч, 30.06.2020  г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

ЛОВЕШКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, VІ административен състав, в открито съдебно заседание на двадесет и шести юни две хиляди и двадесета година в състав:

                            ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЛЮБОМИРА КРЪСТЕВА

 при секретаря Татяна Тотева, като разгледа докладваното от съдия Любомира Кръстева адм. дело №222 по описа за 2020 г. и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК) и чл. 40 от ЗДОИ.

Административното дело е образувано въз основа на жалба с вх.№ 1537/11.05.2020 г. подадена от Х.С.В. с ЕГН**********,***, чрез адв. Т., съдебен адрес ***, против отказ за предоставяне на достъп до обществена информация от Кмет на Община Стамболийски по подадено на 17.02.2020 г. заявление, изпратено по ел.поща.

В жалбата се излага, че по подадено по имейл заявление в края на работния ден на 17.02.2020 г. за достъп до обществена информация, до изтичане на законоустановения срок В. не е получила решение за достъп или за отказ за достъп до исканата информация, нито съобщение за уточнение или за удължаване на срока. Така постановеният мълчалив отказ се оспорва като незаконосъобразен с доводи, че органът следва да постанови изричен писмен акт и мълчалив отказ по ЗДОИ е недопустим. Иска се съдът да отмени отказа и да задължи ответника да постанови решение за достъп до исканата обществена информация. Претендират се направените разноски и адвокатско възнаграждение.

В съдебно заседание оспорващият не се явява и не се представлява. В писмено становище поддържа жалбата на заявените в нея основания и ангажира съображения по същество на спора.

В съдебно заседание ответникът не се представлява. В писмено становище, чрез процесуален представител, ответникът  твърди, че постановеният мълчалив отказ е в съответствие с разпоредбите на чл. 37, ал.1, т. 2 от ЗДОИ и чл. 4, ал. 1 от ЗЗЛД. Представени са шест броя писма с изричен отказ на трети лица за предоставяне на информация, представляваща лични данни, по реда на ЗДОИ.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

На 17.02.2020 г. в 18:41ч. по електронната поща на Община Стамболийски до Кмета на община Стамболийски е подадено заявление за достъп до обществена информация с пет конкретно формулирани въпроса, и с посочен електронен адрес, на който да бъде предоставена информацията. Заявлението е подадено на електронен адрес ************@****.*******. Обстоятелството, че заявлението е подадено по този начин, не се оспорва от ответника, който представя по делото разпечатка на полученото заявление /лист 20/. По делото няма данни и не се твърди от ответника по заявлението да е постановено писмено решение за достъп или за отказ за достъп до поисканата информация. Няма данни и да е изискано уточнение от заявителката или срокът за произнасяне да е удължаван.

Въз основа на така приетото от фактическа страна, съдът направи следните правни изводи:

Жалбата е подадена в срок, от лице, притежаващо активна процесуална легитимация и интерес от оспорване, и пред местно компетентния административен съд, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество в съвкупност със събраните по делото доказателства и становищата на страните, Ловешки административен съд, втори административен състав намира жалбата за основателна по следните съображения:

Преценявайки основателността на жалбата на основание доказателствата по делото и становищата на страните, съдът намира, че ответникът е нарушил приложимия материален закон, в частност разпоредбата на чл. 28, ал. 2 от ЗДОИ, като не се е произнесъл писмено по подаденото заявление за достъп до обществена информация, с което е формирал мълчалив отказ. Цитираната разпоредба задължава органите или изрично определените от тях лица да се произнесат с решение за предоставяне или за отказ от предоставяне на достъп до исканата обществена информация и да уведомят писмено заявителя за своето решение.

Според правилото на чл. 38 от ЗДОИ задълженият субект е длъжен изрично да се произнесе в законоустановения срок по подаденото пред него заявление за достъп до обществена информация с акт, в който при хипотезата на отказ, мотивирано да посочи кои са фактическите и правни основания, поради които не е възможно или не следва да се предоставя достъп до търсената информация.

С оглед характера на обществените отношения, които урежда приложимия материален закон /предмета и целта на закона/ и при изричните разпоредби на чл. 28, ал. 2, чл. 34, чл. 38 и чл. 39 от ЗДОИ за формата и съдържанието на решението, както и за връчването му, е налице императивна законова разпоредба, която изисква и задължава субектите по чл. 3 от закона да се произнесат писмено по заявленията за предоставяне на достъп до обществена информация. Налице е императивна разпоредба на закона, въвеждаща задължението за писмено произнасяне по заявлението. При направено искане за достъп до информация задълженият субект е длъжен да разгледа подаденото заявление, извършвайки поредица от действия, регламентирани в разпоредбите на чл. 28- чл. 33 вкл. от ЗДОИ, вследствие на които да прецени исканата информация дали е такава по определението на закона или не, налице ли са законови ограничения за достъп до исканата информация и в зависимост от това да уважи искането в пълен или ограничен обем, или да постанови мотивиран отказ. Единствената призната от специалния закон възможност за процедиране е да се постанови решение за предоставяне или за отказ за предоставяне на достъп до поисканата информация, за което да бъде уведомен заявителя.

В случая в писменото си становище ответникът сочи, че е постановеният мълчалив отказ е законосъобразен, тъй като искането за предоставяне на обществена информация е засягало интересите /лични данни/ на трети лица, които са отказали изрично данните им да бъдат предоставяни.

Съдът намира тези доводи за неоснователни поради следното:

Разпоредбата на чл. 15, ал. 1, т. 4 от ЗДОИ задължава всеки ръководител на административна структура в системата на изпълнителната власт /сред които безспорно попада Кметът на община Стамболийски/ периодично да публикува актуална информация, съдържаща наименованието, адреса, електронната поща, телефона и работното време на звеното в съответната администрация, което отговаря за приемането на заявленията за предоставяне на достъп до информация. Съгласно чл. 15а, ал. 2 от ЗДОИ, на интернет страниците на административните структури в системата на изпълнителната власт, в които структури се включват и органите на местното самоуправление, се обявяват изрично посочени данни, сред които и тези по чл. 15, ал. 1, т. 4 от закона. Тази информация е достъпна на интернет сайта на община Стамболийски. В. се е възползвала от възможността, която й предоставя разпоредбата на чл. 24, ал. 2 от ЗДОИ да отправи писмено заявление по електронен път на адреса на електронната поща по чл. 15, ал. 1, т. 4 по ЗДОИ. При подадено заявление по електронен път на адреса на електронната поща, обявен на интернет страницата на община Стамболийски, ответникът е бил сезиран с надлежно искане по ЗДОИ, поради което за него е възникнало задължение за произнасяне по смисъла на закона. Налице е изрично писмено заявление за достъп до обществена информация, подадено до задължен субект по чл. 3, ал. 1 от ЗДОИ, по което е дължимо издаването на писмено решение. Поради липсата на произнасяне в законовия срок по подаденото заявление, е налице мълчалив отказ за произнасяне по заявление за достъп до обществена информация.

Отказът е незаконосъобразен поради противоречие с разпоредбата на чл. 38 от ЗДОИ. Освен това посочените в писменото становище на ответника по делото основания за отказ съдът намира за неотносими. Видно от посочената в заявлението информация, същата не представлява лични данни на трети лица. В заявлението са посочени пет въпроса, по които В. иска предоставяне на информация, като само в петия въпрос се съдържа искане за предоставяне на копия от договори с трети лица, които биха съдържали лични данни, като изрично е посочено, че при наличие на пречки за предоставяне на данните, заявителката иска предоставяне на информация за предмета на договорите /не и страните/, правното основание за сключването им, договореното и изплатеното възнаграждение по договорите, и вида и количеството на предоставените по договорите услуги. Т.е. при наличие на отказ на трети лица по чл. 37, ал. 1, т. 2 от ЗДОИ данните, които засягат интересите им, да бъдат предоставяни, административният орган е имал възможността по ал.2 от същата разпоредба, както и изрично е посочено от жалбоподателката в заявлението за предоставяне на достъп.

Отказът следва да бъде отменен, а административната преписка да бъде върната на задължения субект за писмено произнасяне. При новото произнасяне актът следва да бъде постановен от компетентния за това орган по чл. 3 от ЗДОИ във връзка с чл. 28, ал. 2 от ЗДОИ, в предвидената писмена форма – решение, което да съдържа посочените в чл. 34, съответно чл. 38 от ЗДОИ реквизити, и при спазване на предвидената в Глава ІІІ на ЗДОИ процедура за предоставяне на достъп до обществена информация.

При този изход на спора е основателна претенцията на жалбоподателката за възстановяване на направените по делото разноски за внесена държавна такса в размер на 10 лева, за което следва да се осъди ответника.

Съдът намира за основателно и искането за заплащане на адвокатско възнаграждение на адвоката на оспорващата. Съгласно чл. 38, ал. 2 от Закона за адвокатурата /ЗАдв./ адвокатът, оказал на страната безплатна правна защита, има право на адвокатско възнаграждение в размер, определен от съда, което съдът присъжда на адвоката. Правото на адвоката да окаже безплатна адвокатска помощ на лице по чл. 38, ал. 1, т. 3, предл. второ от ЗАдв. е установено със закон. В тази хипотеза адвокатът сам определя кои лица са от кръга на неговите близки, на които оказва безплатна адвокатска помощ. Принадлежността към нея е предоставена на преценката на адвоката, за което е достатъчно да се представи сключен със страната договор за правна защита и съдействие, в който изрично се посочи, както в случая, че договореното възнаграждение е безплатно на основание чл. 38, ал. 1, т. 3, предл. второ от ЗАдв. В договора за безплатна правна помощ, страните са приели за безспорно установено помежду си, че клиентът е "близък" на адвоката по смисъла на цитираната разпоредба. Налице са основанията за присъждане на адвокатско възнаграждение – своевременно заявена претенция и представен договор за безплатна адвокатска помощ със съответното отбелязване. В този смисъл е и константната практика на административните съдилища и на ВАС – така Определение № 12909 от 02.10.2019 г. на ВАС по адм. д. № 10210/2019 г., V о.; Определение № 9790 от 25.06.2019 г. на ВАС по адм. д. № 13677/2017 г., V о.; Определение № 5550 от 12.04.2019 г. на ВАС по адм. д. № 7892/2018 г., III о. Във връзка с изложеното, с оглед липсата на материален интерес и фактическата и правна сложност на делото, следва да се осъди ответникът да заплати на адв. Т. възнаграждение за оказаната от него безплатна адвокатска помощ, на основание чл. 38, ал. 2 от ЗАдв., определено в размер на 150 лева, на основание чл. 8, ал. 1 във вр. с чл. 7, ал. 1, т. 4 от Наредба № 1/2004 за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

Воден от горното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. второ и чл. 173, ал. 2 от АПК във вр. с  чл. 41, ал. 1 от ЗДОИ, Ловешки административен съд, шести административен състав,

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ мълчалив отказ на Кмета на община Стамболийски да се произнесе по заявление за достъп до обществена информация, подадено на 17.02.2020 г. в 18,41 ч., изпратено по ел.поща, от  Х.С.В. с ЕГН**********,***.

ИЗПРАЩА административната преписка на Кмета на община Стамболийски за писмено произнасяне по Заявление за достъп до обществена информация, подадено на 17.02.2020 г. в 18,41 ч., изпратено по ел.поща, от  Х.С.В. с ЕГН**********,***, съобразно мотивите на настоящото решение, в срока по чл. 28, ал. 1 от ЗДОИ – 14-дневен от получаването.

ОСЪЖДА Община Стамболийски, гр. Стамболийски, обл. Пловдив, ул. "Г. С. Раковски" № 29, представлявана от кмет на община, да заплати на Х.С.В. с ЕГН**********,***, съдебни разноски за внесена държавна такса в размер на 10. 00 /десет/ лева.

ОСЪЖДА Община Стамболийски, гр. Стамболийски, обл. Пловдив, ул. "Г. С. Раковски" № 29, представлявана от кмет на община, да заплати на адв. Т.Т.,***, адвокатско възнаграждение в размер на 150 /сто и петдесет/ лева на основание чл. 8, ал. 1 във вр.  чл. 7, ал. 1, т. 4 от Наредба № 1/09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

Решението е окончателно и не подлежи на касационно оспорване на основание чл. 40, ал. 3 от ЗДОИ.

Препис от решението да се изпрати на страните по делото.

 

                                                                  Административен съдия: