Решение по дело №1675/2020 на Районен съд - Шумен

Номер на акта: 418
Дата: 20 ноември 2020 г. (в сила от 30 декември 2020 г.)
Съдия: Красимир Маринов Кръстев
Дело: 20203630201675
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 септември 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
Номер 41820.11.2020 г.Град Шумен
В ИМЕТО НА НАРОДА
Районен съд – ШуменXIV-и състав
На 09.11.2020 година в публично заседание в следния състав:
Председател:Красимир М. Кръстев
Секретар:Фаня Д. А.
като разгледа докладваното от Красимир М. Кръстев Административно
наказателно дело № 20203630201675 по описа за 2020 година
За да се произнесе взе предвид следното:
Производство по чл.59 и сл. от ЗАНН
Обжалвано е наказателно постановление № 1729 – 0038 от 21.08.2020 г. на Директора
на ОД на МВР – гр. Шумен, с което на Т. М. Б. , ЕГН ********** от гр. Шумен, ул. „Г.С.Р.“
**** е наложено административно наказание “глоба” в размер на 300 /триста/ лева на
основание чл. 209а, ал. 4 от Закона за здравето /ЗЗ/ за нарушение по чл. 209а, ал. 1 от ЗЗ, във
вр. чл. 63, ал. 1 от ЗЗ. Жалбоподателя моли съда да постанови решение, с което да отмени
наказателното постановление, като неправилно и незаконосъобразно.
В съдебно заседание жалбоподателя, редовно призован, се явява лично, като
поддържа жалбата пред Районен съд - Шумен на изложените в нея съображения.
Алтернативно моли за намаляване размера на наложеното наказание.
За ОД на МВР – гр. Шумен - административно-наказващ орган, издал наказателното
постановление, призован съгласно императивната разпоредба на чл. 61, ал. 1 от ЗАНН в
съдебно заседание се явява представител, който моли за потвърждаване на наложеното
наказание.
Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН от надлежна страна, отговаря на
изискванията на чл. 84 от ЗАНН, във вр. чл. 320 от НПК, поради което се явява процесуално
допустима.
Разгледана по същество жалбата е неоснователна, поради следните съображения:
ШРС, след като взе в предвид събраните по делото доказателства и становища на
1
страните, преценени поотделно и в тяхната съвкупност и като съобрази разпоредбите на
закона, намира за установено от фактическа страна следното:
На 16.04.2020 год. около 13.10 часа жалбоподателя Т. М. Б. , заедно със своя съпруга
– Албена Петрова Б. посетили открито обществено место – градинка за отдих, находяща се
на ул. “Цар Освободител“ в гр.Шумен, зад ДКЦ - 1. По същото време свидетелите А. С. Д. и
Д. П. А. – и двамата служители към група „ООР“, сектор „ОП“ при РУ - Шумен се намира в
близост, като възприели поведението на жалбоподателя и съпругата му Б. и по-точно, че
двамата са седнали на пейка, намираща се на посоченото обществено место и се хранели. В
тази връзка на жалбоподателя бил съставен акт за установяване на административно
нарушение № 38, бланков номер 312164/16.04.2020 год., като актосъставителят е посочил, че
с описаното деяние е нарушена разпоредбата на чл. 209а, ал. 1 от Закона за здравето /ЗЗ/, във
вр. чл. 63, ал. 1 от ЗЗ. Актът е бил подписан от нарушителя, като същият посочил, че няма
възражения. На същата дата от лицето били снети писмени обяснения, в които посочил, че
на посочения ден е бил със съпругата си в парка до новата поликлиника – хапнали по нещо
набързо, тъй като имали час за лекар и трябвало да тръгват към поликлиниката, както и че
имал защитна маска. Впоследствие не се е възползвал от законното си право и в срока по в
срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН не е депозирал допълнителни писмени възражения. След
съставяне на акта административно-наказателното производство е било прекратено на
основание разпоредбата на чл. 33, ал. 2 от ЗАНН и преписката е била изпратена на Районна
прокуратура – Шумен с оглед данни за извършено престъпление по чл. 355, ал. 2 от НК. С
Постановление за отказ да се образува наказателно производство от 04.05.2020 г. било
отказано образуване на наказателно производство, а преписката била върната на ОД на МВР
– Шумен с оглед преценка относно реализиране на административно-наказателната
отговорност на лицето. Въз основа на така съставения акт и съобразявайки материалите в
административно-наказателната преписка е издадено наказателно постановление № 1729 –
0038 от 21.08.2020 г. на Директора на ОД на МВР – гр. Шумен, с което на Т. М. Б. , ЕГН
********** от гр. Шумен, ул. „Г.С.Р.“ **** е наложено административно наказание “глоба”
в размер на 300 /триста/ лева на основание чл. 209а, ал. 4 от Закона за здравето /ЗЗ/ за
нарушение по чл. 209а, ал. 1 от ЗЗ, във вр. чл. 63, ал. 1 от ЗЗ.
Така установената фактическа обстановка се потвърждава от всички събрани по
делото писмени и гласни доказателства, от разпита на свидетеля Д. П. А. – свидетел при
установяване на нарушението и съставянето на акта за установяване на административно
нарушение, както и от присъединените на основание чл. 283 от НПК писмени
доказателства. При преценка на събраните в хода на съдебното производство гласни
доказателства съдът намира, че с най – голямо значение за изясняване на обективната истина
по делото са показанията на свидетеля Д.А.. Същият следва да бъде кредитиран изцяло,
доколкото е присъствал по време на извършване на проверката и пресъздава пряко
възприетите от него факти и обстоятелства. Освен това показанията му се подкрепят и от
останалия събран по делото доказателствен материал. Още повече, доколкото посочения
свидетел не се е намирал в никакви особени отношения с нарушителя, от които да извлича
2
ползи от твърденията си, същият не може да се счита за заинтересуван или предубеден, при
което за съда не съществуват основания да не кредитира дадените от него показания и
приема същите за достоверни и правдиви.
При така установената фактическа обстановка съдът приема, от правна страна
следното:
Наказателното постановление № 1729 – 0038 от 21.08.2020 г. е издадено от
компетентен орган - от Директора на ОД на МВР – гр. Шумен по силата на разпоредбата на
чл. 209а, ал. 4 от Закона за здравето. В хода на административно наказателното
производство не са били допуснати съществени процесуални нарушения. Вмененото във
вина нарушение е индивидуализирано в степен, позволяваща да се разбере какво е
обвинението и срещу какво да се организира защитата. Описанието на нарушението също
така е в достатъчна степен пълно и ясно, като позволява на санкционираното лице да разбере
какво нарушение му е вменено. Посочена е нарушената материално - правна норма, поради
това съдът намира, че в хода на производството не са допуснати нарушения на
процесуалните правила, които да са ограничили по какъвто и да е начин правото на защита
на нарушителя.
Производството е от административно - наказателен характер, при което е
необходимо да се установи налице ли е деяние, което представлява административно
нарушение по смисъла на чл. 6 от ЗАНН, същото извършено ли е от посоченото в акта лице
и извършено ли е виновно - предпоставките са абсолютни, като тежестта на доказване лежи
върху административно наказващия орган. Според разпоредбата на чл. 6 от ЗАНН
административно нарушение е това деяние /действие или бездействие/, което нарушава
установения ред на държавното управление, извършено е виновно и е обявено за наказуемо
с административно наказание, налагано по административен ред.
Съгласно разпоредбата на чл. 63, ал. 1 от ЗЗ /в сила към датата на извършване на
деянието/, при възникване на извънредна епидемична обстановка министърът на
здравеопазването въвежда противоепидемични мерки на територията на страната или на
отделен регион. В тази връзка със Заповед № РД-01-143/20.03.2020 г., изм. и доп. със
заповеди №№ РД-01-153 от 25.03.2020 г. и РД-01-167 от 30.03.2020 г., РД-01-188 от
09.04.2020 г., РД-01-196 от 10.04.2020 г. , РД-01-239/26.04.2020 г., РД-01-248/
01.05.2020 г. и РД-01-251/05.05.2020 г. – всички на Министъра на здравеопазването и по-
конкретно в т. 1 от раздел I на същата били преустановени посещенията на паркове, градски
градини, спортни и детски площадки и съоръжения на открити и закрити обществени места.
Посочената заповед представлява общ административен акт, издаден в неотложен случай,
съобразно разпоредбата на чл. 73 от АПК и доколкото целта му е била осигуряване на
живота и здравето на гражданите, посочената разпоредба позволява издаването му без да
бъдат спазени някои от разпоредбите на АПК, свързани с уведомяване и участие на
заинтересованите лица в производството по издаване на акта. Ноторно известен факт е, че в
3
хода на изпълнението на акта чрез средствата за масово осведомяване бяха оповестени
съображенията за неговото издаване. С оглед на изложеното настоящият състав намира, че
посочената заповед е била влязла в сила и е действала по време на извършване на деянието
/16.04.2020 г./, като същата е била отменена едва след това със Заповед № РД-01-
263/14.05.2020 г., считано от 14.05.2020 г.
От материалите по делото и по-конкретно от събраните в хода на съдебното
производство гласни доказателства чрез разпита на полицейския служител – свидетеля Д.А.,
се установява по безспорен начин, че на 16.04.2020 г. по време на действие на въведената с
посочената по-горе заповед забрана за посещенията на паркове, градски градини, спортни и
детски площадки и съоръжения на открити и закрити обществени места жалбоподателя се е
намирал на пейка в градинката на ул.“Цар Освободител“ в гр. Шумен, зад ДКЦ1, което
место представлява „обществено место“ по смисъла, вложен в разпоредбата на § 1а от
Допълнителните разпоредби на Закона за здравето. С оглед на изложеното се налага извода,
че Тихомир Борисов е осъществил от обективна и субективна страна състава на
нарушението, визирано в разпоредбата на чл. 209а, ал. 1 от Закона за здравето
/ЗЗ/, /в сила към 16.04.2020 г., във вр. чл. 63, ал. 1 от ЗЗ /в сила към 16.04.2020 г./ и напълно
правилно и законосъобразно е била ангажирана административно-наказателната му
отговорност.
В тази връзка съдът съобрази обстоятелството, че деянието се отличава с по-ниска
степен на обществена опасност в сравнение с други деяния от същия род, което налага
извода, че същото представлява административно нарушение, а не престъпление по смисъла
на чл. 355 от НК. В същото време обаче съдът намира, че с оглед кръга на обществените
отношения които охранява Закона за здравето и по-конкретно посочените разпоредби по
време на обявеното извънредно положение, имащо за цел неразпространение на заразата и
опазване живота и здравето на гражданите, процесното деяние не може да бъде
квалифицирано като маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН. В тази връзка съдът
напълно споделя изложения в тази насока извод на административно-наказващия орган.
Правилно е било преценено, че с оглед характера на нарушението в настоящия случай
нормата на чл. 28 от ЗАНН не може да бъде приложена. Описаното в акта за установяване
на административно нарушение и в наказателното постановление нарушение крие сериозен
риск за останалите граждани, свързана с разпространение на вируса и обявената глобална
пандемия. Нарушението не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност в
сравнение с други административни нарушения от същия вид, поради което и същото не
може да бъде квалифицирано като “маловажен случай” по смисъла вложен в разпоредбата
на чл. 28 от ЗАНН.
При преценка на деянието съдът съобрази обстоятелството, че след извършване на
деянието, но преди издаване на наказателното постановление е последвала промяна, както в
разпоредбата на чл. 63, ал. 1 от ЗЗ, така също и на разпоредбата на чл. 209а, ал. 1 от ЗЗ. В
този смисъл обаче първоначално въведеният в разпоредбата на чл. 63, ал. 1 от ЗЗ текст не е
4
отпаднал, а е бил видоизменен в разпоредбата на чл. 63, ал. 4 от ЗЗ, който съдържа
идентична възможност за министъра на здравеопазването да въвежда временни
противоепидемиологични мерки. В същата насока е и изменението в разпоредбата на
чл. 209а, ал. 1 от ЗЗ, която първоначално е препращала към разпоредбата на чл.
63, ал. 1 от ЗЗ, доколкото именно в текста на същата /в сила към датата на извършване на
деянието/ е била предвидена възможността на министъра на здравеопазването да издава
съответни заповеди, въвеждащи временни противоепидемиологични мерки. След
изменението такава възможност е предвидена в разпоредбата на чл. 63, ал. 4 от ЗЗ /изм. бр.
44 от 2020 г., в сила от 14.05.2020 г./, поради което и разпоредбата на чл. 209а, ал. 1 от ЗЗ
/изм. ДВ, бр. 34 от 2020 г., в сила от 09.04.2020 г., бр. 44 от 2020 г., в сила от 14.05.2020 г./
препраща именно към текста на чл. 63, ал. 4 от ЗЗ.
За посоченото нарушение санкционна разпоредба на чл. 209а, ал. 1 от ЗЗ /в сила от
09.04.2020 г./ предвижда наказание „глоба“ в размер от 300 до 1000 лева за лице, което
наруши или не изпълни въведени с акт на министъра на здравеопазването или директор на
регионална здравна инспекция противоепидемични мерки по чл. 63, ал. 1 или ал. 2, освен
ако деянието съставлява престъпление.
Административно - наказващият орган правилно е издирил и приложил действащата
санкционна разпоредба, действал е законосъобразно, като се е съобразил и с разпоредбата на
чл. 27 от ЗАНН и е наложил наказание в предвидения за това деяние минимум от 300 лева,
излагайки конкретни мотиви относно решението си, които се споделят напълно от
настоящия съдебен състав.
Съдът при преценка на обжалваното наказателно постановление намира, че същото е
ясно, обосновано и доказано, като в хода на административно-наказателното производство
не са били допуснати съществени процесуални нарушения, които да са нарушили правото на
защита на жалбоподателя и да са довели до невъзможност същият да реализира правата си
по един адекватен начин.
С оглед на изложеното съдът намира, че обжалваното наказателно постановление се
явява правилно и законосъобразно и като такова следва да бъде потвърдено изцяло.
Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 1729 – 0038 от 21.08.2020 г. на Директора
на ОД на МВР – гр. Шумен, с което на Т. М. Б. , ЕГН ********** от гр. Шумен, ул. „Г.С.Р.“
**** е наложено административно наказание “глоба” в размер на 300 /триста/ лева на
основание чл. 209а, ал. 4 от Закона за здравето /ЗЗ/ за нарушение по чл. 209а, ал. 1 от ЗЗ, във
5
вр. чл. 63, ал. 1 от ЗЗ, като правилно и законосъобразно.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ШАС в 14-дневен срок от
съобщаване на страните, че е изготвено.
Съдия при Районен съд – Шумен: _______________________
6