Решение по дело №2784/2017 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2550
Дата: 3 декември 2018 г. (в сила от 10 февруари 2020 г.)
Съдия: Любомира Кирилова Несторова
Дело: 20177180702784
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 октомври 2017 г.

Съдържание на акта

 

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 2550

 

03.12.2018г., гр. Пловдив

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

             Административен съд Пловдив, петнадесети състав, в публично заседание на шестнадесети октомври, две хиляди и осемнадесета година в състав:

 

                                       Административен съдия: Любомира Несторова

 

При секретаря Марияна Георгиева

Като разгледа докладваното АД № 2784 по описа за 2017 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145, ал. 2 т. 1 от Административнопроцесуалния кодекс  /Обн. ДВ, бр. 30 от 11.04.2006г./.

             Образувано е по жалба на „М.Б.17” ЕООД, с ЕИК ***, с адрес: ***, представлявано от управителя К.Д., против Разпореждане и задължително предписание, обективирани в Констативен протокол № К-0247432 от 18.05.2017г. на Р.Д.– главен инспектор в КЗП, РД-гр. Пловдив и разпореждания за изпитване в акредитирана лаборатория на описаните като проба №1 детски легла, взети по протоколи за вземане на проби с №№0247432А, 0247423Б, 0247432В/18.05.2017г., издадени от Р.Д.–главен инспектор в КЗП, РД-гр. Пловдив.

               В жалбата се излагат съображения за незаконосъобразност на издадените протоколи, претендира се тяхната отмяна от съда и присъждане на съдебните разноски по делото.

                Процесуалният представител на жалбоподателя представя подробни писмени съображения. Претендира се отмяната на Разпореждане и задължително предписание, обективирани в Протокол № К-0247432 от 18.05.2017г. на Р.Д.–главен инспектор в КЗП, РД-гр. Пловдив.      

              Ответникът – Главен инспектор в комисия за защита на потребителите, РД-Пловдив, чрез процесуалния си представител намира жалбата за недопустима. Не се претендират разноски по делото.

              С протоколно определение от 08.02.2018г Административен съд Пловдив, в настоящия състав е оставил без разглеждане жалбата на  „М.Б.17” ЕООД, с ЕИК ***, в частта против Разпореждане за изпитване в акредитирана лаборатория на описаните като проба №1 детски легла по Протоколи за вземане на проби с №№0247432А, 0247423Б, 0247432В от 18.05.2017г., издадени от Р.Д.–главен инспектор в КЗП, РД-гр. Пловдив.

              Определили е, че производството по делото продължава по обжалването на Разпореждане и задължително предписание, обективирани в Констативен протокол № К-0247432 от 18.05.2017г. на Р.Д.– главен инспектор в КЗП, РД-гр. Пловдив.

              С Определение № 10611 от 17.08.2018г на Върховния административен съд, постановено по АД № 6061/2018г. , е оставено в сила протоколно определение на ПАС от 08.02.2018г., постановено по АД № 2784/2017г.

              Пловдивският административен съд, в настоящия състав, намира, че предмет на правния спор е Разпореждане и задължително предписание, обективирани в КП № К-0247432 от 18.05.2017г. на Р.Д.– главен инспектор в КЗП, РД-гр. Пловдив, като жалбата е подадена в срок и от имаща право и интерес от оспорването страна.

               За да се произнесе по същество, Съдът прие за установено следното от фактическа страна:

               Административното производство е инициирано по повод постъпило писмо в КЗП, РД Пловдив, входирано с № П-01-260/15.05.2017г. , относно за предлагане на опасни детски легла, търговска марка „BABY HOPE" модел 900 с размер на коша 60/120 и модел 930 с размер на коша 70/130, баркод 8698906900559, трансформиращо се в детско легло с размер 70/180, които не съответстват на изискванията за безопасност, съгласно стандарт БДС EN 716 - 1:2008+А1:2013 и БДС EN 716 -2:2008+А1:2013.

               След постъпване на сигнала,  на  18.05.2017г. е извършена проверка на обект: детски магазин „Моето бебе" находящ се в ***, от Р.Б.Д.на длъжност главен инспектор в КЗП, РД Пловдив.

               В хода на проверката не са открити наличности от детски легла с търговска марка „BABY HOPE" модел 900 с размер на коша 60/120 и модел 930 с размер на коша 70/130, баркод 8698906900559, трансформиращо се в детско легло с размер 70/180.

             Пред проверяващите управителят на обекта е заявил, че не се предлагат и не са се предлагали артикули с търговска марка „BABY HOPE".

              В хода на проверката е установено следното: налични са: детско легло марка „Дизайн Бейби", модел „Светла", състав пдч и мдф, размер 70/140, продажна цена от 154,00 лв/бр., производител „Д.Н." ЕООД.

              При извършен оглед и замерване е установено, че разстоянието между опората на краката и горната повърхност на страната  е 55,5см. при най- високо положение на преградата, като на леглото е поставен надпис: „мостра, не се продава!", наличност - 1бр.

               Установено е наличие на детско легло марка „Дизайн Бейби", модел „Тони", размер 70/140, състав пдч и мдф, продажна цена от 204,00 лв/бр., производител „Д.Н." ЕООД .

              При извършен оглед и замерване е установено, че разстоянието между опората на краката и горната повърхност на страната е 54,5см., при най-високо положение на преградата, на леглото има поставен надпис „мостра, не се продава!", наличност - 1бр

            Също е детско легло марка „Дизайн Бейби", модел „Калина", размер 60/120, състав пдч и мдф, продажна цена - 156,00 лв/бр., производител „Д.Н." ЕООД .

             При извършен оглед и замерване е установено, че разстоянието между опората на краката и горната повърхност на страната-55,0 см. при най-високо положение на преградата, на леглото няма поставен надпис „мостра, не се продава!", наличност - 1бр.

              Пред проверяващите управителят на „М.Б.17" ЕООД е обяснил, че към момента на извършената проверка не са налични гъвкави предпазни прегради за описаните легла.

              В хода на проверката не са представени документи за произход на стоките и документи, удостоверяващи съответствието на леглата с нормативно установените изисквания за безопасност, съгласно стандарт БДС EN 716 - 1:2008+А1:2013 и БДС EN 716 - 2:2008+А1:2013.

               Изложените за продажба детски легла са запечатани, поради възникнали съмнения относно съответствието им с изискванията за безопасност на стандарти: БДС EN 716 - 1:2008+А1:2013 и БДС EN 716 - 2:2008+А1:2013, като проба 1 за изпитване за безопасност са описани в протоколите за взимане на проби с №№0247432А, 0247423Б, 0247432В от 18.05.2017г.е стандарти.

               На „М.Б.17" ЕООД,  с оспорения КП, е забранена временно  продажбата на детски легла модели: „Тони 70x140", „Калина 60x120" и „Светла 70x140" до издаване на заповед за временно спиране доставянето на стоките - продажбата им за периода необходим за извършване на контрол, проверка и оценка за безопасността им, на основание чл.88, ал.1, т.1 от ЗЗП.

                Разпоредено е да се представят документи за произход на описаните стоки. Взетите проби да се съхраняват в търговския обект.

                С оспорения КП, на основание чл. 192 от ЗЗП, са дадени задължителни предписания: да се спре временно доставянето на пазара на описаните стоки - детски легла, до издаване на заповед за временно спиране доставянето на стоките, за периода необходим за извършване на контрол, проверка и оценка за безопасността им на основание чл.88, ал.1, т.1 от ЗЗП.

                 Резултатите от проверката и разпореждане и задължително предписание са обективирани в КП № К-0247432 от 18.05.2017г. на Р.Д.– главен инспектор в КЗП, РД-гр. Пловдив. Същият е подписан от съставителя Р.Д.– главен инспектор в КЗП, РД-гр. Пловдив, от свидетеля – М.Ш.А., на длъжност старши инспектор в КЗП РД-Пловдив и от управителя на „М.Б.17" ЕООД- К.Д..

                 В хода на съдебното производство са приети писмени доказателства, представени от процесуалния представител на жалбоподателя: 4 броя фактури, протокол за съхранение на стоки с дата 01.04.2017г. , писмо от ИА „Българска служба за акредитация с изх. № 21-1061Е от 22.12.2017г.

                С оглед на установеното от фактическа страна Съдът стига до следните правни изводи:

                  Оспореният КП и инкорпорираните в него задължителни разпореждания и предписание са издадени от компетентен орган - главен инспектор при РД-Пловдив към КЗП, който се явява длъжностно лице от контролните органи, посочени в чл. 191 от ЗЗП, което има правомощието да дава задължителни предписания за отстраняване на несъответствия и нарушения на закона, съгласно разпоредбата на  чл. 193, т. 2 от ЗЗП. Оспореният КП е издаден в надлежна форма, при спазване на процесуалните правила и правилно приложение на материалноправните разпоредби.                  Необходимо е да се уточни, че съгласно чл. 142, ал. 1 АПК, съответствието на административния акт с материалния закон се преценява към момента на издаването му.                           

                За изпълнение на целите на ЗЗП на длъжностните лица на контролните органи, в т.ч. и на ответника, законодателят е предоставил определен обем правомощия. В зависимост от задачата, която длъжностното лице в конкретния случай изпълнява, то има правата по чл. 192 ЗЗП, а когато е длъжностно лице от Комисията за защита на потребителите и тези по чл. 192а, ал. 1 ЗЗП, и задълженията по чл. 193 ЗЗП. Реализирането на законово определените права и задължения длъжностните лица на контролните органи осъществяват чрез различен инструментариум - материални или технически дейности (достъпа в производствените и търговски обекти; вземането на проби и мостри за лабораторни изследвания); администриращи дейности, обезпечаващи развитието на административното производство и осигуряващи спазването на принципа на истинност (изисква необходимите документи; привлича експерти; установява точно фактите; дава заключения); издаване на административни актове, които пряко и едностранно въздействат върху правната сфера на адресата и изпълнението, на които е скрепено със силата на държавната принуда (дава задължителни предписания за отстраняване на несъответствия и нарушения на закона); други дейности (опазва тайната; уведомява специализирания орган). В зависимост от правомощието, което реализира в конкретния случай длъжностното лице на контролния орган има съответно различно качество и актовете, които издава за или при осъществяване на това правомощие имат различен характер.

                В настоящия случай издаденият констативен протокол и дадените с него разпореждания и задължителни предписания, макар квалифицирани като такива по чл. чл. 192 ЗЗП, по своя правен характер представляват индивидуален административен акт и имат характер на предписания по  чл. 193, т. 2 ЗЗП. С дадените разпореждания се изискват документи от управителя на провереното дружество, които не са представени в хода на проверката и е предписано временно  спиране продажбата на детски легла до издаване на заповед за временно спиране доставянето на стоките-продажбата им за периода необходим за извършване на контрол, проверка и оценка за безопасността им на основание чл. 88, ал.1, т.1 от ЗЗП. Дадени са задължителни предписания за спиране временно доставянето на пазара на описаните стоки-детски легла до издаване на заповед за временно спиране, доставяне на стоките за периода, необходим за извършване на контрол, проверка и оценка за безопасността им, съгласно чл. 88, ал.1, т.1 от ЗЗП.

              Съгласно цитираната разпоредба, когато контролен орган установи, че определена стока, услуга или партида стоки, пусната на пазара, представлява или е вероятно да представлява опасност за здравето и безопасността на потребителите, той е длъжен, като вземе предвид условията за производство или търговия на стоката или услугата, да предприеме следните мерки:1. да разпореди временно спиране доставянето на стоката или предоставянето на услугата на пазара за периода, необходим за извършването на контрол, проверка и оценка на безопасността й; в срок до 24 часа от доказване безопасността на стоката контролният орган се произнася по наложената мярка за временно спиране доставянето на стоката или предоставянето на услугата на пазара.

               По делото е безспорно, че „М.Б.17” ЕООД има качеството на търговец по смисъла на § 13, т. 2 ЗЗП, съответно на продавач по смисъла на чл. 104, ал. 1 ЗЗП, който осъществява продажба на стока по смисъла на § 13, т. 13 ЗЗП.

               С оглед на това и в съответствие с  чл. 193, т. 2 ЗЗП „М.Б.17” ЕООД може да бъде адресат на задължително предписание от длъжностно лице на Комисията за защита на потребителите.

                В случая административният орган е упражнил това законово правомощие, тъй като в хода на проверката са възникнали съмнения относно съответствието на предлаганите детски легла, коментирани по-горе, с изискванията на стандарт БДС  EN 716 - 1:2008+А1:2013 и БДС EN 716 - 2:2008+А1:2013, поради непредставени в хода на проверката документи, удостоверяващи произход на стоките и документи, установяващи съответствието на детските легла с нормативно установените изисквания. Във връзка с тези съмнения и на основание чл. 83, т.2 от ЗЗП са взети проби за изпитване в акредитирана лаборатория и са издадени Протокли за вземане на проби с №№0247432А, 0247423Б, 0247432В/18.05.2017г. Съгласно цитираната разпоредба независимо от вида и характера на стоката или услугата съответният контролен орган по чл. 82 има право да взема мостри на стоката за извършване на анализ за безопасност.

                Съдът намира, че в случая не са налице пороци на акта, които да доведат до неговата незаконосъобразност. Напротив, процесните задължителни предписания произтичат пряко от императивната норма на чл. 88, ал.1, т.1 от ЗЗП. Настоящият състав на съда намира, че представените от процесуалния представител  на жалбоподателя писмени доказателства с нищо не променят фактическата обстановка установена от административния орган в хода на проверката.

                  Целта на закона е защитата правата на потребителите /още повече, че в конкретния случай става въпрос за специфична категория потребители, а именно тези на детски легла и липсата на документи за произход на стоките и такива, установяващи съответствието на детските легла с нормативно установените изисквания е достатъчно условие да възникнат  съмнения  за вероятна опасност за здравето и безопасността на потребителите.     

                 Оспореният КП е постановен с целта на закона, насочен е към защита здравето и безопасността на потребителите и в интерес на обществото. Жалбата е неоснователна и недоказана и следва да бъде отхвърлена.

                  Ответникът не е претендирал своевременно разноски по делото и Съдът не дължи произнасяне в тази посока.

           Воден от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Пловдивският административен съд, ХV състав

Р Е Ш И:

            ОТХВЪРЛЯ жалбата на на „М.Б.17” ЕООД, с ЕИК ***, с адрес: ***, представлявано от управителя К.Д., против Разпореждане и задължително предписание, обективирани в Констативен протокол № К-0247432 от 18.05.2017г. на Р.Д.– главен инспектор в КЗП, РД-гр. Пловдив.

            Решението може да се обжалва, в 14-дневен срок от съобщаването му, пред Върховния административен съд.

 

 

                     АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ : /П/