Решение по дело №160/2021 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 23 юли 2021 г.
Съдия: Йълдъз Сабриева Агуш
Дело: 20217200700160
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 31 май 2021 г.

Съдържание на акта

                                          Р Е Ш Е Н И Е

     

гр.Русе, 23.07.2021 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

РУСЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в открито заседание на двадесет и първи юли, през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

                                                 Председател: ДИАН ВАСИЛЕВ

Членове: ЙЪЛДЪЗ АГУШ

                                                                    ВИЛИАНА ВЪРБАНОВА

при секретаря Мария Станчева и с участието на прокурора Дилян Михайлов, като разгледа докладваното от съдия Агуш к.а.н.д. № 160 по описа на съда за 2021 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл. 63, ал.1, изр.2 от ЗАНН, вр. чл. 208 и сл. от АПК.

Делото е образувано след постъпила касационна жалба от С.С.Р., депозирана чрез адв. М.Н., АК Русе, против Решение № 41/05.03.2021г., постановено по а.н.д. № 3/2021 г. по описа на РРС, с което е потвърден Електронен фиш (ЕФ) серия К № 4118516, издаден от ОД на МВР – Русе. С него на жалбоподателя, за нарушение на чл.21, ал.1 и ал.2 от ЗДвП и на основание чл. 189, ал.4, вр. с чл.182, ал.1, т.4 от ЗДвП, е наложено административно наказание “глоба” в размер на 400 лева.

Като касационни основания в жалбата се релевират неправилност на решението поради нарушение на закона и съществено нарушение на съдопроизводствените правила. Сочат се подробни доводи в подкрепа на оплакванията. Излагат се доводи и за порочност на процедурата по издаване на санкционния акт, цялостното описание и доказаност на нарушението.

Иска се от съда да отмени решението на въззивната инстанция и със своето решение да отмени издадения електронен фиш. Претендира се присъждане на разноските по делото.

         Ответникът по касационната жалба в писмено становище я счита за неоснователна и прави искане да се остави в сила въззивното решение.

Претендира юрисконсултско възнаграждение.

         Прокурорът от Окръжна прокуратура Русе дава заключение за неоснователност на жалбата.

Съдът, като съобрази изложените в жалбата касационни основания, становищата на страните, събраните по делото доказателства и извърши касационна проверка на оспорваното решение по чл. 218, ал. 2 от АПК, прие за установено следното:

         Жалбата е процесуално допустима – подадена е в срок от надлежна страна, атакува невлязъл в сила съдебен акт на районен съд, постановен в производството по Глава Трета, Раздел V на ЗАНН и подлежи на разглеждане.

По същество касационната жалба е неоснователна.

В проведеното въззивно производство са обсъдени ангажираните по делото писмени доказателства и е изяснена фактическата обстановка. За да потвърди обжалвания пред него фиш, районният съд е приел, че той е законосъобразен, обоснован и издаден в съответствие с материалния и процесуалния закон. Мотивиран така, съдът е потвърдил санкционния акт.

Отговорил е и на възраженията, идентични на изложените и с касационната жалба, като ги е приел за неоснователни.

Касационният съд споделя изцяло фактическите и правни изводи на въззивната инстанция. Те съответстват на данните от събраните по делото доказателства и на материалния закон.

При обсъждане на въведените в жалбата доводи за наличие на касационни основания по чл.348, ал.1, т.1 и т.2 НПК, настоящият състав намира следното:

На 02.11.2020г., в 14:02 часа, по гл.път I-5 /гр.Русе – гр.В.Търново/, км. 3+800, при движение в посока ГКПП Дунав мост, лек автомобил „Ауди А8“ с рег.№ Р 8000 ВХ, собственост на Свилен С.Р. бил управляван със скорост 112 км/ч, при ограничение, въведено с пътен знак В 26 от 80 км/ч в населеното място гр.Русе.

Горното дало основание за издаване на Електронен фиш за налагане на глоба серия К № 4118516 на ОД МВР гр. Русе, с който за нарушение на чл. 21, ал. 1 и ал.2 на основание чл. 189, ал. 4, вр. с чл. 182, ал. 1, т. 4 ЗДвП на С.С.Р., в качеството му на собственик на МПС, засечено да се движи с непозволена скорост, било наложено административно наказание „глоба“ в размер на 400 лева.

Автоматизираното техническо средство, към датата на заснемане на нарушението е годно и калибрирано, видно от приложения по въззивното дело Протокол от 21.02.2020г.

По делото липсват данни жалбоподателят да е представил писмена декларация по  чл. 189, ал. 5, изр. 2-ро от ЗДвП за друго лице, което да е управлявало автомобила в деня на нарушението.

Горната фактическа обстановка се установява по безспорен начин от събраните по делото материали по АНП, както и писмени доказателства, събрани в хода на въззивното съдебно производство, които настоящият съд кредитира изцяло. Според разпоредбата на чл. 189, ал. 15 ЗДвП - изготвените с технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, снимки, видеозаписи и разпечатки са веществени доказателствени средства в административнонаказателния процес, поради което правилно са кредитирани от въззивната инстанция.

От тази фактическа обстановка и разглеждайки направените с касационната жалба възражения съдът прие следното:

Съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП  при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. В § 1 от ДР на ЗАНН, възпроизведена и в § 6, т. 63 от ДР на ЗДвП е дадена легална дефиниция на понятието автоматизирани технически средства и системи. Това са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.

На основание чл. 165, ал. 3 от ЗДвП, е издадена Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата (обн. ДВ бр. 36 от 19.05.2015 г.), с която министърът на вътрешните работи, е уредил условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата.

Всички тези норми и правила и според касационна инстанция са спазени в процедурата по установяване на нарушението на чл.21, ал.1 от ЗДвП и по налагане на полагащото се за това нарушение административно наказание.

По направените възражения с касационната жалба:

Първото от тях е досежно липсата на достатъчно доказателства, които да водя по безспорен и несъмнен начин до установяване съставомерността на деянието. Налице са и възражения по отношение на техническото средство, с което е установено нарушението.

Електронният фиш за налагане на глоба, оспорен пред РРС съдържа всички предвидени в чл. 189, ал. 4 от ЗДвП задължителни реквизити, поради което не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да водят до отмяна на електронния фиш на това основание. Посочено е, че същият е издаден от ОД на МВР Русе, като компетентността на наказващия орган произтича по силата на закона – териториалната структура на Министерство на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението - чл. 189, ал. 4, изр. 2-ро от ЗДвП. В ЕФ точно е посочено мястото на извършване на нарушението, както и ограничението на скоростта, която е действало на това място. В тази връзка още РРС е изложил мотиви, които се споделят изцяло от касационната инстанция.

Посочена е точната измерена от автоматизирано техническо средство  скорост. Посочена е също така и разликата между засечената и разрешената скорост – 48 км/час, като коректно е приспаднат в полза на нарушителя толерансът от 3 км/ч, който представлява допустимата техническа грешка при измерването на скоростта.

Налице са и писмени доказателства за годността на автоматизираното техническо средство.

От изложеното следва правният извод, че нарушението е безспорно установено и доказано, като не са допуснати нарушения на материалния закон или процесуалните правила по издаване на ЕФ.

В нормата на чл. 189, ал. 5 от ЗДвП, е предвиден 14-дневен срок от получаването на електронния фиш, в който собственикът на МПС, с което е извършено нарушението, има възможност да предостави в съответната териториална структура на МВР, писмена декларация с данни за лицето, извършило нарушението и копие на свидетелството му за управление на МПС. В противен случай той е лицето, което носи отговорност за извършеното нарушение. В конкретния случай, жалбоподателят не се е възползвал от възможността по чл. 189, ал. 5 от ЗДП, поради което и правилно е бил санкциониран с издадения електронен фиш.

Наложеното на С.С.Р. административно наказание е съгласно предвиденото в разпоредбата на чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП - глоба в размер на 400 лева, който размер е точно определен/фиксиран/ в закона.

Поради изложените по-горе съображения, Административният съд счита, че в хода на административно-наказателното производство не са допуснати нарушения на материалния и процесуалния закон, които да са опорочили производството по установяване на нарушението и налагане на административното наказание или да са довели до нарушаване правото на защита на наказаното лице. В съответствие със закона РРС е направил извод, че електронният фиш е законосъобразен. Направените с касационната жалба възражения са неоснователни.

Като е потвърдил обжалвания пред него ЕФ, районният съд е постановил валиден, допустим и правилен съдебен акт, който следва да бъде оставен в сила.

С оглед изхода на спора, основателно е искането на ответника за присъждане на юрисконсултско възнаграждение. На основание чл. 143, ал. 4 от АПК, чл.63, ал.5 от ЗАНН и чл.27е от Наредба за заплащането на правната помощ такива се дължат към ОД на МВР Русе в размер на 120 лева.

Воден от това, на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН във вр. с чл.221, ал.2 от АПК, Административен съд - Русе

 

Р   Е   Ш   И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 41/05.03.2021г., постановено по а.н.д. № 3/2021 г. по описа на РРС.

Осъжда С.С.Р. ***, с ЕГН **********, да заплати на Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи гр. Русе сумата от 120(Сто и двадесет) лева, представляваща направени по делото разноски за юрисконсултско възнаграждение.

Решението не подлежи на обжалване.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

ЧЛЕНОВЕ: