Решение по дело №35/2019 на Районен съд - Добрич

Номер на акта: 8
Дата: 3 януари 2020 г. (в сила от 26 март 2020 г.)
Съдия: Галя Иванова Митева
Дело: 20193230200035
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 януари 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

гр. Добрич, 03.01.2020 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

ДОБРИЧКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, ТРЕТИ СЪДЕБЕН СЪСТАВ, НАКАЗАТЕЛНА КОЛЕГИЯ, в публично съдебно заседание на девети декември две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАЛЯ МИТЕВА

 

При участието на секретаря Стоянка Петрова, разгледа докладваното от съдията АНД № 35 по описа на Добричкия районен съд за 2019 г. и за да се произнесе, взе следното предвид:

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба от М.Р.Б. ЕГН ********** *** срещу Наказателно постановление № 18-0851-002367, издадено на 22.11.2018 г. от Началника на Сектор „Пътна полиция” към ОД на МВР гр. Добрич, с което на жалбоподателя за нарушение по чл. 140, ал. 1 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП са му наложени административни наказания „глоба” в размер на 200 лв. и „лишаване от право да управлява МПС” за срок от шест месеца, а на основание Наредба № Iз – 2539 на МВР са отнети общо 10 контролни точки.

С жалбата се иска наказателното постановление, като незаконосъобразно и необосновано да бъде отменено.

В съдебно заседание жалбата се поддържа изцяло.

Въззиваемата страна редовно уведомена не се представлява и не изразява становище по жалбата.

Добричкият районен съд, като обсъди събраните по делото доказателства, както и доводите на жалбоподателя, изложени в жалбата и изразеното чрез процесуалния му представител становище, в съдебно заседание, намира за установено следното:

Жалбата е процесуално допустима като депозирана в законоустановения 7-дневен срок от лице притежаващо активна процесуална легитимация.

Независимо от основанията, посочени от въззивника, съдът подложи на цялостна преценка обжалваното наказателното постановление, какъвто е обхватът на въззивната проверка и констатира следното:

От фактическа страна се установи следното:

На * г. около * ч. в по ул. „*” в с. П*, обл. Добрич в посока с. * М.Р.Б. управлявал моторно превозно средство – колесен трактор „Болгар” с неустановен цвят, което не било регистрирано по надлежния ред, когато бил спрян за проверка от цивилен автомобил, управляван от св. Ж.М. – Началник Сектор „ПП” при ОД на МВР – Добрич. Св. М. се представил на водача и му поискал документите, в резултат на което установил, че водачът не притежава съответната категория за управление на МПС - трактор, както и че МПС било без регистрационни табели. Св. М. се обадил на св. Г.Л. – дежурен по КАТ, който пристигнал на място и в присъствието на св. П.П. съставил АУАН на водача.

С оглед наличието на данни за извършено престъпление от общ характер е било образувано и досъдебно производство № 240/2018 г. по описа на Второ РУ на МВР – Добрич, преписка № 1588/2018 г. по описа на РП - Добрич за престъпление по чл. 345, ал. 2, вр. 1 от НК.

С Постановление от 02.10.2018 г. Районна прокуратура – Добрич прекратила наказателното производство по ДП № 240/2018 г. по описа на Второ РУ на МВР – Добрич, водено за престъпление по чл. 345, ал. 2, вр. ал. 1 от НК на основание чл. 24, ал. 1, т. 1 от НПК. Съгласно обстоятелствената част на постановлението, извършеното от Б. формално осъществява фактическия състав на описаното престъпление – управление на МПС, което не е регистрирано по надлежния ред, но неговата обществена опасност е явно незначителна и извършеното от него не съставлява престъпление. Представителят на държавното обвинение постановил препис от постановлението, след влизането му в сила, ведно с досъдебното производство да се изпратят на Сектор „ПП” при ОД на МВР – Добрич за реализиране на АНО на нарушителя.

Въз основа на постановлението на РП – Добрич, съобразно разпоредбата на чл. 36, ал. 2 от ЗАНН е било издадено и обжалваното наказателно постановление /НП/, което обстоятелство изрично било посочено в постановлението. С него на Б. е вменено нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, като на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП са му наложени административни наказания глоба в размер на 200 лв. и лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 месеца, а на основание Наредба № Iз – 2539 на МВР са отнети общо 10 контролни точки.

Горната фактическа обстановка се потвърждава от гласните доказателства, обективирани с показанията на св. Ж.М., Г.Л.Д. и П.И.П., както и от събраните и приобщени към материалите по делото писмени доказателства – материалите по ДП 240/2018 г. по описа на Второ РУ на МВР – Добрич /прокурорска преписка № 1588/2018 г. по описа на ДРП/: справка за съдимост рег. № 1830/03.08.2018 г.; справка от УИС на Прокуратурата на Република българия към 05.08.2018 г.; характеристични данни за лицето М.Р.Б.; АУАН , БЛ. № 0700631/02.08.2018 г.; справка/картон на водача М.Р.Б.; справка от ОД „Земделие“ Добрич изх. № РД-05-676-1/07.8.18 г.; декларация за семейно и материално положение и имотно състояние на М.Р.Б.; протокол за оглед на местопроизшествие от 14.08.2018 г.; Албум за посетено местопроизшествие от 14.08.2018 г.; декларация попдисана от Г.М. Димов; известие за доставяне; постановление за прекратяване на наказателно производство от 02.10.18 г.; Наказателно постановление № 18-0851-002367/22.11.2018 г., както и приложените по настоящото дело: наказателно постановление № 18-0851-002367/22.11.2018 г.; АУАН № 1772/02.08.2018 г.; постановление за прекратяване на наказателно производство от 02.10.2018 г.; справка картон на водача М.Р.Б.., които доказателства съдът кредитира изцяло като обективни, пълни и последователни.

При гореописаната фактическа обстановка и след анализ на събраните доказателства съдът установи следното от ПРАВНА СТРАНА:

Настоящият съдебен състав счита, че при издаване на наказателното постановление са допуснати съществени нарушения на административно-производствените разпоредби, изразяващи се в следното:

В процесния случай административно-наказателното производство е започнало с Акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ бл. № 0700631/02.08.2018 г., Серия Д. АУАН е съставен от компетентното длъжностно лице в присъствие на един свидетел – П.И.П. – посочен като свидетел при съставяне на акта. Друг свидетел не е посочен в АУАН. Видно от приложения по делото АУАН, нарушителят е подписал акта.

От събраните по делото доказателства – показанията на актосъставителя Д. и св. П. в съдебно заседание, както и приложените по делото писмени доказателства, безспорно се установява, че нито един от двамата не е очевидец на нарушението. Очевидец на нарушението се явява св. Ж.М. – Началник на Сектор „ПП” при ОД на МВР - Добрич, който в последствие е съставил и обжалваното НП.

В разпоредбата на чл. 40, ал. 1 от ЗАНН законодателят категорично е посочил, че АУАН се съставя в присъствието на нарушителя и на свидетели, присъствали при извършване или установяване на нарушението. При съставянето на АУАН е нарушена разпоредбата на чл. 40, ал. 3 от ЗАНН. Тъй като в случая актосъставителят не е очевидец на нарушението, поради което актосъставителят е следвало да осигури присъствието на двама свидетели, което обстоятелство изрично е следвало да се отбележи в акта. Това не е сторено. Липсата на свидетели очевидци на нарушението по акта се явява съществено нарушение на административно наказателната процедура и е основание за отмяна на НП, като незаконосъобразно. Липсата на свидетели и съставянето на АУАН при тези условия представлява грубо нарушение на процесуалните правила. В тази насока е и константната съдебна практика.

Действително, в НП е посочено, че същото се издава на основание Постановление на РП – Добрич за прекратяване на наказателното производство по ДП № 240/2018 г. по описа на Второ РУ на МВР Добрич. Анализът на събраните в хода на производството доказателства обаче не могат да санират допуснатото съществено нарушение на административно-процесуалните правила. Това е така, защото единственият свидетел очевидец на описаното в АУАН и НП нарушение се явява административно-наказващият орган в лицето на Началника на Сектор „ПП” при ОД на МВР – Добрич. Съдът намира, че доколкото същият се явява страна в административно-наказателното производство, то показанията му не следва да бъдат кредитирани като обективни и безпристрастни, доколкото същият би могъл да бъде заинтересован от изхода на производството.

Спазвайки разпоредбата на чл. 51, ал. 1, б. "в" от ЗАНН, АНО е следвало да се отведе от разглеждането на административно-наказателната преписка и издаването на наказателно постановление. Неспазването на посочената разпоредба е съществено нарушение на процесуалните правила, гарантиращо обективно и безпристрастно произнасяне на преписката.

В този смисъл съдът намира, че в административно-наказателното производство са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които не могат да бъдат отстранени, поради което правото на защита на нарушителя е нарушено, което води до наличие на основание за отмяна на атакувания акт.

В т. см. според съда АУАН е съставен при особено съществено нарушение на установените в ЗАНН процесуални правила и съответно този акт не може да се ползва с установената в чл. 189, ал. 2 от ЗДвП доказателствена сила.

Независимо от изложеното, съдът намира, че следва да обсъди и обосноваността на обжалвания санкционен акт, като по отношение на визираното нарушение и приложимия материален закон, съдът установи следното:

Въпросът дали НП е законосъобразно издадено трябва да се решава не с оглед на това дали са допуснати въобще нарушения, а преди всичко с оглед на това, дали и доколко те са пречка да се установи, че деянието е извършено и деецът е известен.

Настоящата инстанция намира, че възиваемата страна не ангажира доказателства в подкрепа на установената в АУАН и НП фактическа обстановка. Доколкото предвид констатираните съществени процесуални нарушения в съдебното производство констатациите в АУАН нямат доказателствена сила. В случая съдът е длъжен, разглеждайки делото по същество, да установи чрез допустимите от закона доказателства дали е извършено административно нарушение, като нарушителят не е длъжен да доказва невиновността си, а административно - наказващият орган е този, който следва да събере доказателства за извършването на нарушението от нарушителя и вината, т. е. тежестта на доказване на нарушението лежи върху него.

От събраните по делото доказателства не може да се достигне до категоричния извод, че жалбоподателят е извършил вмененото му нарушение. От свидетелските показания на актосъставителя Д. се установява, че АУАН е съставен от неочевидец, което се отнася и за вписания като свидетел по акта свидетел П.. В подкрепа на обвинителната теза се явяват единствено показанията на св. М., но пък доколкото същият е и АНО, съдът приема, че тъй като се явява заинтересован от изхода на преписката, показанията му не следва да се кредитират безусловно. Същите не намират опора и в приобщения по делото доказателствен материал, съдържащ се в образуваното досъдебно производство по случая. Извършеният оглед на местопроизшествие е от последваща дата – 14.08.2019 г. и не представлява безспорно доказателство, че на процесната дата – 02.08.2019 г. именно жалбоподателят е управлявал МПС, спряно за проверка от св. М..

В конкретния случай, съдебният състав стигна до извода, че липсата на незаинтерисовани свидетели на нарушението, респ. на съставянето на акта, липсата на други писмени доказателства, вкл. и от приобщените по досъдебното производство, води до невъзможност описаното в АУАН административно нарушение да бъде установено и доказано по безспорен начин.

Всичко това налага отмяна на наказателното постановление.

Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 18-0851-002367, издадено на 22.11.2018 г. от Началника на Сектор „Пътна полиция” към ОД на МВР гр. Добрич, с което на М.Р.Б. ЕГН ********** *** за нарушение по чл. 140, ал. 1 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП са му наложени административни наказания „глоба” в размер на 200 лв. и „лишаване от право да управлява МПС” за срок от шест месеца, а на основание Наредба № Iз – 2539 на МВР са отнети общо 10 контролни точки.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба по реда на Административно-процесуалния кодекс пред Административен съд – Добрич в 14 – дневен срок от уведомяването на страните.

 

 

 

                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:

                                                                               /Галя Митева/