Р
Е Ш Е Н И Е
№
гр.Кърджали,
08.04.2022г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Административен
съд Кърджали, в
съдебно заседание на девети март две хиляди двадесет и втора година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: АНГЕЛ МОМЧИЛОВ
ЧЛЕНОВЕ:
АЙГЮЛ ШЕФКИ
МАРИЯ БОЖКОВА
при
секретаря Мелиха Халил
и
с участието на Димитрина Делчева – заместник-окръжен прокурор в ОП Кърджали
като
разгледа докладваното от съдия БОЖКОВА к.а.н.д.№
167 по описа за 2021 г. и за да
се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на
чл.63в от ЗАНН, във вр.
с чл. 208 и сл. от АПК.
Образувано е по
касационна жалба на община Ивайловград. Оспорва се решение № 134/ 03.11.2021
г., постановено по а.н.д. № 795/ 2021 г. по описа на РС – Кърджали. Изложени са
твърдения за неправилност и необоснованост на оспореното решение. Твърди се, че
от установената по делото фактическа
обстановка необосновано е направен извод, че община Ивайловград е осъществила административното
нарушение, за което е издадено наказателно постановление. Посочва се, че
приемането, измерването и разстилането на разтоварените смесени битови отпадъци
от общините, членове на Регионално сдружение „За Чисти Родопи“ се извършва от „***“
ЕАД, въз основа на Договор № ***/ *** г. с община Кърджали за експлоатация,
мониторинг и поддръжка на Регионално депо за неопасни отпадъци за общини
Кърджали, Ардино, Джебел, Ивайловград, Кирково, Момчилград, Крумовград и
Черноочене. Сочи, че натрупването на посочените в НП количества „нерегламентирано
изхвърлени“ смесени битови отпадъци на нерегламентирани места се дължало на
„друга форма на неконтролирано управление на отпадъците“ по смисъла на чл. 29,
ал. 2 от ЗУО, поради което община Ивайловград не се явявала субект на административнонаказателна отговорност за установеното
нарушение.
Поради изложеното се
прави искане да се отмени оспореното решение и се постанови решение, с което да
се отмени наказателното постановление, издадено от директора на РИОСВ - Хасково.
В съдебно заседание,
редовно призован, касаторът не се представлява. От
представителя същия е постъпила молба за даване ход на делото и съображения за
неправилност на обжалваното решение, идентични с изложените в касационната
жалба.
Ответникът – Директор
на Регионална инспекция по околната среда и водите (РИОСВ) - Хасково, редовно
призован, не се явява, не се представлява. От процесуалния му представител е
постъпила молба, в която изразява становище за неоснователност на касационната
жалба. Излага съображения за законосъобразност на съставените АУАН и НП, поради
което моли оспореното решение да бъде оставено в сила. Претендира присъждане на
разноски.
Представителят на ОП – Кърджали дава
мотивирано заключение за неоснователност на касационната жалба и правилност на
обжалваното решение на РС – Кърджали.
Касационният
съд, след проверка на оспореното решение, констатира следното:
Касационната
жалба е подадена в срока по чл.211, ал.1 от АПК, от страна по а.н.д. № 795/2021
г. по описа на РС – Кърджали, за която оспореното решение е неблагоприятно,
поради което е процесуално допустима.
Разгледана
по същество, е неоснователна по следните съображения:
С
оспореното решение РС – Кърджали е потвърдил Наказателно постановление № 14/
05.07.2021 г., издадено от директора на РИОСВ - Хасково, с което на Община
Кърджали с ЕИК ***, адрес: ***, представлявана от кмета Д. Д. О., е наложено
административно наказание „имуществена санкция” в размер на 1 400 лв. на
основание чл. 134, ал. 1, т. 1 от Закона за управление на отпадъците, за
извършено нарушение по чл. 131, ал. 1, т. 1, пр. първо от ЗУО във вр. с чл. 29, ал. 2, пр. 2-ро от ЗУО. Със същото решение
община Ивиайловград е осъдена да заплати на РИОСВ –
гр. Хасково юрисконсултско възнаграждение в размер на
120 лв.
Фактическата
обстановка е правилно установена в производството по а.н.д. № 795/ 2021 г. по
описа на РС – Кърджали, а тя е следната: На 09.03.2021 г.
служители в РИОСВ – Хасково, във връзка с постъпил сигнал, извършили проверка
на замърсени с битови отпадъци терени, разположени в съседство с РЦУО – Кърджали,
находящ се в землищата на *** и ***, м. „***“, ***.
РЦУО – Кърджали обслужвало общините Кърджали, Ардино, Джебел, Ивайловград,
Кирково, Крумовград, Момчилград и Черноочене, но поради превишаване на
капацитета на единствената клетка в Регионалното депо за неопасни отпадъци, със
заповед № 1/ 25.02.2020 г. на директора на РИОСВ – Хасково за налагане на преустановителна принудителна административна мярка,
експлоатацията й по депониране на отпадъци от общинските системи за
организирано сметосъбиране от посочените общини била преустановена. В тази връзка
общините Кърджали, Ардино, Джебел, Ивайловград, Кирково, Крумовград и
Момчилград започнали да натрупват смесените битови отпадъци от населението на
съседни на РЦУО - Кърджали терени, нерегламентирани за подобна дейност, а това довело до образуването на незаконно сметище. Приемането,
измерването и разстилането на разтоварените смесени битови отпадъци от
общините, членове на Регионално сдружение „За Чисти Родопи“ се извършвало от „***“
ЕАД, въз основа на Договор № ***/ *** г. с община Кърджали за експлоатация,
мониторинг и поддръжка на Регионално депо за неопасни отпадъци за общини
Кърджали, Ардино, Джебел, Ивайловград, Кирково, Момчилград, Крумовград и Черноочене.
Констатациите от проверката били отразени в Констативен протокол №
167/09.03.2021 г. По искане на РИОСВ – Хасково била представена справка,
изготвена от „***“ ЕАД гр. София, за количества натрупани отпадъци на терени в
землищата на *** и ***, извън границите на РЦУО – Кърджали, за периода
01.03.2020 г. – 08.03.2021 г., от системите за организирано сметосъбиране на
общините Кърджали, Ардино, Джебел, Кирково, Крумовград, Ивайловград и
Момчилград, както и протоколи за установяване на количествата на приети
отпадъци на същите общини, ведно с фактури за извършените дейности за периода 01.03.2020 г. – 28.02.2021 г. за
всяка община. От представените справки и документи било установено, че община
Ивайловград в периода 01.03.2020 г. до
28.02.2021 г. натрупала 366.84 т. смесени битови отпадъци от организираното
сметосъбиране на територията на общината на терени, находящи
се в района на РЦУО – Кърджали, в землищата на *** и ***, върху които няма
изградено и въведено в експлоатация съоръжение за обезвреждане на отпадъци –
депо за отпадъци. По този повод, на 18.05.2021 г., срещу община Ивайловград бил
съставен акт за установяване на административно нарушение по чл.134, ал. 1, т.
1, пр. 1-во във вр. с чл. 29, ал. 2, пр. 2-ро от ЗУО.
При
точно установена фактическа обстановка РС – Кърджали е направил правилен извод
за доказаност на нарушението, описано в наказателното
постановление. Приетото от съда е в съответствие с доказателствения
материал и приложимите материалноправни и санкционни
норми.
По отношение на
основния довод в касационната жалба, че община Ивайловград не е субект на
нарушението, посочено в АУАН и НП, тъй като не било извършено „нерегламентирано
изхвърляне“ на отпадъци, а „друга форма на неконтролирано управление на
отпадъци“, следва да се посочи следното:
Разпоредбата на 29, ал. 2 от ЗУО установява забрана за изоставянето,
нерегламентираното изхвърляне и изгаряне или друга форма на неконтролирано
управление на отпадъците. Анализът на цитираната норма сочи, че установени са
най-малки три форми на неконтролирано управление на отпадъци, а именно:
„изоставянето“, „нерегламентираното изхвърляне“ и „изгарянето“. По делото са
налице конкретни доказателства, от които безспорно става ясно, че община
Ивайловград, в периода 01.03.2020 г. – 28.02.2021 г., е изхвърлила 366.84 т.
неопасни отпадъци на терени, върху които няма изградено и въведено в експлоатация
съоръжение за обезвреждане на отпадъци – депо за отпадъци. Следователно, изпълнена
е хипотезата на забраната за „нерегламентирано изхвърляне“ на отпадъци. За
нарушаване на тази законово въведена забрана законодателят е въвел и санкционна
норма с текста на чл. 134, ал. 1, т. 1, пр. 1-во от ЗУО, която предвижда
имуществена санкция в размер от 1400 до 4000 лв., за едноличен търговец или
юридическо лице, което изхвърля неопасни отпадъци на неразрешени за това места.
Касаторът не оспорва, че към датата на извършване на
проверката и установяване на нарушението не е изхвърлял сочените в АУАН и НП
количества битови отпадъци на неразрешено за целта място. Следователно
описаната в АУАН и НП фактическа обстановка, доказана по делото както с
писмени, така и с гласни доказателства, несъмнено установява, че касаторът е извършил нарушение на чл. 29, ал. 2 от ЗУО, тъй
като е изхвърлил неопасни отпадъци на терени, които нямат характер на разрешено
сметище.
Както
АУАН, така и НП, са издадени от компетентни по материя и степен органи, чиято материалноправна компетентност се установява от приложените
по делото Заповед № 9/ 24.02.2020 г. на директора на РИОСВ – Хасково и Заповед
№РД-648/ 26.08.2014 г. министъра на ОСВ, с които надлежно са делегирани
правомощията на посочените в тях длъжностно лица да съставят АУАН, съотв. да издават НП по ЗУО.
Други касационни
основания, водещи до отмяна на оспорения съдебен акт, не са наведени в жалбата.
При извършена служебна проверка на решението на РС – Кърджали касационният
състав установи, че същото е правилно, валидно и допустимо и следва да се
остави в сила.
При този изход на
делото искането на ответника за присъждане на юрисконсултско
възнаграждение се явява основателно и следва да се уважи, като се присъди
такова в размер на 80 лв., определено съобразно чл. 27е от Наредбата за
заплащането на правната помощ, във вр. с чл. 37 от
Закона за правната помощ.
Ето
защо и на основание чл. 221, ал.2, изр.1-во, предл.1-во
от АПК, във вр. с чл. 63в, ал.1 от ЗАНН,
Административният съд
Р Е
Ш И :
Оставя в сила Решение № 134/ 03.11.2021 г., постановено по а.н.д. № 795/2021 г. по
описа на РС – Кърджали.
Осъжда община Ивайловград с ЕИК *** и адрес: ***, да заплати на РИОСВ – Хасково
юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лв. (осемдесет
лева).
Решението е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.