Определение по дело №105/2020 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 56
Дата: 9 март 2020 г.
Съдия: Айгюл Аптула Шефки
Дело: 20207120700105
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 март 2020 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

гр. Кърджали, 09.03.2020 г.

Административен съд Кърджали в закрито съдебно заседание на девети март през две хиляди и двадесета година в състав:

               ПРЕДСЕДАТЕЛ: АНГЕЛ МОМЧИЛОВ

                          ЧЛЕНОВЕ: ВИКТОР АТАНАСОВ

                                     АЙГЮЛ ШЕФКИ

разгледа докладваното от съдия Шефки адм.д. № 105 по описа за 2020 г. на КАС   и  за да се произнесе, взе предвид следното :

Производството е по реда на чл. 185 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК). Образувано е по жалба от Фондация „Гринберг“, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: ***, чрез пълномощник, срещу Наредбата за престой и паркиране на превозни средства, управлявани или превозващи лица с увреждания на територията на община Момчилград, приета с Решение №25/27.02.2013 г. на Общински съвет - Момчилград. Жалбоподателят твърди, че е регистриран като фондация, осъществяваща дейност като „организация за хора с увреждания“, по смисъла на §1, т.12 от ДР на Закона за хората с увреждания, а на последните организации, законът  предоставил възможност да защитават чужди права и интереси - в случая на хората с увреждания. Сочи, че правният му интерес се обосновава от целите и предмета на дейност на фондацията, съобразно приетото в ТР № 2/12.02.2010 г. по ТД №4/2009 г. на ВАС - ОСС. Счита, че правният му интерес от оспорването е: 1. Личен - тъй като наличието на незаконосъобразен нормативен административен акт засягал личния интерес на фондацията, да не допуска съществуването на незаконосъобразни подзаконови нормативни актове, касаещи хората с увреждания, и 2. Пряк – защото евентуалната отмяна на оспорения акт би довела до удовлетворяване на законния му интерес от отстраняване на незаконосъобразния акт, отнасящ се до хора с увреждания. В жалбата са  навеждат доводи за незаконосъобразност на оспорената наредба, поради допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила. Прави искане за отмяна на оспорената общинска наредба.  Претендира деловодни разноски.

Ответникът – Общински съвет - Момчилград, в писмено становище,  представено с административната преписка, намира жалбата за недопустима, поради липса на правен интерес от оспорването. Излага доводи и за неоснователност на жалбата. 

При извършената проверка за допустимост на жалбата, съдът намира, че за жалбоподателя не е налице правен интерес от оспорване на Наредба за престой и паркиране на превозни средства, управлявани или превозващи лица с увреждания на територията на община Момчилград, по следните съображения:

От приложената към жалбата справка за актуалното състояние на Фондация „Гринберг“ се установява, че последната е регистрирана като сдружение с нестопанска цел за осъществяване на дейност в частна полза. Вписаните в регистъра цели на фондацията са свързани с предоставяне на правна помощ на  хора с увреждания и поемане на застъпническа роля от тяхно име и в защита на техни права.

От съдържанието на оспорената общинска наредба е видно, че с нея се уреждат условията и редът за обособяване на местата, определени за превозните средства, обслужващи лица с увреждания; издаването на карта за престой и паркиране на превозните средства и правилата за използване на улеснения при паркиране, на територията на община Момчилград.

Съгласно чл.186 от АПК, право да оспорват подзаконов нормативен акт имат гражданите, организациите и органите, чиито права, свободи или законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от него или за които той поражда задължения.

Според приетото в Решение № 5/17.04.2007 г. по КД № 11/2006 г. на Конституционния съд (КС) на РБ, интересът от оспорване на подзаконов нормативен акт следва да бъде правомерен, личен и обоснован, като правото на оспорване на подзаконови административни актове за гражданите и организациите възниква единствено при засягане или застрашаване на права, свободи или законни интереси или обременяване със задължения. В тази връзка, „засегнати“ по смисъла на чл. 186, ал. 1 от АПК ще бъдат тези субекти, спрямо които административният акт има действие, при обосноваване на правния интерес за всеки конкретен случай, като правото на оспорване възниква в случаите, в които подзаконовият нормативен акт засяга пряко, непосредствено и лично техни права, свободи или законни интереси, или създава задължения за тях. От своя страна, за да е налице пряк интерес е необходимо, с отмяната на оспорения нормативен административен акт, непосредствено да се отстрани настъпилата или предполагаема щета от неговото изпълнение и да е налице действително и незабавно удовлетворяване на оспорващия.

В случая, жалбоподателят твърди засягане на личен и пряк интерес, предвид целите на фондацията, в т.ч. и застъпническата й роля в полза на хората с увреждания, изразяваща се вкл. и в недопускане съществуването на незаконосъобразни подзаконови нормативни актове.

Според приетото в съдебната практика обаче, сами по себе си, посочените цели и средствата за тяхното постигане, не пораждат  автоматично и правен интерес от оспорването на всички подзаконови административни актове, касаещи хората с увреждания, а е необходимо установяване на пряко и непосредствено засягане на обществения интерес /в този смисъл Решение       № 15418 от 13.11.2019 г. по адм. д. № 9291/2019 г. на ВАС, Определение № 5150 от 8.04.2019 г. по адм. д. № 2846/2019 г. на ВАС, Определение № 1669 от 7.02.2019 г. на ВАС по адм. д. № 41/2019 г., Решение № 9659 от 13.07.2018 г. по адм. д. № 13649/2017 г. на ВАС, Решение № 11514 от 29.07.2019 г. на ВАС по адм. д. № 14120/2017 г. и др./. В случая, жалбоподателят не установява такова засягане. Недопускането на съществуването на незаконосъобразни подзаконови нормативни актове е в правомощията на съответната окръжна прокуратура, във връзка с общия надзор за законност /в т. ч. и за законосъобразността на подзаконовите нормативни актове на общинските съвети/, осъществяван от органите на Прокуратурата. Не се установи оспореният подзаконов нормативен акт да препятства по някакъв начин дейността, извършвана от сдружението, нито да засяга обществен интерес, свързан с целите на фондацията – предоставяне на правна помощ на хора с увреждания и застъпническа роля от тяхно име и в защита на правата им. Нещо повече, оспорената наредба съдържа благоприятни за хората с увреждания норми, свързани с правото на безплатно паркиране на обозначени за това места на територията на община Момчилград, а отмяната на този нормативен акт би засегнало горния кръг лица, респ. би било в разрез с целите на сдружението. В тази връзка съдът намира, че не е обоснован конкретен, пряк и личен правен интерес от обжалване на наредбата, в т.ч. и съответствие на предприетото оспорване с целите на жалбоподателя, свързани със защита правата на хората с увреждания, като не е установено, че отмяната на оспорения подзаконов акт би била в полза на хората с увреждания, на територията на община Момчилград.

По изложените съображения съдът приема, че сдружението с нестопанска цел за осъществяване на дейност в частна полза Фондация „Гринберг“, не обосновава правен интерес от оспорване на Наредба за престой и паркиране на превозни средства, управлявани или превозващи лица с увреждания на територията на община Момчилград, поради което подадената жалба е процесуално недопустима и следва да бъде оставена без разглеждане, а образуваното производството, следва да бъде прекратено.

Водим от горното и на основание чл.159, т.4 от АПК, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на от Фондация „Гринберг“, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: ***, срещу Наредба за престой и паркиране на превозни средства, управлявани или превозващи лица с увреждания на територията на община Момчилград, приета с Решение №25/27.02.2013 г. на Общински съвет - Момчилград.

 ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело105/2020 г. по описа на Административен съдКърджали.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                       ЧЛЕНОВЕ: 1.        

                                                                                  

   2.