РАЗПОРЕЖДАНЕ
№ 1226
Монтана, 27.09.2024 г.
Административният съд - Монтана - V състав, в съдебно заседание на двадесет и седми септември две хиляди двадесет и четвърта година в състав:
Съдия: | РЕНИ СЛАВКОВА | |
като разгледа докладваното от съдията Рени Славкова административно дело № 396 по описа за 2024 година на Административен съд - Монтана, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството по делото е по реда на чл. 276 и сл. от ЗИНЗС.
Първоначално производството е образувано по искова молба на л/св Ч. Г. А., понастоящем в ЗООТ Враца, [населено място] против юридическото лице ГДИН, [населено място], в която твърди незаконосъобразно бездействие на администрацията на Затвора, изразяващо се в несвоевременно осигуряване на лечение и неосигуряване на животоспасяваща операция на каротидна артерия в дясно, въпреки дадени предписания от медицински специалисти, както и непредоставяне на ТЕЛК за преосвидетелстване, от което бездействие търпи вреди, за които претендира справедливо обезщетение, без да посочва конкретен размер. Твърди, че не може да определи цена за здравето си, като целта му не е паричен еквивалент на страданията му, а ГДИН да упражни контрол върху съответните ТП.
С Определение от 13 09 2024 г. съдът е разделил от настоящото производство, Исковата молба на л/св Ч. Г. А., В ЧАСТТА против ГДИН, [населено място] за претърпени вреди и присъждане на справедливо обезщетение, което ДА СЕ ДОКЛАДВА на Председателя на Административен съд Монтана, за ново разпределение като е продължил производството по подадената Искова молба, В ЧАСТТА, касаещо чл. 276 от ЗИНЗС с исканията на л/св Ч. Г. А. да се задължи Затвора да бъде опериран според това, което указват медицинските специалисти и да го предоставят на ТЕЛК за преосвидетелстване. В с.з. поддържа исканията си.
Предметът на делото изрично е уточнен и от оспорващия в с.з. на 19 09 2024 г. /л. 66/
Ответникът Началник на ЗООТ Враца, [населено място], чрез процесуалния си представител по пълномощно гл. инсп В., който оспорва жалбата като неоснователна . Счита, че за л/св Ч. А. се полагат всички грижи и твърденията му за бездействия са неоснователни.
Съгласно чл. 276, ал. 1, т. 1 и 2 от ЗИНЗС - Всеки лишен от свобода или задържан под стража може да иска: прекратяването на действия и бездействия на орган по изпълнение на наказанията или на длъжностно лице, представляващи нарушение на забраната по чл. 3; извършването на действия с цел прекратяване или предотвратяване на нарушение на забраната по чл. 3, а именно: поставянето в неблагоприятни условия за изтърпяване на наказанието лишаване от свобода или задържането под стража, изразяващи се в липса на достатъчно жилищна площ, храна, облекло, отопление, осветление, проветряване, медицинско обслужване, условия за двигателна активност, продължителна изолация без възможност за общуване, необоснована употреба на помощни средства, както и други подобни действия, бездействия или обстоятелства, които уронват човешкото достойнство или пораждат чувство на страх, незащитеност или малоценност.
Съгласно чл. 3 от КОНВЕНЦИЯ за защита на правата на човека и основните свободи - Никой не може да бъде подложен на изтезания или нечовешко или унизително отнасяне или наказание.
Съгласно чл. 40, ал. 2, т. 1 от ЗИНЗС - Наказанието лишаване от свобода се изпълнява чрез настаняване на осъдените в определени места за лишаване от свобода и подлагането им на поправително въздействие. Поправителното въздействие се осъществява чрез: осигуряване на условия за поддържане на физическото и психическото здраве и за уважаване на човешкото достойнство на осъдените.
Съгласно чл. 84, ал. 2, т. 4 от ЗИНЗС - Лишените от свобода имат право на: здравно осигуряване от момента на задържането; здравните вноски на лишените от свобода са за сметка на държавния бюджет и се превеждат чрез Министерството на правосъдието.
Съгласно чл. 2, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № 2 от 22.03.2010 г. за условията и реда за медицинското обслужване в местата за лишаване от свобода - Медицинското обслужване на лишените от свобода се осъществява в медицински центрове и в специализирани болници, разкрити в местата за лишаване от свобода, по реда на чл. 5, ал. 1 от Закона за лечебните заведения. При необходимост медицинското обслужване на лишените от свобода може да се осъществи и в други лечебни заведения.
Съгласно чл. 17 от Наредба № 2 от 22.03.2010 г. за условията и реда за медицинското обслужване в местата за лишаване от свобода- Медицинската експертиза за установяване на работоспособността на лишените от свобода се извършва при условия и по ред, определени от министъра на здравеопазването.
Основната цел преследвана от Закона и Конвенцията е да не се допуска никой, в т.ч. и лишените от свобода, да не бъде подлаган на нечовешко или унизително отнасяне и/или наказание, в който смисъл е забраната на чл. 3 от ЗИНЗСЗ. Наличието на такова отнасяне се преценява за всеки отделен случай съобразно всички релевантни обстоятелства и тяхното общо въздействие.
В случая, както от събраните писмени доказателства, така и от разпита на свидетелите – медицинска сестра, ИСДВР, д-р С., безспорно се установява, че л/св Ч. А. има здравословни проблеми, както и че същият се нуждае от операция, така както е посочено в Епикриза ДК 07-00-04 на УМБАЛ „проф.д-р Александър Чирков“ ЕАД с период 12 12 2023 г. – 26 12 2023 г. Изрично в тази Епикриза е записано: „Да постъпи в съдова хирургия с направление № 7 КП 125, МКБ – 174.5 …“
С последваща Епикриза от МБАЛ С. К. С. Г. с период 07 03 2024 – 09 03 2024 г. е предвидена консултация със съдов хирург, която е проведена на 02 04 2024 г. от доц С., както и оперативно лечение на АФК декстра, което означава в дясно на аортата, в който смисъл са дадените пояснения от свидетеля В. М. – мед. сестра в ЗООТ Враца, [населено място].
Обосновано оспорващият твърди, че операцията на сънната му артерия е животоспасяваща и това се потвърждава от становището на доц С. /л. 123/, изрично изискано от съда, който пояснява, че предвид 90 % установеноата стеноза на дясна сънна артерия, във връзка с издаден Амбулаторен лист от 02 04 2024 г. /л. 11/, на същия е отбелязано, че трябва в срочен порядък да постъпи в клиника за извършване на необходимото лечение.
Съгласно Становище на проф. д-р Г. – ръководител на УМБАЛ „проф.д-р Александър Чирков“ ЕАД (с ново наименование Света Екатерина“) /л. 41/ лечението на пациента в клиниката на 12 12 2023 г. е проведено по КП 20.1, което се финансира по НЗОК, а последващата планирана оперативна интервенция се финансира от НЗОК по КП 125. В същия смисъл е писмо на РЗОК Монтана /л. 39/, а именно, че операции –първа или последваща, са включени в диагностично-лечебния алгоритъм на съответната клинична пътека и се заплаща от НЗОК. Изрично се посочва, че НЗОК не заплаща скъпо струващи консумативи.
Същевременно нито ответната страна спори, нито материалният закон предвижда друго, поради което документите за постъпване в клиника, в случая Направление № 7, следва да се подготвят от лекаря, който обслужва Затвора, тъй като лицето е л/св и няма обективната възможност да отиде на преглед при неговия личен лекар. Няма спор и не се твърди, че документи за препоръчаната операция, респ. издаване на Направление № 7 за постъпване в болнично заведение, до момента не са издавани. В тази връзка разпитаният в с.з. доктор С. не отрича да е запознат с Епикризите и здравословното състояние на л/св. Видно от разпитаните свидетели този л/св постоянно се оплаква от здравословното си състояние, пуска молби/искания, в момента дори е в гладна стачка и въпреки това органът по изпълнение на наказанията не предприема съответните действия, които се свеждат единствено до подготовка на документи. Следва да се има предвид, че по делото не се представиха и не се твърди, да има вътрешни правила и ред как точно следва да се процедира в случаи, когато л/св се нуждае от лечение, но с оглед императивното изискване на закона за осигуряване на медицинско обслужване на л/св, с оглед поддържане на неговото физическо и психическо здрав, обстоятелството, че л/св е в обективна невъзможност да предприеме самостоятелно действия по организиране на лечението, което му е препоръчано, то този състав приема, че органът по изпълнение на наказанието незаконосъобразно бездейства като не подготвя необходимите за извършване на тази планова/срочна операция документи. Това от своя страна нарушава чл. 3 от ЗИНЗС.
В допълнение следва да се посочи, че доколко медицинското лице, което обслужва Затвора е на граждански доктор, не отменя императивно вменените със специалния закон задължения, свързани с адекватно медицинско обслужване на л/св.
Безспорно по делото се установява още, че на оспорващия не са подготвени и документи за преосвидетелстване, въпреки че е подал молба още на 28 03 2024 г., последната представена в с.з. на 27 09 2024 г., с резолюция за медицинския център, но без доказателства по нея да са извършвани действия. В тази връзка постановеното прекъсване от 10 04 2024 г. за 30 дни до 10 05 2024 г. не променя и не отменя задължението на медицинските лица, обслужващи л/св., тъй като за времето до прекъсването и след неговото изтичане този л/св се намира в ЗООТ, а по време на прекъсването е без лични документи.
Неоснователно ответната страна твърди, че на л/св е осигурявано адекватно медицинско обслужване, тъй като е пускан в прекъсване по здравословни причини, осигурявани са му лекарства и е воден на консултативни прегледи. В тази връзка следва да се има предвид, че предметът на делото не е общ, а конкретен и същият единствено касае непредставяне на оспорващия за операцията, която му е препоръчана в Епикриза ДК 07-00-04 на УМБАЛ „проф.д-р Александър Чирков“ ЕАД още м. декември 2023 г., както и неподготвяне на документи за преосвидетелстване пред ТЕЛК, въпреки полученото писмо от РКМЕ Враца на 27 03 2024 г.
По отношение останалите възражения/искания на оспорващия, за втора операция на бедрена артерия, препоръчана с Епикризата от МБАЛ С. К., искания за придружител, инвалиден стол, настаняване в стационар, същите ирелевантни за настоящия спор, който е с предмет такъв, какъвто е очертан с първоначално подадената искова молба, респ. след разделяне на производството.
С оглед на изложеното, съдът счита че твърденията на л/св Ч. А. за нарушение на чл. 3 от ЗИНЗС, касаещи изискването на органа по изпълнение на наказанията да му осигури условия за поддържане на физическото му здраве се явяват основателни и доказани.
По изложените по-горе съображения съдът намира, че исканията за преустановяване на установените незаконосъобразни бездействия на ответника, с които е нарушил изискванията на чл. 3 от ЗИНЗС, са основателни, поради което следва да бъдат уважени.
Водим от гореизложеното и на основание чл.280 ЗИНЗС, Съдът
Р А З П О Р Е Д И :
РАЗПОРЕЖДА на органа по изпълнение на наказанията, незабавно да прекрати безусловно бездействията, представляващи нарушение на чл. 3 като извърши подготовка на документи и конкретно извърши необходимото по издаване на Направление № 7 КП125, МКБ I 74.5 и АЛ от преглед на медицинския специалист издал Направление № 7 и ведно с всички необходими документи предостави лицето, на съответното здравно заведение за извършване на преценената съдова реконструкция.
РАЗПОРЕЖДА на органа по изпълнение на наказанията, да извърши подготовка на документи, в който смисъл е писмо на РКМЕ Враца и ги предостави на този административен орган.
ОПРЕДЕЛЯ 3 дневен срок за изпълнение на даденото Разпореждане.
РАЗПОРЕЖДАНЕТО може да се обжалва в тридневен срок от обявяването му, пред тричленен състав на същия съд, съгласно чл. 281, ал. 1 от ЗИНЗС.
Съдия: | ||