Решение по дело №388/2019 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 5 юни 2019 г. (в сила от 5 юни 2019 г.)
Съдия: Бойка Михайлова Табакова Писарова
Дело: 20197240700388
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 юни 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е   № 250

 

гр. Стара Загора  05.06.2019г

 

    В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

 

 

         Старозагорският административен съд, в публично съдебно заседание на пети юни две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ : БОЙКА ТАБАКОВА

                                                                       Членове :ИРЕНА ЯНКОВА

                                                                                        РАЙНА ТОДОРОВА

       

при секретар   Ива Атанасова                                                                                      и с участието на прокурора                                                                                    като разгледа докладваното от съдия Б.ТАБАКОВА адм. дело № 388 по описа за 2019г., за да се произнесе, съобрази следното:                                                       

 

Производството е с правно основание чл. 73 от Изборния кодекс /ИК/.

 

Образувано е по жалба от К.Д.К. *** против Решение № 108-ЕП/ 22.05.2019г на Районната избирателна комисия /РИК/ Стара Загора, потвърдено с Решение № 424-ЕП/ 25.05.2019г на Централната избирателна комисия /ЦИК/, в частта му, с която е указано, че при провеждане на предизборни срещи на кандидатите на партии, коалиции и независими кандидати с избиратели от домовете за стари хора и домовете за лица с физически увреждания не следва да бъде извършвана предизборна агитация. Изложени са съображения, че решението в обжалваната част е незаконосъобразно като постановено в нарушение на чл.181 и чл.182, ал.1 от ИК и прегражда правото на свободна агитация в предизборната кампания в полза на кандидатите. Според жалбоподателя механичното пренасяне на забраната по чл.182, ал.2 от ИК върху домовете за лица с физически увреждания противоречи на закона, а ограничаването на възможността партиите, коалициите и независимите кандидати на предизборни срещи и събрания след като представят платформите си и програмите си да призоват да се гласува за тях представлява съществено нарушение на чл.181, ал.1 и §1, т.17 от ИК и на свободата да се агитира в полза на кандидатите. Счита, че такова ограничение е извън полето на компетентност на РИК и ЦИК и представлява грубо нарушение на основните права и свободи на гражданите, уредени в Европейската конвенция за основните права и свободи и Кодекса на добрите практики на Венецианската комисия. Моли съда да приеме, че домовете за стари хора и домовете за лица с физически увреждания не попадат под забраната на чл.182 от ИК и да отмени обжалваното решение.

 

В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адвокат П., чрез която изразява становище, че поддържа жалбата.

 

Ответникът – РИК Стара Загора, чрез председателя Т.К.оспорва жалбата като неоснователна.

 

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства, намира за установено следното от фактическа страна:

 

С жалба вх.№ 260/ 22.05.2019г общинският съветник от местна коалиция „БСП лява България за Стара Загора“ К.Д.К. *** за отказ на Директора на Дом за възрастни с физически увреждания гр.Стара Загора да даде възможност за провеждане на среща с настанените в дома с мотив, че те нямат право на политическа информация и агитация. Жалбоподателят счита, че отказът е представлява нарушение на правата на избирателите да бъдат информирани съгласно чл.181, ал.1 и ал.3 от ИК. Моли на директора да бъдат дадени указания за спазване разпоредбите на ИК.

 

С Решение № 108-ЕП/ 22.05.2019г РИК Стара Загора указва на Директора на Дом за възрастни с физически увреждания гр.Стара Загора да предостави възможност на всички партии, коалиции и независими кандидати, в това число и на коалиция „БСП за България“, да повеждат срещи с домуващите, като следи да не бъде извършвана предизборна агитация и да се спазват разпоредбите на чл.168, ал.3 вр.§1, т.18 от ДР на ИК. За решението е гласувано поименно и е прието с 18 гласа „за“. Изложени са мотиви, че няма пречка да се проведе исканото мероприятие в посоченото социално заведение като е без значение кои лица ще присъстват на такава среща. Но предвид забраната да се агитира „за подкрепа“, респективно „за неподкрепа“ на някой кандидат, партия или коалиция, следва в конкретния случай да се дадат указания, че такава среща може да бъде проведена пир спазване на правилото да не се извършва агитация.

 

Решението на РИК Стара Загора е оспорено с жалба вх.№ 310/ 24.05.2019г от К.Д.К. пред ЦИК в частта да не бъде извършвана предизборна агитация. С  Решение № 424-ЕП/ 25.05.2019г на ЦИК жалбата е отхвърлена.

 

При извършена служебна справка в Регистър БУЛСТАТ се установява, че дом за пълнолетни лица с физически увреждания гр.Стара Загора е правна структурна единица на Община Стара Загора,  със следните характеристики: 100 % общинска собственост и с източник на финансиране 100% от местния бюджет. Сградата му е публична общинска собственост, видно от Акт № 12142/ 27.09.2013г.

 

След като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК съдът направи следните правни изводи:

 

Жалбата е подадена в законоустановения 3-дневен срок от обявяването на 25.05.2019г на Решение № 424-ЕП/ 25.05.2019г на ЦИК, от лице с правен интерес и е процесуално допустима.

 

Разгледана по същество, се явява неоснователна.

 

Обжалваното Решение № 108-ЕП/ 22.05.2019г на РИК Стара Загора е постановено от компетентен орган в рамките на регламентираните правомощия в чл.72, ал.1, т.20 от ИК, в предвидената от закона форма и при спазване на процесуалните правила. Гласувано е поименно на заседание на комисията, проведено на 22.05.2019г при необходимия кворум по чл.70, ал.3 от ИК и е прието с 18 гласа „за“, т.е налице е изискуемото мнозинство по чл.70, ал.4 от ИК. Постановено е в писмена форма и съдържа всички изискуеми съгласно чл.59, ал.2 от АПК реквизити, в т.ч фактически и правни основания. 

 

Решението в обжалваната му част е взето в съответствие с материалния закон.

 

Правилата за провеждане на предизборната кампания са регламентирани в глава дванадесета от ИК. Редът за провеждане на предизборната агитация, като част от предизборната кампания, е уреден в Раздел II. Съгласно чл. 181, ал. 1 от ИК, гражданите, партиите, коалициите, инициативните комитети, кандидатите и застъпниците имат свобода на изразяване и на предизборна агитация в устна и писмена форма на предизборни събрания, както и чрез доставчиците на медийни услуги. Това право е ограничено от изчерпателно предвидените в чл.182 от ИК забрани.

 

В случая РИК Стара Загора законосъобразно е приложила нормата на чл.182, ал.1 от ИК - не се допуска предизборна агитация в държавни и общински учреждения, институции, държавни и общински предприятия и в търговски дружества с повече от 50 на сто държавно или общинско участие в капитала. От доказателствата по делото се установява, че Дом за възрастни с физически увреждания гр.Стара Загора предоставя социална услуга, финансирана 100% от общинския бюджет. Домът е специализирана институция за лица с физически увреждания, съгласно легалната дефиниция, дадена в §1, т.41 от ДР на ППЗСП. Следователно Дом за възрастни с физически увреждания гр.Стара Загора представлява общинска институция и като такава попада в забраната на чл.182, ал.1 от ИК.  Независимо, че в това заведение е възможно да преобладават постоянно живеещи хора, които не са в служебни или трудови правоотношения, по волята на законодателя статутът му го приобщава към местата, в които е забранена предизборната агитация. Тази забрана не ограничава правата на домуващите, нито представлява дискриминация спрямо тях, защото е приложима по отношение на всички граждани, независимо от физическото им състояние.  Не е нарушена и разпоредбата на чл. 181, ал. 1 от ИК, която регламентира общо правото на предизборна агитация на участниците в изборите, което обаче следва да се съобразява с рестрикциите по чл.182 от ИК.

 

С оглед изложеното не се споделят и наведените от жалбоподателя доводи за нарушение на чл.5 от ЕКПЧОС и Кодекса на добрите практики на Венецианската комисия, тъй като с възприетото от РИК Стара Загора разрешение в оспореното решение не се ограничават правата на гражданите с увреждания повече от необходимото за спазване на националното изборно законодателство.

 

По тези съображения съдът счита, че за обжалваната част от решение № 108-ЕП/ 22.05.2019г на РИК Стара Загора не са налице сочените от жалбоподателя пороци, поради което оспорването следва да бъде отхвърлено като неоснователно.

 

Водим от горните мотиви и на основание чл.58, ал.3 във връзка с чл.73 от ИК, Старозагорският административен съд 

 

Р     Е     Ш     И     :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на К.Д.К. *** против Решение № 108-ЕП/ 22.05.2019г на Районната избирателна комисия Стара Загора, потвърдено с Решение № 424-ЕП/ 25.05.2019г на Централната избирателна комисия, в частта му, с която е указано, че при провеждане на предизборни срещи на кандидатите на партии, коалиции и независими кандидати с избиратели от домовете за стари хора и домовете за лица с физически увреждания не следва да бъде извършвана предизборна агитация, като неоснователна.

 

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

                ПРЕДСЕДАТЕЛ:

                                                         

                                                                  ЧЛЕНОВЕ: 1.     

                                                    

                                                                                         2.