Решение по дело №67/2020 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 23 юли 2020 г.
Съдия: Иванка Пенева Иванова
Дело: 20207250700067
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 юни 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

         77                               23.07.2020 г.                          град  Търговище

 

                                  В ИМЕТО НА НАРОДА                                 

 

Административен съд - Търговище                                           касационен състав

На четиринадесети юли                                                                  2020 година

В  открито заседание в следния състав:

                                                                     Председател: Красимира Тодорова

               Членове: Албена Стефанова                         Иванка Иванова

Секретар: Гергана Бачева

Прокурор: Васил Ангелов

Като разгледа докладваното от съдията-докладчик Иванка Иванова

КНАХД № 67 по описа за 2020 година

За да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на Глава ХІІ от АПК, във връзка с чл. 348 от НПК и чл. 63 от ЗАНН.

Делото е образувано по жалбата на РИОСВ гр. Русе, представлявана от директора инж. Л.А. против Решение № 21/ 03.04.2020 г., постановено по НАХД № 218/ 2019 г., по описа на РС- Исперих, с което е отменено НП № 59/ 08.11.2018 г. на директора на РИОСВ-Русе, с което за нарушение чл. 151, ал. 2, т. 6 във вр. с чл. 19, ал. 3, т. 15 от Закона за управление на отпадъците (ЗУО) на Б.Р.Р. в качеството му на кмет на община Исперих е наложено адм. наказание „глоба“ в размер на 4 000 лв. В жалбата не е посочено конкретно касационно основание за отмяна, като при тълкуване се извлича: неправилно приложение на материалния закон и необоснованост. В съдебно заседание по делото касаторът редовно призован се представлява от гл. юрк. Цв. Т., която поддържа жалбата и изразява становище за отмяна на оспореното съдебно решение.

Ответникът по касация – Б.Р.Р. в качеството му на кмет на община Исперих, редовно призован, не се явява, не изпраща представител и не изразява становище по делото.

Прокурорът счита жалбата за основателна по изложените в нея доводи, а решението за незаконосъобразно, поради което същото следва да бъде отменено, да се постанови ново решение, с което да се потвърди процесното НП.

Съдът, след като обсъди оплакванията в жалбата във връзка със събраните  доказателства по делото пред първата инстанция, и съобрази правомощията си в касационното производство, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в срок и е процесуално допустима, а разгледана по същество е основателна при следните съображения.

За да отмени процесното НП първоинстанционния съд е приел за установено от фактическа страна, че на 26.07.2018г. екип от служители на РИОСВ-гр.Русе извършили извънредна проверка по сигнал рег.№ С-136 от ДП „Национална компания железопътна инфраструктура”, Железопътна секция-гр.Шумен, за нерегламентирано сметище – предимно строителни отпадъци и др. в имот № 32874.201.94 по КККР на гр.Исперих, където контролните органи установили, че на терена на имота, попадащ между ул."Ангел Кънчев" и ЖП линия, срещу склад за строителни материали и бетонов възел, стопанисвани от ЕТ "Ренета Станчева" и бетонов възел, стопанисван от ЕТ "Стоянов Стоянов-И", са налични изхвърлени отпадъци, предимно строителни, парчета бетон, тухли, керемиди и други, излезли от употреба гуми, опаковки – пластмасови и хартиени от разопаковане на стоки и битови отпадъци, заемащи обща площ от 1 500 кв.м., частично в описания горе имот – държавна собственост и в имот № 32874.201.49 – общинска собственост. Горните обстоятелства били отразени в Констативен протокол № 72-ГИ/26.07.2018г., т.2, като на основание чл.113, ал.3 и чл.120 от ЗУО, е дадено предписание на кмета на община Исперих, в срок до 09.08.2018г. да се почистят замърсените с отпадъци площи, описани в т.2 от Протокола и да се предприемат мерки и действия за недопускане повторното изхвърляне на отпадъци; да се уведомят управителите на всички търговски и производствени обекти в района относно задълженията им по ЗУО, а РИОСВ гр.Русе да се уведоми писмено в 3-дневен срок за изпълнение на предписанието. В изпълнение на горното, с нарочно Писмо изх.№ 91-12-1/1/02.08.2018г., адресирано до посочените в предписанието търговци, е дадено предписание от община Исперих за почистване на замърсения терен, но поради нужно технологично време на фирмите за почистване на терена, с друго Писмо изх.№ 91-12-1/3/13.08.2018г. до РИОСВ гр.Русе, е поискано от кмета на община Исперих удължаване на срока на даденото предписание до 31.08.2018г. С Писмо изх.№ АО-3728-2 от 14.08.2018г. е изпратен отговор от РИОСВ гр.Русе, че е оставено без уважение искането на кмета на община Исперих, като експерти на Инспекцията ще осъществят контрол относно изпълнението на предписанията, а при неизпълнението им ще бъдат предприети съответните административно-наказателни действия.

На следващия ден – 15.08.2018г. последвала съответната проверка от експерти на РИОСВ гр.Русе – свид. Гюлбер Х.Ибрям - мл.експерт в отдел „УООП”, дирекция „КОС” и инж.Г. Й.С. – гл.експерт в същия отдел и дирекция. Контролните органи констатирали, че към датата на проверката 15.08.2018г., даденото предписание със срок на изпълнение до 09.08.2018г. не е изпълнено, като установените при проверката на 26.07.2018г. отпадъци не са почистени, поради което и на основание чл.113, ал.3 и чл.120 от ЗУО, е дадено ново, но същото по съдържание предписание към кмета на община Исперих, което да бъде изпълнено в  срок до 31.08.2018г. Горното е отразено в  Констативен протокол № 78-ГИ/15.08.2018г. по чл.155, ал.1 от Закона за опазване на околната среда.

На същата дата е съставен на ответника Б. Р.Р., в качеството му на кмет на община Исперих, АУАН № 0002432 за това, че при извършена проверка на територията на гр.Исперих на 26.07.2018г., в присъствието на инж.И. А. М. – директор на дирекция „УТИЕОСМДТ” при община Исперих, Б. Р. Р., в качеството си на кмет на община Исперих, не е предприел мерки за организиране на почистването на изхвърлените отпадъци на неразрешени за това места, вследствие на което е създадено незаконно сметище. В обстоятелствената част на АУАН са описани констатациите от проверката на 26.07.2018г., като установените отпъдъци заемат площ от 700 кв.м. в имот № 32874.201.49 – общинска собственост, част от които са по-стари, видно от състоянието им, а други са наскоро изхвърлени. Описани са и обстоятелствата на повторната проверка от 15.08.2018г. във връзка с изпълнение на предписание № 2 от КП № 72-ГИ/26.08.2018г., когато е констатирано, че отпадъците не са почистени, не е представен сключен договор с фирма, която има съответния разрешителен документ по чл.35 от ЗУО за транспортиране на отпадъци. По време на проверката не са установени следи по земята от техника, нито наблизо е установено наличието на такава. В периода на извършване на проверката не са установени работници, които да почистват отпадъците. Не са представени кантарни бележки за предаване на отпадъци на Регионално депо (например това в гр.Разград), тъй като след извършване на почистване, тези отпадъци могат да бъдат предадени единствено в такова депо. В АУАН е отбелязано, че нарушението е установено на място по време на проверката и обективирано с КП № 72-ГИ от 26.08.2018г.

Въз основа на горното е установено извършено нарушение на изискванията на чл.151, ал.2, т.6 във вр. с чл.19, ал.3, т.15 от ЗУО.

АУАН е връчен на жалбоподателя на 15.08.2018г. и подписан от него без възражения, но се е възползвал от законното си право и е депозирал писмено възражение изх.№ 91-12-1/5 от 17.08.2018г., като оспорва обстоятелствата, описани в АУАН с твърденията, че установените строителни и битови отпадъци принадлежат на съответните търговски фирми, на които е дадено предписание за почистване на замърсения терен и реално от страна на кмета са предприети мерки за организиране на почистването на отпадъците, което счита, че е ангажимент на собственика на тези отпадъци. Оспорва и цитирания в АУАН Констативен протокол от 26.08.2018г., какъвто не е бил съставян.

Въз основа на АУАН било издадено и обжалваното Наказателно постановление № 59/08.11.2018г. на директора на Регионална инспекция по околна среда и водите (РИОСВ) гр.Русе, с което за нарушение по чл.151, ал.2, т.6 във вр. с чл.19, ал.3, т.15 от Закона за управление на отпадъците (ЗУО), на ответника е наложено административно наказание "глоба" в размер на 4 000.00 лева. Възпроизведени са същите фактически обстоятелства на нарушението, така, както са описани в АУАН, с отбелязването, че описаната фактическа обстановка се установява от Констативен протокол № 72-ГИ/26.08.2018г. и АУАН № 0002432/15.08.2018г.

Разпитаната по делото свидетелка Г. Х.И., същата и актосъставител, потвърждава констатациите си по акта, като обяснява, че по процесния сигнал два пъти е ходила на проверка – на 26.07.2018г. и на 15.08.2018г., като втория път е по изпълнение на предписанието. Твърди, че актът няма нищо общо с изпълнение на предписанието, като просто била дадена възможност за реакция и почистване на терена, но въпреки това пак не било изпълнено предписанието. Останалите свидетели, разпитани по делото – Р. И.П. и Г. Й.С., двете експерти при въззиваемата страна, са посочени в АУАН само като свидетели при съставянето му. 

Според заключението вх.№ 870/01.03.2019г. на назначената по делото съдебно-техническа експертиза и разпита на вещото лице в съдебно заседание на 11.02.2020г., въз основа на извършената проверка в администрацията на община Исперих и Областна администрация гр.Разград, не е установено наличие на актове за собственост на поземлен имот с идентификатор 32874.201.49 по КККР на гр.Исперих. Съгласно официална справка, изискана по делото и изготвена с изх.№ 20-13875-21.02.2020г. на СГКК – Разград, посоченият имот е публична общинска собственост, с вид на територията – урбанизирана, начин на трайно ползване – за друг вид озеленени площи, с площ от 3367 кв.м. За имота не са представяни никакви документи за собственост и няма вписвания за него. Същото се потвърждава и от изисканата официална справка изх.№ 48/18.02.2020г. на Служба по вписванията – Исперих.  

Съгласно представена по делото Заповед № 560/12.12.2012г. на Директора на РИОСВ гр.Русе, издадена на основание чл.113, ал.3 във вр. с ал.1 от ЗУО и чл.37, ал.1, б.”б” от ЗАНН, експертите при РИОСВ-Русе са оправомощени да дават задължителни за изпълнение предписания и да съставят актове за административни нарушения по чл.133-138, 139, 140, 141, 142, 143-150, 151, ал.1-4, 152-154, 155 и 156 от ЗУО.

От правна страна въззивният съд е приел, че жалбата е допустима, като подадена в регламентирания срок по чл.59, ал.2 от ЗАНН, от надлежна страна и против подлежащ на обжалване адм. акт. Разгледана по същество е основателна – частично по съображенията, изложени в нея.

Наказателното постановление, както и Актът за установяване на административно нарушение, са съставени в предвидените за това срокове и от надлежен орган. Доводите на защитата относно липса на компетентност у актосъставителя да установява с АУАН конкретното адм.нарушение, са неоснователни при наличие на безспорни доказателства, че същият е бил надлежно оправомощен за това от директора на РИОСВ, съобразно изискванията на чл.157, ал.2 от ЗУО и цитирана в обстоятелствената част на решението вътрешна Заповед № 560/12.12.2012г. на директора на РИОСВ гр.Русе, издадена на основание чл.113, ал.3 във вр. с ал.1 от ЗУО и чл.37, ал.1, б.”б” от ЗАНН. В конкретния случай актосъставителят е експерт от съответната РИОСВ.

Неоснователни са и възраженията относно липсата на изискуемите според закона данни за индивидуализиране на субекта на нарушението, поради непосочена възраст, точен адрес и ЕГН, съобразно изискванията на чл.42, т.6 и чл.57, ал.1, т.4 от ЗАНН. В конкретния случай е ангажирана административно-наказателна отговорност на длъжностно лице – кмет на община Исперих, каквито функции е изпълнявал към относимия период именно ответникът Б. Р. Р.. Същият е надлежно идентифицират като носител на съответното длъжностно качество, със съответно приложимия служебен адрес, което е достатъчно за установяването му като нарушител и субект на административно-наказателната отговорност за конкретното нарушение. Ответникът е санкциониран за нарушение, извършено на 26.07.2018г., но описаните в НП фактическите обстоятелства на нарушението включват както факти от проверката на посочената дата, така и преобладаващо факти от повторната проверка, извършена на 15.08.2018г. за неизпълнение на дадено предписание, които са напълно относими към датата на съставяне на АУАН. Същевременно, в НП няма посочени писмени доказателства за потвърждаване на нарушението, относими към проверката от 26.07.2018г. Разпитаните по делото свидетели също установяват данни относими предимно към проверката, извършена на 15.08.2018г., като въпреки направеното уточнение пред съда от свидетелката – актосъставител, че съставеният АУАН няма нищо общо с даденото към ответника предписание, то това изявление не може да игнорира факта, че такива обстоятелства, свързани с даденото предписание са подробно описани, като в обстоятелствената част на АУАН, така и в обстоятелствената част на издаденото НП.

По този начин, съдът е приел, че описаните фактически обстоятелства на нарушението не позволяват да се направи еднозначен извод и преценка за конкретното извършено нарушение и съответно приложимата санкционираща нарушителя разпоредба към датата на съставяне на АУАН – 15.08.2018г., тъй като описаните факти в този АУАН, въпроизведени впоследствие и в обжалваното НП, са относими не само към приложената разпоредба по чл.151, ал.2, т.6 от ЗУО за неизпълнение на вменените задължения на кмета на община Исперих по чл.19, ал.3, т.15 от същия закон, но са описани и обстоятелства, относими за ангажиране отговорността на същия субект за неизпълнение на даденото му предписание със срок на изпълнение до 09.08.2018г. по чл.156, ал.1 във вр. с чл.120 от ЗУО, което нарушение е по-леко наказуемо, предвид законоустановения минимум на административното наказание „Глоба” по двете цитирани административнонаказателни разпоредби.

Настоящата инстанция споделя изводите на въззивния съд като правилни и законосъобразни. Първоинстанционният съдебен акт е мотивиран, като са обсъдени направените по делото възражения от страните. Подадената касационна жалба е неоснователна. Не е налице нарушение на материалния закон. Необосноваността не е касационно основание за настоящата съдебна инстанция и съдът не дължи произнасяне в тази насока. Съгласно нормата на чл. 63, ал. 1, изр. второ от ЗАНН решението на въззивния съд подлежи на касационно обжалване пред адм. съд на основание чл. 348 от НПК по реда на Глава ХІІ от АПК.

Както правилно е приел и въззивния съд видно от съставения Констативен протокол № 78-ГИ/ 15.08.2018 г. на инспектори в дирекция „КОС“ при РИОСВ гр. Русе (стр. 17 и 18 от КНАХД № 361/ 2018 г. по описа на РС – Исперих) на ответника по делото е дадено предписание на основание чл. 113, ал. 3 и чл. 120 от ЗУО. В тази връзка за съда буди недоумение защо последният е наказан от АНО за неизпълнение на задължения по чл. 19, ал. 3, т. 15 от ЗУО във вр. с чл. 151, ал. 2, т. 6 от ЗУО и на основание чл. 151, ал. 2, т. 6 от ЗУО след като за неизпълнение на предписание законодателят е предвидил в ЗУО отделна адм.наказателна разпоредба – чл. 156 от ЗУО и в този смисъл не е налице празнота в закона. Съдебният състав счита, че АУАН е следвало да бъде съставен за неизпълнение на предписание по чл. 113, ал. 3 и чл. 120 от ЗУО, а не за неизпълнение на задължения от кмета на община Исперих, независимо че за длъжностно лице и кмет на община съществуват отделни адм. наказателни разпоредби. В този смисъл и съдът приема, че адм.наказателното производство в настоящия случай е опорочено още със съставянето на АУАН, което е пренесено в издаденото НП.

Напълно в тази връзка се споделят доводите на въззивния съд, че пълното, точно и ясно описание на нарушението, обстоятелствата, при които същото е извършено и доказателствата, които го подкрепят, освен, че са задължителни реквизити на АУАН и НП, същите индивидуализират пряко нарушението като такова, като непосочването им по ясен и категоричен начин винаги съставлява съществено нарушение на процесуалните правила, тъй като пряко рефлектира върху правото на защита на нарушителя. Освен, че ограничават възможността нарушителят да разбере в извършването на точно какво нарушение е обвинен, горните процесуални нарушения лишават и съда от възможността да прецени в съответствие с материалния закон има ли извършено нарушение, правилно ли е квалифицирано същото и правилно ли е приложена санкционната норма.

При изложеното като е отменил процесното НП въззивният съд е постановил законосъобразен съдебен акт, който следва да бъде оставен в сила.

Водим от горното, на основание чл. 221, ал. 2 и чл. 222, ал. 1 от АПК, във вр. чл. 63, ал. 1, изр.2 от ЗАНН, съдът

 

РЕШИ :

 

           ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 21 от 03.04.2020г., постановено по НАХД № 218/ 2019 г. на РС – Исперих, с което е отменено НП № 59/ 08.11.2018 г. на директора на РИОСВ-Русе.

          Решението е окончателно и не подлежи на обжалване или протест.

 

 

   ПРЕДСЕДАТЕЛ: ………                                    ЧЛЕНОВЕ: …………       

 

 

 

 

 

.………..