Определение по дело №391/2020 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 30 юли 2020 г. (в сила от 30 юли 2020 г.)
Съдия: Росица Димитрова Басарболиева
Дело: 20207200700391
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 20 юли 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

 

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

 

гр. Русе, 30.07.2020 год.

 

 

Административен съд Русе, 8-ми състав, в закрито съдебно заседание на  30 юли през две хиляди и двадесета година в  състав:

                                     

Съдия: Росица Басарболиева

 

след като разгледа докладваното от съдията частно административно дело № 391 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производство е по реда на чл. 34, ал.6 от ДОПК(Данъчно-осигурителен процесуален кодекс).

Образувано е по жалба на „Левента“ ООД, с ЕИК: *********, със седалище: гр.Русе, чрез пълномощник – адв. Св.Коцев  срещу Решение за отказ за спиране на производство № Р-03001820003263-104-001/03.07.2020 г., издадено от Ш. А.С. - началник сектор „Ревизии“ в отдел „Ревизии  при Териториална дирекция (ТД) - Варна на Националната агенция за приходите (НАП), с което е отказано спиране на производството по издаване на актове от органите по приходите, свързани с извършването на ревизия, възложена със Заповед за възлагане на ревизия № Р-03001820003263-020-001/04.06.2020 г. Претендира се отмяна на отказа.  

От страна на ответника е представено становище (л.1 и л.2 от преписката) за неоснователност на жалбата.

По допустимостта на жалбата, съдът констатира следното:

Оспореното решение е връчено електронно на жалбоподателя на 03.07.2020 г., видно от разписката и удостоверението за това, приложени на л.4 и л.5 от преписката. Жалбата е подадена чрез ТД-Варна на НАП на 14.07.2020 г., с което е спазен преклузивният 14 –дневен срок за оспорване по чл.34,ал.5 от ДОПК. Дружеството-жалбоподател разполага с процесуална легитимация и правен интерес за оспорване, тъй като е юридическо лице, срещу което е образувано производство (в случая  ревизионно) по ДОПК, т. е. лице, което има качеството субект по смисъла на чл. 34, ал. 1, т. 4, във връзка с чл. 9, ал. 1, т. 2 от ДОПК и което е адресат на оспореното решение. Жалбата се явява процесуално допустима.

По съществото на спора, съдът съобразява следното:

Със Заповед за възлагане на ревизия № Р-03001820003263-020-001/04.06.2020 г., издадена от началник сектор „Ревизии“ в отдел „Ревизии  при ТД – Варна на НАП – Ш. А. С., е  възложено извършването на ревизия на “Левента“ ООД, с ЕИК: *********, със седалище: гр.Русе, за задължения за КП за периода 01.01.2014 г. до 31.12.2019 г. и за ДДС за периода от 01.12.2014 г. до 31.05.2020 г. /л.8 от преписката/. На 22.06.2020 г. на дружеството е връчено Искане за представяне на документи и писмени обяснения от ЗЛ № Р- 03001820003263-040-001 /л.12-л.14 от преписката/.

От дружеството е подадена молба с вх. № Р- 03001820003263-057-001-И/29.06.2020 г. за спиране на ревизия, на основание чл.34, ал.1, т.4 от ДОПК, за срок от три месеца. Като основание на искането са посочени следните причини: връченото ИПДПОЗЛ в хода на ревизията предпоставя събирането и изготвянето на значителна по обем отчетна информация и справки; наличие на възложена проверка на дружеството, в хода на която също са поискани справки и отчетна информация, но за друг период; за част от ревизирания период дружеството се е обслужвало счетоводно от друг счетоводител, поради което събирането на необходимата информация, документи и изготвянето на писмени обяснения е затруднено и изисква значително повече време; комуникацията с управителя на дружеството е силно ограничена, което създава допълнителни усложнения.

  В обжалваното решение е прието, че посочените в молбата за спиране мотиви не обосновават извод за необходимост от спиране на производството, тъй катод дружеството има упълномощено лице, което да осъществява представителна власт пред органите на НАП с нотариално заверено пълномощно per. № 1373/30.03.2017 г., в т. ч. с право да подава, подписва и получава документи, свързани с дейността на дружеството; ревизираните периоди са приключени счетоводно, за тях са подавани ГДД и СД по ЗДДС, а от дружеството са изискани документи които следва да са налични в счетоводството му; във връзка със затруднението за изготвяне на писмени обяснения и събиране на информация в указания от органите по приходите срок, по молба на дружеството срокът за представянето им може да бъде удължен, съгласно чл.25 от ДОПК; ревизионното производство е в начален етап, в срока по чл.114, ал.1 от ДОПК и неговото спиране не е целесъобразно. По тези съображения административният орган е отказал спирането на ревизионното производство с решението, предмет на разглеждане в настоящото съдебно производство.

Съдът намира постановения отказ за незаконосъобразен.

Законът в разпоредбата на чл. 34, ал. 1 от ДОПК е предвидил задължително спиране на производството при установено наличие на изброените в т. 1 до т. 5 обстоятелства. Съгласно чл. 34, ал. 1, т. 4 от ДОПК, производството се спира при подадена молба на субекта – еднократно, за определен срок, но не повече от три месеца. Следователно, на преценка от органа по реда на чл. 34, ал. 3 от ДОПК подлежат обстоятелствата - дали е налице молба за спиране, изхожда ли тя от легитимирано лице, което може да поиска спиране на производството, както и дали са налице данни производството вече да е било спирано на това именно основание, предвид изискването спирането на такова основание да е само еднократно. В случай, че са налице посочените в закона формални предпоставки за спиране – молба на субекта и липса на предходно спиране на същото основание, то за органа, възложил производството, не съществува основание да откаже спирането му, като на автономна преценка, съгласно чл. 34, ал. 3 от ДОПК подлежи въпросът относно продължителността на спирането в рамките на предвидения максимален срок по чл. 34, ал. 1, т. 4 от ДОПК от три месеца. Относно последната преценка /за срока на спирането/ именно органът може и следва да съобрази наведените от молителя причини, с които е обосновал искането си, респ. доказателства за тях, и като вземе предвид срока на ревизионното производство и етапа на развитие на същото, да прецени срокът за който се следва спиране на ревизионното производство. В случаят административният орган е обосновал отказа си с преценката за неуважителност на сочените от молителя причини. Така той е процедирал незаконосъобразно, защото мотивите, които са изложени от ревизираното лице, не са обект на преценката дали изобщо производството да бъде спряно. Следвало е при наличие на установени условия за спиране, визирани в чл. 34, ал. 1, т. 4 от ДОПК, органът да постанови такова, като вече с оглед на основанията, посочени в искането, да прецени за какъв срок да е същото, съблюдавайки максимално предвидения такъв в закона.

Постановеният отказ следва да бъде отменен, а тъй като въпросът за спиране на производството е от изключителна компетентност на органа по приходите според чл. 34, ал. 3, изр. 1 ДОПК, то следва преписката да му се изпрати за ново разглеждане на молбата на дружеството, при съобразяване на дадените от съда задължителни указания по тълкуване и прилагане на закона.

Съдът констатира, че жалбоподателят „Левента“ ООД, с ЕИК: *********, е внесъл 10 лв. за образуване на делото /банков платежен документ на л.6 от делото/, което не съответства на дължимия размер от 50 лв. Дружеството не е внесло разликата от 40 лв. и е останало задължено за нея. На основание чл. 77 от Гражданския процесуален кодекс вр. с параграф 2 от ДР на ДОПК следва да бъде постановено определение за принудителното събиране на невнесена такса от 40 лв., като дружеството бъде осъдено да  заплати сумата по сметка на АС-Русе.

  Водим от горното , съдът  

        

О П Р Е Д Е Л И :

 

 ОТМЕНЯ Решение за отказ за спиране на производство № Р-03001820003263 -104-001/ 03.07.2020 г., издадено от  началник сектор „Ревизии“ в отдел „Ревизии”  при ТД-Варна на  НАП, с което е отказано спиране на производството по издаване на актове от органите по приходите, свързани с извършването на ревизия, възложена със Заповед за възлагане на ревизия № Р-03001820003263-020-001/04.06.2020 г., по молба на „Левента“ ООД, с ЕИК: *********, със седалище: гр.Русе, с вх. № Р-03001820003263-057-001-И/29.06.2020 г. за спиране на ревизия на основание чл.34, ал.1, т.4 от ДОПК.

ВРЪЩА делото като административна преписка по молбата /искане/ с вх. № Р- 03001820003263-057-001-И/29.06.2020 г., подадена на основание чл. 34, ал. 1, т. 4 ДОПК от “Левента“ ООД, с ЕИК: *********, със седалище:гр.Русе,  на Началник Сектор "Ревизии", в отдел „Ревизии”   в ТД на НАП – Варна за ново произнасяне, съобразно задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на съдебния акт.

ОСЪЖДА „Левента“ ООД, с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр.Русе, ул.“Борисова“ №73, представлявано от управителя П. С. Б.,  да заплати по сметка на АС-Русе допълнително държавна такса в размер на 40 лева. за образуваното съдебно производство.

Определението не подлежи на обжалване, съгласно чл. 34, ал.7 ДОПК.

 

               

                     Съдия: