Р
Е Ш Е Н И Е
Номер |
|
Година |
05.08.2019 |
Град |
Кърджали |
|||||||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||||||||||||
Районен |
съд |
|
състав |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
На |
01 август |
Година |
2019 |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
В публично заседание и следния състав: |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Председател |
Валентин Спасов |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Членове |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Съдебни
заседатели |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Секретар |
Таня Цинова |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Прокурор |
|
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
като разгледа докладваното от |
съдията |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
АН |
дело
номер |
710 |
по описа за |
2019 |
година. |
|||||||||||||||
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалван е Електронен фиш за налагане на глоба серия К №
2773316, издаден от ОДМВР-Кърджали, с който на основание чл.189, ал.4 вр.
чл.182, ал.1, т.2 от ЗДвП е наложено административно наказание „глоба” в размер
на 50 лв. на С.М.В.- законен представител на „Яйцепром”АД-Кърджали, с ЕГН **********,
за нарушение по чл.21, ал.1 от ЗДвП установено с автоматизирано техническо
средство на 26.04.2019г. в 10:20ч. в гр.Кърджали.
В жалбата се твърди, че фиша бил издаден при допуснати
съществени нарушения на процесуалните правила, накърнили правото му на защита,
защото заснетото МПС било собственост на „Яйцепром”АД- клон София, чиито
законен представител бил М.С. В.- т.е., не бил собственик на заснетото МПС,
нито бил посочен като лице, на което е предоставено управлението му, поради
което моли съдът да отмени електронният фиш като незаконосъобразен.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не
се явява и не се представлява.
Административнонаказващият орган, редовно призован за
съдебно заседание, не се представлява. От ст.инспектор А. е депозирано подробно
и аргументирано писмено становище, в което излага съображения за
законосъобразност на електронния фиш. Моли съдът да остави без уважение
подадената жалба.
Районна прокуратура-Кърджали, редовно призована за
съдебното заседание на основание чл.62 от ЗАНН, не се представлява.
Съдът като взе предвид събраните по делото доказателства,
намира за установено от фактическа страна следното:
На 26.04.2019г. в гр.Кърджали се осъществявал
видеоконтрол на нарушенията на правилата
за движение с АТС № 11743cf. Същият бил позициониран в гр.Кърджали на бул.”Беломорски”,
където е въведено ограничение на скоростта от 50 км/ч. за населеното място. В 10:20ч.
на 26.04.2019г. бил заснет движещ се от ГПЧЕ „Христо Ботев” към с. Калинка, лек
автомобил марка „Ленд Ровер Рейндж Ровер Спорт” с рег.№ СВ 6766 АН, със скорост
65 км/ч. при ограничение от 50 км/ч. След обработване на информацията от
заснемането бил издаден атакуваният електронен фиш, в който като нарушител било
вписано името на С.М.В.- законен представител на „Яйцепром”АД-Кърджали, с ЕГН **********.
В описателната част на електронния фиш било вписано движение с установена
скорост от 62 км/ч. - превишаване с 12 км/ч., съставляващо нарушение на чл.21,
ал.1 от ЗДвП, за което на основание чл.189, ал.4 вр. чл.182, ал.1, т.2 от ЗДвП
на жалбоподателя е наложено административно наказание „глоба” в размер на 50
лв.
При така приетата за установена фактическа обстановка,
съдът направи следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима, тъй като е подадена от
надлежна страна и в законоустановения срок по чл.189, ал.8 от ЗДвП, поради
което следва да бъде разгледана по същество.
В разпоредбата на чл.21,
ал.1 от ЗДвП са посочени стойностите на скоростта, които водачите на пътни
превозни средства не следва да превишават, в зависимост от вида на превозното
средство, както и от това дали движението се осъществява в населено място,
извън населено място или автомагистрала. В процесния случай нарушението е
констатирано в гр. Кърджали, за който се отнася ограничение на скоростта за
движение в населено място от 50 км/ч. Тъй
като е отчетено превишение на допустимата скорост за движение с 12 км/ч.,
приложена е санкционната разпоредба на чл.182, ал.1, т.2 от ЗДвП, предвиждаща
налагане на административно наказание „глоба” в размер на 50 лв. за водач,
който превиши разрешената максимална скорост в населено място, ако
превишаването е от 11 до 20 км/ч. Следователно,
деянието, за което е реализирана отговорността на жалбоподателя, е обявено от
закона за наказуемо с административно наказание. Обосновано в електронния фиш името на жалбодателя е посочено като
нарушител в качеството на законен представител на „Яйцепром”АД-Кърджали, доколкото същият не е декларирал по
установения ред друго лице да е извършило нарушението. Жалбоподателят
попада в кръга на лицата по чл.188, ал.2 от ЗДвП и затова следва да отговаря за
извършеното нарушение, отразено в електронния фиш. Действително, като
собственик на автомобила е вписан „Яйцепром”АД- клон София, но съдът, имайки в предвид,
че клонът е част от търговското предприятие, част от имуществото на търговеца,
който няма статут на ЮЛ, намира, че за извършеното нарушение следва да отговаря
представителя на АД защото клонът е негово притежание, а не самостоятелен
правен субект, още повече, че жалбодателят е имал възможността да се възползва
от разпоредбата на чл. 189 ал.5 от ЗДвП.
При извършената служебна проверка съдът не констатира в
хода на административно наказателното производство да са допуснати твърдените в
жалбата нарушения на процесуалните правила или на материалния закон, които да
съставляват основание за отмяна на атакувания акт. Изписването
в разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП „в отсъствието на контролен орган и на
нарушител” е пояснение, което се отнася за процедурата по издаването на електронния
фиш, а не до установяването на нарушението с
техническото средство. На следващо място,
чл.189, ал.4 от ЗДвП
изисква нарушението да е установено с техническо средство или
система, без да е конкретизирано дали същото следва да е стационарно или
мобилно. Законодателната промяна в ЗДвП настъпи като след
изменението в закона се предвиди възможността електронен фиш да се издаде и
когато нарушението е установено с мобилно техническо средство, а последното бе
включено в обхвата на автоматизирано техническо средство по смисъла на § 6,
т.65 от ДР на ЗДвП, приложим във вр. с чл.189, ал.4 от ЗДвП. Към момента
законодателната уредба позволява издаване на електронен фиш, както когато
нарушението е установено посредством стационарно техническо средство, така и
когато е установено с мобилно такова. За целта е издадена и нарочна Наредба № 8121з-532 от
12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически
средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, в която
са уредени условията и реда за използване на автоматизирани технически средства
и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. Контролният орган в
патрулния автомобил по никакъв начин не оказва въздействие върху процеса на
установяване и заснемане на нарушението, тъй като измерването и регистрирането
на скоростта и записа на доказателствения видеоматериал се извършва напълно
автоматично от мобилната система. По делото е представен задължителния в
случаите на ползване на мобилно АТСС протокол по чл.10,
ал.1 от Наредба № 8121з-532 от 30.04.2019г., съгласно одобреното
приложение, който е доказателство относно мястото за контрол, посоката на
движение на контролираните МПС, ограничението на скоростта, както и други
обстоятелства, необходими за преценката относно законосъобразността на
издадения електронен фиш. Няма основание съдът да не кредитира приложената по
делото разпечатка на Снимка № 0051739, заснета с преносима система за контрол
на скоростта на МПС, тъй като по силата на чл.189, ал.15 от ЗДвП, изготвените
с технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час
на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, снимки,
видеозаписи и разпечатки са веществени доказателствени средства в
административнонаказателния процес. Именно посоченият
клип доказва, че автомобила с рег. СВ 6766 АН, се е движил със скорост 65 км/ч.
при ограничение от 50 км/ч. на
посочените в електронния фиш дата, час и място. При съставянето на ЕФ са
спазени всички изисквания на чл.189, ал.4 от ЗДвП, посочени са: териториалната
структура на МВР, на чиято територия е установено
нарушението /ОДМВР-Кърджали/,
мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер
на МПС, собственика, на когото е
регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените
разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините
за
доброволното й заплащане. Сред тези
реквизити, на които трябва да отговаря съдържанието на електронния фиш, не са
предвидени име, длъжност, компетенции и подпис на лицето издало фиша, датата на
неговото издаване. Макар чл.189, ал.11 от ЗДвП да предвижда, че влезлият в сила
електронен фиш се смята за влязло в сила наказателно постановление, това
приравняване е само относно последиците, с които се ползват влезлите в сила
наказателни постановления и електронни фишове и не обосновава необходимост от
механично пренасяне на правилата относно процедурата за съставяне и реквизити
на наказателното постановление, въведени в разпоредбите на ЗАНН и по отношение
на електронния фиш. Няма изискване последният да има реквизитите на наказателно
постановление, така както са изброени в чл.57 от ЗАНН. Предвид изложените
съображения обжалваният електронен фиш се явява
законосъобразно издаден и следва да бъде потвърден.
Така мотивиран, съдът
Р Е
Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш за налагане на глоба серия К № 2773316,
издаден от ОДМВР-Кърджали, с който на основание чл.189, ал.4 вр. чл.182, ал.1,
т.2 от ЗДвП е наложено административно наказание „глоба” в размер на 50 лв. на С.М.В.-
законен представител на „Яйцепром”АД-Кърджали, с ЕГН **********, за нарушение
по чл.21, ал.1 от ЗДвП установено с автоматизирано техническо средство на
26.04.2019г. в 10:20ч. в гр.Кърджали.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд гр.Кърджали по реда на глава 12 от АПК, в 14- дневен срок
от съобщаването на страните, че е изготвено.
Съдия: