О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№621
гр.Плевен, 23.04.2020 год.
Административен съд - гр.Плевен, ІV-ти състав, в
закрито съдебно заседание на двадесет и трети април две хиляди и двадесета
година, в състав:
Председател: Цветелина Кънева
като разгледа докладваното от съдията Кънева адм. дело
№289/2020г. по описа на Административен съд-Плевен и за да се произнесе, взе
предвид следното:
Производството по делото е
образувано по жалба и допълнение към нея от л.св.А.М.С., изтърпяващ наказание в
затвора Плевен, против писмо рег.№2028/27.02.2020г. на Главен директор на ГДИН.
В жалбата се сочи, че в писмото
неправилно се тълкува закона от страна на административния орган и се иска
същото да бъде отменено.
Като
се запозна с доказателствата по делото и съобрази разпоредбите на закона, съдът
намира жалбата на л.св.С. за недопустима за разглеждане по същество, по
следните съображения:
Предмет на обжалване е писмо
рег.№2028/27.02.2020г. на Главен директор на ГДИН, адресирано до И.М. (майка на
л.св.С.), с което е оставена без уважение нейна молба за преместване на л.св.А.М.С.
и л.св.С. М.С. в друг затвор. В писмото е посочено, че в хода на извършена
проверка е установено, че не са налице основания за преместване на лицата, тъй
като същите са дали обяснения, че нямат проблеми със служители на затвора,
както и с ръководството му, посещават учебни занятия и нямат желание да бъдат
премествани.
Съгласно чл.147 от АПК, право да
оспорват административния акт имат гражданите и организациите, чиито права,
свободи или законни интереси са нарушени или застрашени от него или за които
той поражда задължения. Правният интерес е понятие, което се свързва с призната
от закона възможност да се търси съдебна защита на засегнати права, свободи и
законни интереси. В съдебната практика и теорията е трайно установено
разбирането, че правният интерес трябва да е пряк, личен и непосредствен. За да
е пряк правният интерес, следва със самата отмяна на оспорения административен
акт да бъде отстранена щета или да се предотврати настъпването на щета от
изпълнение на административния акт. Правният интерес трябва и да е
непосредствен, т.е. административният акт трябва да засяга правната сфера на
оспорващия, като отнема, изменя или ограничава права или противозаконно създава
задължения за жалбоподателя. Наличието на правен интерес от оспорването,
породен от засягане по негативен начин правната сфера на конкретния оспорващ
субект, е абсолютна предпоставка за допустимост на съдебното обжалване на всеки
административен акт.
В конкретния случай оспореното писмо е
с адресат И.М., по повод чиято молба за преместване на л.св.А.С. е постановено.
Т.е. именно И. М. е инициатор на започналото административно производство по
издаване на оспорения отказ за преместване и именно за нея е бил налице правен
интерес от обжалване на този отказ, а не на оспорващия. В тази връзка следва да
се посочи, че видно от приложената преписка, л.св.С. в писмени обяснения е
посочил, че ходи на училище, няма проблеми с други затворници и ръководството
на затвора, поради което близките му нямат основание за притеснения.
Предвид горното, не се установява
обжалваното писмо да засяга пряко и негативно правната сфера на л.св.С., поради
което същата е недопустима за разглеждане на основание чл.159 т.4 от АПК, а
производството по делото следва да бъде прекратено.
Воден от горното, съдът
О П Р Е Д Е Л И :
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на л.св.А.М.С.,
изтърпяващ наказание в затвора Плевен, против писмо рег.№2028/27.02.2020г. на
Главен директор на ГДИН.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело
№ 289/2020 г. по описа на
Административен съд - Плевен.
Определението подлежи на оспорване с частна жалба пред
Върховен административен съд в 7-мо дневен срок от получаване на съобщението.
Препис от определението да се изпрати на страните след
отмяна на извънредното положение.
СЪДИЯ: