Решение по дело №67/2020 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 5 юни 2020 г. (в сила от 7 юли 2020 г.)
Съдия: Марин Димитров Маринов
Дело: 20207190700067
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 април 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И E

 

Номер: 47                   05.06.2020 год.                                  Град Разград

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Разградският административен съд, в публично заседание на осемнадесети май две хиляди и двадесета  година,  в  състав:

 

                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИН МАРИНОВ

 

при секретаря  Ралица Вълчева, като разгледа докладваното от съдията Марин Маринов  административно дело № 67 по описа за 2020 год., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл. 145 – 178 от Административно процесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл. 64, ал. 1 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/.

Образувано е по жалба на  Община Исперих, срещу  т. 2.2. и т. 2.3. от Решение  BG05M9OP001-2.040-0028/9 от 26.03.2020 год. на З. Р. – заместник- министър на труда и социалната политика – ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”  2014-2020  год., с което е отказано верифициране на разходи общо в размер на 54505,26 лв. по двете точки по постъпило от ИСУН 2020 искане на Община Исперих за междинно плащане  с отчетен период от 01.06.2019 год. до 31.10.2019 год.  по проект „Патронажни грижи за независим и достоен живот” с № BG05M9OP001-2.040-0028-С01. В жалбата се твърди, че при издаване на решението не са спазени изискванията за форма –  не са посочени конкретни фактически основания, които обосновават недопустимост на разходите, а посочените фактически основания не могат да бъдат подведени под посочените правни основания; посочените правни основания не регламентират материалните предпоставки за неверификация на претендираните разходи. От своя страна според оспорващия това нарушение е довело до нарушаване правото му на защита, което е съществено нарушение на административнопроизводствените правила. От съда се иска да отмени решението в оспорената част. Претендират се разноски по делото само в частта за платената държавна такса.

Ответникът по оспорването -  Ръководителят  на Управляващия орган на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”  2014-2020  год.  – заместник министъра на труда и социалната политика, чрез процесуалния си представител -  И. Д. – главен експерт в отдел „Управление на качеството в ГД „Европейски фондове, международни програми и проекти” в Министерството на труда и социалната политика – с юридическо образование и правоспособност, оспорва жалбата като неоснователна и иска от съда да я отхвърли. Претендира разноски по делото и юрисконсултско възнаграждение.

Съдът, като обсъди становищата на страните, доказателствата по делото поотделно и в тяхната съвкупност, и като направи проверка по реда на чл.168 от АПК, приема за установено от фактическа страна следното:

Община Исперих е бенефициент по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”  2014 – 2020 год. Между общината и Министерството на труда и социалната политика на 28.05.2019 год. е сключен Административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ с рег. № BG05M9OP001-2.040-0028-C01/ виж файл „0028.tif” от папка № 3 AD и стр. 1-4 от файл „Формуляр.pdf” папка № 4 FK от електронния носител/. Договорът е сключен  по процедура „Патронажна грижа за възрастни хора и лица с увреждания – Компонент 2” с код BG05M9OP001-2.040.

По силата на този договор на Община Исперих се предоставя безвъзмездна финансова помощ в максимален размер до 175 359, 20 лв. по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” 2014-2020 год., приоритетна ос 2 „Намаляване на бедността и насърчаване на социалното включване” за изпълнение на проект BG05M9OP001-2.040-0028 „Патронажни грижи за независим и достоен живот”. Срокът на проекта е 15 месеца считано от 01.06.2019 год.

Съгласно т. 2.4 от договора Община Исперих изпълнява проекта съгласно  одобреното проектно предложение BG05M9OP001-2.040-0028 в обема и вида , посочени в него, условията за изпълнение, утвърдени с условията за кандидатстване по процедура чрез директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ BG05M9OP001-2.040 „Патронажна грижа за възрастни хора и лица с увреждания”, Ръководство за бенефициента за изпълнение и управление на проекти по ОП за РЧР по процедура BG05M9OP001-2.040 „Патронажна грижа за възрастни хора и лица с увреждания”, клаузите на  договора и приложенията към него.

Според одобрения бюджет на проекта  т. 6, раздел II,  т. 2.1 безвъзмездната финансова помощ за „Разходи по предоставяне на здравно-социални услуги /компенсация/”  е в размер на 110 880 лв., според т. 3.1 безвъзмездната финансова помощ за „Разходи за материални и нематериални активи за вариант II” е в размер на 50 000 лв., а съгласно т. 6.1. безвъзмездната финансова помощ за „Непреки разходи за вариант II” е в размер на 14 479,20 лв., или общо максималният размер на БФП е в размер на 175 359, 20 лв. / виж страници 5,6 и 7 от  файл „Формуляр.pdf” от папка № 4 „FK” от електронния носител/. Следва да се посочи, че размерът на непреките разходи  за вариант II са определени на 9 % от  общия размер на допустимите разходи на проектното предложение, съгласно таблицата към т. 6/6.1 от т. 12.3 „Допустими разходи” на Условия за кандидатстване по процедура чрез директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ BG05M9OP001-2.040  “Патронажна грижа за възрастни хора и лица с увреждания – Компонент 2” / виж стр. 21 от файлУК- Патронаж- К2 13 февруари 2019” от папка № 9 „Usloviya” в електронния носител/. В случая те са равни на 9% от 160880 лв., т.е. от сбора на сумите по бюджетен ред 2.1 и 3.1.

Община Исперих е подала искане за междинно плащане с Финансов и технически отчет за извършените разходи по проекта за периода от 01.06.2019 год. до 31.10.2019 год., към който са приложени и документи удостоверяващи извършените разходи по проекта /виж папка № 5 „IMP” от електронния носител/. Общият размер на поисканото междинно плащане е 73 568, 16 лв., от които за Разходи по предоставяне на здравно-социални услуги /компенсация/ в размер на 17 493.74 лв.,  за Разходи за материални и нематериални активи за вариант II в размер на 49 999.98 лв. и за непреки разходи за вариант II  в размер на 6 074.44 лв. / виж  т. 2 Разходи за периода, раздел II, т. 2.1, т. 3.1 и т. 6.1  от Финансовия отчет за междинното плащане - страници 1-3  от  файл „FO.pdf” от папка  FO на папка № 5 „IMP” от електронния носител/.

С писмо В005М90Р001-2.040-0028-С01-М017 /л.19-20/ от 03.02.2020 г. УО е уведомил оспорващия, че във връзка с направеното искане за междинно плащане при разглеждане на представената документация е констатирал нарушения  на ЗОП и ППЗОП при проведена процедура по ЗОП с предмет „Закупуване на 1 брой нов лек автомобил и 1 брой нов лекотоварен автомобил за нуждите на Проект „Патронажна грижа за независим и достоен живот” по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2014- 2020.” В писмото  конкретно от фактическа страна са описани допуснатите според УО нарушения, както и кои правни норми са нарушени. Наред с това УО е изискал от оспорващия да представи и допълнителни документи – гаранционни карти за доставените автомобили, декларация за конфликт на интереси по смисъла на чл. 61 от Регламент (ЕС, Евратом) 2018/1046 на Европейския парламент и на Съвета от 18 юли 2018 г., както и да поправи некоректно отчетени индикатори. На основание чл. 63 от ЗУСЕСИФ и чл. 3.32 от АДБФП  УО е дал срок от 5 дни  на оспорващия  да представи разяснения по констатациите и исканите документи. Писмото е връчено на 04.02.2020 год. / виж файл „Prt Scr_3.2.2020.docx” в папка „ТО” от папка „Korespondentdiya” на електронния носител/.

В дадения  срок оспорващият е представил  исканите разяснения относно констатираните нарушения на  ЗОП и ППЗОП според УО и поисканите допълнително документи / л. 21-23/.  По отношение на процедурата по ЗОП оспорващият е посочил, че е допуснал явна техническа грешка при представяне на досието  за обществената поръчка, като сканираният файл, който е изпратен за съгласуване, съдържа документация, която не е оригинална, а актуалната информация е публикувана в профил на купувача и именно с нея се е запознал участникът, участвал в процедурата.

След получаване на отговора  ръководителят на УО  е постановил Решение  BG05M9OP001-2.040-0028 /9 от 26.03.2020 год.  / л. 16,17 и 18 от делото;  файл „scanpage_0(1).pdf” от папка 2 „ Reshenie za verifikaciya" от електронния носител/.

С т. 1 от решението  общият размер на верифицираните разходи  е в размер на 19 004.24 лв.,

Според т. 2 общият  размер на  неверифицираните разходи е в размер на 54 563.92 лв. , от които:

Съгласно т 2.1 - 58.66 лв. от бюджетен ред II.2.1 „Разходи за предоставяне на здравно-социални услуги (компенсация)“, на основание чл. 57, ал. 1, т. 4 от ЗУСЕСИФ, във връзка с чл. 110 от КТ.

Съгласно т. 2.2. - 49 999.98 лв. от бюджетен ред II.3.1 „Разходи за материални и нематериални активи за вариант II“ - на основание чл. 64, ал.1, предложение второ от ЗУСЕСИФ. Сумата включва предявеният разход за закупуване на 1 брой нов лек автомобил и 1 брой нов лекотоварен автомобил за нуждите на Проект „Патронажна грижа за независим и достоен живот” по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020.

Съгласно т. 2.3 - 4505.28 лв. по бюджетен ред Ш.6.1 „Непреки разходи за вариант II“ на основание чл. 57, ал. 1, т. 4 от ЗУСЕСИФ.

В мотивите на решението по отношение на оспорените точки административният орган е посочил, че при извършената проверка  по постъпило искане за междинно плащане е констатирал допуснати според УО нарушения на ЗОП и ППЗОП, конкретно описани от фактическа страна и с посочване на нарушените правни норми. Изрично е посочил, че не приема обяснението на оспорващия за допусната явна техническа грешка и е стартирана процедура за администриране на нередност, съгласно Наредба за администриране на нередности по европейските структурни и инвестиционни фондове, приета с ПМС № 173 от 13.07.2016 г. По отношение на непреките разходи е посочил, че същите надхвърлят максималния допустим процент спрямо допустимите преки разходи.

В съдебно заседание като доказателство бяха приети и представен от ответника Доклад  от главния директор на ГД ЕФМПП в МТСП  рег. № BG05M9OP001-2.040-0028/7 от 04.03.2020 г. /л.151-153/, с който предлага да бъде регистриран сигнал за нередност във връзка с констатираните според УО нарушения при проведена процедура по ЗОП с предмет „Закупуване на 1 брой нов лек автомобил и 1 брой нов лекотоварен автомобил за нуждите на Проект „Патронажна грижа за независим и достоен живот” по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2014- 2020.”  Също така се представи искане до АДФИ за извършване на проверка по тази обществена поръчка /л..154-156/. Представено е и прието от съда като доказателство  и извлечение от електронния  регистър за сигнали за нередности в електронната система ИСУН 2020 / л. 157-159/, от което е видно, че на 04.03.2020 год. е регистриран сигнал за нередност под № 116  по договор №  BG05M9OP001-2.040-0028-C01 по проектно предложение № BG05M9OP001-2.040-0028 по процедура „Патронажна грижа за възрастни хора и лица с увреждания – Компонент 2” с код BG05M9OP001-2.040 с кандидат Община Исперих. Сигналът е активен.

Решението е връчено на оспорващия на 26.03.2019 год., а жалбата срещу т. 2.2 и т. 2.3 от него е постъпила в деловодството на управляващия орган на 09.04.2020 год.

Въз основа на така установеното от фактическа страна съдът приема от правна страна следното:

Жалбата, като подадена от надлежна страна, в предвидения от закона срок и срещу акт, подлежащ на съдебен контрол, е процесуално допустима.

Оспореният административен акт е издаден от компетентен орган – заместник- министър на труда и социалната политика, на който със заповед  № РД 01-268 от 04.04.2018 год. на министъра на труда и социалната политика е възложено да изпълнява функциите на ръководител на Управляващия орган  и Договарящ орган по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”  2014-2020  год. /стр. 5/, съгласно чл. 9, ал. 5 от ЗУСЕСИФ и т. 1, б. „в” от Решение на МС № 792 от 17.12.2013 год. за определяне на органи, отговорни за управлението, контрола, координацията и одита на европейските структурни и инвестиционни фондове и други инструменти и инициативи на европейския съюз през периода 2014-2020 г.

Същият е издаден в писмена форма и съдържа фактически и правни основания за издаването му. Изразеното волеизявление на административният орган е ясно и конкретно. В оспорените точки от диспозитива на решението административният орган ясно е посочил какъв е размерът на неверифицираните разходи и на какво правно основание не са верифицирани. В мотивите на същото са посочени ясни и  конкретни фактически основания, въз основа на които е решил тези разходи да не бъдат верифицирани. Доколко изложените фактически и правни основания за издаването на оспорения акт са верни и правилни е въпрос на доказване и материална законосъобразност на акта.

Съдът намира, че при издаване на оспореното решение не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Предвид изложения по-горе извод на съда, че решението съответства на изискванията за форма,  твърдението на оспорващия, че е нарушено правото му на защита с оглед отсъствието на ясно по съдържание волеизявление и непосочване на валидното и относимото правно основание  за формирането му, се явява неоснователно и недоказано. Спазени са административнопроизводствените правила по чл. 60 – 63 от ЗУСЕСИФ, както и правилата, регламентирани в  Наредбата за определяне на условията, реда и механизма за функциониране на Информационната система за управление и наблюдение на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ИСУН) и за провеждане на производства пред управляващите органи посредством ИСУН / ДВ бр.76/2016 год./, а и оспорващият не твърди такива нарушения.

Оспорената част от решението съответства  на материалния закон.

В оспорената т. 2.2 от решението е отказана верификация на основание чл. 64, ал. 1, предложение второ от ЗУСЕСИФ за сумата от 49 999, 98 лв. за разходи по проекта свързани със закупуване на един лек и един товарен автомобил чрез проведена процедура по ЗОП. В мотивите на решението е посочено, че е започнала процедура за администриране на нередност.

Съгласно чл. 64, ал. 1 от ЗУСЕСИФ, в случай че бенефициент не представи в срок документ или разяснения по чл. 63 или е започната процедура по администриране на нередност, съответният разход не се верифицира, като може да бъде включен в следващо искане за плащане, т.е. регламентирани са две алтернативни хипотези, при осъществяването на които административният орган следва при условията на обвързана компетентност да откаже верификация на поискания разход. В случая УО е отказал верификация по т.2.2  по втората хипотеза - започната процедура по администриране на нередност.

Наличието на започната процедура по администриране на нередност към момента на постановяване на оспореното решение е безспорно доказана. Съгласно чл. 3, т. 1 от Наредбата за администриране  на нередности  по Европейските структурни и инвестиционни фондове / ДВ бр. 57/2016 год./ регистрирането на  сигнал за нередност е първото действие, с което започва и което е част от процедурата за администриране на нередности. Ответникът по делото представи доказателства, че на 04.03.2020 год. е регистриран сигнал за нередност под № 116 по процедурата, по която е поискано междинното плащане, за което е отказана верификацията на разхода по т. 2.2 от решението на УО , който е активен и към настоящият момент.

След като  към момента на издаване на оспореното решение е имало започната процедура по администриране на нередност, УО е бил длъжен да откаже верификацията на разхода, във връзка с който е започнала тази процедура.  В този случай той действа в условията на обвързана компетентност. Нормата на чл. 64, ал. 1, предложение второ от ЗУСЕСИФ не обвързва действията на УО по верификацията с хода на производството по администриране на нередност, нито с наличие или не на краен акт по чл. 14, ал. 1 от Наредба за администриране на нередности по Европейските структурни и инвестиционни фондове за установяването на наличие или липса на нередност. В тази връзка е неоснователно и възражението на жалбоподателя, че в решението липсват посочени фактически и правни основания по Постановление № 189 на МС от 28.07.2016 г. за определяне на национални правила за допустимост на разходите по програмите, съфинансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове, за програмен период 2014 – 2020 г. За отказ от верифициране на съответен разход е достатъчно наличието на започнато производство по администриране на нередност, като в случай на липса на нередност в действащата норма изрично е предвидена възможността разходът да бъде включен в следващо искане за плащане.

Ето защо доводите на оспорващия касаещи въпросите дали е налице или не  нарушение на ЗОП и ППЗОП при провеждане на процедурата по ЗОП, по която е направен разходът, който не е верифициран и що е то нередност, както и кои разходи са допустими и кои не са допустими, в настоящия случай са без значение.

В оспорената точка 2.3 е отказана верификация на непреки разходи  в размер на 4505, 28 лв.  на основание чл. 57, ал. 1, т. 4 от ЗУСЕСИФ.  Посочено е също така, че УО верифицира непреки разходи в размер на 9  на сто от отчетените допустими преки разходи на основание чл. 55, ал.1, т. 4 от ЗУСЕСИФ във вр. с чл. 8, ал. 1 от ПМС № 189/2016 год. във вр. с чл. 68, б. „а” от Регламент 1303/2013 год. във вр. с раздел 12.3 от Условията за кандидатстване  по схемата. В мотивите на решението е посочено, че за верификация са предявени непреки разходи, надхвърлящи максималния процент спрямо допустимите преки разходи

Съгласно разпоредбата на чл. 57, ал. 1, т. 4 от ЗУСЕСИФ разходите са допустими, ако са извършени законосъобразно, съгласно приложимото право на Европейския съюз и българското законодателство. Според чл. 55, ал. 1, т. 4  от същия безвъзмездната финансова помощ и възстановимата помощ могат да бъдат предоставени под формата на финансиране с единна ставка, определена чрез прилагане на процент към една или няколко определени категории разходи.  В разпоредбата на чл. 68, б. „а” от РЕГЛАМЕНТ (ЕС) № 1303/2013 на ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА от 17 декември 2013 година, когато изпълнението на операция поражда непреки разходи, те могат да бъдат изчислени при единна ставка в размер до 25 % от допустимите преки разходи, при условие че ставката се изчислява въз основа на коректен, справедлив и проверим метод на изчисление или метод, прилаган в рамките на схеми за предоставяне на безвъзмездни средства, финансирани изцяло от държавата членка, за подобен тип операция и бенефициер. В настоящия случай в изпълнение на разпоредбата от РЕГЛАМЕНТ (ЕС) № 1303/2013  УО е определил единна ставка на непреките разходи  за вариант II в размер на 9 % от  общия размер на допустимите разходи на проектното предложение, съгласно таблицата към т. 6/6.1 от т. 12.3 „Допустими разходи” на Условия за кандидатстване  по процедура чрез директно предоставяне  на безвъзмездна финансова помощ BG05M9OP001-2.040  “Патронажна грижа за възрастни хора и лица с увреждания – Компонент 2” / виж стр. 21 от файлУК- Патронаж- К2 13 февруари 2019” от папка № 9 „Usloviya” в електронния носител/.

След като в т. 2.1 и т. 2.2 от решението УО не е верифицирал преки разходи общо в размер на 50 058, 64 лв., тъй като не са направени законосъобразно, съгласно приложимото вътрешно и общностно право,  съдът намира, че  с оглед чл. 57, ал. 1 т. 4 от ЗУСЕСИФ  и другите  цитирани по-горе правни норми, УО правилно не е верифицирал и  съответстващите им непреки разходи в размер на 9% от тях, което е равно на 4505,28 лв.  

По изложените съображения жалбата е неоснователна и съдът я отхвърля. При извършената съдебна проверка се установи, че оспореният административен акт е издаден от компетентен орган, в кръга на правомощията му, в предвидената от закона форма, без да са допуснати съществени процесуални нарушения, в съответствие с материалния закон и неговата цел.

С оглед изхода на спора и на основание чл.143, ал.4 от АПК оспорващият следва да заплати в полза на ответника сторените от него разноски в размер на 200 лв.- юрисконсултско възнаграждение, които са своевременно предявени и определени по размер на основание  чл.78, ал.8 ГПК във вр. чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 25, ал.1 от Наредбата за заплащане на правната помощ.

Мотивиран така Разградския административен съд

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването от Община Исперих, срещу  т. 2.2. и т. 2.3. от Решение с регистрационен  BG05M9OP001-2.040-0028 /9 от 26.03.2020 год. на заместник- министъра на труда и социалната политика – ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”  2014-2020  год., с които ѝ е отказано верифициране на разходи общо в размер на 54505,26 лв.

ОСЪЖДА Община Исперих да заплати на Министерството на труда и социалната политика 200 лв. (двеста лева)- дължими деловодни разноски за юрисконсултско възнаграждение.

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщението му на страните  пред Върховен административен съд.

 

Съдия: /п/