Определение по дело №2544/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 775
Дата: 16 март 2023 г.
Съдия: Янка Желева Ганчева
Дело: 20227050702544
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 ноември 2022 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

 

гр.Варна,     .03.2023г.

 

 

Варненският административен съд – Двадесет и втори състав, в закрито заседание  на двадасет и първи февруари две хиляди двадесет и трета  година в състав:

 

           

                                                            Председател: ЯНКА ГАНЧЕВА

 

 

 

при участието на секретаря Анна Димитрова, като разгледа докладваното от съдия Ганчева, адм. д. 2544 по описа на съда за 2022 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производство е по реда на чл.145 и сл. от АПК, вр. чл. 23, ал.1 от Закона за народните читалища /ЗНЧ/.

Образувано е по жалба на Народно читалище "Ясна поляна – 2014“ с ЕИК ***, депозирана чрез Й. Й., против решение от 3.10.2022 г., обективирано в Протокол 2/3.10.2022 г. на Комисията по чл. 23, ал.1 от ЗНЧ за разпределяне на държавната субсидия за 2022 г. между читалищата на територията на Община Варна.

В жалбата се сочи, че обжалваният акт е незаконосъобразен и неправилен. С решение на Комисията по чл. 23, ал.1 от ЗНЧ от 31.03.2022 г. е взето решение за разпределение на субсидията за 2022 г. в размер на 1 543 592 лв. между всички правоимащи читалища на територията на община Варна, съобразно предоставените субсидирани бройки. Общия размер на субсидията включва и остатък от субсидията за 2021 г. в  размер на 58 772 лв., която е следвало да се разпредели между всички читалища, като не се допуска целево разпределение. На заседание на 3.10.2022 г. Комисията е взела неказоносъобразно решене, което е гласувано, но не  е подписано от представителите на народните читалища, от остатъка на субсидията за 2021 г. в размер на 58 772 лв. да се извъди сумата от 17 000 лв., която е била разпределена между 17 читалища, по 1000 лв. за всяко читалище по списък за попълване на библиотечен фонд и сценични костюми. Вносителите на предложението се позовали на Приложение 2, към Протокол 1 от заседанието от 31.03.2022 г., но подобно решение не е взето нито на 31.03.2022 г., нито по късно. Приложение 2 не е подписано от представители на читалищата.  На заседание на 3.10.2022 г.  представителя на жалбоподателя отказал от остатъка от 58 772 лв. да се приспадне сумата от 17 000 лв., нещо повече гласувано е да не се предоставя разликата от 41 772 лв. на онези читалища, които не са изпратили свои представители на заседанието, което е незаконосъобразно. Взето е решение сумата да се разпредели между онези читалища, чиито представители са присъствали на заседанието. Предложението на жалбоподателя било да се подели поравно сумата от 58 772 лв., т.е. целия остатък от субсидията за 2021 г. между всички читалища, като тези 17, които са получили вече по 1000 лв., последната сума да им бъде приспадната. Това решение не било прието. По изложените доводи, счита оспорения акт за незаконосъобразен и следва да се отмени, а преписката да се върне за ново произнасяне. В уточняваща молба вх. 17349/21.11.2022 г. жалбоподателя поддържа, че при вземане на оспореното решение са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Неправилно и в противоречие със ЗНЧ в състава на комисията по чл. 23 от ЗНЧ са участвали двама представители на Община Варна  - М.М.  и В.М..  В протокола от 3.10.2022 г. са разгледани две алтернативни предложения на членове на комисията, като е прието с болшинство първото предложение, а именно сумата от 41 772 лв. да се разпредели по равно на всички читалища, присъствали на комисията. Жалбоподателя оспорва решението с което е разпределена остатъчна сума в размер на 41 772 лв., /разликата от 17 000 лв. е разпределена от председателя на комисията Кожухаров, съгласувано с директора на дирекция „КДР“ в документ, наименован „справка за закупуване и попълване на библиотечен фонд и сценични костюми на читалищата на територията на Община Варна“ – Приложение 2, към решение по Протокол 1 от 31.03.2022 г., в изпълнение на заповед 0795/22.03.2022 г. на Кмета на Община Варна за Комисия, съгласно чл. 23, ал.1 от ЗНЧ.  Счита, че на заседание на 31.03.2022 г. не е взето решение за разпределение на сумата от 17 000 лв. Гласуване на тези средства не е имало.  С решението се нарушава принципа за равнопоставеност, с решението от 3.10.2022 г. се изключват от допълнително субсидиране, всички читалища, които не са присъствали на заседанието.  Неправилно в протокола е отразено, че представителят на НЧ „Ясна поляна 2014“ отказва да получи приспадащия му се дял от разпределения преходен остатък от субсидията от 2021 г. , в частта на определената за получаване сума от 41 772 лв.  колегите му не са разбрали представляващия на читалището, налице и вътрешно противоречие в записания текст на стр. 3 от Протокол 2/2022 г. Искането за разпределението на по-голямата сума от 58 772 лв., имплицитно съдържа и искане за разликата от 41 772 лв. Изключването на жалбоподателя от разпределения преходен остатък към 31.12.2021 г. от общата субсидия за финансиране на делегирани от държавата дейности от бюджета за 2022 г. се явява незаконосъобразно и дискриминационно по своя характер. По изложените доводи моли решението да се отмени и преписката да се върне за ново произнасяне но комисията.  В депозирани писмени бележки сочи, че жалбата е допустима. След депозиране на жалбата е следвало Кмета на Община Варна да препрати жалбата до съда, жалбата е депозирана в срок. Решението на Комисията от 31.03.2022 г. не е обжалвано от НЧ "Ясна поляна – 2014“. Едва на заседание на Комисията от 3.10.2022 г. е посечено, че е налице Приложение 2 към протокола, като в последствие жалбоподателя се е запознал със съдържанието му. Съгласно Вътрешните правила за работа на комисията неудостоверените в протокола действия се смятат за неизвършени. Съдържанието на взетото от общинската администрация решение по Приложение 2, свързано с преразпределение на държавна субсидия, е прието за първи път от комисията с протокол  от 3.10.2022 г., което решение е оспорено от жалбоподателя.  Счита, че превратно е изтълкуван протеста на НЧ „Ясна поляна – 2014“, тъй като протеста се заключавал само в отказ да получи само разликата между утвърдената на 31.03.2022 г. сума от 58 772 лв. и посочената сума от 17 000 лв., т.е. вместо да се преразпредели сумата от 58 772 лв. е  разпределена по-малка сума. Заявява, че от читалището не е направен отказ да получи полагащата се при разпределението сума от 58 772 лв., като искането за разпределение на тази сума имплицитно съдържа и искане за разпределение на по-малката сума от 41 772 лв. Отстраняването на читалището от участие в това разпределение е оспорено в жалба от 10.10.2022 г.  Моли да се отмени акта.

Ответникът по жалбата Комисията по  чл. 23, ал. 1 от ЗНЧ, чрез процесуални си представител излага доводи за недопустимост на жалбата. Счита, че с оглед наведените доводи в жалбата, читалището обжалва  извършено разпределение на сумата от 17 000 лв., което е сторено на заседание на 31.03.2022 г.   Жалбоподателят  не е доказал по пътя на пълното и главно доказване, че са налице предпоставките да получи като останалите 17 читалища сумата от 1000 лв. – целева субсидия за народните читалища на територията на общината, за обогатяване на библиотечния фонд и сценични костюми.  Председателя на НЧ „Ясна поляна 2014“ е присъствал на заседанието на 31.03.2022 г. и е запознат със взетите решения. В с.з. Й. е потвърдил, че е отказал да участва в разпределение на сумата от 41 772 лв. По делото са събрани доказателства, че законосъобразно е разпределена сумата от 17 000 лв., както и остатъка от 41 772 лв. Този остатък е правилно формиран и разпределен от комисията. Моли да се отхвърли жалбата. Прави възражение за размера на претендираното адвокатско възнаграждение от НЧ "Просвета 1927".

Заинтересованите страни: НЧ „Х.Б.1928“, НЧ „Възраждане 1999“ НЧ „Отец П. 1934“, НЧ „В.Л.1945“, “,  НЧ „П.Р. С.1928“ НЧ „Искра 1924“,НЧ „Е.П.1977“, НЧ „Х.С.1946– кв. „Вл. Варненчик“, НЧ „М.Ш.1958“ – с. Казашко,  НЧ „Св. Св. К.и М.1027“ с. Тополи, НЧ „Искра 1909“ с. Константиново, “, НЧ „В.Л.1927“ кв. Галата, НЧ „Свети С. 2007“, НЧ „ Свети Н.2017“ , РЕКИЦ – Варна, чрез представителите си считат жалбата за неоснователна и молят да се отхвърли.

Заинтересованата страна НЧ „Явин 2004“ не изразява становище по спора.

Заинтересованата страна: НЧ „Прогрес 1927“, чрез представляващия поддържа, че жалбата е недопустима.  Сочи, че на заседание на 3.10.2022 г. представляващия НЧ „Ясна поляна -2014“ е направил изявление, че се отказва да участва в разпределение на наличната сума. Това волеизявление е разпореждане с права, с което Комисията се е съобразила. Решението на Комисията от 31.03.2022 г. е било известно на жалбоподателя, но той не го е обжалвал, то  е влязло в сила. След като жалбоподателят е направил изричен отказ от права, то законът не допуска възможност волеизявлението му да бъде коригирано. По изложените доводи счита, че жалбата е недопустима, в алтернативност неоснователна, моли да се отхвърли. Прави възражение за размера на претендираното адвокатско възнаграждение от НЧ "Просвета 1927". В депозирани писмени бележки, представителя на читалището сочи, че липсва абсолютна положителна процесуална предпоставка за надлежно упражняване правото на оспорване - наличие на пряк и непосредствен правен интерес у НЧ "Ясна поляна 2014". Заседанието на 3.10.2022 г. е проведено при наличие на кворум, достатъчен за легитимно вземане на решения, на заседанието е присъствал представител на жалбоподателя. Преходния остатък от държавната субсидия за 2021 г. преведена от МК за финансиране на читалищата е в размер на 58 7772 лв., като на 31.03.2022 г., част от сумата - 17 000 лв. е разпределена целево на 17 читалища. Това решение е взето при участие на представител на жалбоподателя. Със заповед на Кмета на община Варна е сформирана комисия по чл. 23, ал.1 от ЗНЧ, със задача да извърши актуализация на разпределението на преходния остатък, от който са вече усвоени 17 000 лв.  На заседание на 3.10.2022 г. този остатък е разпределен, като представителя на НЧ "Ясна поляна 2014" е направил изявление, удостоверено в протокол, че отказва да бъде включен в разпределение на сумата от 41 772 лв. Това волеизявление обективира разпореждане с права пред компетентен административен орган. Същото има обвързващо административния орган действие, следва да бъде зачетено, Комисията се е съобразила с него при вземане на решението. НЧ "Ясна поляна 2014" не е отстранено от комисията, поради което за читалището не е налице правен интерес от оспорване на решението, липсват действия на административния орган, които да накърняват правата на Читалището. Правото на отказ представлява възможност, носителят на едно субективно право да се лиши от определено материално или нематериално благо - предмет на притежаваното от него субективно право. Отказът от право представлява действие на разпореждане с него с безвъзмезден характер. С действията си Й. се е разпоредил с това право, което е зачетено от Комисията, което изключва наличието на правен интерес от оспорването, поради което жалбата е нодопустима. В алтернативност поддържа, че при постановяване на оспореното нарушение са спазени нормите на материалния и процесуалния закон. Чл. 11, ал.1 от Вътрешните правила противоречат на ЗНЧ. Моли жалбата да се отхвърли. Прави възражение за размера на претендираното адвокатско възнаграждение от НЧ "Просвета 1927".

Заинтересованата страна НЧ "Просвета - 1927" чрез процесуалния си представител поддържа жабата. Счита, че за жалбоподателя е налице правен интерес от оспорване на приетото решение. Предварителния отказ от права е недействителен. Моли да се уважи жалбата. Комисията незаконосъобразно е извършила разпределение на остатъчните бюджетни средства, в разрез с приетите Вътрешни правила. Чл.10, ал.3 от правилата не отменя ал.1 от същия текст. Моли да се отмени решението и да се присъдят сторените по делото разноски.

Заинтересованите страни: НЧ „Възрождение 1870“, НЧ „Варненски будители 1926“, НЧ „Македония 2005“,  НЧ „А.З.1946“, , НЧ „Ф.К.2007“, НЧ „Д.Ц.1927“ с. Звездица, НЧ „Стара Варна 2010“, редовно призовани, не изпращат представители.

От събраните по делото доказателства, съдът приема за установено от фактическа страна следното:

В община Варна са утвърдени Вътрешни правила за работа на комисията, извършваща разпределение на годишната субсидия на народните читалища на територията на община Варна и за взаимодействието между тях и общинската администрация.

Съгласно чл.2 от Правилата,   Комисията се състои от представители на Община Варна и по един представител от всяко читалище в общината. Представителите на Община Варна се определят със заповед на кмета на осн. чл. 23, ал.1 от ЗНЧ. Представители на читалищата са председателите и секретарите на читалища, като представител може да е и друго лице, ако е надлежно упълномощено от представителите по закон.   Датата на заседанието се определя със заповед на Кмета на Община Варна, за което читалищата се информират своевременно. Заседанието е законосъобразно, ако на него присъстват повече от половината от общия брой представители. Заседанието се ръководи от представител на Община Варна.  Съгласно чл. 4 от Правилата, на заседанието се избира протоколчик, който води протокола за взетите решения. В протокола се записват взетите решения, отправените въпроси, възражения  и мнения. Неудостоверените в протокола действия се смятат за неизвършени.  Съгласно чл. 6 решенията се вземат с мнозинство повече от половината присъстващи. Съгласно чл. 8 протоколът от заседанието се изготвя не по-късно от 5 работни дни от заседанието и се разписва от предтавителите на читалищата в срок не по-късно от 14 дни след неговото изготвяне.

От събраните по делото доказателства се установява, че със заповед 0795/22.03.2022 г. на кмета на Община Варна е свикано заседания на Комисията, за което са уведомени читалищата на територията на Община Варна. Изготвен е протокол за представено удостоверение за актуално състояние, във връзка със заповед от 22.03.2022 г.  От приложен по делото Протокол 1 от 31.01.2022  г. е видно, че  по т.3 от дневния ред е направено предложение от преходния остатък от  58 772 лв., да се определят по 1000 лв. за обогатяване на библиотечния фонд на регистрираните 17 обществени библиотеки, към решението е представено Приложение 2. Така направеното предложение 1 по т.3 не е прието, като Д. К. е направила предложение да бъде променено предложение 1, с възможност средствата от по 1000 лв. да бъдат усвоени за книги и костюми. Предложението е подложено на гласуване, като е прието с 19 гласа за,  1 - против и 3 въздържали се. Към протокола е представено Приложение 2 в което са посочени 17-те читалища, които  следва да получат по 1000 лв., за костюми и книги. На л. 134 от делото е представен и списък на читалищата подписали протокола, сред които е и НЧ "Ясна поляна 2014".

Със заповед 2922/14.09.2022 г. на кмета на община Варна е сформирана комисия, с трима представители на общината и представители на всяко от читалищата, със задача да извършат актуализация на разпределението на преходния остатък от бюджета за 2021 г., от общо сума от 58 772 лв., от които 17 000 лв. гласувани от Комисията и усвоени за закупуване и попълване на библиотечен фонд и костюми. Определена е дата на заседанието 3.10.2022 г.

Изготвено е съобщение до всички читалища за насрочената дата на заседанието.

Изготвен е протокол за представено удостоверение за актуално състояние, съгласно Комисия по чл. 23, ал.1 от ЗНЧ и във връзка със заповед 2922/2022 г.

На 3.10.2022 г. е проведено заседание на комисията за актуализация на разпределението на преходния остатък към края на 2021 г. По време на заседанието са присъствали 20 представители на читалища, един представител на РЕКИЦ Варна и 3 представители на Община Варна. За протоколчик е избрана О.. Председателя е запознал присъстващите с размера на преходния остатък от 2021 г., както и че част от него, в размер на 17 000 лв. е разпределен на предходно заседание, а оставащата сума е в размер на 41 772,30 лв.  По време на заседанието са направени няколко предложения, първото от тях е сумата от 41 772 лв. да бъде разпределена по равно на всички читалища присъстващи на комисията и в последствие всяко читалище да прецени за какво да използва сумата.  Второто предложение е сумата да се разпредели спрямо субсидираните бройки  на всяко читалище. По това предложение, Й. е попитал, къде е сумата от 17 000 лв., защо се "маха" от сумата от 58 772 лв.  Председателят на комисията е обяснил, че сумата от 17 000 лв. е гласувана и разпределена  на предходно заседание, като сумите са описани в Приложение 2, сумите са получени от читалищата. Направено е и трето предложение от Й., да се разпредели сумата от 58 772 лв., а не 41772 лв. Й. е заявил, че се отказва да бъде включен в разпределението на сумата от 41 772 лв., а е съгласен да участва в разпределение от 58 772 лв., която е записана в протокол 1/2022 г.  При гласуване на първото предложение: 20 члена на комисията са гласували "за", против са гласували 2, а въздържали се - 2 члена. Предложението е прието. Второто и третото предложение не са приети. Протокола е подписан от представители на читалища, присъствали на заседанието. След заседанието е изготвено писмо до всички читалище получили  субсидия в размер на по 2 198.50 лв., като е даден срок на читалищата след усвояване на средствата, своевременно да се отчетат.

От приложените по делото доказателства е видно, че сумата от 17 000 лв., разпределена между 17 читалища през м.03.2022 г. е преведена по сметките им, представени са и доказателства, че субсидията разпределена на заседание на 3.10.2022 г. също е преведена по сметките на читалищата.

Не е спорно между страните, а и от представените отчети за културно-просветна дейност на НЧ "Ясна поляна 2014" за 2021 г. и  2022 г. е видно, че жалбоподателя няма библиотека.

При така установените факти, съдът прецени следното:

В настоящия случай, се оспорва решение на Комисията  по чл. 23 от ЗНЧ, от 3.10.2022 г., с което е взето решение  сумата от 41 772 лв. да се разпредели по равно на всички читалища присъствали на комисията /20 присъствали представители на читалища, от които едно се отказва - НЧ "Ясна поляна - 2014", остават 19/, като всяко читалище да прецени за какво да използва получените средства.

Правоотношението по разпределяне между читалищата на предвидените по държавния и общинския бюджет средства за читалищна дейност, възникнали въз основа на чл. 23 от ЗНЧ, имат публичноправен характер и са административни по своето естество.

Комисията по чл. 23, ал. 1 от ЗНЧ има качеството на административен орган по смисъла на § 1, т. 1, предл. второ от ДР на АПК, тъй като със закон е натоварена с административни правомощия и е страна в правоотношение, регулирано от метода на власт и подчинение – с предмет средствата от държавния и общинския бюджет за читалищна дейност, и съдържащо правомощие за разпределянето на тези средства. Решението на Комисията за разпределяне на средствата представлява индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК, тъй с него пряко се засяга имуществената сфера на читалищата, адресати на акта. Това Решение не е от категорията актове, изключени изрично със закон от съдебен контрол за законосъобразност, и представлява годен за оспорване по съдебен ред акт.

Съгласно нормата на чл. 23, ал. 1 от ЗНЧ предвидените по държавния и общинския бюджет средства за читалищна дейност се разпределят между читалищата от комисия с участието на представител на съответната община, на всяко читалище от общината и се предоставят на читалищата за самостоятелно управление. Поради това следва да се приеме, че Комисията действа в условията на оперативна самостоятелност, изразяваща се в предоставената от закона възможност за извършване на преценка по отношение начина на разпределение на субсидията между читалищата, разположение на територията на съответната община, като целесъобразността на взетото решение не подлежи на контрол от съда.

Всяко читалище, чийто правен интерес е засегнат от Решението, разполага с надлежна процесуална легитимация да го обжалва.

Индивидуалният административен акт е волеизявление на власт, инструмент за упражняване на предоставената на административния орган държавна власт.  Индивидуалния административен акт има и задължителна, обвързваща изпълнителна сила. 

Настоящия съдебен състав приема депозираната жалба за недопустима.

НЧ "Ясна поляна - 2014" е участвало в заседанието на 3.10.2022 г., като е налице изрично волеизявление на представляващия читалището - Й., че "отказва да бъде включен в разпределение на сумата от 41 772 лв."

От събраните по делото доказателства се установи, че към 3.10.2022 г. наличната за разпределяне субсидия за 2021 г.  е в размер на 41 772 лв., а не 58 772 лв., като разликата от сумата, в размер на 17 000 лв., разпределена на заседание на Комисията от 31.03.2022 г. е преведена още м.07.2022 г.  по сметките на читалищата.

Съгласно чл. 17 от ЗНЧ председателя на читалището  организира дейността на читалището, представлява същото,  отчита дейността си пред настоятелството и др. В случая представляващия НЧ "Ясна поляна - 2014"   с волеизявлението си на 3.10.2022 г. е извършил разпореждане с права, пред компетентен административен орган, в хода на административното производство.  Комисията се е съобразили с изявлението на представляващия читалището при вземане на решението си. 

Действително съгласно ЗНЧ, читалищата набират средства от членски внос; културно-просветна и информационна дейност; субсидия от държавния и общинските бюджети;  наеми от движимо и недвижимо имущество; дарения и завещания и др. Съгласно чл. 26а от ЗНЧ председателите на народните читалища на територията на съответната община ежегодно в срок до 10 ноември представят на кмета предложения за своята дейност през следващата година.  Програмата на читалищата се  изпълнява въз основа на финансово обезпечени договори, сключени с кмета на общината.  Нормата на чл. 26а ал.4 от ЗНЧ сочи, че председателят на читалището представя ежегодно до 31 март пред кмета на общината и общинския съвет доклад за осъществените читалищни дейности в изпълнение на програмата по ал. 2 и за изразходваните от бюджета средства през предходната година. Съгласно чл. 33 от ЗНЧ председател на читалище, който не представи доклад за изпълнението на читалищните дейности и за изразходваните от бюджета средства в срока по чл. 26а, ал. 4, се наказва с глоба от 150 до 300 лв.

При тази правна регламентация, съдът приема, че за жалбоподателя не е налице правен интерес от оспорването. Правния интерес е абсолютна процесуална предпоставка за допустимост на оспорването. Интересът от оспорване следва да е личен, пряк и непосредствен. За да е пряк, следва с отмяната на оспорения акт да бъдат отстранени възникнали вече неблагоприятни последици и да се предотврати настъпването на такива в правната сфера на жалбоподателя. Материалноправното основание, легитимаращо процесуалноправния интерес от съдебна защита, е обективното нарушаване или застрашаване на субективно право или законен интерес.

В случая жалбоподателя е отказал да участва в разпределение на сумата от 41 772 лв. т.е. читалището е упражнило правото си на отказ от едно материално право.  ЗНЧ не забранява такава възможност, а и от друга страна получаването и бюджетни средства,  гарантирано от закона право, корелира със  задължение на председателя на читалището да изготви доклад за дейността на читалището и изразходване на тези средства. Комисията по чл. 23 от ЗНЧ не може да задължи читалищата да получат бюджетни средства.

Предвид изложеното депозирана жалба е недопустима, поради което следва да се остави без разглеждане, а производството по делото да се прекрати.

Наведените в жалбата доводи относно липсата на Приложение 2 към Протокол 1 от 31.03.2022 г. на Комисията са неотносими към настоящия спор. Отделно от това в протокол 1 е обективирано решение за разпределение на сумата от 17 000 лв., от общ остатък от държавната субсидия за 2021 г. в размер на 58 772 лв., което не е обжалвано от НЧ "Ясна поляна - 2014", в същия протокол е обективирано и наличието на Приложение 2.  Доводите на жалбоподателя, че решението за разпределение на сумата от 17 000 лв. е взето едва на заседание от 3.10.2022 г. е несъстоятелно и не кореспондира с представените по делото писмени доказателства.  Взетите решения по Протокол 1/31.03.2022 г. са влезли в сила и не са предмет на настоящата жалба.

Съдът не споделя доводите на жалбоподателя, че "превратно е изтълкуван протеста срещу изваждането на сумата от 17 000 лв. от утвърдената за разпределяне субсидия от 58 772 лв., като отказ да получи каквато и да е сума от остатъка от субсидията". Сочи, че съдържанието на "протеста бил само в отказ да получи само разликата между утвърдената на 31.03.2022 г. обща субсидия и посочената от общинската администрация сума от 17 000 лв. по- малко. Тези твърдения на жалбоподателя не кореспондират нито в отразените решения в протокол 1/31.03.2022 г., нито с отразеното му заявление в протокол 2/3.10.2022 г. Напротив от заявеното в с.з. от протоколчика на заседанието от 3.10.2022 г. и останалите представители на читалищата, е видно, че изрично представляващия на НЧ "Ясна поляна - 2014" е бил попитан как точно да се запишат изявленията му, дадена му е възможност да се запознае със записаното, а отделно от това протокола е и подписан от Й..  Направените в с.з. и в депозирани писмени бележки уточнения от Й. не могат да санират/променят изявлението му от 3.10.2022 г., направено пред административния орган, с което представляваното от него читалище се отказва от участие в разпределение на остатъка от държавната субсидия за 2021 г., респективно не могат да обосноват правен интерес от оспорване на решението взето от Комисията на 3.10.2022 г.

Наведените доводи от жалбоподателя за нарушение на права на неприсъствали на заседанието читалища не налага извод за допустимост на жалбата, доколкото всяко едно от читалищата, които не са изпратили представител на заседанието на 3.10.2022 г. е имало процесуална възможност да оспори взетото решение.

Предвид изложеното депозирана жалба е недопустима и следва да се остави без разглеждане, а производството по делото да се прекрати.

Предвид изложеното, съдът следва да отмени определение с което е даден ход по същество.

Водим от горното, съдът

 

                                               О П Р Е Д Е Л И :

 

ОТМЕНЯ определение от 21.02.2023 г., с което е дал ход по същество на делото.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба на Народно читалище "Ясна поляна – 2014“ с ЕИК ***, депозирана чрез Й. Й., против решение от 3.10.2022 г. обективирано в Протокол 2/3.10.2022 г., на Комисията по чл. 23, ал.1 от ЗНЧ за разпределяне на държавната субсидия за 2022 г. между читалищата на територията на Община Варна.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д. 2544 по описа за 2022 г. на Административен съд - Варна.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните. Препис от определението да се изпрати страните.

 

 

                                                            СЪДИЯ: