Решение по дело №2214/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1979
Дата: 4 ноември 2020 г.
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20207180702214
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 септември 2020 г.

Съдържание на акта

 

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен съд  Пловдив

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

№1979/4.11.2020г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд – Пловдив, XXIII състав, в открито заседание на двадесет и трети октомври през две хиляди и двадесета година, в състав :

 

                                                                                              Председател : Здравка Диева

Членове :  Недялко Бекиров

Георги Пасков

                                                                                                                

при секретаря Г.Г. и с участието на прокурор М.Пелтеков, като разгледа докладваното от съдия Диева касационно административно дело № 2214/2020г., взе предвид следното:

Касационно производство по реда на чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс във вр. с чл.63 ал.1  ЗАНН.

Термометал Инженеринг ЕООД, гр.Пловдив, ул.Полтава № 15, представлявано от управителя А.С. с пълномощник адв.Ч., обжалва Решение № 1159/20.07.2020г., постановено по АНД № 1687 по описа за 2020г. на Районен съд – Пловдив, с което е потвърден електронен фиш серия Г № 0008688 за наложена на търговското дружество имуществена санкция в размер на 2000 лв. за нарушение на чл.483 ал.1 т.1 от Кодекса за застраховането КЗ/, на основание чл.638 ал.4 КЗ.

В касационната жалба е заявено, че ПРС не е обсъдил възраженията против електронния фиш относно – липса на словесно описание на нарушението, отсъствие на отразена нарушена норма. Посочено е, че за автомобила е направена застраховка „Гражданска отговорност“ веднага след връчване на електронния фиш, връчен на 24.02.2020г. На името на дружеството има няколко транспортни средства и поради пропуск от страна на застрахователя да поднови полицата на конкретния товарен Форд транзит, управителят не е разбрал навреме, че гражданската отговорност на собствения на дружеството автомобил е изтекла. Предвид изложеното се счита, че са налице предпоставки за прилагане на чл.28 ЗАНН. Твърди се и нарушение на чл.189 ал.4 ЗДв.П – не е предвидено налагане на имуществена санкция, а само на глоба. Счита се за неустановена безспорно техническата годност и изправност на автоматизираното техническо средство. Отсъства име на лицето, изготвило електронния фиш, което препятства проверка за компетентност и респект. валидност на електронния фиш. Ведно с това се подържа, че от обективна страна следва да е установено управление на МПС без сключен и действащ застрахователен договор за задължителната застраховка.

В писмено становище по същество адв.Ч. поддържа жалбата и моли решението на ПРС да бъде отменено като неправилно. Електронният фиш се счита за незаконосъобразен поради отсъствие в обстоятелствената му част на твърдения – да е констатирано управление на автомобила по пътната мрежа. След като нарушението е заснето с мобилна система за видеоконтрол от тип SD2D0011, следва да са спазени изискванията на чл.10 ал.1 от Наредба 8121з-532/12.05.2015г. и надлежно да има попълнен протокол по чл.10 от наредбата. Несъставянето му е съществено процесуално нарушение, което е самостоятелно основание за отмяна на електронния фиш /Решения по АНД 4194/2020г. и по АНД 4193/2020г., на ПРС – влезли в сила/.

Ответникът ОД МВР-Пловдив не изразява становище по жалбата и не е процесуално представен пред АС – Пловдив.

Окръжна прокуратура – Пловдив, представлявана от Прокурор Пелтеков счита касационната жалба за неоснователна.

Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211 ал. 1 от АПК, от страна по делото, за която решението е неблагоприятно и е процесуално допустима.

По същество е основателна.

1. Според съдържанието на електронният фиш : на 03.10.2019г. в 15:58ч., в гр.Пловдив, ул.Ландос до № 4, като юридическо лице, което притежава МПС, регистрирано в РБ и не е спряно от движение, Термометал Инженеринг ЕООД не е сключило застраховка Гражданска отговорност. С МПС Форд Транзит, вид - товарен автомобил с рег.№ **** е установено нарушение на Кодекса за застраховането /КЗ/, заснето с автоматизирано техническо средство № SD2D0011. Собственик, на когото е регистрирано МПС е Термометал Инженеринг ЕООД със законен представител А.С.. Нарушението е квалифицирано по чл.483 ал.1 т.1 КЗ и имуществена санкция в размер на 2000лв. е наложена на основание чл.638 ал.4 КЗ.

            Приложенията към преписката са описани от ответника с представянето й в ПРС: снимков материал – 2 бр.; удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 18.02.5133 със срок на валидност 20.02.2028г., издадено от БИМ; проверка за сключена застраховка Гражданска отговорност; справка за собственост. В съпроводителното преписката писмо е отразено, че : нарушението е фиксирано с мобилна система за видеоконтрол, със съответни географски координати; автоматизираното техническо средство „пътна радарна система тип *SpeeDet 2D“ е мобилно, съгл. §6 т.65 б.“а“ от ДР ЗДв.П; автоматизираното техническо средство „пътна радарна система тип *SpeeDet 2D“ е от одобрен тип, за което се прилага Удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 18.02.5133, изд. от БИМ.

            Посочените в електронния фиш факти са приети от ПРС за установени от приложените доказателства в адм.нак.преписка - обективни и взаимно подкрепящи се. ПРС не е констатирал допуснати съществени процесуални нарушения при издаване на електронния фиш, които да са нарушили правото на защита на нарушителя и е посочено, че електронния фиш съдържа всички законоустановени реквизити и възраженията в жалбата не са основателни. С извод от фактическата установеност – от страна на жалбоподателя е осъществен състава на вмененото административно нарушение по чл.483 ал.1 т.1 КЗ и законосъобразно наложена санкция по чл.638 ал.4 КЗ, ПРС е потвърдил електронния фиш.

2. Дефиницията за електронен фиш се съдържа в §1 т.1 ДР ЗАНН, респект. § 6 т.63 ДР ЗДв.П. Според чл.189 ал.4 ЗДв.П в действаща редакция към момента на извършване на нарушението /ДВ бр. 54 от 05.07.2017 г./: „При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение…..”.

            По отношение реквизити и изисквания за форма на ел.фиш е приложимо Т.Р.№ 1 от 2014г. Съдържанието на електронният фиш и предвидените последици от издаването му сочат на акт, неблагоприятно въздействащ на адресата, поради което с последици на НП. Съгласно чл.189 ал.11 ЗДв.П - влезлият в сила ел.фиш се смята за влязло в сила НП, което не означава конкретно предвидените последици да бъдат пренасяни в изискване за идентично съдържание на двата акта. За ел.фиш не е предвидено съдържанието по чл.57 ЗАНН, което обективно произтича от различно установените производства. Затова е предвиден ред за оспорване на ел.фиш, гарантиращ правата на автора на нарушението, за опровергаване съдържанието на фиша посредством доказателства, събирани в адм.нак.производство по процесуалните способи на ЗАНН. В тази насока е въведено и задължение по см. на чл.189 ал.8 ЗДв.П /доп., бр. 19 от 2015г./ - В 7-дневен срок от получаване на жалбата директорът на съответната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, или оправомощено от него лице я изпраща заедно с цялата преписка на съответния районен съд, като в съпроводителното писмо посочва и доказателствата в подкрепа на обжалвания електронен фиш, както и информация за участъка от пътя с описание на мястото и географските координати, действащото ограничение на скоростта по чл. 21, посоката на движение на автомобила, разположението на автоматизираното техническо средство, неговия вид и данни за извършена метрологична проверка. Информация в тази насока се съдържа в изпратената преписка – но не в цялост. С основание в писменото становище по същество касаторът изтъква отсъствието на Протокол по чл.10 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г.

Според чл.165 ал.3 ЗДв.П /нова - ДВ, бр. 19 от 2015г./ : Условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение се определят с наредба на министъра на вътрешните работи. С Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. се уреждат условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи /АТСС/ за контрол на правилата за движение по пътищата. По см. на § 6 т. 65 ДР ЗДв.П /нова - ДВ, бр. 19 от 2015г./: „Автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни - прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни - прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. В тази вр., съгл. чл. 2 от цитираната наредба - Стационарните и мобилните АТСС заснемат статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения - видеозаписи, с данни за установените нарушения на правилата за движение. Тоест, установяването на обективните признаци на нарушението се извършва автоматизирано с удостоверяване чрез съответното доказателствено средство - снимков материал, приложен в случая.

Според чл. 638 ал.4 КЗ : „Когато с автоматизирано техническо средство или система е установено управление на моторно превозно средство, за което няма сключен и действащ застрахователен договор за задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите, на собственика на моторното превозно средство се налага глобата или имуществената санкция по ал. 1.“. Приложеният снимков материал се цени – чл.189 ал.15 ЗДв.П, тъй като не е оспорен. Същият е доказателство за управление на автомобила, при което възражението в касационната жалба за неустановено управление на МПС, не е основателно.

Извън това, преписката не съдържа протокол по чл.10 ал.1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, съгл. която разпоредба : ал.1 - За всяко използване на мобилно АТСС за контрол се попълва протокол съгласно приложението. ; ал.2 - Протоколът по ал. 1 се попълва при всяка смяна на мястото/участъка за контрол, като при контрол във време на движение с мобилно АТСС се отбелязва началото и краят на контролирания участък.; ал.3 - При работа с временно разположени на участък от пътя автоматизирани технически средства и системи за контрол на скоростта протоколът се попълва за всяко място за контрол и се съпровожда със снимка на разположението на уреда. След като АТСС е мобилно и цитираната разпоредба не съдържа предпоставки за изключения, следва, че отсъствието на протокола е съществен пропуск. Използването на мобилната АТСС на съответното място за контрол се удостоверява с протокол /приложение към  чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г., в сила от 16.01.2018г./, съставен от обслужващия полицейски служител, в който изчерпателно следва да бъдат посочени точното място за контрол и посоката, в която е осъществяван, въведения за контролирания участък скоростен режим, режима на измерване, идентификация на служебния автомобил, в който е монтирано АТСС, началото и края на работната смяна и номерата на първия и последния запис. Данните в протокола, ведно с приобщения снимков материал от записа, извършен от мобилната АТСС, биха доказвали безсъмнено нарушението, като в конкретиката на фактите е от значение фактическата установеност за управление на моторно превозно средство, за което няма сключен и действащ застрахователен договор за задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите. Посочените факти следва да бъдат установени и посредством информацията в протокола по чл.10 ал.1 от наредбата, тъй като това е документът, предвиден да удостовери всяко използване на мобилно АТСС с отразяване на данни за същото и мястото му на позициониране, за да има обвръзка между предвидената с наредбата информация /съдържание на протокола/ и снимковия материал. Не всеки реквизит от протокола е със съществена значимост, но отсъствието на протокола води до извод за недоказано административно нарушение. След като ОД МВР – Пловдив не е отразил протокола в опис на приложенията /преписката/, обективно следва извод, че такъв не е съставен. Решението на РС – Пловдив следва да бъде отменено с произнасяне по същество.

Мотивиран така и на основание чл.221 ал.2 от АПК, Административен съд-Пловдив, XXIII състав,

 

Р  Е  Ш  И  :

 

Отменя Решение № 1159/20.07.2020г., постановено по АНД № 1687 по описа за 2020г. на Районен съд – Пловдив.

Отменя електронен фиш серия Г № 0008688 от 03.10.2019г.

Решението не подлежи на обжалване.

                                                                                               

                                                                                                 

                                                                                                 Председател :

 

 

 Членове :