Решение по дело №450/2022 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 368
Дата: 30 май 2022 г. (в сила от 30 юни 2022 г.)
Съдия: Христина Христова Ангелова
Дело: 20221720200450
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 април 2022 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 368
гр. Перник, 30.05.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЕРНИК, V НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на шестнадесети май през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:Христина Хр. А.а
при участието на секретаря Роза М. Ризова
като разгледа докладваното от Христина Хр. А.а Административно
наказателно дело № 20221720200450 по описа за 2022 година
за да се произнесе взе предвид следното :
Производството е по реда на чл.59-63 от ЗАНН .
Образувано е по жалба на А. Г. Н. против наказателно
постановление №7628/14.03.2022 година,издадено от Началник отдел
„Контрол по републиканската пътна мрежа“ Дирекция „Анализ на риска и
оперативен контрол“АПИ,с което на основание чл.53 ал.1 т.2 от Закона за
пътищата му е наложено административно наказание „глоба“ в размер на
2500 лв.,за осъществен състав на 15.02.2022 година в Община Перник на
административно нарушение по чл.26 ал.2 т.1 б.“а“ от Закона за пътищата вр.
с чл.37 ал.1 т.1 от Наредба №11 /03.07.2001 година на МРРБ за движение на
извънгабаритни и/или тежки пътни превозни средства.
Жалбоподателят А. Г. Н. е обжалвал наказателното постановление в
законоустановения срок.В жалбата,депозирана срещу него е изтъкнал
доводи,че същото е неправилно и незаконосъобразно и като такова следва да
бъде изцяло отменено. В съдебно заседание,редовно призован не се явява и не
доразвива доводите си,изложени в жалбата.
Въззиваемата страна–Агенция „Пътна инфраструктура“, редовно
1
призована е изпратила свой процесуален представител за съдебното
заседание-ю.к.Л. ,която в хода на съдебните прения изразява становище,че
издаденото от Началник отдел „Контрол по републиканската пътна мрежа“
Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“АПИ наказателно
постановление е правилно и законосъобразно и като такова следва да бъде
изцяло потвърдено .В подкрепа на заявеното излага подробни и убедителни
мотиви.
Пернишкият районен съд,като взе предвид събраните по делото
писмени и гласни доказателства и доводите на страните по реда на чл. 14 и
чл.18 от НПК намира за установено следното :
Жалбата е подадена в законоустановения срок по чл.59 ал.2 от ЗАНН
от надлежно процесуално легитимирано лице с правен интерес . Допустима е.
Разгледана по същество се явява частично основателна.
От фактическа страна:
На 15.02.2022 година А. М. А. в качеството на „инспектор контрол “
по РМП при АПИ ,упълномощен със Заповед №РД-11-316/30.04.2020 година
на Председател на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“ в присъствието на
свидетеля по акта Р. А. Г. е съставил на А. Г. Н. акт за установяване на
административно нарушение №0008927/15.02.2022 година в
обстоятелствената част на който описал,че в 15,18 часа на горепосочената
дата на Автомагистрала „Струма“ км.14+500 в посока гр.София гр.Перник
управлявал моторно превозно средство с четири оси с две управляеми оси
марка „МАН“модел „ТГА 41.4608Х4 ББ“с ДК№******** без разрешение за
дейности от специалното ползване на пътищата,издадено от Агенция „Пътна
инфраструктура“.В обстоятелствената част на акта за установяване на
административно нарушение е посочено,че при направено измерване е
установено,че при разстояние между осите 1,42 м.на двойната задвижваща ос
сумата от натоварването на ос на двойна задвижваща ос е 23.710 тона при
максимално допустимо натоварване на ос 19 тона.
Цифрово е посочено ,че С. е нарушил разпоредбите на чл.26 ал.2 т.1
б.“а“ от Закона за пътищата вр. с чл.чл.37 ал.1 т.1 от Наредба №11/
03.07.2001 година на МРРБ.
Актът е подписан от съставителя и от свидетеля по акта.Съставен е в
присъствието на нарушителя.Предявен му е и подписан от него на 15.02.2022
2
година.При запознаване с констатациите по акта нарушителят не е дал
обяснения и направил възражения.
Възражения по съставения акт не са постъпили в законоустановения
срок по чл.44 ал.1 от ЗАНН пред административно наказателния орган.
Въз основа на съставения акт Началник отдел „Контрол по
републиканската пътна мрежа“ Дирекция „Анализ на риска и оперативен
контрол“ АПИ,упълномощен със Заповед №РД-11-1232/28.10.2021 година е
издал наказателно постановление №7628/14.03.2022 година ,с което на
основание чл.53 ал.1 т.2 от Закона за пътищата на А. Г. Н. е наложено
административно наказание „глоба“ в размер на 2500 лв.,за осъществен
състав на 15.02.2022 година на територията на Община Перник на
административно нарушение по чл.26 ал.2 т.1 б.“а“ от Закона за пътищата вр.
с чл.чл.37 ал.1 т.1 от Наредба №11 /03.07.2001 година на МРРБ за движение
на извънгабаритни и/или тежки пътни превозни средства.
По доказателствата:
Горната фактическа обстановка се установява от приложените по
административно наказателната преписка и събраните в хода на съдебното
следствие гласни и писмени доказателства- наказателно постановление
№7628/14.03.2022 година,издадено от Началник отдел „Контрол по
републиканската пътна мрежа“ Дирекция „Анализ на риска и оперативен
контрол“АПИ, акт за установяване на административно нарушение
№0008927/15.02.2022 година, Заповеди за компетентността на
актосъставителя и на административно наказващия
орган,документи,удостоверяващи годността на техническото
средство,описано в акта за установяване на административно нарушение и на
наказателното постановление за установяване на нарушение от вида на
посоченото в акта и в наказателното постановление,пътен
лист№087675/15.02.2022 година, кантарна бележка №461/15.02.2022
година.Изброените писмени документи съдът прие и приложи по реда на
чл.283 от НПК вр. с чл.84 от ЗАНН като доказателства по делото и цени като
такива.
В хода на съдебното следствие е проведен разпит в качеството на
свидетел на А. М. А. .Същият е съставил акта за установяване на
административно нарушение,въз основа на който е издадено обжалваното
наказателно постановление .След като е бил предупреден за наказателната
отговорност ,която би понесъл в случай на лъжесвидетелстване А. е дал
подробни и логически издържани показания относно установеното от него в
хода на извършената проверка и крайните му изводи,обективирани в
обстоятелствената част на акта за установяване на административно
3
нарушение.Съдът кредитира тези показания.
От правна страна:
При извършената служебна проверка на съставения акт за
установяване на административно нарушение и на издаденото въз основа на
него наказателно постановление съдът не констатира съществени нарушения
на процесуалните правила,накърняващи процесуалните права на нарушителя
и обосноваващи решение за отмяна на издаденото от Началник отдел
„Контрол по републиканската пътна мрежа“ АПИ наказателно постановление
на процесуално основание.И актът за установяване на административно
нарушение и наказателното постановление са издадени от компетентни за
това органи-„ инспектор контрол“ по РПМ при АПИ и Началник отдел
„Контрол по РПМ“ Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“АПИ.
По същество:
Разпоредбата на чл.26 ал.2 т.1 б.“А“ от Закона за пътищата,посочена
като виновно нарушена и в акта за установяване на административно
нарушение и в наказателното постановление забранява движението на
извънгабаритни и тежки пътни превозни средства в обхвата на пътя и
ограничителната строителна линия за дейности по специалното ползване на
пътищата, без разрешение .Дейностите по специалното ползване на пътищата
са дефинирани в т.8 от параграф 1 на ДР на Закона за пътищата.В тези
дейности влиза и дейността по използване на пътищата за превозване на
тежки и извънгабаритни товари.
На 15.02.2022 година в 15,18 часа на Автомагистрала „Струма“
км.14+500 в посока гр.София гр.Перник е проверено моторно превозно
средство- с четири оси с две управляеми оси марка „МАН“модел „ТГА
41.4608Х4 ББ“с ДК№********, управлявано от А. Г. Н.. Посредством
техническо средство-електронна везна DFW-KR №118844 и ролетка /5м./
било установено ,че при разстояние между осите 1,42 на двойната
задвижваща ос сумата от натоварването на ос на двойната задвижваща ос е
23.710 тона при максимално допустима стойност 19 тона ,съгласно чл.7 ал.1
т.5 б.“в“ от Наредба №11/03.07.2001 година на МРРБ . От горното следва
изводът,че провереното моторно превозно средство е извънгабаритно такова
по см. на разпоредбите на цитираната наредба.Самото измерване е
осъществено с техническо средство,което предвид събраните по делото
4
писмени доказателства е било годно за установяване на административно
нарушение от вида на описаното в акта и в наказателното постановление.За
същото е следвало движението да се осъществи след разрешение на
администрацията,управляваща пътя,а именно Агенция „Пътна
инфраструктура“.Такова водачът не представил пред контролните органи.
Независимо от липсата му същият извършвал движение на пътно превозно
средство по републиканската пътна мрежа.Съдът намира,че описаното в акта
за установяване на административно нарушение и в наказателното
постановление такова е осъществено от жалбоподателя и от обективна и от
субективна страна.
По размера на наказанието:
Административното наказание ,наложено на жалбоподателя е на
основание чл.53 ал.1 от Закона за пътищата. Административно наказващия
орган е наложил на жалбоподателя административно наказание „глоба“ в
размер на 2500 лв.При определянето на същия административно наказващия
орган е преценил всички фактически обстоятелства по осъществяване на
нарушението,преценил е и събраните в хода на развилото се пред него
административно наказателно производство доказателства. С оглед липсата
на приложени доказателства относно налагани на жалбоподателя до
настоящия момент административни наказания за извършени от него
административни нарушения по Закона за пътищата ,както и добросъвестното
му процесуално поведение съдът намира,че определено в този размер същото
се явява несъразмерно тежко и в този смисъл е несправедливо.Намира,че
административното наказание,което жалбоподателят следва да понесе следва
да бъде в минималния,предвиден законов размер за осъществения състав на
административно нарушение, а именно 1000 лв. в който смисъл следва да
бъде изменено наказателното постановление.
Предвид изложеното и в същия смисъл на основание чл.63 ал.1 от
ЗАНН съдът :

РЕШИ:
ИЗМЕНЯ наказателно постановление №7628/14.03.2022
5
година,издадено от Началник отдел „Контрол по републиканската пътна
мрежа“ Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“АПИ срещу А. Г.
Н. ЕГН:********** жив. в с.********************************** ,с което
на основание чл.53 ал.1 от Закона за пътищата му е наложено
административно наказание „глоба“ в размер на 2500 лв.,за осъществен
състав на 15.02.2022 година в Общ.Перник на административно нарушение по
чл.26 ал.2 т.1 б.“а“ от Закона за пътищата вр. с чл.37 ал.1 т.1 от Наредба
№11 /03.07.2001 година на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки
пътни превозни средства като намалява размерът на административното
наказание и определя такова в размер на 1000 лв.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване на
основанията,визирани в НПК и по реда на глава 12-та от Административния
процесуален кодекс пред Административен съд –гр.Перник в 14-дневен срок
от съобщаването му на страните .
Съдия при Районен съд – Перник: _______________________
6