Решение по дело №283/2019 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 318
Дата: 21 ноември 2019 г.
Съдия: Христинка Данчева Димитрова
Дело: 20197270700283
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 септември 2019 г.

Съдържание на акта

Р    Е     Ш     Е     Н     И     Е

 

№ ...........

град Шумен, 21.11.2019г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Шуменският административен съд, в публичното заседание на двадесет и осми октомври две хиляди и деветнадесета година в следния състав:

 

                                                                   Председател: Кремена Борисова

                                                                          Членове:  Христинка Димитрова

                                                                                              Маргарита Стергиовска

                                                                          

при секретаря В. Русева и с участие на прокурор Д. Димитров от ШОП, като разгледа докладваното от административния съдия Хр. Димитрова КАНД № 283 по описа за 2019г. на Административен съд – гр. Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 63, ал. 1, изр.второ от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и чл. 208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е въз основа на касационна жалба на Изпълнителна агенция по горите, чрез РД по горите - гр.Шумен, срещу Решение № 65/13.08.2019г. на Районен съд – Велики Преслав, постановено по ВНАХД № 111/2019г. по описа на съда. С атакувания съдебен акт е отменено наказателно постановление № **********/04.04.2019г., издадено от директора на РДГ гр. Шумен, с което на И.И. ***, за нарушение по чл.84, ал.1 от Закона за лова и опазване на дивеча /ЗЛОД/ е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 100 /сто/ лева; на основание чл.94, ал.1 от ЗЛОД е наложено „Лишаване от право на ловуване“ за срок от три години и на основание чл.95, ал.1 от ЗЛОД е постановено отнемане в полза на държавата гладкоцевна ловна пушка марка „Блазер“ модел R8, калибър 9.3х62 с № R063530RВ063132.

Касаторът релевира твърдения за незаконосъобразност на атакуваното решение поради постановяването му в противоречие с материалния закон и процесуалните правила. Сочи, че в хода на административно наказателното производство не е допуснато съществено процесуално нарушение, налагащо извод за порочност на наложеното на И. наказание. В тази насока жалбоподателят поддържа становището, че деянието и обстоятелствата при извършването му са описани пределно ясно в акта и в НП, без да е налице коментираното от районния съд опущение, засягащо съдържанието на акта и ограничаващо правото на защита на дееца. Релевират се и доводи относно безспорната установеност на вмененото на ответника правонарушение, поради което се отправя искане за отмяна на съдебното решение и за потвърждаване на отмененото наказателно постановление. В съдебно заседание касаторът се представлява от главен юрисконсулт Д., която поддържа сочените отменителни основания.

Ответната страна, И.И.И., депозира писмен отговор чрез адвокат М. Д. от Шуменска адвокатска колегия, с който оспорва основателността на касационната жалба. В съдебно заседание И. се явява лично и с адвокат Д. и по аргументи за правилност на въззивното решение моли същото да бъде оставено в сила.

Представителят на Шуменска окръжна прокуратура възприема касационната жалба допустима, но неоснователна и моли за решение в този смисъл.

Настоящата съдебна инстанция, след като прецени допустимостта на предявената касационна жалба и обсъди направените в нея оплаквания, становищата на страните, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение съобразно разпоредбите на чл.218 и чл.220 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е допустима като подадена в законоустановения срок по чл.211, ал.1 от АПК от легитимирано лице, имащо право и интерес да обжалва съдебния акт, съгласно разпоредбата на чл.210, ал.1 от АПК и при спазване на изискванията на чл.212 от АПК. Разгледана по същество, касационната жалба се явява неоснователна по следните съображения:

Процесното решение е постановено при следната фактическа обстановка:

На 14.10.2018 г. ловният надзирател И.И.при ТП ДГС „Преслав“ чул изстрели в местността „Чучура“ ДЛСР „Патлейна“, общ. Велики Преслав, обл. Шумен на ТП ДГС „Преслав“ гр. Велики Преслав. При извършване на проверка на място установил присъствието на И.И. в района на чешма в същата местност.

И. носел сглобено ловно оръжие. След като поискал ловния билет и разрешителното за лов на И., свидетелят И. установил, че разрешителното му за групов лов било издадено за местността „Китка“ в ловностопански район „Преслав“ І-ва. Ловният надзирател, разяснил на жалбоподателя, че разрешителното му за лов не е за района, в който се намира в момента и му казал да се прибира.

След като срещнал още един ловец в същия район без разрешително за лов за него, свидетелят И. прекратил лова. По-късно същия ден актосъставителят Ростислав Р. съставил акт за установяване на административното нарушение в присъствието на двамата свидетели – И.И.и Т.И., служители на ТП ДГС „Преслав“. Актът бил връчен на нарушителя на същата дата, който направил възражения по него. Административно наказващият орган се е произнесъл по възраженията, като оставил същите без уважение. След съставяне на АУАН свидетелят И. изготвил Рапорт за установеното и въз основа на него свидетелят Р. допълнил съдържанието на съставения Констативен протокол С: ДООА №002446/14.10.2018г. След установяване на нарушението И. и Р. установили точните GPS координати на мястото на извършване на нарушението.

Въз основа на така съставения акт и на изготвените писмени материали било издадено и процесното наказателно постановление.

При така установената фактическа обстановка районният съд приел, че административно наказателното производство е протекло в нарушение на императивните правила на ЗАНН и по-конкретно, че изготвеният АУАН не съдържа в необходимата пълнота описание на нарушението и на обстоятелствата, при които е било извършено, което води до неяснота относно за какво нарушение се наказва соченото за извършител на простъпка лице, с което се накърнява правото му на защита. Именно липсата на точно описание на простъпката в случая съдът е възприел за изначално опорочаваща протеклата санкционна процедура, завършила с издаването на оспореното пред районния съд НП. В тази насока, съдебният състав обективирал решаващия си извод, че актосъставителят не е конкретизирал изпълнителното деяние на нарушението, съобразявайки дадената с чл.43 от ЗЛОД дефиниция на понятието „ловува“, както и че в акта не е индивидуализирано оръжието, с което е бил И., а това е сторено едва с издаденото постановление. Същото съдът е счел и за неправилно. По тези свои съображения предходната инстанция формирала извод за незаконосъобразност на правораздавателния акт и го отменила.   

В изпълнение на възложените ѝ контролни функции, настоящата инстанция, след като съобрази фактите по делото и доводите на страните, намира, че в хода на административно наказателното производство действително са допуснати съществените процесуални нарушения, коментирани и районния съд. Деянието на И. е възприето за нарушаващо разпоредбата на чл.84, ал.1 от ЗЛОД, като актосъставителят е описал словесно простъпката му като ловуване извън определение разрешителни места в местност „Чучура“. Следва да се отбележи, че възпроизвеждането на текста на цитираната разпоредба не е равнозначно на описание на нарушението. При ангажиране административно наказателната отговорност на даден субект следва да е налице описание на нарушението с неговите белези, както от субективна, така и от обективна страна. От обективна страна, административното нарушение се характеризира, както с предмета на нарушение, така и с формите на изпълнителното деяние на същото, съгласно разпоредбите на чл.57, ал.1, т.5 и  чл.42, т.4 на ЗАНН. Видно от разпоредбата на чл.43, ал.2 от ЗЛОД, „ловуването“ е дейност, която обхваща както действия, пряко свързани с преследване, нараняване/ умъртвяване на дивеч, така и действия, касаещи неговото пренасяне, укриване, съхраняване, обработване, превозване на намерен, ранен и убит дивеч или на разпознаваеми части от него. Ал.3 на чл.43 приравнява към тях и престоя или движение на лица извън населените места с  извадено от калъф и сглобено ловно оръжие, независимо дали е заредено или не, каквото нарушение се вменява на ответника едва с изготвянето на НП. Вместо да опише словесно в каква проявна форма е осъществено твърдяното противоправно поведение, актосъставителят е изписал единствено бланкетното обвинение за ловуване извън определените за това места, независимо, че като свидетел в акта е вписан И. И., който лично е възприел стореното от И.. Следва да се отбележи също, че актът за установяване на административното нарушение има обвинителна функция и именно отразените в него констатации очертават рамките, в които се развива административно наказателното производство, респективно се осъществява преценката на наказващия орган относно това налице ли е нарушение, извършено ли е от посоченото като нарушител лице и осъществено ли е виновно. Именно поради това и с оглед репресивния характер на административно наказателните производства, в тежест на съответните органи на държавно управление, разполагащи с правомощието да прилагат санкционния инструментариум, регламентиран в ЗАНН и в специалните отраслови нормативни актове, е възложено задължението да установят по еднозначен и категоричен всички признаци от обективна и субективна страна на деянията, определени от нормотвореца за административни правонарушения. В контекста на изложеното, касационната инстанция намира, че при съставяне на акта за установяване на административно нарушение е допуснато нарушение по  чл.42, т.4 от ЗАНН, изразяващо се в липса на пълно и ясно описание на осъществената деятелност. Несъблюдаването на цитираните разпоредби съставлява съществено нарушение на административнопроизводствените правила, доколкото лишава санкционирания правен субект от възможността да разбере в какво деяние е обвинен, съответно да организира защитата си адекватно и в пълен обем. В унисон с мотивите на районния съд, касационната инстанция намира, че в акта е следвало да бъде описано и оръжието, с което контролните органи са приели, че е извършено деянието. С оглед на това установените нарушения на административно производствените правила обосновават незаконосъобразността на наказателното постановление.    

Горното мотивира настоящия състав да приеме, че касационната жалба се явява неоснователна. Ограничен в пределите на касационната проверка до релевираните с жалбата пороци на решението, съдебният състав не намира основания за неговата отмяна. Служебната проверка по чл.218, ал.2 от АПК не установи основания за нищожност, недопустимост на атакуваното решение или несъответствие с материалния закон.

Водим от горното Шуменският административен съд

 

Р   Е    Ш    И   :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 65/13.08.2019г. на Районен съд – Велики Преслав, постановено по ВНАХД № 111/2019г. по описа на съда.

Решението е окончателно.

 

         ПРЕДСЕДАТЕЛ:......................         ЧЛЕНОВЕ: 1..........................

                                                                                              

                                                                                                   2..........................

 

 

ЗАБЕЛЕЖКА:Решението е окончателно и не подлежи на обжалване. Влязло в сила на 21.11.2019 г.