РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК
РЕШЕНИЕ
№ 385 / 19.5.2022г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД ПАЗАРДЖИК, ХІІ състав в открито заседание на двадесети април през
две хиляди двадесет и втората година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ
: ГЕОРГИ ПЕТРОВ
ЧЛЕНОВЕ
: МАРИЯ ХУБЧЕВА
СВЕТОМИР
БАБАКОВ
при секретаря АНТОАНЕТА МЕТАНОВА и
участието на прокурора ДАНИЕЛА ПЕТЪРНЕЙЧЕВА, като разгледа докладваното от съдия
ПЕТРОВ к.н.а. дело № 184 по описа на съда за 2022 год., за да се произнесе взе
предвид следното:
І. За
характера на производството, жалбите и становищата на страните:
1. Производството е по реда на Глава
Дванадесета от Административно процесуалния кодекс във връзка с чл. 63, ал. 1,
изр. второ от ЗАНН.
2. Образувано е по касационна жалба
на Държавен фонд „Земеделие”, гр. София, бул. „Цар Борис III”, № 136, срещу
Решение № 759 от 10.12.2021 г., постановено по
а.н. дело № 20215220201412 по описа на Районен съд Пазарджик за 2021
г., в
частта с която е отменено
Наказателно постановление № 01-2600/4783 от 20.03.2021 г. на Изпълнителен
директор на Държавен фонд „Земеделие“, съответно в частта, с която на „Равногор“ ЕООД, ЕИК:*********, със седалище и
адрес на управление с. Равногор, общ. Брацигово, обл.Пазарджик, за нарушение на
чл. 72а, ал. 2 и чл. 55б, ал. 5 от Закона за прилагане на общата организация на
пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз, за това че: в 30 дневен
срок не е регистрирал в ДФ „ Земеделие“ договор за изкупуване на сурово мляко,
сключен на 01.03.2020 г. с „Власай“ ЕООД; в 30 дневен срок не е регистрирал в
ДФ „ Земеделие“ договор за изкупуване на сурово мляко, сключен на 01.03.2020 г.
с „Румимилк - 2008“ ЕООД; в 30 дневен срок не е регистрирал в ДФ „ Земеделие“
договор за изкупуване на сурово мляко, сключен на 01.03.2020 г. с Г. К.; в 30
дневен срок не е регистрирал в ДФ „ Земеделие“ договор за изкупуване на сурово
мляко, сключен на 01.03.2020 г. с М.С.Б.; в 30 дневен срок не е регистрирал в
ДФ „ Земеделие“ договор за изкупуване на сурово мляко, сключен на 01.03.2020 г.
с Д. Й. В.; в 30 дневен срок не е регистрирал в ДФ „ Земеделие“ договор за
изкупуване на сурово мляко, сключен на 01.03.2020 г. с А. Е. Б., на основание
чл.72 а, ал.2 във връзка с чл.74, ал.4 от Закона за прилагане на общата
организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз са наложени
шест имуществена санкции, всяка в размер на 1 000,00 лева.
Поддържа се, че обжалваното решение е
постановено в нарушение на материалния закон и допуснати нарушения на
процесуалните правила, тоест касационни основания по чл. 348, ал. 1, т. 1 и т. 2 от НПК.
Относно датата на извършване на всяко
едно от процесните нарушения се поддържа, че шестте договора са били сключени
на 01.03.2020 г., като административно наказващия орган е приел, че по всички
тях, 30-дневния срок за регистрация в ДФ „Земеделие“, Областна Дирекция гр. Пазарджик
е изтекъл на 30.03.2020г., поради което
за първите три договора, сключени с „Власии“ ЕООД, „Румимилк - 2008“ ЕООД и Г. К.,
датата на нарушението е 31.03.2020 г., тоест датата на първата доставка след
изтичане на срока за регистрация, а за договорите сключени с М. Б., Д. В. и А.
Б., датата на нарушението е 01.04,2020 г., също датата на първата доставка след
изтичане на срока за регистрация. Всички тези договори са били регистрирани в
Областната дирекция на ДФ „Земеделие“ в град Пазарджик на 02.06.2020 г.
В тази насока се пояснява, че според чл.
4, ал. 1, т. 1 от Закона за мерките и действията по време на извънредното
положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г. и за
преодоляване на последиците(Обн. - ДВ, бр. 28 от 2020 г., в сила от 13.03.2020г.), сроковете определени в закон, които
изтичат по време на извънредното положение и са свързани с упражняване на права
или изпълнение на задължения на частноправни субекти се удължават с един месец
от отмяната на извънредното положение, като едва със ЗИД на ЗМДВИП, обн. в ДВ бр. 34 от 9.04.2020 г. в
сила от 17.04.2020 г., е приет новият текст на чл.4, ал. 2 според който, правилото на чл. 4, ал. 1 от закона, за
удължаване на сроковете, свързани с изпълнение на задължения на частноправни
субекти не се прилага за производствата по изрично изброени закона, сред които
е ЗПООПЗПЕС.
Сочи се в този контекст, че в случая
се отнася до срок, предвиден в нормативен акт - ЗПООПЗПЕС установяващ регулация
в регистрирането на договорите за доставка на сурово мляко, както и върху
промените, които търпят тези договори. Според жалбоподателя, целта на закона е
именно да се създадат условия за опазване здравето и живота на хората чрез
въвеждане регулация, задължения, забрани, ограничения, които не биха могли да
бъдат изменени с оглед огромното им значение, и в този смисъл е и направената
промяна с новия текст на чл. 4, ал.2 от ЗМДВИП, която предвижда изключение от
удължаване на сроковете при приложение на ЗПООПЗПЕС, като се счита, че с тази
промяна изрично е акцентирано на значението на урежданите отношения със закона,
включително и тези в сектор „Мляко“, каквито са в конкретния случай. Поддържа
се, че в процесния случай именно с оглед спецификата, отнасяща се до опазването
на здравето на хората, не би могло да бъде прието, че е налице удължаване на
срока за изпълнение на което и да е задължение от субектите, поради което
конкретните дати на извършване на процесните нарушения са правилно определени
от административно наказващия орган.
Според жалбоподателя, от формална
страна, както в акта за установяване на административно нарушение, така и в оспореното
наказателно постановление са спазени разпоредбите на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН, ако
по несъмнен начин е доказано авторството на дружеството в извършването на
административното нарушение и неговата вина.
Иска се отмяна на постановеното
съдебно решение и потвърждаване на процесното наказателно постановление. Иска
се присъждане на възнаграждение за осъществена юрисконсулска защита.
3. Ответника по касационната жалба „Равногор“
ЕООД, ЕИК:*********, със седалище и адрес на управление с. Равногор, общ.
Брацигово, обл.Пазарджик, не взема становище по същата.
4. Участвалият по делото прокурор,
представител на Окръжна прокуратура Пазарджик дава заключение, че решението на
първата съдебна инстанция е правилно, а жалбата срещу му е неоснователна.
ІІ. За допустимостта :
5. Касационната жалба е подадена в
предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен
интерес, поради което е се явява ДОПУСТИМА.
ІІІ. За фактите :
6. Първоинстанционния съд е бил
сезиран с жалба, заявена от „Равногор“
ЕООД, ЕИК:*********, срещу НП № 01-2600/4783 от 20.03.2021 г. на Изпълнителен
директор на Държавен фонд „Земеделие“, с което на дружеството, за нарушение на чл. 72а, ал. 2 и чл.
55б, ал. 5 от ЗПООНЗПЕС,
на основание чл.72а, ал. 2 във връзка с чл.74, ал.4 от ЗПООНЗПЕС са наложени седем имуществени
санкции в размер на 1000,00лв., всяка една от тях. Същото е издадено въз основа
на Акт за установяване на административно нарушение № 07/32/02/ от 15.03.2021
г., съставен от С. И. Г., на длъжност старши експерт в Държавен фонд „Земеделие“.
Констатациите на контролния орган описани в акта се свеждат до следното :
При извършена проверка на място, в
периода 18.02.2021 г. до 05.03.2021 г., по схема „Договорни отношения в сектора
на млякото“ са констатирани сключени договори за изкупуване на сурово мляко от
производители по които от страна на изкупвача не е спазен срокът по чл. 55б,
ал. 5 от ЗПООПЗПЕС за регистрация в ДФ „Земеделие“ - Разплащателна агенция, Пловдив,
както следва:
- „Власий“ ЕООД, дата на сключване на
договора 01.03.2020 г., регистриран на 02.06.2020 г., 30 дневният срок за
регистрация изтича на 30.03.2020 г. Датата на извършване на нарушението е
първата доставка след изтичане на срока за регистрация в ДФЗ, която е на
31.03.2020 г. в с. Равногор, общ. Брацигово, обл. Пазарджик.
- „Румимилк - 2008“ ЕООД, дата на
сключване на договора 01.03.2020 г., регистриран на 02.06.2020 г., 30 дневният
срок за регистрация изтича на 30.03.2020 г. Датата на извършване на нарушението
е първата доставка след изтичане на срока за регистрация в ДФЗ, която е на
31.03.2020 г. в с. Равногор, общ. Брацигово, обл. Пазарджик.
- Г. К., дата на сключване на
договора 01.03.2020 г., регистриран на 02.06.2020 г., 30 дневният срок за
регистрация изтича на 30.03.2020 г. Датата на извършване на нарушението е
първата доставка след изтичане на срока за регистрация в ДФЗ, която е на
31.03.2020 г. в с. Равногор, общ. Брацигово, обл. Пазарджик.
- М.С.Б., дата на сключване на
договора 01.03.2020 г., регистриран на 02.06.2020 г., 30 дневният срок за
регистрация изтича на 30.03.2020 г. Датата на извършване на нарушението е
първата доставка след изтичане на срока за регистрация в ДФЗ, която е на
01.04.2020 г. в е. Равногор, общ. Брацигово, обл. Пазарджик.
- Д. Й. В., дата на сключване на
договора 01.03.2020 г., регистриран на 02.06.2020 г., 30 дневният срок за
регистрация изтича на 30.03.2020 г. Датата на извършване на нарушението е
първата доставка след изтичане на срока за регистрация в ДФЗ, която е на 01.04.2020
г. в с. Равногор, общ. Брацигово, обл. Пазарджик.
- А. Е. Б., дата на сключване на
договора 01.03.2020 г., регистриран на 02.06.2020 г., 30 дневният срок за
регистрация изтича на 30.03.2020 г. Датата на извършване на нарушението е
първата доставка след изтичане на срока за регистрация в ДФЗ, която е на
01.04.2020 г. в с. Равногор, общ. Брацигово, обл. Пазарджик.
- „Власий“ ЕООД, дата на сключване на
договора 09.10.2020 г., регистриран на 26.01.2021 г., 30 дневният срок за
регистрация изтича на 07.11.2020 г. Датата на извършване на нарушението е
първата доставка след изтичане на срока за регистрация в ДФЗ, която е на
08.11.2020 г. в с. Равногор, общ. Брацигово, обл. Пазарджик.
Деянието е квалифицирано като
нарушение на чл. 72а, ал. 2 и чл. 556, ал. 5 от Закона за прилагане на общата
организация на пазарите на земеделските продукти на Европейския съюз.
Акта е връчен на адресата на 15.03.2021г.,
без да са направени възражения и да са заявени никакви резерви по неговото
съдържание.
7. Посочените в акта фактически
констатации и правни изводи са изцяло възприети от административно наказващия
орган и възпроизведени в процесното наказателно постановление. Относно правната
квалификация на деянията, административно наказващия орган е добавил, че в
случая са нарушени „…..и изискванията от
НАРЕДБА № 1 от 28.01.2015 г. за договорните отношения в сектора на млякото и
условията и реда за признаване на организации на производители, техни асоциации
и междубраншови организации в сектора на млякото и млечните продукти…“.
На основание чл.72 а, ал.2 във връзка с чл.74,
ал.4 от ЗПООПЗПЕС, на „Равногор“
ЕООД, ЕИК:********* са наложени седем административни наказания имуществена
санкция, всяка от които в размер на 1000,00лв.
8. В хода на първоинстанционното
производство е разпитан служителят съставил акта за установяване на
административно нарушение, който в показанията си е изложил фактите и
обстоятелствата във връзка с установяване на процесните деяния. Приобщени по дело
са били :
• Епикриза от 22.03.2020 г. и
Предписание за поставяне под карантина на управителя на „Равногор“ ЕООД за
период от 28 дни, считано от 02.04.2020 г.;
• Заповед № 429317 от 16.02.2021 г.
на началник отдел Технически инспекторат Пловдив за извършване на проверка на
място;
• Доклад от извършената проверка на
място към който са приложени справки за изкупено мляко;
• Фактури за изкупено мляко с
получател „Равногор“ ЕООД;
• Заповеди № 03-РД/706#1 от 29.03.2016 г. и № 03-РД/396 от 08.02.2016
г. на изпълнителния директор на ДФ „Земеделие относно упълномощаване на
длъжностни лица да изпълняват функции по контрол върху сключване и регистриране
на договори за доставка на сурово мляко и съставяне на актове за установяване
на административни нарушения. ;
9. За да постанови обжалвания в
настоящото производство резултат, районния съд е приел, че относно първите шест
договора, сключени на 01.03.2020 г., срока за регистрация не е изтекъл на
30.03.2020 г., както е приел административно наказващия орган, доколкото
посочената дата е в рамките на срока на обявеното в страната извънредно
положение от 13.03.2020 г. до 13.05.2020 г. Пояснено е, че към този момент е
била действаща редакцията на чл. 4 от ЗМДВИП, съгласно която сроковете,
определени в закон, които изтичат по време на извънредното положение и са
свързани с упражняване на права или изпълнение на задължения на частноправни
субекти се удължават с един месец от отмяната на извънредното положение. Според
решаващия съд, текста на чл. 4, ал. 2 от ЗМДВИП, който предвижда изключение от
удължаване на сроковете е приет едва на 09.04.2020 г. и е в сила от 17.04.2020
г., т.е. дружеството е следвало да регистрира първите шест договора в периода
от 09.04.2020 г. до 16.04.2020 r. и след като не го е направило е осъществено
нарушение по чл. 72а, ал.2 и чл. 55б, ал. 5 от ЗПООПЗПЕС, за чиято дата на
извършване несъмнено следва да се приеме 17.04.2020 г., тоест първия ден от
действието на чл. 4, ал. 2 от закона. В този контекст, съдът е посочил, че
както в наказателното постановление, така и в акта за установяване на
административно нарушение, като дати на извършване на нарушенията по първите
шест договора са приети 31.03.2020 г. и 01.04.2020 г., при несъобразяване със
разпоредбите на чл. 4 от ЗМДВИП и тяхното действие във времето. При това
положение е прието, че наказателното постановление, относно първите шест
нарушения се явява незаконосъобразно. Счетено е, че датата на извършване на
нарушението е съществен реквизит на наказателното постановление и нейното
неточно посочване винаги води до незаконосъобразност, тъй като съдът е обвързан
в контрола за законосъобразност от фактическите рамки на административно
наказателното
обвинение. Пояснено е, че съдът дължи
решение за това има ли извършено нарушение на конкретно посочената дата, а не
въобще.
ІV. За правото :
10. Според чл. 55б, ал. 5 от Закона
за прилагане на общата организация на пазарите на земеделски продукти на
Европейския съюз, договорите
за доставка на сурово мляко от всички видове млека се регистрират от първия
изкупвач в областната дирекция на Държавен фонд „Земеделие“ по адреса на
дейността на изкупвача в 30-дневен срок от сключването. При прекратяване, преди
да е изтекъл срокът на договора, или при удължаване на срока на договора с
анекс изкупвачът уведомява съответната областна дирекция на Държавен фонд
„Земеделие“ в 30-дневен срок, а според чл. 55б, ал. 6 от закона, Държавен фонд „Земеделие“
извършва административни проверки и проверки на място за спазването на
изискванията на ал. 1 – 5. Производителите и първите изкупвачи на мляко са
длъжни да съдействат на длъжностните лица при извършването на проверките.
Нарушаването на цитираните материални
правила за поведение е възведено изрично като състав на административно
нарушение с разпоредбата на чл. 72а, ал. 2 от ЗПООПЗПЕС съобразно която, на
регистриран първи изкупвач, който изкупува сурово мляко без договор,
регистриран по реда и в срока по чл. 55б, ал. 5, се налага глоба или
имуществена санкция от 1000 до 4000 лв.
Според чл. 55б, ал. 6 от ЗПООПЗПЕС,
Държавен фонд „Земеделие“ извършва административни проверки и проверки на място
за спазването на изискванията на ал. 1 – 5. Производителите и първите изкупвачи
на мляко са длъжни да съдействат на длъжностните лица при извършването на
проверките.
В чл. 4, ал. 1, т. 1 от Закона за
мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на
Народното събрание от 13 март 2020 г., и за преодоляване на последиците, е
установено правилото, според което се удължават с един месец от отмяната на
извънредното положение: сроковете, определени в закон, извън тези по чл. 3,
които изтичат по време на извънредното положение и са свързани с упражняване на
права или изпълнение на задължения на частноправни субекти.
Според чл. 4, ал. 2 (Нова – ДВ, бр. 34 от 2020 г., в сила
от 17.04.2020 г.) от ЗМДВИП,
алинея 1 не се прилага за производствата, свързани с възлагане на обществени
поръчки, концесионните процедури, производствата по Закона за управление на
средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове, производствата
по глава трета от Закона за държавната собственост и по глава трета от Закона
за общинската собственост, производствата по Закона за подпомагане на
земеделските производители, производствата по Закона за собствеността и
ползването на земеделските земи, производствата по Закона за горите,
производствата по Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски
продукти на Европейския съюз(курсива
наш), производствата по Закона за ветеринарномедицинската дейност,
производствата по Закона за устройство на територията и производствата по
Закона за защита на конкуренцията. Изречение първо се прилага и за
производствата по съответните подзаконови нормативни актове.
В чл. ал. 1, т 5 от ЗАНН е установено
изискването, наказателното постановление да съдържа: описание на нарушението, датата и
мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, както и на
доказателствата, които го потвърждават.
11. В контекста на цитирания
национален нормативен ред, районният съд е изложил подробни и задълбочени
мотиви. Фактите по делото са обсъдени по отделно и в тяхната съвкупност.
Съобразени са в пълнота както писмените, така и събраните гласни доказателства
по делото.
Въз основа на правилно установени
факти и обстоятелствата при които са проявени, са направени обосновани изводи
относно приложението на процесуалния
закон.
Както фактическите констатации, така
правните изводи, формирани от първостепенния съд, се споделят напълно от настоящата
инстанция при условията на чл. 221, ал. 2 от АПК. Това прави излишно тяхното
повтаряне.
12. По отношение на поддържаният
касационен довод, трябва да се отбележи следното :
Неспорно по делото е, че всички
процесни шест договора, страна по които е „Равногор“ ЕООД в качеството му на
изкупвач на сурово мляко, са сключени на 01.03.2020 г. При това положение,
30-дневния срок по чл. 55б, ал. 6 от ЗПООПЗПЕС изтича на 31.03.2020 г.,
включително. Тоест, нарушаването на материалното правило за поведение,
възведено в казаната правна норма, съобразно правилата за броене на
процесуалните срокове е възможно да бъде извършено от дружеството от 01.04.2020
г., насетне.
В периода от 13.03.2020 г. до 16.04.2020
г., в сила е единствено правилото на чл. 4, ал. 1, т. 1 от ЗМДВИП, което
предвижда сроковете, определени в закон, извън тези по чл. 3, които изтичат по
време на извънредното положение и са свързани с упражняване на права или
изпълнение на задължения на частноправни субекти да се удължат с един месец и
то считано от отмяната на извънредното положение. Казано с други думи, в периода
13.03.2020 г. до 17.04.2020 г., независимо, че процесните договори не са били
регистрирани в областната дирекция на Държавен фонд „Земеделие“, това
бездействие не съставлява противоправно деяние и не осъществява състав на
административно нарушение, защото срока да бъде извършена регистрация не е бил
изтекъл. Нормативния ред отнасящ се до необходимостта въпросните договори да
бъдат регистрирани се променя с приемането на чл. 4, ал. 2 от ЗМДВИП, който е в
сила от 17.04.2020 г. Обратно действие (ex tunc) на въпросната норма не е
придадено. Такова действие на същата не може да бъде обосновано по тълкувателен
път, независимо от характера и естеството на обществените отношения, които тя
регулира.
В този смисъл, правилно районния съд
е констатирал, че на 01.04.2020 г., при осъществяване на дейността на
търговското дружество, не се констатира да са извършени процесните шест
административни нарушения.
Следва да се констатира също така, че
след като е решил в едно наказателно постановление да наложи всички процесни
шест наказания, административния орган не посочил в диспозитива на наказателното постановление, кое конкретно
наказание, за кое точно административно нарушение се налага.
Все в тази насока, трябва да се констатира и факта, че в наказателното постановление, като
нарушено правило за поведение са посочени и изискванията от Наредба № 1 от
28.01.2015 г. за договорните отношения в сектора на млякото и условията и реда
за признаване на организации на производители, техни асоциации и междубраншови
организации в сектора на млякото и млечните продукти, без да е указано, кои
точно нормативни разпоредби се счита че са нарушени.
Ето защо, Съдът
Р Е Ш И :
ОСТАВЯ В СИЛА Решение
№ 759 от 10.12.2021 г., постановено по
а.н. дело № 20215220201412 по описа на Районен съд Пазарджик за 2021 г.
Решението е окончателно и не подлежи
на обжалване и протест.
ПРЕДСЕДАТЕЛ : (П)
ЧЛЕНОВЕ : 1. (П)
2. (П)