Р Е Ш Е Н И
Е
№ 165
гр. Разград, 25.11.2021 г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в
открито съдебно заседание на десети ноември две хиляди двадесет и първа година,
в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛА РОБЕВА
с участието на секретаря Пламена Михайлова,
като разгледа адм. дело № 214 по описа за 2021 г., за да се произнесе, взе
предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 АПК
във вр. с чл. 70, ал. 2 от Наредбата за условията и реда за възлагане изпълнението
на дейности в горските територии – държавна и общинска собственост, и за
ползването на дървесина и недървесни
горски продукти /НУРВИДГТДОСПДНГП/.
Постъпила е жалба от „Де Спед“ ЕООД –
гр. Исперих против Заповед № 611 от 29.07.2021 г., издадена от кмета на Община
– Исперих, с която за спечелил търга с явно наддаване за продажба на стояща
дървесина на корен от гори, собственост на Община – Исперих, от обект № 1, е
определено „Исперих Лес“ ООД. В жалбата се твърди, че оспорената заповед е
незаконосъобразна, като постановена при допуснати съществени нарушения на
съдопроизводствените правила и в противоречие с материалния закон. Сочи се, че дружеството
е представило всички документи така, както са били посочени в тръжната
документация. Не е бил изискван сертификат за проследяване на продукцията,
заради липсата на който не е било допуснато до участие. Иска се заповедта да
бъде отменена с присъждане на разноските по делото.
Ответникът счита жалбата за
неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Претендира
юрисконсултско възнаграждение.
Заинтересованото лице „Исперих Лес“
ООД не ангажира становище по делото.
Разградският административен съд, като
прецени събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа
страна следното:
Със Заповед № 544 от 02.07.2021 г. на
основание чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА, чл. 112, ал. 1, т. 1 и ал. 2 и чл. 115 от
Закона за горите, чл. 38, чл. 49, ал. 1, т. 1 и чл. 55, ал. 2 и ал. 3 от
НУРВИДГТДОСПДНГП кметът на Община – Исперих е обявил публичен търг с явно
наддаване на 27.07.2021 г. за продажба на стояща дървесина на корен от гори,
собственост на Община – Исперих, от обект № 1 с подотдели: 1073 -
д/15953.19.58/ на територията на ДГС „Сеслав” район Исперих, с. Голям Поровец и
1168- в/07452.16.65/ на територията на ДГС „Сеслав” район Исперих, с. Бърдоква,
на местни търговци, отговарящи на изискванията по чл. 115 от Закона за горите и
при условията на чл. 38 от НУРВИДГТДОСПДНГП. Със заповедта са определени
начална цена и стъпка за наддаване, депозит за участие, гаранция за изпълнение,
дата на евентуален повторен търг 03.08.2021 г. В т. VI
на заповедта „Изисквания към кандидатите“ е посочено, че до участие в търга за
обект № 1 се допускат кандидати – физически и юридически лица – търговци,
регистрирани в публичния регистър по чл. 241 от Закона за горите и да са местни
търговци, отговарящи на изискванията по чл. 115 от Закона за горите и при
условията на чл. 38 от НУРВИДГТДОСПДНГП. С т. ХI
от заповедта е утвърдена тръжната документация.
Заявления за участие в търга са подали
двама кандидати - жалбоподателят „Де Спед“ ЕООД – Исперих и „Исперих Лес“ ООД –
Исперих.
Търгът е проведен на 27.07.2021 г. от комисия,
назначена със Заповед № 605/27.07.2021 г. на кмета на Община – Исперих. Видно
от Протокол от проведен търг с явно наддаване за продажба на стояща дървесина
на корен от гори, собственост на Община Исперих, за обект № 1, комисията е
установила, че „Де Спед“ ЕООД не отговаря на изискванията на чл. 115, ал. 1, т. 2
от Закона за горите и чл. 38, ал. 1 от НУРВИДГТДОСПДНГП. Към декларацията по
чл. 115 от Закона за горите участникът е приложил Удостоверение № 401/21.05.2019
г. от РДГ-Русе за изработка и регистрация на производствена марка, но същият не
е приложил сертификат за проследяване на продукцията. След служебна проверка в
сайта на FSC Forest for all forever е установено, че сертификатът на участника
е прекратен на 27.11.2020 г. Поради това комисията е решила, че не допуска „Де
Спед“ ЕООД до участие в търга. Допуснала е до участие „Исперих Лес“ ООД, обявила
е този кандидат за спечелил търга и е предложила на кмета на Община - Исперих
да сключи договор с него.
Протоколът от проведения търг е бил
утвърден от кмета на Община – Исперих, като въз основа на него и на основание
чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА във вр. с чл. 112 от Закона за горите и чл. 63, ал. 2 от
НУРВИДГТДОСПДНГП е издадена оспорената заповед № 611 от 29.07.2021 г., с която „Исперих Лес“ООД е определено за
купувач на обект № 1.
Въз основа на изложеното от фактическа
страна, от правна страна Разградският административен съд намира следното:
Жалбата е допустима. Подадена е от лице,
което е неблагоприятно засегнато от издадената заповед и има правен интерес от
оспорването. Депозирана е в законоустановения срок и срещу акт, подлежащ на
съдебен контрол.
Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.
В изпълнение на задълженията по чл. 168 АПК съдът провери законосъобразността на оспорения административен акт на
всички основания по чл. 146 АПК.
Заповедта е постановена от компетентен
орган – кмет на Община – Исперих, който по силата на чл. 3, ал. 1, т. 1 от НУРВИДГТДОСПДНГП
е възложител на изпълнението на дейности за горските територии - общинска
собственост, определя начина на продажба съгласно чл. 49, ал. 2 от Наредбата и съгласно
чл. 62, ал. 1, т. 1 от Наредбата издава заповед, с която обявява класирането и
определя купувач.
Оспорената заповед е в установената
форма и има необходимото съдържание. Тръжната процедура се е развила в
съответствие с правилата, предвидени в НУРВИДГТДОСПДНГП.
Съдът намира, че материалният закон също
е приложен правилно. Със заповедта за откриване на търга възложителят е обявил,
че кандидатите следва да отговарят на изискванията по чл. 115 от Закона за
горите и на условията по чл. 38 от НУРВИДГТДОСПДНГП. В чл. 38, ал. 1 от
наредбата е предвидено, че държавните горски стопанства, ДЛС, както и общините
– собственици на гори, могат да предоставят до една трета от годишното си
ползване на дървесина за добив или за преработване на търговци, които отговарят
на изискванията на чл. 115 ЗГ.
Съгласно чл. 115, ал. 1 ЗГ държавните
горски стопанства, държавните ловни стопанства, както и общините - собственици
на гори, могат да предоставят до една трета от годишното си ползване на
дървесина за добив или за преработване на търговци, които: 1. осъществяват
дейността си и са със седалище и адрес на управление на територията на: а)
община, в която попадат територии на съответното държавно горско стопанство или
държавно ловно стопанство, в което се извършва ползването на дървесина, или б)
съответната община, в случаите, когато ползването на дървесина се извършва в
горски територии – общинска собственост, и 2. притежават документ за
съответствие с международен стандарт, издаден от независим орган по сертификация,
свързан с дейностите по добив и/или преработка на дървесина. В разпоредбата на чл.
115, ал. 2 ЗГ е регламентирано, че документът за съответствие по ал. 1, т. 2
следва да удостоверява, че търговецът прилага някоя от следните системи за: 1.
устойчиво управление на гори, или 2. контрол върху произхода на дървесината и
произвежданите продукти, или 3. качество на производствения процес и
предлаганите продукти и услуги.
Следователно, в чл. 115, ал. 1 ЗГ са
поставени кумулативно две изисквания към търговците: първото е по т. 1 - да
имат седалище и да осъществяват дейност на територията на съответната община, и
второто е по т. 2 - да удостоверят съответствие с една от трите системи за
управление и качество, посочени в чл. 115, ал. 2 ЗГ. Не се спори по делото, че
жалбоподателят не е притежавал валиден документ за съответствие, издаден от
независим орган по сертификация. Единственото му възражение е, че в тръжната
документация не било поставено изискване за представяне на сертификат по чл.
115, ал. 2 ЗГ, какъвто не е притежавал, а с оглед на това дори не би участвал в
търга.
Съдът счита, че всеки участник в търга
има задължението да изпълни изискванията на възложителя. В случая те са обявени
при откриване на търга и са ясно определени в закона. Изпълнението им се
доказва не само с документи по предварително одобрени образци и част от утвърдената
тръжна документация. Конкретно документът за съответствие по чл. 115, ал. 2 ЗГ
се издава от сертифициращ орган по съответен ред и форма, като не може да се изготвя
по образец, одобрен от възложителя. Жалбоподателят не е представил такъв
документ, съответно не е удостоверил съответствие с една от системите за
управление и качество. Поради това законосъобразно и в съответствие с чл. 61,
ал. 5, т. 1 от НУРВИДГТДОСПДНГП е бил отстранен от участие в търга.
При липса на отменителни основания
предявеното оспорване се явява неоснователно и следва да бъде отхвърлено.
С оглед изхода на делото и на основание чл.
144 АПК във вр. с чл. 78, ал. 8 ГПК Община – Исперих има право на разноски за
юрисконсултско възнаграждение. Съгласно чл. 78, ал. 8, пр. 2 ГПК във вр. с чл.
37, ал. 1 ЗПП и чл. 24 от Наредбата за заплащане на правната помощ следва да
бъде определено юрисконсултско възнаграждение в минималния размер от 100 лв.
По изложените съображения и на основание
чл. 172, ал. 2 АПК Разградският административен съд
Р Е
Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Де Спед“ ЕООД – гр.
Исперих против Заповед № 611 от 29.07.2021 г., издадена от кмета на Община –
Исперих, с която за спечелил търга с явно наддаване за продажба на стояща
дървесина на корен от гори, собственост на Община – Исперих, от обект № 1, и
купувач на обекта е определено „Исперих Лес“ООД – гр. Исперих.
ОСЪЖДА „Де Спед“ ЕООД – гр. Исперих да
заплати на Община – Исперих юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв.
Решението подлежи на обжалване пред
Върховния административен съд в 14 - дневен срок от съобщаването му на
страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/