РЕШЕНИЕ
№ 2993
Пловдив, 28.03.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Пловдив - III Състав, в съдебно заседание на тринадесети февруари две хиляди двадесет и пета година в състав:
Съдия: | ЛЮБОМИРА НЕСТОРОВА |
При секретар МАРИЯНА ГЕОРГИЕВА-ПЕЙНИРОВА като разгледа докладваното от съдия ЛЮБОМИРА НЕСТОРОВА административно дело № 20247180702357 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.145 и следв. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.
Образувано е по жалба на „МЕДИКУС АЛФА специализирана хирургична болница за активно лечение“ ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: [населено място], [улица], представлявано от управителя Д. М. Г., против Решение №13 ИФ-02-3-118/04.10.2024г. на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средните предприятия /ИАНМСП/, с което на основание чл. 6, ал. 1, т. 1, буква „м" от Устройствения правилник на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия към министъра на икономиката, приет с ПМС № 105 от 28.04.2015 г., чл. 52, ал. 1 и ал. 2 от ПУСНИФ - 2022 г. (утвърдени със заповед № РД-14-122/05.07.2022 г. на министъра на иновациите и растежа, посл. изменени и допълнени със Заповед № РД-14-159/22.07.2022 г. на министъра на иновациите и растежа), чл.43, ал.2 от ПАФОП-2022 и Доклада от Екип на ЗОУФ с рег. №13ИФ-02-3-115/01.10.2024г., назначен със Заповед № РД-18-28/19.09.2024Г. във връзка с възражение от „Медикус Алфа специализирана хирургична болница за активно лечение" ЕООД с рег. № 13ИФ-02-3-110/17 09.2024г. по трети отчетен период по проект с наименование „Научноизследователска и развойна дейност в „Медикус Алфа специализирана хирургична болница за активно лечение" и сключен Договор за финансиране рег. №13ИФ-02-3/06.12.2022 г. с бенефициера/координатора „Медикус Алфа специализирана хирургична болница за активно лечение“ ЕООД по НИФ, е потвърдено Протоколно решение с рег. №13ИФ-02-3-102/29.08.2024г. на Изпълнителния директор на ИАНМСП по проект на НИФ - 13 сесия - Договор №13ИФ-02-3/06.12.2022 г. с бенефициер „Медикус Алфа специализирана хирургична болница за активно лечение" ЕООД, с което е Утвърден Доклада от Ръководителя на ЗОУФ с предложение за одобряване на представения от бенефициера/координатора „Медикус Алфа специализирана хирургична болница за активно лечение" ЕООД
отчетен доклад по отношение на постигнатите резултати за трети отчетен период и на крайния резултат по проект с наименование „Научноизследователска и развойна дейност в „Медикус Алфа специализирана хирургична болница за активно лечение" и сключен Договор за финансиране №13ИФ-02-3/0б.12.2022 г.
В жалбата са изложени подробни съображения относно неправилност и незаконосъобразност на оспореното решение.
Претендира се отмяната на атакуваното решение и разноските по делото.
В съдебно заседание процесуалният представител на жалбоподателя поддържа жалбата, претендира отмяната на Решение №13 ИФ-02-3-118/04.10.2024г. на Изпълнителния директор на ИАНМСП и разноските по делото. Представя подробни писмени съображения.
Ответникът – Изпълнителният директор на ИАНМСП, чрез процесуалния си представител, намира жалбата за неоснователна. Претендира отхвърлянето на същата и присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Представя подробни писмени съображения.
Жалбата е допустима – подадена в 14-дневен срок от адресат на неблагоприятен акт, подлежащ на съдебно оспорване.
От фактическа страна съдът намира за установено следното:
На 29.08.2024г. е издадено Протоколно решение с рег. № 13ИФ-02-3-102. на Изпълнителния директор на ИАНМСП по проект на НИФ - 13 сесия - договор № 13ИФ-02-3/06.12.2022г. с бенефициер „Медикус Алфа специализирана хирургична болница за активно лечение" ЕООД. /л. 45 и сл. по делото/.
Чрез системата на СУНИ е постъпило възражение от „Медикус Алфа специализирана хирургична болница за активно лечение" ЕООД с рег.№ 13ИФ-02-3-110/17.09.2024 г. срещу Протоколно решение с рег. № 13ИФ-02-3-102/29.08.2024 г. на Изпълнителния директор на ИАНМСП по проект на НИФ - 13 сесия - договор № 13ИФ-02-3/06.12.2022 г. с бенефициер „Медикус Алфа специализирана хирургична болница за активно лечение" ЕООД. Възражението е относно извършените редукции на отчетените разходи по пера на бюджета към договора: „Разходи за персонал“, „Разходи за материали и консумативи“, „Разходи за външни услуги“.
Издадена е заповед РД-18-28/19.09.2024 г. на Изпълнителния директор на ИАНМСП, с която е определен съставът на комисията, която следва да извърши повторна проверка относно извършените редукции с финансовия и обобщения финансов анализ за трети /последен/ отчетен период по изпълнение на проект по договор №13-ИФ-02-3/06.12.2022 г. с бенефициер „Медикус Алфа специализирана хирургична болница за активно лечение“ ЕООД.
В изпълнение на горепосочената заповед е извършена повторна проверка на документите представени в системата за управление с на национални инвестиции /СУНИ/. Извършена е и проверка на финансовия анализ и обобщения финансов анализ към протоколното решение относно направените редукции, по които „Медикус Алфа специализирана хирургична болница за активно лечение“ ЕООД е възразило.
В хода на проверката е установено, че извършените редукции на отчетените разходи за трети отчетен период по проекта, с продължителност 6 месеца от 07.12.2023 г. до 06.06.2024 г., по пера на бюджета „Разходи за персонал" и „Разходи за външни услуги“ с финансовия анализ - Приложение № 8 към ПАФОП сесия 13 на НИФ и на извършената редукция на отчетените разходи за първи отчетен период по перо на бюджета „Разходи за материали и консумативи“ с Обобщения финансов анализ - Приложение № 13 към ПАФОП сесия 13 на НИФ ,са потвърдени с Доклад на звеното по контрол към НИФ с рег. №13ИФ-02-3-98/23.08.2024 г.
Констатирано е следното:
По перо „Разходи за персонал“: с Финансовия анализ е извършена редукция на разходи по това перо за координатора „Медикус Алфа специализирана хирургична болница за активно лечение“ ЕООД в размер на 78 862,88 лв. както следва:
I.По отношение на разходите за основен персонал - Намалени са разходите за основен персонал в размер на 71 357,46 лв. за 6 месеца (декември 2023 г., януари, февруари, март, април и май 2024 г.). Намалението за всеки един от изброените месеци е в размер на 11 892,91 лв.; II. По отношение на разходите за спомагателен персонал - Намалени са разходите за спомагателен персонал в размер на 7 505,42 лв. в размер до заложения процент по бюджет, но не повече от 10% от одобрените разходи за основен персонал.
За извършените редукции са посочени следните причини:
По т.І. - не е спазено изискването за допустимост на разходите - уредено в чл.27, ал.8 от Правилата за управление на средствата от Националния иновационен фонд /ПУСНИФ/ и чл. 63, ал.1, т.2 от Процедурата за административно и финансово отчитане на проекти по НИФ - 13 сесия /ПАФОП/, на второ място „На одобрение от Агенцията подлежат само направените от Бенефициера (координатора и партньора/ите) по проекта разходи, които са допустими за целите на проекта „т.е. да са спазени изискванията на нормата на чл. 61, ал.З, т.1 от ПАФОП „да са законосъобразни“.
Прието е, с оглед становище с изх.№ 13ИФ-02-3-12/22.01.2024 г. на главния юрисконсулт на дирекция РМСП, че е на лице второ трудово правоотношение за допълнителен труд, което се урежда с трудов договор по чл.110 от КТ, при който следва да се спази уведомяването пред НАП и обстоятелството, че отговаря на чл.66, ал.1 и чл.113 от КТ не прави представените допълнителни споразумения законосъобразни и правилни. Реално тези допълнителни споразумения не могат да обосноват разходите за труд по проекта като законосъобразни и допустими, поради която причина и не могат да бъдат признати като законосъобразни разходи.
Посочено е, че на основание чл. 63, ал. 5 от ПАФОП за всеки следващ отчетен период от изпълнението на проекта, в случай на промяна на клаузите по договора, се представят трудови договори и/или допълнителни трудови договори и допълнителни споразумения към трудови договори за основните и спомагателни участници в изпълнение на проекта, актуални за съответния отчетен период.
На основание чл.63, ал.4 от ПАФОП координаторът е представил Декларация - Приложение № 21 към ПАФОП /л. 77 и сл./, с която декларира следното: „Декларирам, че приложените трудови договори и/или допълнителни трудови договори и допълнителни споразумения за основните и спомагателни участници в изпълнение на проекта към трети отчетен период са актуални/действащи за съответния отчетен период - 01.12.2023 г. - 06.06.2024 г. и няма промяна по същите за следните лица:
1. Д-р Д. Г. - Договор за управление от 24.06.2007 г. Доп. споразумение от 06.01.2023 г.; 2 Д-р Р. С. - Трудов договор от 18.10.2012 г. доп. споразумение от 06.01.2023 г.; 3. Д-р Б. П. - Трудов договор № 026/08.08.2016 г. доп. споразумение от 06.01.2023г.; 4. Д-р М. В. - Трудов договор № 084/29.04.2020 г. доп. споразумение от 06.01.2023 г.; 5. Д-р П. М. - Трудов договор № 45/17.10.2013 г. доп. споразумение от 06.01.2023 г.; 6. Д-р В. Б. - Трудов договор № 128/01.02.2023 г. доп. споразумение от 06.01.2023 г.;
Тъй като в представените допълнителни споразумения е вписано, че участникът по проекта „с длъжност по основен трудов договор - име на участника се назначава на позиция по проекта съответно „ръководител фаза"; „изследовател" с писмо с изх. № 13ИФ-02-3-88/07.08.2024 г. е изискано от координатора да се представят Уведомления по чл. 62, ал. 5 от Кодекса на труда КТ/, относно извършените промени по основен трудов договор с тези допълнителни споразумения, като с отговор координатора по проекта „Медикус алфа специализирана хирургична болница за активно лечение" ЕООД представя писмени обяснения с вх. №13ИФ-02-3-91/14.08.2024 г., че няма основание да представя Уведомления по чл. 62, ал. 5 от КТ, във връзка с Наредба № 5 от 29 декември 2002 г. за съдържанието и реда за изпращане на уведомлението по чл. 62, ал. 5 от КТ и съответно не прилага такива. В допълнение координаторът заявява в писмените си обяснения, че служителите работят по проекта в рамките на работното време по трудовите си договори.
В хода на проверката проверяващите са приели, че при всички случаи на изменение на длъжността по основния трудов договор, както и при работа на допълнителен трудово договор при същия работодател на друга длъжност, различаваща се от тази по основния трудов договор, следва тези изменения да бъдат вписани в регистъра на заетостта за тяхната законосъобразност.
Констатирано е, че назначените от бенефициера по проекта експерти /съгласно задълженията вписани в представените допълнителни споразумения/ и съгласно представените длъжностни характеристики, извършват работа, която не е в кръга на работата по проекта. Видно от представените трудови договори и допълнителни споразумения длъжността лекар и длъжността изследовател не са идентични и обхващат различни трудови функции и различни трудови задължения, като например при работата по проекта се изпълняват функции, като: Извършване на оперативна работа по създаване на база данни за пациентите по проекта; участие в регулярна работна среща на екипа по проекта, мястото на извършване на трудовата заетост също не е променена.
Проверяващите са приели, че при отчитането на трети отчетен период и на предхождащите го първи и втори отчетни периоди са в сила първоначално представените сключени трудови договори и към тях допълнителни споразумения по чл.119 от КТ за назначаване на длъжност по проекта и вменяване на задължения, които не са свързани с изпълнението на длъжностите по проекта. Отбелязано е още, че допълнителните споразумения не са законосъобразни и правилни, поради което с тях не може да се обосноват отчетените разходи за персонал, като законосъобразни.
По т.II - Извършената редукция за спомагателен персонал е в размер на 7 505,42 лв. ИНИ на основание чл. 63, ал. 17, ал. 1 от Процедурата за административно и финансово отчитане на проекти по НИФ: „Спомагателните разходи за персонал при отчитане на отчетен период се посочват в (Приложение № 7.1.2) в размер до заложения процент по бюджет, но не повече от 10% от отчетените разходи за основен персонал и се одобрява в размер на отчетения процент, но не повече от 10% от одобрените разходи за основен персонал, в който са отчетени и са изготвени месечни справки за отчитане на спомагателния персонал (Приложение № 7.1.2) и са представени всички документи, които доказват извършените разходи за спомагателен персонал, осчетоводяването и плащането им."
Посочено е, че координаторът е отчел разходи за основен персонал в размер на 92 764,68 лв. в ИНИ. С финансовия анализ са редуцирани разходи за основен персонал в ИНИ в размер на 71 357,46 лв. С финансовия анализ са одобрени разходи за основен персонал в размер на 21 407,22 лв. в ИНИ.
Координаторът е отчел разходи за спомагателен персонал в размер на 9 646,14 лв. в ИНИ /10,14% спрямо отчетените разходи за основен персонал в ИНИ/. С финансовия анализ са одобрени спомагателни разходи в % спрямо одобрените основни разходи за персонал за индустриални научни изследвания - 10,00%, в размер на 2 140,72 лв.
По перо „Разходи за материали и консумативи“- С обобщения финансов анализ е извършена редукция на разходи за материали и консумативи в размер на 39 045,28 лв. в ИНИ за първи отчетен период на проекта за координатора „Медикус Алфа специализирана хирургична болница за активно лечение" ЕООД.
По отношение на разходите за материали и консумативи - намалени са разходи за материали и консумативи в размер на 39 045,28 лева, недължимо одобрени с финансовия анализ за първи отчетен период.
Посочено е, че съгласно чл. 61, ал. 5 от ПАФОП при отчитане на крайния резултат от проекта, в това число преди изготвяне обобщения финансов анализ от финансовия координатор, се извършва проверка за съответствие на крайния финансов резултат, независимо от финансовите резултати, установени за всеки отделен отчетен период.
В хода на проверката е установено, че през първи отчетен период е представена фактура с № **********/10.05.2023 г. с доставчик „Медикал“ ЕООД за закупени и отчетени материали по бюджетни редове 1, 2 и 3 от перо „Разходи за материали и консумативи", в която посочените продажни цени и количества се разминават с договорените продажни цени и количества по бюджет и отчетени в Приложение 7.4 „Справка за разходи за материали и консумативи".
В тази връзка координаторът е представил в Агенцията писмено обяснение с рег.№ 13ИФ-02-3-91/14.08.2024 г., че е допусната явна техническа грешка в бюджета на проекта.Тъй като към момента на извършване на мониторинга на финансовия отчет за трети /последен/ отчетен период тази техническа грешка не е коригирана в бюджета на проекта, се е наложило редукцията да бъде извършена.
Констатирано е, че координаторът не е оповестил и не е поискал своевременно съществено/несъществено изменение на бюджета - неразделна част към договор №13ИФ-02-3/06.12.2022 г. Не е подписано допълнително споразумение за отстраняване на техническата грешка в бюджета на проекта в случай, че същата бъде аргументирано доказана.
Относно констатацията на координатора по проекта е посочено, че управляващият орган абсолютно неправомерно е отказал признаване на разходи, които вече веднъж е одобрил, като законосъобразно извършени с Протоколно определение по първия отчетен период и че редукцията е извършена в нарушение на Правилата за административно и финансово отчитане на проекти по НИФ и следва да се има предвид, че в глава V на ПАФОП, със заглавие „Извършване на корекции за отчетен период и приключване на проекта е разписано в чл.77, че прихващания на неправилно одобрени и платени разходи и БФП за приключили отчетни периоди се извършва единствено при приключване на проекта, с обобщения финансов анализ. За целта се прави рекапитулация, от която ясно да личи по отчетени периоди кога е извършена корекция и в каква посока.
По перо „Разходи за външни услуги": По отношение на непризнати разходи за външни услуги - с Финансовия анализ е извършена редукция по това перо за координатора „Медикус Алфа специализирана хирургична болница за активно лечение" ЕООД е размер на 7 946,00 лв.
По тази констатация „Медикус Алфа специализирана хирургична болница за активно лечение" ЕООД - Координатор е възразил, че разходите са признати в Заключението за одобряване на Техническия отчет по проекта за трети отчетен период и в Заключението за одобряване на Обобщения технически отчет на крайни резултати.
Разходите са извършени в рамките на бюджета на проекта и са отчетени преди окончателното му приключване, макар и в трети отчетен период. Поради това разходите следва да бъдат одобрени и включени в Обобщения финансов анализ за целия проект, след приключването му.
Проверяващите са констатирали, че при отчитането на разходите за външни услуги след приключил трети отчетен период, координаторът не е спазил част от изискванията, които е следвало да има предвид при отчитането:
В договора за финансиране на проект по НИФ № 13ИФ-02-3/06.12.2022г., /Договор/ в т. VI. „Допустими разходи“ – общи положения, съгласно чл. 8, ал.4 допустими разходи по проект, които подлежат на одобрение и финансиране от финансиращата институция, след приключване на отчетен период от изпълнение на проекта, са тези, които отговарят едновременно на следните изисквания: т.1. Да са извършени съгласно ПУСНИФ и прилежащите към тях документи и принципите на финансиране на проектите, уредени в тях; т.4. Да са действително извършени и платени от бенефициера/координатора или от партньорите по проекта, след влизане в сила на този договор за финансиране; т.6. Да са извършени и платени с първични счетоводни документи, издадени само в рамките на съответния отчетен период на изпълнение на проекта.
Проверяващите посочват, че съгласно финансовия анализ за трети отчетен период редукцията на разходи за външни услуги е извършена, тъй като не е спазено изискването за допустимост на разходите разписани в чл.25, ал.6, т.6 на ПУСНИФ - 13 сесия „Да са извършени и платени с първични счетоводни документи, издадени само в рамките на съответния отчетен период на изпълнение на проекта"; чл. 61, ал.1, ал.З, т.7 от ПАФОП-13НИФ - ал.1 „На одобрение от Агенцията подлежат само направените от Бенефициера /координатора и партньора/ите/ по проекта разходи, които са допустими за целите на проекта",ал.3 Допустими са тези разходи, които отговарят едновременно на следните изисквания": т.7 „да са действително извършени и платени от бенефициера/координатора и от партньора/ите по проекта, след влизане в сила на договора за финансиране и преди изтичане на съответния отчетен период"
При повторната проверка на представените документи, доказващи отчетените разходи е установено, че: датата на издаване на представената фактура с №**********/06.12.2023 г. на стойност 7 946,00 лв. попада извън рамките на трети отчетен период по проекта, който е с продължителност от 07.12.2023 г. до 06.06.2024 г.; Извършеното плащане на фактурата е с дата 06.12.2023 г., съгласно представеното банково извлечение №231/06.12.2023 г., която дата попада извън рамките на трети отчетен период по проекта;представеният приемо-предавателен протокол е с дата 06.12.2023 г. и тази дата също попада извън рамките на трети отчетен период по проекта.
Проверяващият екип е приел, че извършената редукция е в съответствие с изискванията на ПУСНИФ и ПАФОП, тъй като координаторът не е спазил изискванията на чл.1 и чл.8, ал.4, т.6 от договора, на чл.25, ал.6, т.б на ПУСНИФ - 13 сесия, във връзка с чл. 61, ал.1, ал.З, т.7 от ПАФОП-13НИФ. Разходите са извършени и платени на 06.12.2023 г. в съответния /предходен/ втори отчетен период, който е изтекъл на същата дата - 06.12.2023 г. /включително/
Установено е, че бенефициерът „Медикус Алфа специализирана хирургична болница за активно лечение" ЕООД не е спазил горепосочените изисквания на ПУСНИФ - 2022 г. и ПАФОП - сесия 13, поради което отчетените разходи, за които са извършените редукции по пера на бюджета „Разходи за персонал", "Разходи за материали и консумативи", „Разходи за външни услуги", не могат да му бъдат признати.
Проверяващите са приели още, че постъпилото възражение от Медикус Алфа специализирана хирургична болница за активно лечение" ЕООД с рег. № 13ИФ-02-3-110/17.09.2024 г. срещу Протоколно решение с рег. № 13ИФ-02-3-102/29.08.2024 г./л.74 по делото/ е неоснователно и недоказано и следва да се отхвърли.
Последвало е издаването на Решение №13 ИФ-02-3-118/04.10.2024г. на Изпълнителния директор на ИАНМСП, с което на основание чл. 6, ал. 1, т. 1, буква „м" от Устройствения правилник на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия към министъра на икономиката, приет с ПМС № 105 от 28.04.2015 г., чл. 52, ал. 1 и ал. 2 от ПУСНИФ - 2022 г. (утвърдени със заповед № РД-14-122/05.07.2022 г. на министъра на иновациите и растежа, посл. изменени и допълнени със Заповед № РД-14-159/22.07.2022 г. на министъра на иновациите и растежа), чл.43, ал.2 от ПАФОП-2022 и Доклада от Екип на ЗОУФ с рег. №13ИФ-02-3-115/01.10.2024г., назначен със Заповед № РД-18-28/19.09.2024Г. във връзка с възражение от „Медикус Алфа специализирана хирургична болница за активно лечение" ЕООД с рег. № 13ИФ-02-3-110/17 09.2024г. по трети отчетен период по проект с наименование „Научноизследователска и развойна дейност в „Медикус Алфа специализирана хирургична болница за активно лечение" и сключен Договор за финансиране рег. №13ИФ-02-3/06.12.2022г. с бенефициера/координатора „Медикус Алфа специализирана хирургична болница за активно лечение“ ЕООД по НИФ, е потвърдено Протоколно решение с рег. №13ИФ-02-3-102/29.08.2024г. на Изпълнителния директор на ИАНМСП по проект на НИФ - 13 сесия - Договор №13ИФ-02-3/06.12.2022 г. с бенефициер „Медикус Алфа специализирана хирургична болница за активно лечение" ЕООД, с което е Утвърден Доклада от Ръководителя на ЗОУФ с предложение за одобряване на представения от бенефициера/координатора „Медикус Алфа специализирана хирургична болница за активно лечение" ЕООД отчетен доклад по отношение на постигнатите резултати за трети отчетен период и на крайния резултат по проект с наименование „Научноизследователска и развойна дейност в „Медикус Алфа специализирана хирургична болница за активно лечение"" и сключен Договор за финансиране №13ИФ-02-3/0б.12.2022 г.
В хода на съдебното производство е изслушана и приета съдебно-счетоводна експертиза, изготвена от вещото лице И. С., неоспорена от страните, която Съдът кредитира като обективно, компетентно и безпристрастно изготвена.
При така установеното от фактическа страна, съдът формира следните правни изводи:
Относно т.І. от доклада, неизменна част от процесното решение: Разходи за основен персонал;
Съгласно чл. 27 ал.1 от Правилата за управление на средствата на Националния иновационен фонд (ПУСНИФ – 2022) персоналът по проекта се състои от основен и спомагателен персонал. 1. Основният персонал по проекта включва длъжности, които попадат в категорията изследователи и/или технически персонал, включително и ръководни длъжности - ръководител на фаза и ръководител на проекта/екипа. Ръководителите на фазите и ръководителят на проекта/екипа по функции са изследователи, като координират и ръководят изпълнението на проектните дейности/дейността на изследователите, техническия и помощния персонал по проекта. Съгласно ал.8 за изпълнението на съответен проект основният и спомагателният персонал трябва да бъде назначен по основно трудово правоотношение или допълнително трудово правоотношение, в т.ч. и по чл. 110 или чл. 111 от Кодекса на труда.
Следователно при започването на изпълнението на дейностите по проекта е необходимо сключването на трудови правоотношения с основния и спомагателния персонал.
Жалбоподателят, в случая, не е изпълнил стриктно това изискване.
Вещото лице в приетата ССчЕ сочи, че в представените допълнителни споразумения е вписано, че:
1. Лицето д-р Р. Л. С. с длъжност по основен трудов договор – „Лекар“ се назначава на позиция по проекта „Ръководител фаза“;
2. Лицето Д-р Б. С. П. с длъжност по основен трудов договор – „Лекар“ се назначава на позиция по проекта „Изследовател“
3. Лицето Д-р М. И. В. с длъжност по основен трудов договор – „Лекар, анестезиология и интензивно лечение“ се назначава на позиция по проекта „Изследовател“
4. Лицето Д-р П. В. М. с длъжност по основен трудов договор – „Лекар, анестезиология и интензивно лечение“ се назначава на позиция по проекта „Изследовател“
Относно извършените промени по основния трудов договор жалбоподателят не представя Уведомления по чл. 62, ал. 5 от КТ.
Всъщност се установи, че е определена нова длъжност „изследовател“, но не е регистриран нов трудов договор, съгласно чл. 62 от КТ.
Необходимо е да се посочи изрично, че в Националния класификатор на професиите и длъжностите е фиксирана длъжността „изследовател“ с код 2422 при раздел „Специалисти при администриране на политики“, следователно основният персонал по проекта е трябвало да включва длъжности, които попадат в категорията на „изследователи“, а не на лекар, която длъжност е отразена с различен код-2212.
Работата, която се извършва по проекта от назначените за изследователи, не се припокрива напълно с работата и функциите, които извършват лекарите, обратното въобще обезсмисля позицията и функциите по проекта, извършвани от изследовател.
От допълнителните споразумения, подписани между жалбоподателя и лекари, от представения отчет и от приетата ССчЕ се установи, че е извършено назначаване на длъжност с нови допълнителни функции: извършване на пазарни проучвания по проекта, извършване на оперативна работа по създаване на база данни, участие в регулярни работни среши по проекта. Това са специфични дейности, които са свързани с изпълнението на проекта.
Специфичните функции и тяхното изпълнение е свързано и със счетоводното отчитане на допустимите разходи по проекта, съгласно изискванията на чл. 25, ал.6, т.8 от ПУСНИФ.
Съгласно цитираната разпоредба следва да са обособени счетоводни сметки /подсметки/ по видове разходи, специално открити за проекта, които да са включени в утвърден от ръководството на предприятието индивидуален сметкоплан и да могат да бъдат проследявани. Извършените разходи по проекта се осчетоводяват по откритите обособени сметки/ подсметки. Обратното ще доведе до невъзможност на отделно отчитане с Декларация обр.1 пред НАП, тъй като възнаграждението е единствено и представлява едно цяло.
От приетата по делото ССчЕ се установи, че за трети отчетен период координаторът „МЕДИКУС АЛФА СПЕЦИАЛИЗИРАНА ХИРУРГИЧНА БОЛНИЦА ЗА АКТИВНО ЛЕЧЕНИЕ“ ЕООД е представила в изпълнение на чл. 63, ал. 4 от Процедурата за административно и финансово отчитане на проекти по НИФ – 13 сесия, Приложение 21 – Декларация, с която потвърждава, че няма подписани допълнителни споразумения, няма изменение на клаузите по трудовите договори и не са прекратени и не представя нови такива. Не са представени ясни допълнителните споразумения към трудовите договори, в които задължително да са разписани всички реквизити по чл. 66 от КТ, от където не става ясно посоченото работно време от 72 часа в законоустановеното работно време или извън него е, с което е нарушен чл. 63, ал. 9 от Процедурата.
Съгласно разпоредбата на чл.61, ал.З, т.4 от Процедурата за административно и финансово отчитане на проекти по НИФ /ПАФОП/ допустими са тези разходи, които отговарят на изискванията:, да са отразени в счетоводната и данъчната документация на бенефициера/координатора и партньора чрез отделни счетоводни аналитични сметки или в отделно счетоводно звено и да могат да бъдат проследявани. От приетите писмени доказателства по делото и от ССчЕ се установи, че жалбоподателят не е изпълнил стриктно това свое задължение. Различни са данните посочени от жалбоподателя във ведомостта за отчитане на възнагражденията, в Декларация 1 пред НАП и в месечния отчет за свършената работа Приложение 22 по чл.64,ал.1,т.13 от ПАФОП по НИФ.
В приетата ССчЕ експертът изрично установява, че за отработените часове по Декларация 1 към НАП и дни за месец, е видно, че за периода от м. юни до м. ноември 2023г. лекарите, работещи по проекта на НИФ са работили по 8 часа дневно, съответно по 21, 20, 22, 18, 20 дни в месеца. При сравнение с месечен отчет за свършената работа Приложение 22 по чл.64,ал.1,т.13 от ПАФОП по НИФ, където са посочени точни дати и часове 8 часа в тези дни се установява, че през тези дни лекарят е работил 8 ч. по основното си правоотношение и 8 ч. по допълнителното споразумение. Ясно е, че по тези данни се надвишава допустимото работно време. От тези данни, също така, не може да се установи към посочените дати, по кое време лекарят е изпълнявал функциите по основното правоотношение и кога по допълнителното споразумение.
Както вече се коментира по-горе в настоящото изложение, уведомление по чл.62, ал.З и ал.5 от КТ до НАП не е извършено от жалбоподателя.
При това положение жалбоподателят не е изпълнил изискванията на чл.25, ал.б, т.8; чл.27, ал.1, т.1, ал.8 от ПУСНИФ, съответни и изискванията на чл.63, ал.2, т.1, т.2, ал.4 и ал.б от ПАФОП,ето защо разходите за персонал-основен и спомагателен се явяват недопустими, както законосъобразно е приел и решаващият административен орган.
По отношение на извършената редукция на „Разходите за материали и консумативи“: Разход по фактура № 1367 от 10.05.2023г.
От приетата ССчЕ се установи, че през първи отчетен период е представена фактура с №**********/10.05.2023 г. с доставчик „Медикал“ ЕООД за закупени и отчетени материали по бюджетни редове 1, 2 и 3 от перо „Разходи за материали и консумативи“, в която посочените продажни цени и количества се разминават с договорените продажни цени и количества по бюджет и отчетени в Приложение 7.4 „Справка за разходи за материали и консумативи“. Представени са писмени обяснения от бенефициера, че е допусната явна техническа грешка в бюджета, но това не е оповестено своевременно, както и не е поискано съществено/несъществено изменениe на бюджета, който е неразделна част към договор №13ИФ-02-3/06.12.2022 г., не е подписано допълнително споразумение за отстраняване на техническа грешка, за да се коригира бюджета на проекта. Не е спазено от страна на бенефициера изискването на чл. 53, ал. 1 от Процедурата. След извършване на финален преглед на финансовия резултат се установява, че частично отчетеният разход с фактура №**********/10.05.2023 г. се явява недопустим, съгласно чл. 61, ал. 3, т. 5 "Да са предвидени в бюджета на проекта" от Процедурата. Извършена е редукция на разходи за материали и консумативи в размер на 39 045,28 лева, недължимо одобрени с финансов анализ за първи отчетен период. Съгласно представената фактура №**********/10.05.2023 г. и заложените показатели цена/количество по бюджет на проекта се одобряват: 1. Консумативи за биопсичен пистолет - биопсични игли - 92 бр. * 91,992 лева = 8 463,26 лева; 2. Венозен контраст за образно изследване - скенер - 85 бр. * 84,996 лева = 7 224,66 лева; 3. Перорален контраст за образно изследване - скенер - 42 бр. * 42 лева = 1 764,00 лева.
Съдът намира, че направената редукция в размер на 39 045.28лв. е законосъобразна, тъй като продажните цени и количества по посочената фактура, с доставчик „Медикал“ ЕООД са различни от договорените продажни цени и количества по бюджет и отчетени в Приложение 7.4 „Справка за разходи за материали и консумативи.
По отношение на „Разходи за външни услуги“:
Не се признава фактура №**********/06.12.2023 г. на стойност 7 946,00 лева, поради факта, че фактурата не попада в трети отчетен период. Същата е относима към втори отчетен период.
От приетите по делото писмени доказателства и от ССчЕ се установи, че предмет на фактура № **********/06.12.2023г, издадена от „Медицински център Паркмед“ ЕООД е втора вноска по Договор от 12.12.2022г за извършване на хистологични изследвания на стойност 7946лв. Фактурата е платена изцяло по банков път на дата 06.12.2023г.
Съгласно Сключен Договор за финансиране на проект на Националния иновационен фонд № 13 ИФ-02-3/06.12.2022г, на бенефициера се предоставя безвъзмездна финансова помощ в размер на 316 700,65лв, като продължителността на всеки отчетен период на проекта е определен в чл. 3 ал. 4, като за трети отчетен период продължителността е шест месеца, считано от 07.12.2023г до 06.06.2024г.
Следователно фактура № **********/06.12.2023г. и извършеното разплащане на дата 06.12.2023г. не попадат в рамките на трети отчетен период.
Извършена е редукция на разходи за външни услуги в размер на 7 946,00 лева, поради неспазване на чл. 25, ал. 6, т.6 от ПУСНИФ-2022 г.: „Да са извършени и платени с първични счетоводни документи, издадени само в рамките на съответния отчетен период на изпълнение на проекта;“ и чл. 61, ал. 3, т. 7 от Процедурата: „Допустими са тези разходи, които отговарят едновременно на следните изисквания: да са действително извършени и платени от бенефициера/координатора и от партньора/ите по проекта, след влизане в сила на договора за финансиране и преди изтичане на съответния отчетен период, (Приложение № 1 - бюджет на проекта)“.
След като е нарушено изискването за допустимост на разхода: същият да е извършен и платен с първични счетоводни документи, издадени само в рамките на съответния отчетен период на изпълнение на проекта, в случая – трети, то разходът е недопустим както правилно е приел и административният орган.
Съгласно чл.60 ал.1 от Правилата за управление на средствата на Националния инвестиционен фонд звеното за оперативно управление на Фонда /ПУСНИФ/ представя доклад на изпълнителния директор на Агенцията не по-късно от 45 (четиридесет и пет) работни дни след представяне от бенефициера на отчетния доклад за изпълнението на етапа.
Съгласно чл. 60 ал.2 от ПУСНИФ след представяне на доклада на ЗОУФ, изпълнителният директор на Агенцията утвърждава или не утвърждава предложението на Звеното за оперативно управление на Фонда. Ако не утвърди доклада изпълнителният директор на Агенцията го връща на ЗОУФ с указания по прилагане на правилата или изисква становище от Звеното за контрол. След получаване на становището от Звеното за контрол, Изпълнителният директор на Агенцията може да утвърди доклада или да го върне на ЗОУФ с указания по прилагане на правилата съобразно становището.
Във връзка с цитираните по-горе разпоредби съдът намира, че оспореният административен акт е издаден от компетентен административен орган, в предписаната от закона форма при спазване на процесуалните правила, същият е мотивиран с изрично препращане към Доклада от 01.10.2024г. от екип на ЗОУФ и протоколно решение от 29.08.2024г. на изп. директор на ИАНМСП, в съответствие с материалноправните разпоредби и целта на закона, поради което подадената срещу него жалба се явява неоснователна.
С оглед изхода на спора, претенцията на процесуалния представител на административния орган за присъждане на разноски по делото е основателна до присъждане на юрисконсултско възнаграждение в размер на 200 лв. /двеста лева/, определено по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ, във връзка с чл. 143, ал. 3 от АПК.
Воден от горното и на основание чл.172 ал.2 от АПК, Административен съд-Пловдив, ІII състав,
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на „МЕДИКУС АЛФА специализирана хирургична болница за активно лечение“ ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: [населено място], [улица], представлявано от управителя Д. М. Г., против Решение №13 ИФ-02-3-118/04.10.2024г. на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средните предприятия.
ОСЪЖДА „МЕДИКУС АЛФА специализирана хирургична болница за активно лечение“ ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: [населено място], [улица], представлявано от управителя Д. М. Г., да заплати в полза на Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средните предприятия сумата в размер на 200 лв. /двеста лева/.
Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд на Р България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия: | |