Р Е Ш
Е Н И Е №18
Гр. С., 15.01.2020г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
С.ският районен съд, наказателна колегия
в публично заседание на шестнадесети декември през две хиляди и деветнадесета
година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: НИКОЛА МАРИНОВ
при секретаря Христина Панайотова като разгледа
докладваното от председателя АНД №1622 по описа за 2019г. за да се произнесе
съобрази:
Производството е образувано по повод жалба против НП №11-
01- 547/07.01.2019г., издадено от Директора на Агенцията за държавна финансова
инспекция- гр. С., с което на С.Н.Р. за нарушение на чл.94, ал.3, т.1 от Закона
за публичните финанси на основание чл.32, ал.1, т.1 от Закона за държавната
финансова инспекция е наложено наказание „Глоба” в размер на 200 лева.
В съдебно заседание жалбоподателят,
редовно и своевременно призован не се явява. Изпраща упълномощен процесуален
представител, който моли съда за отмяна на наказателното постановление като
незаконосъобразно.
В съдебно заседание органът,
издал обжалваното наказателно постановление изпраща свой представител, който
счита наказателното постановление за законосъобразно и моли същото да бъде
потвърдено.
Въз основа на събраните по делото
доказателства съдът прие за установена следната фактическа обстановка:
Служител от Държавната финансова
инспекция, св. М.В. *** във връзка със спазването на Закона за публичните
финанси. Към 31.12.2017г. кметът на общината С.Р. в качеството си на
първостепенен разпоредител с бюджет по бюджета на общината е отчел в края на
годината налични задължения за разходи на община С. в размер на 17790509 лева. С
решение №528/26.01.2017г. Общинския съвет- С. е приел бюджета на общината за
2017г. като в т.17 от решението е одобрен максималния размер на новите
задължения за разходи, които могат да бъдат натрупани през 2017г. по бюджета на
общината. Съгласно Приложение №12 към това решение на общинския съвет
максималния размер на новите задължения за разходи, които могат да бъдат
натрупани през 2017г. са в размер на 44978404 лева. Била извършена документална
проверка на отчетите за касовото изпълнение на бюджета на община С. за
последните 4 години, при което се установило, че са отчетени разходи по бюджета
на общината включващо общата сума на разходите отчетени за държавни дейности,
местни дейности и дофинансиране по бюджета на общината. Това били сумите
отчетени по разходни параграфи и подпараграфи от ЕБК: Разходи за заплати,
възнаграждения и осигурителни вноски на персонал, разходи за текуща издръжка,
разходи за лихви, социални разходи и стипендии, субсидии, трансфери и членски
внос, капиталови разходи по години, както следва: За 2014г.- 71664615 лева; за
2015г.- 67123086 лева; за 2016г.- 82616840 лева; за 2017г.- 85034151 лева. Общо
отчетените разходи за периода от 01.01.2014г. до 31.12.2017г., включително
възлизали на ********* лева като средно годишния размер на разходите на община С.
за последните 4 години е 76609673 лева. Максималният размер от 15% на
задълженията за разходи, които могат да бъдат натрупани към 31.12.2017г. спрямо
средно годишният размер на разходите за последните 4 години в абсолютна сума е
11491451 лева. Съгласно данните от оборотната ведомост на община С. към
31.12.2017г. общият размер на натрупаните задължения за разходи към 31.12.2017г.
по отчетна група „Бюджет” на счетоводни сметки от раздел 4 „Сметки за разчети- задължения”
е в размер на 17790509,07 лева. Съотношението в проценти на наличните към
31.12.2017г. задължения за разходи към средногодишния размер на разходите за
последните 4 години е 23,2%.
Св. М.В. приела, че наличните
задължения за разходи на община С. към 31.12.2017г. са в размер на 17790509
лева, което е с 6299058 лева повече от максимално допустимото по чл.94, ал.3,
т.1 от Закона за публичните финанси задължение за разходи от 11491451 лева, или
процента на превишението е 8,2% спрямо нормативно установените 15%. Тя приела,
че кметът на община С., жалбоподателят С.Р. е нарушил разпоредбата на чл.94,
ал.3, т.1 от Закона за публичните финанси и му съставила акт за установяване на
административно нарушение. Директорът на Агенцията за държавна финансова
инспекция- гр. С. въз основа на този акт издал обжалваното наказателно
постановление №11- 01- 547/07.01.2019г. като приел същите констатации и на основание
чл.32, ал.1, т.1 от Закона за държавната финансова инспекция наложил на
жалбоподателя наказание „Глоба” в размер на 200 лева.
Въз основа на така установеното
от фактическа страна съдът изведе следните правни изводи:
Жалбата е допустима, подадена в седемдневния
преклузивен срок от лице, имащо правен интерес от обжалването и разгледана по
същество е неоснователна. От събраните по делото доказателства безспорно се
установи, че жалбоподателят е извършил описаното в акта за установяване на
административно нарушение и в обжалваното наказателно постановление
административно нарушение. Видно е от приложените по делото доказателства, че
по време на извършваната от св. М.В. финансова инспекция са му били поискани
обяснения, които жалбоподателят е дал в писмен отговор. В този отговор кметът
на общината не е посочил причините за неспазване на ограничението по чл.94, ал.3,
т.1 от Закона за публичните финанси, а описал мерките, които е предприел за да
спази тази разпоредба: През 2016г. е бил изтеглен облигационен заем, с който е
била погасена част от задълженията с неизгодни лихви и просрочени капиталови
задължения, а през 2017г. на основание разпоредбата на чл.130ж, ал.1 и ал.2 от
Закона за публичните финанси е бил одобрен и временен безлихвен заем, който е
използван за погасяване на просрочени задължения на община С. с цел постигане
на заложените в плана за финансово оздравяване мерки. Това безспорно се
установи от разпита на актосъставителя и от приложените по делото писмени
доказателства. Установи се по несъмнен начин от приложените писмени
доказателства, че кметът на общината С.Р. към 31.12.2017г. в качеството си на
първостепенен разпоредител с бюджет по бюджета на общината, по отчета за
изпълнение на бюджета на общината за 2017г. е отчел в края на годината налични
задължения за разходи на община С. в размер на 17790509 лева. Тази сума
представлява 23,2% от средно годишния размер на отчетените разходи за
последните 4 години, които както бе посочено по- горе са в размер на 76609673
лева. Като не е спазил ограничението на чл.94, ал.3, т.1 от Закона за
публичните финанси съдът счита, че жалбоподателят следва да понесе своята
административнонаказателна отговорност и намира, че правилно Директорът на
Агенцията за Държавна финансова инспекция е ангажирал неговата отговорност по
чл.32, ал.1, т.1 от ЗДФИ. Съгласно тази разпоредба за нарушение на нормативен
акт уреждащ бюджетната, финансово- стопанската или отчетната дейност ако не е
предвидено наказание в съответния нормативен акт се налага наказание „Глоба” от
200 до 2000 лева. Процесният случай не е
маловажен по смисъла на чл.28 от ЗАНН, тъй като нарушението засяга особено
важни обществени отношения, касаещи финансовата дисциплина при разходване на
публични средства. Наложеното наказание е определено правилно от
административнонаказващия орган в минималния, предвиден в закона размер като са
съобразени обстоятелствата по чл.27 от ЗАНН в това число тежестта на
конкретното нарушение и степента на обществената му опасност като е отчетено и
обстоятелството, че се касае за първо нарушение от страна на жалбоподателя.
При съставянето на акта за
установяване на административно нарушение и издаването на атакуваното
наказателно постановление не са допуснати съществени процесуални нарушения,
които да доведат до отмяна на наказателното постановление. Ето защо съдът счита
обжалваното наказателно постановление за законосъобразно и следва да го
потвърди.
Ръководен от гореизложеното съдът
Р
Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА НП №11- 01- 547/07.01.2019г., издадено от Директора
на Агенцията за държавна финансова инспекция- гр. София, с което на С.Н.Р. с
ЕГН ********** е наложено наказание „Глоба” в размер на 200 (двеста) лева на основание
на чл.32, ал.1, т.1 от Закона за държавната финансова инспекция за нарушение на
чл.94, ал.3, т.1 от Закона за публичните финанси като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението подлежи на касационно
обжалване пред Административен съд- гр. С. в 14- дневен срок от съобщаването му
на страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: