РЕШЕНИЕ
Номер................. Година 2019 Град Варна
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Варненският
районен съд
ХХІХ състав
На
седемнадесети януари Година две хиляди
и деветнадесета
В публично заседание в следния състав:
Съдия Мария Бончева
Секретар Калинка Димитрова
като разгледа докладваното от съдията
НАХД №5013 по описа на
съда за 2018г.,
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството
е образувано по жалба на А.Н.Х. против
НП №23-0000771/12.10.2018 год. на Директора на РД ”АА” към ИА „Автомобилна
администрация” с което на А.Н.Х. е наложено административно наказание "ГЛОБА" в
размер на 1500 на
основание чл.178а ал.7 пр.1 от ЗДП.
Жалбоподателят в жалбата си моли за
отмяна на наказателното постановление, като незаконосъобразно и необосновано.
В
съдебно заседание редовно призован не се явява лично, но се представлява, като
процесуалния представител поддържа жалбата.
За въззиваемата страна,
редовно призована за датата на съдебното заседание, представител се явява и
моли НП да бъде потвърдено.
След преценка на доводите на жалбоподателя и с оглед събраните по
делото доказателства, съдът прие за установено от фактическа и правна страна
следното:
Видно
от текста на съставения акт за установяване на административно нарушение според
административнонаказващия орган
на 12.01.2018 г. в около 14:37 ч. в
гр.Варна, УПИ VII-316, кв.5, по плана на ПЗ Метро, в пункт за технически
прегледи на "Гарант Експрес 2011" ЕООД, притежаващ Разрешение №
1305/26.08.201 Зг., в качеството си на председател на комисия за извършване на
годишен технически преглед на лек автомобил марка "Опел", от кат.М1,
с per. № ТХ8154АК, собственост на "Милана" ЕООД, ЕИК: *********, е
извършил горепосочения технически преглед, със заключение на комисията
"Допуска се ППС, да се движи по пътищата отворени за обществено ползване",
в нарушение на чл.30, ал.1, т.4 от Наредба № Н-32/16.12.2011г. на МТИТС, а
именно прегледа е извършен без за автомобила да има платен данък върху
превозното средство, дължим към деня на прегледа, съгласно чл.60, ал.б от Закон
за местните данъци и такси, видно от протокол № 15279178/12.01.2018г., справка
от информационна система и писмо от Община Добрич с per. № 07-00-10-179/1/16.03.2018г.
Актът е съставен на дата 12.06.2018г. на адреса на контролно техническият
пункт.
Съставен бил акт за установяване на
административно нарушение, въз основа на който било издадено атакуваното от
въззивника наказателно постановление.
В
хода на съдебното производство бе разпитан свидетелят К., чиито показания съдът
кредитира като дадени безпристрастно и обективно. До разпит бе допуснат свид.
Л. Лефтеров. Съдът кредитира показанията на същия.
Гореописаната
фактическа обстановка се установява от събраните по делото доказателства по
АНП, и гласните доказателства събрани в хода на съдебното производство, които
преценени в тяхната взаимносвързаност са логически свързани и последователни,
поради което съдът ги кредитира.
Съдът въз основа на
императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото
наказателно постановление относно законосъобразността му, обосноваността му, и
справедливостта на наложеното административно наказание прави следните изводи:
Жалбата е
процесуално допустима, подадена е в срок от надлежна страна и е приета от съда
за разглеждане като по същество е неоснователна.
Наказателното постановление е
издадено от компетентен орган-
от Директора на Дирекция "Автомобилна администрация"
гр.Варна.
Наказателното
постановление е издадено от компетентен орган- от Директора на РД”АА”-Варна към изпълнителна агенция "Автомобилна
администрация", съгласно заповед на Министъра на транспорта в шестмесечния преклузивен срок, като същото е съобразено с
нормата на чл. 57 от ЗАНН. Вмененото
във вина на въззивника нарушение е
индивидуализирано в степен, позволяваща му да разбере в
какво е обвинен и срещу какво да се защитава. Не са допуснати
съществени процесуални нарушения при постановяване на постановлението и по никакъв начин не е накърнено правото на
защита на жалбоподателя, което той е упражнил с подаването на жалба до
въззивната инстанция. Посочена е
нарушената
материално правна норма,
като наказанието за
нарушението е индивидуализирано. В тази връзка съдът не приема възраженията на жалбоподателя за допуснати
съществени процесуални нарушения.
Съдът намира, че
вмененото във вина на въззивника нарушение по чл.43 ал.1 т.1 б.”б” от Наредба № 32/16.12.2011г. на МТ е доказано
по безспорен и категоричен начин. АНО правилно е приложил материалния закон
като е съотнесъл установеното към хипотезата на правната норма. Относно основното възражение на жалбоподателя, а именно че
към момента на извършване на нарушението – допускането до и впоследствие
извършването на технически преглед на лек автомобил с неплатен годишен данък,
същият не е имал информация, че данъкът на превозното средство не е бил заплатен
съдът намира същото за неоснователно. Независимо от наличието или липсата
на софтуеърни дефекти на системата и по-конкретно на истинността на
обстоятелството дали в конкретния момент за точно определения лек автомобил
системата е индикирала неплащането на данъка или не, съобразно
разпоредбата на чл. 30, ал.1, т.4 от Наредба № Н-32 от 16.12.2011г. на МТИТС
при извършването на периодичния преглед на ППС лицето, което представя за
преглед автомобила е длъжно да представи документ за платен данък върху превозните
средства, изискуем към деня на извършването на периодичния преглед на ППС
съгласно чл. 60, ал. 6 от Закона за местните данъци и такси, или документ, че
са освободени от данък съгласно чл. 58 от Закона за местните данъци и такси,
като документите трябва да са обозначени или маркирани за еднозначно
идентифициране чрез информационната система по чл. 11, ал. 3. В този смисъл
председателят на комисията е длъжен във всички случай да изисква представянето
на валиден документ, удостоверяващ заплащането на дължимия данък, независимо от
обстоятелството дали информационната система, с която той оперира изисква
сканирането на този документ или позволява продължаване напред без извършване
на такива действия. За пълнота следва да се отбележи, че в случая са без значение
всякакви вътрешни указания за начина на извършване на проверката на документите
от страна на контролните органи, доколкото задължението на председателя да се
увери в обстоятелството бил ли е заплатен данъка е императивно вменено му от
закона.
Съобразно
изискванията на чл. 43, ал.1, т.1, б. „б“ от Наредба № Н-32 от 16.12.2011г. на
МТИТС именно председателят на комисията, в конкретният случай жалбоподателят
има задължение при извършването на периодичните прегледи на ППС да следи за
качественото и пълнообемно провеждане на периодични прегледи на ППС от
страна на техническите специалисти, като не допуска извършването на периодичен
преглед на ППС в нарушение на изискванията за извършване на периодичните
прегледи в това число на превозни средства непредставили изискуемите по чл. 30,
ал.1, т.4 документи. Доколкото това не е било сторено, то правилно е била
ангажирана административно-наказателната му отговорност за допуснатото
нарушение.
Правилно в
процесното НП е било определено и основанието на което е ангажирана
отговорността му, а именно разпоредбата на чл. чл. 178а, ал.7, т.1, пр. 1 ЗДвП.
Причините за извършване
на нарушението са ирелевантни. Жалбоподателят не може да черпи права от
собственото си неправомерно поведение.
Съдът намира, че
в конкретния случай не се касае за маловажен случай. Неспазването
на законовите норми, свързани с ЗДП,
независимо от липсата на реално настъпили щети не може да бъде възприето като
маловажност на допуснатото нарушение. Извършеното
нарушение по нищо не се отличава от други подобни нарушения. Следвало
е жалбоподателят да има дължимото законосъобразно
поведение за спазване на принципите, условията и реда на ЗДП и свързаните с него Наредби. Поради изложеното до тук, съдът
намира че извършеното нарушение не следва да се приема като маловажно.
При определяне на
размера на наложената санкция, административно-наказващият орган се е съобразил
с тежестта на извършеното. Съдът намира, че наказанието е правилно определено,
справедливо е и ще изпълни целите на чл.12 от ЗАНН.
Водим от горното и на основание
чл. 63 ал. 1 от ЗАНН, съдът
Р Е
Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА
НП №23-0000771/12.10.2018 год. на Директора на РД ”АА” към ИА „Автомобилна
администрация” с което на А.Н.Х. е наложено административно наказание "ГЛОБА" в
размер на 1500 на
основание чл.178а ал.7 пр.1 от ЗДП.
Решението подлежи на касационно
обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му пред
Административен съд гр.Варна по реда на
АПК.
След
влизане в сила на съдебното решение, АНП да се върне на наказващия орган по
компетентност.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: