Решение по дело №462/2019 на Районен съд - Лом

Номер на акта: 59
Дата: 10 април 2020 г. (в сила от 17 юни 2020 г.)
Съдия: Албена Георгиева Миронова
Дело: 20191620200462
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

Гр. Лом, 10.04.2020 год.

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

              Районен съд – гр. Лом, първи състав, в открито съдебно заседание, на двадесети ноември,  две хиляди и деветнадесета година, в състав:

                                                                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: А. МИРОНОВА

              При секретаря Р. Димитрова, като разгледа докладваното от съдията Миронова АНД № 462/2019 год. по описа на РС – Лом, за да се произнесе, намери за установено следното:

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

С Наказателно постановление № 6422 от 20.09.2019 год., издадено от Я.М.И., началник отдел Контрол по РПМ, Дирекция анализ на риска и оперативен контрол, Агенция Пътна инфраструктура – гр. София, оправомощен със Заповед № РД-11-860/15.07.2019 год. на Председателя на УС на АПИ, на М.Д.К., ЕГН **********, с адрес: ***, с месторабота – ЕВРОТРАНС 2007 ЕООД,  е наложено административно наказаниеГЛОБА в размер на 2500 лв., на осн. чл. 53, ал. 1 от Закона за пътищата, за осъществен състав на нарушение по чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а“ от Закона за пътищата, във вр. с чл. 37, ал. 1, т. 1 от Наредба № 11/03.07.2001 год. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС – за това, че на 28.08.2019 год., в 14,15 часа, на път ІІІ-818, км. 16+600, до табела с. Черни връх, в посока Вълчедръм – гр. Монтана, е управлявал и осъществявал движение на съчленено ППС с пет оси – МПС с две оси, м. Волво, мод. ФХ, с рег № ********и полуремарке с три оси с рег. № ********, като в процеса на направеното измерване е констатирано, че са надвишени нормите на Наредба № 11/03.07.2001 год. на МРРБ, като при измереното разстояние между осите 1,32 м., сумата от натоварването на ос на тройната ос на полуремаркето е 29,100 тона, при максимално допустимо натоварване – 24 тона, съгл. чл. 7, ал. 1, т. 3, б. „б“ от Наредбата. Съгласно чл. 3, т. 2 от Наредбата, при надвишаване на нормите по чл. 7, ППС е тежко. Измерването е извършено с техническо средство ел.везна PW-10 № К0200009 и ролетка 1307/18 (5м).

Наказателното постановление е връчено на жалбоподателя/нарушител лично, на 30.09.2019 год. и в срока по чл. 59, ал. 2 ЗАНН той го обжалва, като моли да бъде отменено като неправилно и незаконосъобразно. В жалбата излага доводи за неправилно приложение на санкционната норма, допуснати при издаването на НП съществени процесуални нарушения – на чл. 57, ал. 1, т. 6 ЗАНН, а в условията на евентуалност поради прекомерност на наложената глоба се иска намаляването й до размер на предвидения минимум.

В съдебното заседание, въззиваемата страна, редовно призована се представлява от ю.к. Д. П., която оспорва жалбата и моли НП да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно.

Въззивникът не се явява, не се представлява.

              Доказателствата са писмени и гласни.

По фактите:

На на 28.08.2019 год., в 14,15 часа, на път ІІІ-818, км. 16+600, до табела с. Черни връх, в посока Вълчедръм – гр. Монтана, свид. И.С. и Ф. П. спрели за проверка съчленено ППС с пет оси – МПС с две оси, м. Волво, мод. ФХ, с рег № ********и полуремарке с три оси с рег. № ********. При измерването, извършено с ел.везна PW-10 № К0200009 и ролетка 1307/18 (5м) се установило, че при измереното разстояние между осите 1,32 м., сумата от натоварването на ос на тройната ос на полуремаркето е 29,100 тона, при максимално допустимо натоварване – 24 тона, съгл. чл. 7, ал. 1, т. 3, б. „б“ от Наредба № 11/2001 год. на МРРБ.

Бил съставен АУАН № 0007179/28.08.2019 год., в който нарушението е описано по следния начин: „Днес, на 28.08.2019 год., в 14,15 часа, на път ІІІ-818, км. 16+600, до табела с. Черни връх, в посока Вълчедръм – гр. Монтана, управлява съчленено ППС с пет оси – МПС с две оси, м. Волво, мод. ФХ, с рег № ********и полуремарке с три оси с рег. № ********. Водачът осъществява движение без разрешение за дейности от специалното ползване на пътищата, издадено от администрацията, управляваща пътя (АРИ) на извънгабаритно ППС по § 1, ДР на Наредба № 11/03.07.2001 год. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС – тежко ППС по чл. 3, т. 2 на Наредбата необходимостта от разрешение се доказва от направеното измерване, при което измереното разстояние между осите е 1,32 м., сумата от натоварването на ос на тройната ос на полуремаркето /3-ти, 4-ти, 5-ти/ на ППС е 29,100 тона, при максимално допустимо натоварване на тройните оси – 24 тона, съгл. чл. 7, ал. 1, т. 3, б. „б“ от Наредбата. Измерването е извършено с техническо средство ролетка 1307/18 (5м) и ел.везна PW-10 № К0200009. ППС превозва царевица, с което е нарушил рабпоредбите на чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а“ от ЗП, във вр. с чл. 37, ал. 1, т. 1 на Наредбата.“

АУАН е предявен и връчен на нарушителя, който е подписал и обективираната в него декларация, че към момента на проверката управляваното ППС не притежава разрешение /разрешително или квитанция за платени пътни такси/, което да съответства на констатираните при проверката параметри на ППС-то.

Издаден е Протокол за измерване на превозно средство № 0000047/2019 /л. 20 от АНД № 1581/2019 год. на МРС/, неразделна част от АУАН и също връчен на водача.

След това му било разпоредено да отиде и да си заплати таксата за претоварването. Към момента на установяване на нарушението доказателства за заплащането на дължимата такса не били представени.

В срока по чл. 44, ал. 1 ЗАНН нарушителят не е подал възражение.

НП е издадено на 20.09.2019 год. и връчено на 30.09.2019 год.

Жалбата е подадена на 01.10.2019 год.

По делото са приложени доказателства за годността на измервателното устройство.

Правни изводи:

Жалбата е подадена в законоустановеният срок, от лице, което има право и интерес от обжалване и като такава, е процесуално допустима.

Разгледана по същество е частично основателна, по следните съображения:

Административно -наказателното производство е започнало и образувано въз основа на надлежно съставен АУАН, при чиято проверка не се констатираха съществени нарушения на процесуални правила по  смисъла на чл. 40 - 43 ЗАНН, съставляващи самостоятелно основание за отмяна на атакуваното наказателно постановление.

По делото не се спори за констатираните факти. Спорът е концентриран върху съставомерността на нарушението, като възраженията на жалбоподателя са в насока, че в конкретния случай следва да се ангажира отговорността му по чл. 177, ал. 3 ЗДвП, за нарушение на въведената забрана в чл. 139, ал. 1, т. 2 от ЗДвП.

От доказателствата по делото се установява, че на посочената в АУАН и НП дата и място, длъжностни лице от АПИ са осъществявали контрол по спазването на императивните изисквания на ЗП. Това им правомощие произтича както от закона, така и от чл. 37, ал. 1, т. 1 от Наредба № 11 на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС.

Следва са се отбележи, че органите на АПИ некомпетентни да осъществяват контролни функции по съблюдаване спазването на Закона за движение по пътищета, в частност на чл. 139, ал. 1 ЗДвП. Чл. 177, ал. 3 ЗДвП предвижда санкция за лицата, които управляват ППС с размери, маса или натоварване на ос, които надвишават нормите, определени от МРРБ, без да спазват установения за това ред. В тази хипотеза обаче, компетентни да установяват административните нарушения и да санкционират нарушителите са лицата по чл. 189, ал. 1 и ал. 2 ЗДвП, а не на длъжностните лица от администрацията, която управлява пътя съгл. чл. 19 ЗП.

В случая, административнонаказателната отговорност на жалбоподателя е ангажирана по реда и на осн. ЗП, уреждащ обществените отношения, свързани със собствеността, ползването, управлението, стопанисването, изграждането, ремонта, поддръжката и финансирането на пътищата, както и управлението безопасността на пътната инфраструктура. Разграничението в правомощията на различните контролни органи по ЗП и ЗДвП произтича от спецификата на регулираните обществени отношения и целите на съответния нормативен акт.

При движение на извънгабаритно и/или тежко ППС без разрешение по пътищата несъмнено се нарушават разпоредбите на ЗП, тъй като пътищата са застрашени от увреждане. След като се нарушават правилата на ЗП, то и правилно се ангажира отговорност по този закон от органите, контролиращи спазването му.

Неоснователно е възражението на жалбоподателя, че правилото на чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а“ ЗП създава задължение единствено за превозвачите, съответно – че санкционната норма на чл. 53, ал. 1 ЗП е неприложима спрямо поведението на водачите на извънгабаритни превозни средства. Действително, задължението да се снабди с посоченото разрешение е на превозвача, в случая – работодателя на жалбоподателя, но чл. 53, ал. 1 ЗП предвижда и наказание „глоба“ на физическите лица, нарушаващи разпоредбата на чл. 26, ал. 2 или когато извършват или наредят да бъде извършено движение на извънгабаритни и тежки ППС и товари баз разрешение на собственика или администрацията, управляваща пътя. Следователно, административнонаказателна отговорност носи както лицето, извършващо превоза /водачът/, така и лицето, наредило извършването на превоза.

В случая е ангажирана отговорността на водача. Още повече, като професионален водач, притежаващ нужната квалификация и компетентност, той следва да е запознат с разпоредбите на ЗП и подзаконовите нормативни актове, свързани с  прилагането му, в т.ч. Наредба № 11/2001 год. на МРРБ и да е наясно, че автомобилът е бил натоварен над максимално допустимото.

Не се установяват сочените от жалбоподателя нарушения на чл. 57 ЗАНН.

В констативно-съобразителната част на НП изрично са отразени констатации, че И. е управлявал извънгабаритно превозно средство съгласно чл. 7, ал. 1, т. 3, б. „б“ и чл. 3, т. 2 от Наредба № 11 с посочени стойности на замерените превишения, за което не е представил на длъжностното лице на АПИ валидно разрешение /разрешително  или квитанция за платени пътни такси/, с което е нарушил чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а“ от ЗП. Действително, същата има бланкетен характер, но той в случая е изведен от правилото на чл. 7, ал. 1, т. 3, б. „б“ Наредба № 11, без да е налице неяснота за конкретното неизпълнение, приписано на водача. В този смисъл, пропускът при изписването на конкретната точка от санкционния състав на чл. 53, ал. 1 от ЗП също не би могъл да се обвърже с решаващ характер, налагащ отмяната на НП, тъй като словесно простъпката е описана пределно ясно и по начин, който на практика не е ограничил правото на защита на санкционираното лице и не налага отмяната на правораздавателния акт.

Обжалваното  НП се явява законосъобразно и по същество. В хода на производството са събрани необходимия обем от доказателства, водещи до единствено възможния правен извод за наличие на законово изискуемите предпоставки за ангажиране на отговорността на ответника в настоящото производство. Не се спори по отношение на констатираното претоварване на двойната ос, установено с годно техническо средство. Техническите средства, посредством които са направени измерванията отговорят изцяло на специфичните норми и стандарти за целта, а водачът, управлявайки тежко ППС, е нарушил разпоредбата на чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а“ от ЗП, осъществявайки движение на извънгабаритно превозно средство без разрешение от администрацията, управляваща пътя, за което законосъобразно е ангажирана административнонаказателната му отговорност.

Не се установяват обаче предишни нарушения /каквито указания са дадени при насрочването на делото/, поради което и съдът  приема, че нарушението е първо за жалбоподателя. При това положение, определяне размера на глобата в средния предвиден в нормата на чл. 53, ал. 1 ЗП размер е необосновано, а въвеждането на квалифициращ елемент от състава на нарушението едновременно и като утежняващо отговорността обстоятелство – незаконосъобразно.

Предвид изложеното съдът намира, че жалбата е частично основателна - в частта, в която, на осн. чл. 53, ал. 1 от З, за нарушение на разпоредбата на чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а“ от Закона за пътищата, във вр. с чл. 37, ал. 1, т. 1 от Наредба № 11/03.07.2001 год. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС е наложено административно наказание глоба в размер на 2500 лв., което наказание следва да бъде намалено на глоба в размер на 1000 лв.

В останалата си част НП следва да се потвърди

              При тези мотиви и на осн. чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № 6422 от 20.09.2019 год., издадено от Я.М.И., началник отдел Контрол по РПМ, Дирекция анализ на риска и оперативен контрол, Агенция Пътна инфраструктура – гр. София, оправомощен със Заповед № РД-11-860/15.07.2019 год. на Председателя на УС на АПИ, с което на М.Д.К., ЕГН **********, с адрес: ***, с месторабота – ЕВРОТРАНС 2007 ЕООД,  е наложено административно наказаниеГЛОБА в размер на 2500 лв., на осн. чл. 53, ал. 1 от Закона за пътищата, за осъществен състав на нарушение по чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а“ от Закона за пътищата, във вр. с чл. 37, ал. 1, т. 1 от Наредба № 11/03.07.2001 год. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС, КАТО НАМАЛЯВА РАЗМЕРА НА НАКАЗАНИЕТОГЛОБАв размер на 2500 лв. на ГЛОБАв размер 1000 лв.

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателното постановление в останалата му част.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Монтана, по реда на АПК, в 14-дневен срок, считано от деня на получаване на съобщението на страните, че решението е изготвено.

 

Препис от Решението, след влизането му в сила, да бъде изпратен на административнонаказващият орган – за сведение.

 

 

                                                                                 РАЙОНЕН СЪДИЯ: