Решение по дело №2058/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 513
Дата: 17 март 2023 г.
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20227180702058
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 август 2022 г.

Съдържание на акта

 

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен съд  Пловдив

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                                                    № 513 

гр.Пловдив, 17 . 03 . 2023г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд-Пловдив, VI състав, в открито заседание на седми март през две хиляди двадесет и трета година, в състав :

                                                                            Административен съдия : Здравка Диева

 

С участието на секретаря Г.Г., като разгледа докладваното от съдията адм.д.№ 2058/2022г., за да се произнесе , взе предвид следното :

„Медико-дентален център Медикус Алфа - Пловдив“ ЕООД, ЕИК *********, адрес : гр.Пловдив, ул.“Велико Търново“ № 21, представлявано от д-р Д.М.Г. с пълномощник адв.Д.К., обжалва Решение № РД-02-16-38/15.07.2022г. на Заместник-министър на иновациите и растежа и Ръководител на Управляващия орган /УО/ на Оперативна програма „Иновации и конкурентноспособност” 2014-2020, с което е определена финансова корекция на жалбоподателя в размер на 2 626,75лв., представляваща 5 на сто от финансовата подкрепа от ЕСИФ, предоставена по административен договор за безвъзмездна финансова помощ № BG16RFOP002-2.007-1149-C01 /АДПБФП/ и в съответствие с реда и начина на възстановяване на дължими средства, посочени в чл.43 от Наредба № Н-3/22.05.2018г. за определяне на правилата за плащания, за верификация и сертификация на разходите, за възстановяване и отписване на неправомерни разходи и за осчетоводяване, както и сроковете и правилата за приключване на счетоводната година по оперативните програми и програмите за европейско териториално сътрудничество – в срок от 14 календарни дни от дата на уведомяване бенефициентът „Медико-дентален център Медикус Алфа - Пловдив“ ЕООД следва да възстанови неправомерно платените разходи в размер на 2 626,75лв.

- Жалбоподателят счита решението за неправилно и незаконосъобразно и е заявено искане за отмяната му. Отразени са данни в постъпил сигнал за нередност във вр. с отчитане на индикаторите по процедура № BG16RFOP002-2.007 „Подкрепа за средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията Covid-19”, финансирана по ОП „Иновации и конкурентноспособност” 2014-2020 /ОПИК/ : по процедурата за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ са заложени индикатори за изпълнение съгласно ОПИК, както и индивидуален за процедурата - „Запазване на нивата на заетост в подкрепените предприятия” и индикатор за резултат „Предприятия, които не са в ликвидация за период от 3 месеца след приключване на проекта”; съгласно чл.125 от регламент /ЕС/ 1303/2013 на Европейския парламент и на Съвета, УО има ангажимент да отчете резултатите от изпълнението на заложените индикатори по процедурата и предвид приключване на процеса по верификация по процедурата, са предприети действията за отчитане на индивидуален индикатор за изпълнение „Запазване на нивата на заетост в подкрепените предприятия”, приложим само за предприятията, предвидили разходи за персонал по процедурата; изготвен е списък с бенефициентите, за които е необходима информация, включваща конкретни дати, към които следва да се представят данни за броя на действителните трудови договори за всеки един бенефициент, с цел съпоставка на базовата и целевата стойности на индикатора; изискани са данни от НАП по отношение действащите трудови договори, в съответствие с т.7 Индикатори от Условията за кандидатстване в процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2.007 „Подкрепа за средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията Covid-19”. Описани са констатациите на Управляващия орган в оспореното решение във вр. с проверка на сигнал за нередност № 697 : АДПБФП № BG16RFOP002-2.007-1149-C01 е сключен на 25.01.2021г. между жалбоподателя и УО на ОПИК. Проектът е със срок на изпълнение 3 месеца и е предвидено предоставяне на безвъзмездна финансова помощ на стойност 52 535лв. и по конкретната процедура BG16RFOP002-2.007 не е предвидено осигуряване на собствено финансиране от страна на бенефициента. Според т.6 от Условията за кандидатстване – цели на предоставяната БФП по процедурата и очаквани резултати – целта е „Осигуряването на оперативен капитал на българските средни предприятия за справяне с последиците от пандемията Covid-19” и очакваният резултат – постигане на положителен ефект по отношение на средните предприятия за преодоляване на последиците от пандемията и стабилност на работни места. В резултат от изпълнението на процедурата се очаква предприятията, получили подкрепа, да продължат дейността си поне 3 месеца след приключване на проекта, както и да са запазили заетостта от равнищата преди получаване на подкрепата. Бенефициентът е представил окончателен пакет отчетни документи в ИСУН 2020 на 31.03.2021г. и според отчет за изпълнените дейности е отчел разходи за възнаграждения, вкл. разходи за здравни и социални осигурителни вноски за м.02.2020г. и м.март 2020г. на обща стойност 52 535лв., която стойност е до размера на договорената сума по договора. При проверка на финалния отчет по проекта не са установени недопустими разходи и УО е извършил окончателно плащане към бенефициента на 30.06.2021г. Бенефициентът е предявил за възстановяване разходи за възнаграждения, като е представил ведомости за периода от 02.2020 до 03.2020г. вкл., поради което индикаторът „Запазване на нивата на заетост в подкрепените предприятия” е приложим, предвид което с писмо изх.№ 12-00-58/19.01.2022г. са изискани данни от НАП по отношение действащите трудови договори. Според представената информация – към м.декември 2020г., предхождащ месеца на сключване на административния договор /25.01.2021г./, действащите трудови договори при бенефициента са 51, а към месеца на приключване на изпълнението на проекта /31.03.2021г./ действащите трудови договори са 45. Предвид това е прието, че е налице намаляване нивата на заетост в дружеството-бенефициент с 11,76%, което води до неизпълнение на индивидуалния индикатор „Запазване на нивата на заетост в подкрепените предприятия” – основание за определяне на финансова корекция по чл.70 ал.1 т.7 ЗУСЕСИФ /за неизпълнение на одобрени индикатори/.

Посочено е, че на 22.06.2022г. чрез ИСУН 2020 до бенефициента е изпратено уведомление изх.№ 26-00-608/22.06.2022г. за стартиране на процедура за определяне на финансова корекция и същият е уведомен за извършените проверки и направени констатации с предоставена възможност в срок от две седмици да представи възражения. В представено възражение е изразено несъгласие против направената проверка от УО съгласно данни от НАП, използвана като източник на информация за базовата и целевата стойност на индикатора. Бенефициентът е посочил, че в дружеството са назначени множество специалисти на 1, 2 или 4 часа поради факта, че същите са заети и на други места, като този брой не е обхванат от служебната справка на НАП, изискана от УО. Към възражението са приложени – справка за актуалното състояние на действащите трудови договори към дата 31.12.2020г.; разчетно-платежна ведомост за м.март 2021г.; ведомост за самоосигуряващото се лице за м.март 2021г.; ведомост за граждански договор за м.март 2021г.; отчети за заетите лица; средствата за работна заплата и др., в подкрепа на твърдението му, че при съпоставка между двата Отчета за заетите лица, средствата за работна заплата и други разходи за труд. Поддържа се неяснота относно възприет базов месец /месеца, предхождащ месеца на сключване на административния договор/. Счита се, че с проверка на данни от НАП се установява единствено кои са действащите трудови договори към конкретен ден, която информация не отговаря в цялост на дефиницията за „заети лица”, тъй като справка от НАП към дадена дата не може да установи дали лицето е назначено на пълен работен ден /8 часа/ или на по-малко часове. Изтъкнато е, че честа практика в сферата на здравните грижи поради сериозния недостиг на квалифицирани кадри е привличане на специалисти, които работят на трудов договор на непълен работен ден – на 1, 2 или 4 часа, вкл. много лекари се привличат като консултанти по граждански договори. Посочено е още, че според приложената Разчетно-платежна ведомост за м.март 2021г. – за текущия месец заетите лица в медицинския център са 45 бр. по ведомост, в която не е включен работещия собственик и управител на лечебното заведение д-р М.. С него сумарно заетите лица са 46 за м.март 2021. и съпоставени с 51 заети лица през м.декември 2020г., се получава изпълнение на индикатора от 90,1961% или 90,20%. Посочено е също, че прегледът на данните от Справка за актуално състояние за действащите трудови договори на дружеството към м.декември 2020г. показва, че през следващите 3 месеца, вкл. март 2021г. са напуснали 6 лица /4 бр. хигиенисти и 2бр. рентгенов лаборант/, което се дължи на резкия скок на заболеваемостта от Covid-19 през м.февруари 2021г., както и на финансовите добавки за работещите на т.нар.”Първа линия” в болничната помощ. Тези шест лица са поискали да бъдат назначени в Медикус Алфа СХБАЛ ЕООД с ЕИК *********, което е свързано предприятие на предприятието Медико-дентален център Медикус Алфа-Пловдив ЕООД с ЕИК ********* и д-р М. не е имал аргументи да им откаже като работодател и лекар. Заявено е, че на практика двете предприятия – медицинският център, осигуряващ доболничната помощ и СХБАЛ, осигуряваща болничното лечение, са едно и също предприятие. Затова 6-те лица били преназначени в болницата, с което бил подсилен екипа на болницата. Предвид изложеното се счита, че може да бъде направен извод, че заетостта на всички лица е запазена. Освен това е изтъкнато, че 6-те лица са освободени по свое желание и липсва хипотеза на съкратени лица, намаляване обем на работа. В тази вр. се счита, че липсва субективен елемент „виновно поведение” на бенефициер, което се твърди да е пречка за налагане на финансова корекция, поради обстоятелството, че напускането на служители е извън контрола на работодателя. В този контекст се поддържа да е налице „запазване на нивата на заетост” в подкрепеното предприятие, тъй като работните места не са съкратени/закрити, а просто липсват кандидати, които да ги заемат. Повторно е посочено, че справката от НАП не отчита типа заетост и официалният документ, който се подава и към НСИ е Отчет за заетите лица, средствата за работна заплата и други разходи за труд за съответната финансова година, който отчет се изготвя в съответствие с Методика за изчисляване на списъчния и средния списъчен брой на персонала, утвърдена от НСИ със заповед № РД 07-21/2007г. Съпоставката между двата отчета към НСИ на дружеството за 2020 и 2021г. показва, че средносписъчния брой на персонала през 2020г. е 43 заети лица, а през 2021г. – 42 лица, което прави 97,67% изпълнение на индикатора „Запазване на нивото на заетост” /таблично са представени данни от официалните отчети на дружеството, подадени и одобрени от НСИ/. В подкрепа на изложеното са приложени Отчет за заетите лица, средствата за работна заплата и други разходи за труд за 2020 година и отчета за 2021г. Счита се, че целта на процедурата за подпомагане е изпълнена и има преизпълнение на очакваните резултата, тъй като дейностите по проекта са изпълнени в цялост и са подобрени, вкл. при общо шест индикатора по процедурата, жалбоподателят е изпълнил на 100% пет. В тази вр. се твърди, че т.6 от Приложение № 2 от Наредбата за посочване на нередности има предвид процентно изпълнение на одобрените индикатори в тяхната цялост и в случая не е разгледано цялостното изпълнение на проекта и постигнатите цели. В тази вр. се твърди, че решението е в противоречие с целите на програмата.

В ход по същество се поддържа искането за отмяна на оспореното решение с присъждане на направените съдебни разноски.

- Ответникът – Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентноспособност” 2014-2020 – Заместник-министър на иновациите и растежа се представлява от Д.Г. – служител с юридическо образование и юридическа правоспособност /главен експерт в отдел „Законосъобразност на процедури и процесуално представителство” в главна дирекция „Европейски фондове за конкурентноспособност”/ и оспорва жалбата.

- Окръжна прокуратура-Пловдив не участва в делото.

1. Жалбата е допустима – подадена в 14 дн.срок от адресат на неблагоприятен акт, подлежащ на съдебно оспорване /в извлечение от ИСУН – комуникация УО - Бенефициент – л.36 е отразена дата на изпращане на решението – 18.07.2022г. и дата на първо отваряне – 18.07.2022г.; жалбата е подадена пряко в деловодството на АС - Пловдив на 01.08.2022г., л.2/.

2. Оспореното Решение № РД-02-16-38/15.07.2022г. е издадено от К.А. в качеството й на Заместник-министър на иновациите и растежа и ръководител на Управляващия орган на ОПИК 2014-2020 /л.207-212/. Органът – издател е оправомощен със Заповед № РД-16-64/10.03.2022г. на Министъра на иновациите и растежа – т.1 /л.34а/. Оправомощителната заповед е основана на чл.25 ал.4 от Закона за администрацията, чл.9 ал.5 изр.2 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ; сега Закон за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление -ЗУСЕФСУ/, чл.4 ал.2, чл.5 ал.1 т.1, чл.5 ал.5 и чл.27 ал.1 т.2 от УП на Министерството на иновациите и растежа, § 12 ал.2 ПЗР на Постановление № 20 на МС от 25.02.2022г., чл.166 ал.2 изр.2 вр. с чл.162 ал.2 т.8 и т.9 ДОПК, чл.35 ал.1 т.2 и ал.3 от Наредба № Н-3/22.05.2018г. за определяне на правилата за плащания, за верификация и сертификация на разходите, за възстановяване и отписване на неправомерни разходи и за осчетоводяване, както и сроковете и правилата за приключване на счетоводната година по оперативните програми и програмите за европейско териториално сътрудничество, т.1 от Решение № 574/13.07.2016г. на МС за определяне на управляващ и сертифициращ орган по ОПИК 2014-2020, чл.125 от Регламент /ЕС/ № 1303/2013 на Европейския парламент и на Съвета. Заповед № РД-16-64/10.03.2022г. на Министъра на иновациите и растежа – т.1 е посочена в обстоятелствената част на обжалвания административен акт : Министърът на иновациите и растежа и ръководител на Управляващия орган на ОПИК 2014-2020г. е определил К.А., заместник-министър на иновациите и растежа, за лице, което да изпълнява функциите на ръководител на УО по приоритетни оси 1, 2, 3, 4 и 6 на ОПИК 2014-2020, с всички произтичащи от това права, отговорности и задължения, детайлно разписани в Описанието на действащите функции и процедури на ОПИК, в Наръчника по ОПИК и съгласно приложимата нормативна уредба, както и да провежда производства по издаване на АУПДВ и да издава АУПДВ по отношение на бенефициенти по ОПИК 2014-2020 за недължимо платени или надплатени, неправомерно получени или неправомерно усвоени суми по см. на чл.162 ал.2 т.8 и т.9 ДОПК.

            Съгласно чл. 73 ал. 1 ЗУСЕСИФ /сега ЗУСЕФСУ/, финансовата корекция се определя по основание и размер с мотивирано решение на ръководителя на управляващия орган, одобрил проекта. С цитираната заповед – част от административната преписка, компетентността на органа, издал оспореното решение се приема за доказана посредством упражнено правомощие по чл.9 ал.5 ЗУСЕФСУ от страна на Министъра на иновациите и растежа за определяне ръководител на управляващия орган : „Ръководител на управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващият орган, или определено от него лице. Правомощия на ръководител на управляващия орган по този закон може да се упражняват и от овластено от него лице.“.

3. Решение № РД-02-16-38/15.07.2022г. е издадено въз основа на следните правни основания : чл.9 ал.5, изр.2-ро, чл.73 ал.1 вр. с чл.70 ал.1 т.7, чл.71, чл.72 и чл.75 ал.1 изр. първо и второ и ал.2 ЗУСЕСИФ, § 70 ПЗР към ЗИД ЗУСЕСИФ, чл.1 т.2, чл.2 ал.3, чл.5 ал.1 и 3 и т.6 от Приложение № 2 от Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ, чл.2 т.1, чл.13 ал.1 т.1, чл.14 от Наредбата за администриране на нередности по ЕСИФ, чл.35 ал.2 и ал.3 от Наредбата за определяне на условията, реда и механизма от ЕСИФ и за провеждане на производства пред управляващите органи посредством ИСУН.

Според фактическите основания – мотиви за определяне на финансова корекция: В УО на ОПИК 2014-2020 е постъпил сигнал за нередност вр. с отчитане индикаторите по процедура № BG16RFOP002-2.077 “Подкрепа за средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията Covid-19”, финансирана по ОПИК 2014-2020, с вх. № 93-00-261/09.02.2022г. /л.111 и сл.; л.124 и сл.; л.134 и сл.; л.241 и сл./. Според информацията в сигнала за нередност, в конкретната процедура са заложени индикатори за изпълнение съгласно ОПИК, както и индивидуален индикатор за процедурата – за изпълнение „Запазване на нивата на заетост в подкрепените предприятия”. Предвид приключването на процеса по верификация по процедурата са били предприети необходимите действия за отчитането на индивидуален индикатор за изпълнение „Запазване на нивата на заетост в подкрепените предприятия”, който е приложим само за предприятията, предявили разходи за персонал по процедурата. Изготвен бил списък с бенефициенти, за които е необходима информация за конкретни дати, към които следва да се представят данни за броя на действащите трудови договори за всеки бенефициент, с цел съпоставка на базовата и целевата стойности на индикатора. С писмо изх.№ 12-00-58/19.01.2022г. /л.146 и сл.; л.226 и сл./ били изискани данни от НАП по отношение действащи трудови договори, в съответствие с т.7 „Индикатори“ от Условията за кандидатстване в процедурата. С анализ на информацията от НАП било констатирано, че от проверени 703 – за 25 договора е налице неизпълнение на индивидуалния индикатор за изпълнение „Запазване на нивата на заетост в подкрепените предприятия”.

В конкретния случай бил разгледан сигнал за нередност № 697 вр. с изпълнение на АДПБФП № BG16RFOP002-2.077-1149-C01 с бенефициент – оспорващото дружество, с извършване на проверка по реда и в сроковете от Наредбата за администриране на нередности по ЕСИФ. Установено е, че посоченият договор е сключен на 25.01.2021г. между Медико-дентален център Медикус Алфа – Пловдив ЕООД и УО на ОПИК със срок на изпълнение 3 месеца и предвидена за предоставяне безвъзмездна финансова помощ от 52 535лв., с уточнение – по конкретната процедура не е предвидено осигуряване на собствено финансиране от бенефициента. Посочени са целите на предоставяната помощ /т.6 от Условията за кандидатстване – осигуряване на оперативен капитал на българските средни предприятия за справяне с последиците от пандемията Covid-19 с резултат – постигане на положителен ефект по отношение на средните предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията и стабилност на работни места, вкл. осигуряване на устойчива заетост на служителите на бенефициента /с описание и на т.12 „Допълнителна информация, необходима за оценка на проектното предложение” от формуляра за кандидатстване – Приложение № 1 към договора/. По отношение жалбоподателя е констатирано, че е представил окончателен пакет отчетни документи в ИСУН2020 на 31.03.2020г. и според представен отчет за изпълнените дейности – бенефициентът е отчел разходи за възнаграждения, вкл. за здравни и социални осигурителни вноски за м.февруари и м.март 2020г. на обща стойност 52 535лв., която е до размера на договорената сума по административния договор. Представени са във вр. с възстановяване на направените разходи – ведомости за възнаграждения за периода от 02.2020г. до 03.2020г. вкл. проектът е приет за изпълнен, тъй като не са установени недопустими разходи и е извършено окончателно плащане към бенефициента на 30.06.2021г.

Независимо от извършеното окончателно плащане с позоваване на чл.125 от Регламент /ЕС/ 1303/2013 на Европейския парламент и на Съвета, в решението е посочено, че УО има ангажимент да отчете резултатите на заложените индикатори по процедурата, предвид което е съобразено, че в т.7 „Индикатори” от Условията за кандидатстване е посочено /л.47 и сл.; л.189 гръб и сл./, че „В съответствие със специфичната цел на Инвестиционен приоритет 2.2 „Капацитет за растеж на МСП” проектните предложения по настоящата процедура следва задължително да имат принос към постигането на следния индикатор за резултат съгласно оперативната програма : - Предприятия, които не са в ликвидация за период от 3 месеца след приключване на проекта; по процедурата е заложен следния индивидуален за процедурата индикатор за изпълнение : Запазване на нивата на заетост в подкрепените предприятия;” /л.51 и сл./. Базовата стойност на посочения индикатор съответства на броя на заетите лица за месеца, предхождащ месеца на сключване на административния договор, а целевата стойност съответства на броя на заетите лица за месеца на приключване изпълнението на проекта. Вписано е, че индикаторът е приложим само за предприятия, които ще предявят разходи за персонал по процедурата. За да се счита индикаторът за изпълнен следва броят на заетите лица за месеца на приключване изпълнението на проекта да бъде минимум равен на броя на заетите лица за месеца, предхождащ месеца на сключване на административния договор за безвъзмездна помощ. Източник на информация за базовата и целевата стойност на индикатора е съгласно данни от НАП. Стойностите на индикаторите ще се отчитат служебно от УО на ОПИК и няма да се изисква попълване на информация за тях от страна на кандидатите. От кандидатите могат да бъдат изискани разяснения или допълнителни документи относно индикаторите. При неизпълнение на посочените индикатори кандидатите следва да възстановят средства по проекта, съгласно заложеното в чл.7 от административния договор /Приложение № 11 към Условията за изпълнение; л.163 и сл. – чл.7 „Неизпълнение на индикатори”/. Тук се отбелязва, че според Условията за изпълнение на проекти по конкретната процедура /л.37 и сл./ - правата и задълженията, които възникват за бенефициента, са описани в административния договор за ПБФП по ОПИК /Приложение 11 към условията за изпълнение/ и Общите условия към финансираните по програмата договори /Приложение 12/. Съгласно чл.7 „Неизпълнение на индикатори” от административния договор / 25.01.2021г. – л.167 , 7.1 – УО ще наложи финансова корекция на процент от верифицирания размер на безвъзмездната финансова помощ при неизпълнение на приложимите индикатори по проекта, посочени в чл.7 от Условията за кандидатстване.; 7.2. – размерът на наложената финансова корекция ще се определя съгласно посоченото в Приложение 2, т.6 ПМС 0 57 от 28 март 2017г. за приемане на Наредба за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ /наредбата за посочване на нередности/.

След като е цитирал приложимите части от Условията за кандидатстване и от административния договор, УО посочил, че жалбоподателя в качеството на бенефициент е предявил за възстановяване разходи за възнаграждение, представяйки ведомости за периоди от 02.2020г. до 03.2020г. вкл., поради което индикатор „Запазване на нивата на заетост в подкрепените предприятия” е приложим и следва да бъде изпълнен. С писмо изх.№ 12-00-58/19.01.2022г. са изискани данни от НАП по отношение действащи трудови договори в съответствие с т.7 „Индикатори” от Условията за кандидатстване по конкретната процедура. Според предоставената информация – към м.декември 2020г. /предхождащ месеца на сключване на административния договор – 25.01.2021г./ действащите трудови договори, сключени от бенефициента са 51, а към месеца на приключване изпълнението на проекта действащите трудови договори са 45. Предвид данните последвал извод за намаляване нивата на заетост в дружеството бенефициент с 11,76%, което води до неизпълнение на индивидуалния индикатор „Запазване на нивата на заетост в подкрепените предприятия”. Констатираното нарушение е квалифицирано от УО за основание за определяне на финансова корекция по чл.70 ал.1 т.7 ЗУСЕСИФ /за неизпълнение на одобрени индикатори/. В тази вр. е отразено че съгл. чл.2 ал.3 от Наредбата за посочване на нередности, в Приложение № 2 са определени приложимите процентни показатели на финансови корекции за нередности по чл.70 ал.1 т.1, 3-7 ЗУСЕСИФ. Нарушението по чл.70 ал.1 т.7 ЗУСЕСИФ е описано в т.6 „Неизпълнение на одобрени индикатори, които са свързани с постигането на целите на програмата” от Приложение № 2 към чл.2 ал.3 от Наредбата, където са посочени и процентните показатели в зависимост от степента на изпълнение на съответните индикатори. В случая при намаляване на заетост с 11,76%, изпълнението на индивидуалния за процедурата индикатор е 88,24 на сто, за която хипотеза е относим процентен показател в т.6 от Приложение № 2 от наредбата – 5 на сто. УО приел, че поради естеството на нарушението в конкретния случай не може да се даде реално количествено изражение на настъпилите финансови последици, поради което на основание чл.5 ал.1 и ал.3 от наредбата, при определяне размера на финансовата корекция следва да се приложи пропорционалният метод, респект. посоченият процентен показател по т.6 от Приложение № 2 към наредбата. С позоваване на чл.71 ал.2 ЗУСЕСИФ УО е посочил, че финансова корекция може да се извърши за целия проект или за отделна дейност, отделен договор с изпълнител или за отделен разход и в конкретиката на фактите – чрез заложените индикатори се измерва степента на осъществяване на одобрения проект и непостигането на специфичния за процедурата индикатор означава, че една от целите, които се преследват чрез предоставената безвъзмездна финансова помощ /запазване на заетостта/, не е постигната. УО е препратил в тази вр. към т.12 от формуляра за кандидатстване на Медико-дентален център Медикус Алфа – Пловдив ЕООД /”Осигуряването на средства за заплащане на разходи за труд в условията на свито потребление и намалени обеми на работа, респективно осезаемо редуцирани приходи. Това е сериозно предизвикателство пред Медико-денталния център, тъй като за нас е важно да съумеем да запазим квалифицираните си кадри и възможността за изплащане на заплати.”/ и е посочил, че намаляването на броя на действащите трудови договори сочи, че заложената от бенефициента цел по проекта не е изпълнена. Поради това е прието, че всички разходи по проекта са засегнати от нарушението и в съответствие с предвиденото в чл.7 от договора, финансовата корекция е определена върху целия размер на безвъзмездната финансова помощ по проекта /5% х 52 535лв. = 2 626,75лв./. Стойността – 2 626,75лв. представляват 5 на сто от финансовата подкрепа от ЕСИФ, предоставена по АДПБФП BG16RFOP002-2.077-1149-C01 с бенефициент – оспорващото дружество.

УО посочил по отношение нередността - §1 т.2 ДР на Наредбата за администриране на нередности /НАНЕСИФ/ и чл.1 пар.2 от регламент на Съвета /ЕО, Евратом/ № 2988/95 и чл.2 пар.36 от Регламент № 1303/2013 на ЕП и на Съвета, приемайки, че установеното неизпълнение на заложения индикатор по административния договор, констатирано при проверките по сигнала за нередност № 697, съставлява „нередност”.

В решението е отразено, че с одобрен доклад изх.№ 91-Е-24/21.06.2022г. и на основание чл.73 ал.1 и 2 ЗУСЕСИФ, на 22.06.2022г. чрез ИСУН 2020 до бенефициента е изпратено уведомление изх.№ 26-00-608/22.06.2022г. /л.91 и сл.; л.255 и сл./, с което е осведомен за стартиране на производство по определяне на финансова корекция, вкл. е уведомен за констатациите с предоставена възможност да представи писмени възражения, ведно с доказателства при необходимост. С позоваване на чл.34 ал.1-3 от Наредбата за определяне на условията реда и механизма за функциониране на Информационната система за управление и наблюдение на средствата от ЕСИФ /ИСУН/ и за провеждане на производства пред управляващите органи посредством ИСУН, е посочено, че срокът за представяне на възраженията по ал.1 тече от момента на изпращане на изявлението в ИСУН. В случая на 01.07.2022г. бенефициентът е представил становище по случая /л.101 и сл.; л.206; л.267 и сл./. В решението УО е описал възраженията на бенефициента и представените документи /вкл. отчети за заетите лица, средствата за работна заплата и други разходи за труд за 2020г. и за 2021г., л.261 и сл./, като е посочил причините, по които не приема аргументите. По отношение начина на определяне на неизпълнение на индикатора „Запазване на нивата на заетост в подкрепените предприятия” УО цитира т.7 „Индикатори” от Условията за кандидатстване по конкретната програма и заложения индивидуален за процедурата индикатор за изпълнение „Запазване на нивата на заетост в подкрепените предприятия”, вкл. стр.6 от Условията за кандидатстване по процедурата – отново в т.7, където изрично е посочен начин на отчитане на стойностите на индикаторите. Посочен е отново и чл.7 от АДПБФП. В допълнение е изтъкнато, че видно от функционалностите на ИСУН 2020 – към подаденото проектно предложение с № BG16RFOP002-2.077-1149, на етап кандидатстване от официално представляващ дружеството Д.Господинов е подадена декларация, че кандидатът е запознат с условията за кандидатстване и условията за изпълнение /Приложение № 3/ към пакета документи към процедурата, вкл. е представена декларация за съгласие данните на кандидата да бъдат предоставени от НАП на УО по служебен път /приложение № 4/ към пакета документи към процедурата – т.24 Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване /л.68 и сл.; л.170/. В тази вр. е направен извод за това, че на етап кандидатстване официалният представляващ дружеството е бил запознат с изискванията и условията по процедурата, поради което аргументите към възражението не могат да бъдат взети предвид от УО /Декларация, че кандидатът е запознат с условията за кандидатстване и условията за изпълнение, л.171 и сл./.

В решението е посочено още, че съгласно чл.75 ЗУСЕСИФ, финансовата корекция се извършва от плащанията по проекта, в които са включени засегнатите от нарушението разходи. Когато решението за определяне на финансова корекция е издадено след съответното плащане, финансовата корекция се извършва чрез доброволно изпълнение от страна на бенефициента в 14-дн.срок, а след изтичане на срока за доброволно плащане финансовата корекция се извършва от следващото плащане по проекта, заедно с дължимите лихви за просрочие.

4. В случая следва да бъде отбелязано, че в Държавен вестник, бр. 51 от 01.07.2022г. е обнародван Закон за изменение и допълнение на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗИД на ЗУСЕСИФ/, с § 1 на който наименованието на закона се изменя на Закон за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление /ЗУСЕФСУ/. Съгласно § 70 ЗИД ЗУСЕСИФ /отразен в правните основания за издаване на оспореното решение/, до приключването на програмите за програмен период 2014 – 2020 г., съфинансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове /ЕСИФ/, разпоредбите на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове, отменени или изменени с този закон, запазват своето действие по отношение на управлението на средствата от ЕСИФ, както и по отношение на изпълнението и контрола на тези програми. Приетите от Министерски съвет и министъра на финансите нормативни актове до влизането в сила на този закон запазват своето действие по отношение на програмния период 2014 – 2020г., съгласно § 71 ал. 2 ЗИД ЗУСЕСИФ, а според § 73 законът влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник". Съгласно чл. 142 ал. 1 АПК - съответствието на административния акт с материалния закон се преценява към момента на издаването му. Следователно, приложима към разглеждането на настоящия спор е редакцията на закона към ДВ бр. 52 от 09.06.2020г., при посочване на новото му наименование - в сила от 01.07.2022г.

Решението е издадено в изискуемата от закона писмена форма /форма за валидност / – чл. 59 ал. 2 АПК във вр. с чл. 73 ал. 1 ЗУСЕСИФ. Съдържа правни и фактически основания. Във вр. със спора следва да бъде съобразено, че Условията за кандидатстване и за изпълнение в процедурата са взаимнообвързващи за страните в административното производство.

Съгласно чл. 143 /1, 2/ от Регламент №1303/2013 държавите - членки носят отговорност за разследването на нередностите и за извършването на необходимите финансови корекции и възстановяването на дължимите суми, предотвратяват, откриват и коригират нередностите и възстановяват неправомерно платените суми. Това задължение изисква доказване на нередността. Според дефиницията за „нередност“ по см. на чл. 2 т. 36 от Регламент № 1303/2013, същата означава всяко нарушение на правото на Съюза или на националното право, свързано с прилагането на тази разпоредба, произтичащо от действие или бездействие на икономически оператор, участващ в прилагането на европейските структурни и инвестиционни фондове, което има или би имало за последица нанасянето на вреда на бюджета на Съюза чрез начисляване на неправомерен разход в бюджета на Съюза. На основание чл. 70 ал. 2 във връзка с чл. 72 ал. 4 и § 5 т. 4 ДР ЗУСЕСИФ, чл. 7а от Закона за нормативните актове, с Постановление № 57 на Министерски съвет от 28.03.2017г., е приета Наредба за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове, обнародвана в ДВ бр. 27/31.03.2017г. /наредбата/. Регламентите, които се прилагат с предимство спрямо националното законодателство, изискват само потенциалната възможност да бъде нанесена вреда на бюджета. Нередност има и тогава, когато е налице възможност за нанасянето на вреда на общия бюджет, като няма изискване да се докаже наличието на точно финансово изражение.

Съгласно чл. 73 ал. 2 ЗУСЕСИФ, преди издаване на решението за определяне на финансовата корекция ръководителят на Управляващия орган е длъжен да осигури възможност на бенефициента да представи в разумен срок – не по кратък от две седмици, писмени възражения по основателността и размера на корекцията. Според данните от преписката органът е изпълнил това задължение и не е допуснал съществено нарушение на административнопроизводствените правила – „Медико-дентален център Медикус Алфа - Пловдив“ ЕООД е уведомено за основанието и за размера на финансовата корекция по смисъла на чл.73 ал.2 ЗУСЕСИФ с възможност да представи възражение и доказателства в двуседмичен срок /”Законодателят императивно разпорежда задължение на органа да осигури на бенефициера възможност за запознаване с основателността и размера на финансовата корекция, като и да представи доказателства. Това е законова гаранция за произнасяне на органа, след като е събрал всички релевантни доказателства. Именно поради това и разпоредбата на чл. 73, ал. 3 ЗУСЕСИФ задължа органа да обсъди доказателствата и възраженията на бенефициера в издадения акт.” – Решение № 12799/2018г., ВАС/. Правото на бенефициера да се запознае с проекта на органа за определяне на финансова корекция е регламентирано както в националния закон, така е и изрично установено в практиката на Съда на Европейския съюз. Съдът на Европейския съюз е наложил правото на страната да бъде изслушана преди спрямо нея да бъде издаден акт с неблагоприятна мярка, като общо правило. В практиката си Съдът изрично приема, че "това задължение тежи върху административните органи на държавите-членки, когато те вземат решения, попадащи в приложното поле на общностното право, дори когато приложимото общностно законодателство не предвижда изрично подобно изискване" - Решение от 18 декември 2008, Soprop й, С-349/07, EU: C: 2008:746, точка 38; решение от 01 октомври 2009, F. S., С-141/08Р, EU: C: 2009:598, точка 83. Решението се издава в едномесечен срок от представянето на възраженията, като в неговите мотиви се обсъждат представените от бенефициера доказателства и направените от него възражения. В случая решението е издадено в едномесечния срок – на 15.07.2022г., считано от представяне на възражението на бенефициера от 01.07.2022г., което е обсъдено и УО е изразил позиция по поддържаните доводи.

Съобрази се и чл. 3 /1/ Регламент /ЕО, Евратом/ № 2988/95 на Съвета от 18 декември 1995г. относно защитата на финансовите интереси на Европейските общности /Регламент № 2988/95/ - срокът за давност за процедурите е четири години от момента, в който нередността по смисъла на чл. 1 /1/ Регламент № 2988/95 е извършена /в тази насока е приетото в Решение № 1063 от 27.01.2021г. на ВАС по адм. д. № 7122/2020 г., VII о. – „…С оглед на установеното в чл. 3, (1) Регламент № 2988/95 давностният срок за определяне на финансова корекция е четири години от момента на извършването на нередността, освен ако секторните правила предвиждат по-кратък срок. Съгласно чл. 3, (3) Регламент № 2988/95 срокът за давност се прекъсва от всяко действие на компетентните органи, което е нотифицирано на лицето, свързано с разследването или правните действия, отнасящи се до нередността, като срокът започва да тече отново след всяко действие, което го прекъсва. Горното значи, че в рамките на четиригодишен срок от извършване на нередността компетентният орган може да определи финансова корекция, т. е. правомощието му "не се погасява"/.

Жалбоподателят е страна по АДПБФП - има качеството на икономически субект по смисъла на чл. 2 т.37 от Регламент №1303/2013 - участва в изпълнението на помощта от Европейските структурни и инвестиционни фондове, „бенефициер” /чл. 2 т. 10 на Регламент № 1303/2013г./. Бенефициерът е предявил за възстановяване разходи за възнаграждения, като е представил ведомости за периода от 02.2020 до 03.2020г. вкл., поради което индикаторът „Запазване на нивата на заетост в подкрепените предприятия” е приложим, предвид което с писмо изх.№ 12-00-58/19.01.2022г. са изискани данни от НАП по отношение действащите трудови договори. Според представената информация – към м.декември 2020г., предхождащ месеца на сключване на административния договор /25.01.2021г./, действащите трудови договори при бенефициента са 51, а към месеца на приключване на изпълнението на проекта действащите трудови договори са 45. Предвид това е прието, че е налице намаляване нивата на заетост в дружеството-бенефициент с 11,76%, което води до неизпълнение на индивидуалния индикатор „Запазване на нивата на заетост в подкрепените предприятия” – основание за определяне на финансова корекция по чл.70 ал.1 т.7 ЗУСЕСИФ /за неизпълнение на одобрени индикатори/. Неизпълнението на индивидуалния за процедурата индикатор е 88,24 на сто и за тази хипотеза посоченият процентен показател в т.6 от Приложение № 2 от Наредбата за финансовите корекции е 5 на сто.

По процедурата е заложен индивидуален индикатор за изпълнение : „Запазване на нивата на заетост в подкрепените предприятия“ – базовата стойност на индикатора съответства на броя на заетите лица за месеца, предхождащ месеца на сключване на административния договор /в случая м.12.2020г. спрямо 25.01.2021г. – дата на сключване на договора/; целевата стойност съответства на броя на заетите лица за месеца на приключване изпълнението на проекта /вр. с 3 месечния срок/, като индикаторът е приложим само за предприятия, които ще предявят разходи за персонал по процедурата. За да се счита индикаторът за изпълнен следва броят на заетите лица за месеца на приключване изпълнението на проекта да бъде минимум равен на броя на заетите лица за месеца, предхождащ месеца на сключване на АДПБФП. Източник на информация за базовата и целевата стойност на индикатора е съгласно данни от НАП. Стойностите на индикаторите се отчитат служебно от страна на УО на ОПИК и в тази вр. няма да се изисква попълване на информация за тях от кандидатите. Независимо от това, от кандидатите могат да бъдат искани разяснения или допълнителни документи относно индикаторите. В случай на неизпълнение на посочените индикатори, кандидатът ще следва да възстанови средства по проекта съгл. заложеното в чл.7 от договора – Приложение 11 към Условията за изпълнение. Административният договор е сключен на 25.01.2021г. между Медико-дентален център Медикус Алфа – Пловдив ЕООД и УО на ОПИК със срок на изпълнение 3 месеца и предвидена за предоставяне безвъзмездна финансова помощ от 52 535лв., с уточнение – по конкретната процедура не е предвидено осигуряване на собствено финансиране от бенефициента. Според т.6 от Условията за кандидатстване – цели на предоставяната БФП по процедурата и очаквани резултати – целта е „Осигуряването на оперативен капитал на българските средни предприятия за справяне с последиците от пандемията Covid-19” и очакваният резултат – постигане на положителен ефект по отношение на средните предприятия за преодоляване на последиците от пандемията и стабилност на работни места. В резултат от изпълнението на процедурата се очаква предприятията, получили подкрепа, да продължат дейността си поне 3 месеца след приключване на проекта, както и да са запазили заетостта от равнищата преди получаване на подкрепата.

УО има ангажимент да отчете резултатите на заложените индикатори по процедурата, предвид което е съобразено, че в т.7 „Индикатори” от Условията за кандидатстване е посочено /л.47 и сл.; л.189 гръб и сл./, че „В съответствие със специфичната цел на Инвестиционен приоритет 2.2 „Капацитет за растеж на МСП” проектните предложения по настоящата процедура следва задължително да имат принос към постигането на следния индикатор за резултат съгласно оперативната програма : - Предприятия, които не са в ликвидация за период от 3 месеца след приключване на проекта; по процедурата е заложен следния индивидуален за процедурата индикатор за изпълнение : Запазване на нивата на заетост в подкрепените предприятия. Изрично в Условията за изпълнение е отразено, че по процедурата са приложими индикатори, в обхвата на които „Запазване на нивата на заетост в подкрепените предприятия”. Отново в Условията за изпълнение е посочено, че стойностите на индикаторите ще се отчитат служебно от страна на УО на ОПИК, като от кандидата могат да бъдат изискани разяснения или допълнителни документи в тази връзка. Пак в посочените условия е вписано – В случай на неизпълнение на горепосочените индикатори бенефициентите ще следва да възстановят средствата по проекта съгласно посоченото в чл.7 от АДПБФП. Базовата стойност на посочения индикатор съответства на броя на заетите лица за месеца, предхождащ месеца на сключване на административния договор, а целевата стойност съответства на броя на заетите лица за месеца на приключване изпълнението на проекта. Вписано е, че индикаторът е приложим само за предприятия, които ще предявят разходи за персонал по процедурата. За да се счита индикаторът за изпълнен следва броят на заетите лица за месеца на приключване изпълнението на проекта да бъде минимум равен на броя на заетите лица за месеца, предхождащ месеца на сключване на административния договор за безвъзмездна помощ. Източник на информация за базовата и целевата стойност на индикатора е съгласно данни от НАП. Стойностите на индикаторите ще се отчитат служебно от УО на ОПИК и няма да се изисква попълване на информация за тях от страна на кандидатите. От кандидатите могат да бъдат изискани разяснения или допълнителни документи относно индикаторите. При неизпълнение на посочените индикатори кандидатите следва да възстановят средства по проекта, съгласно заложеното в чл.7 от административния договор /Приложение № 11 към Условията за изпълнение; л.163 и сл. – чл.7 „Неизпълнение на индикатори”/.

Според предоставената информация – към м.декември 2020г. /предхождащ месеца на сключване на административния договор – 25.01.2021г./ действащите трудови договори, сключени от бенефициента са 51, а към месеца на приключване изпълнението на проекта действащите трудови договори са 45. Предвид данните последвал извод за намаляване нивата на заетост в дружеството бенефициент с 11,76%, което води до неизпълнение на индивидуалния индикатор „Запазване на нивата на заетост в подкрепените предприятия”. Констатираното нарушение е квалифицирано от УО за основание за определяне на финансова корекция по чл.70 ал.1 т.7 ЗУСЕСИФ /за неизпълнение на одобрени индикатори/.

Съгласно разпоредбата на чл. 70 ал. 1 ЗУСЕСИФ финансовата подкрепа със средствата на Европейските структурни и инвестиционни фондове може да бъде отменена само на някое от лимитативно посочените правни основания, а в хипотеза на чл. 70 ал. 1 т. 7 ЗУСЕСИФ – за неизпълнение на одобрени индикатори. Посредством индикаторът се измерва осъществяването на одобрения проект. В закона не е установено съдържанието на понятието "одобрени индикатори", но същото може да се изведе от текста на чл. 37 ал. 3 т. 2 ЗУСЕСИФ - решението да се предостави безвъзмездна финансова помощ се обективира в административен договор, който следва да съдържа наименование, стойност, основни дейности, индикатори, период и срокове за изпълнение на проекта, за който се предоставя безвъзмездната финансова помощ. От тази норма следва, че индикаторите обхващат обектите на финансиране и предмета на инвестицията, която се реализира с отпусната финансова помощ. В административен договор за безвъзмездна финансова помощ № BG16RFOP002-2.007-1149-C01 е посочено, че : 2, 2.1.2. на бенефициента ще бъде предоставена безвъзмездна финансова помощ съгласно условията на този договор и приложенията към него, за които бенефициента декларира, че познава и приема.; 2.1.3. бенефициентът приема отпуснатата безвъзмездна финансова помощ и се задължава да изпълни всички произтичащи от договора и неговите приложения, задължения. В договора е посочено още, че /2.3/ - бенефициентът изпълнява проекта съгласно одобреното проектно предложение, условията за кандидатстване и условията за изпълнение по процедурата и клаузите на договора. В 3.4 от договора е посочено, че когато извършени и верифицирани от бенефициента разходи впоследствие бъдат признати за недопустими от управляващия, сертифициращия, одитиращ или друг контролен орган, същите подлежат на възстановяване от бенефициента, съгласно чл.5 от договора. В чл.7 от договора, наименуван „Неизпълнение на индикатори“ изрично е посочено /7.1./, че УО ще наложи финансова корекция на процент от верифицирания размер на безвъзмездната финансова помощ при неизпълнение на приложимите индикатори по проекта, посочени в т.7 от Условията за кандидатстване. Клаузите от договора са взаимно обвързани и се съобрази, че задължението в чл.2, 2.1.3. - бенефициентът приема отпуснатата безвъзмездна финансова помощ и се задължава да изпълни всички произтичащи от договора и неговите приложения, задължения, кореспондира с чл.7, 7.1 по отношение предвидената възможност за налагане на финансова корекция на процент от верифицирания размер на БФП, при неизпълнение на приложимите индикатори – като следва да бъде прието, че се имат предвид всички индикатори, тъй като в договора не е посочено например – на част от индикаторите или на някой конкретен. В т.7 от Условията за кандидатстване са посочени индикатори, в обхвата на които приложим на бенефициента индивидуален за процедурата индикатор за изпълнение „Запазване на нивата на заетост в подкрепените предприятия“. Ведно с посоченото, се съобрази и чл.7, 7.3 от административния договор, в който е посочено, че възстановяване не се изисква при възникване на обстоятелства от извънреден характер, които бенефициентът при полагане на дължимата грижа не е могъл или не е бил длъжен да предвиди към датата на подаване на проектното предложение или не е могъл да предотврати. В обхвата на обстоятелствата от извънреден характер са и епидемии, но от една страна – процедурата касае подбор на проекти за подкрепа на средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемия, а от друга страна – при епидемични състояния на лицата на трудови договори с дружеството-жалбоподател, те биха били в отпуск поради неработоспособност и не би се достигнало до прекратяване на трудови договори на част от персонала. В конкретния случай се съобрази, че бенефициентът не е информирал УО за обстоятелства от извънреден характер, които да е обосновал писмено по см. на б.“б“ – чл.7, 7.3 от договора или по см. на б.“в“ – не се дължат на причини, за които бенефициента отговаря. Житейски оправдани са доводите на жалбоподателя за желанието на част от персонала да напусне дружеството по собствено желание поради възможност за престиране на труд на т.нар. „първа линия“ с по-високо заплащане, но в случая лицата не са били преназначени в болничното медицинско заведение, тъй като според данните от НАП трудовите им договори са били прекратени с работодател - жалбоподателя. Не е налице едно предприятие /медико-дентален център и СХБАЛ/ , тъй като двете дружества имат различен ЕИК по булстат и са самостоятелни правни субекти. Декларираната свързаност между двете предприятия не означава, че е налице едно предприятие, а потвърждава, че са две самостоятелни.

В реда на изложеното е и чл.8 от договора, според който одобреният проект и документите по чл.26 ал.1 ЗУСЕСИФ са неразделна част от договора. Съгласно чл. 26 ал.1 ЗУСЕСИФ - Ръководителят на управляващия орган на програмата, съответно на водещата програма утвърждава за всяка процедура насоки и/или друг документ, определящи условията за кандидатстване и условията за изпълнение на одобрените проекти. Следователно, условията за кандидатстване и условията за изпълнение на одобрените проекти са неразделна част от договора. Това означава, че приетото в Условията за кандидатстване по отношение на индивидуалния индикатор за изпълнение „Запазване на нивата на заетост в подкрепените предприятия“ е задължително и обвързващо бенефициента и УО. Тоест, определените базова и целева стойност на индикатора и източникът на информация за базовата и целева стойност по данни от НАП са приложимите, с които бенефициентът се е съгласил. Стойностите на индикаторите се отчитат служебно от страна на УО и в Условията за изпълнение изрично е вписано : „ В случай на неизпълнение на посочените по-горе индикатори, кандидатите ще следва да възстановят средства по проекта съгласно заложеното в чл.7 от административния договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ“. Съобрази се, че документите по см. на чл. 26 ал. 1 ЗУСЕСИФ, определящи условията за кандидатстване и условията за изпълнение на одобрените проекти очертават приложимата нормативна рамка на съответната процедура и са задължителни в своята цялост. Условията за кандидатстване, утвърдени като част от документите по чл. 26 ал. 1 ЗУСЕСИФ, са влезли в сила и са задължителни както за кандидатите, така и за органа, който ръководи административното производство. Относно съдържащите се в тях индикатори дружеството - жалбоподател е било предварително и надлежно запознато, като това се удостоверява с подписването на съответната декларация, задължително изискуема като приложение към проектното предложение. Безспорно кандидатът е декларирал запознаването с Условията за кандидатстване, в които е заложен начина на определяне на неизпълнение на индикатора „Запазване на нивата на заетост в подкрепените предприятия” и източника на информация в тази връзка. При извършването на проверката по проектното предложение административният орган е бил длъжен да вземе предвид именно наличната към релевантния момент информация, представена от НАП /л. 272 и сл./, което в случая е изпълнено. При съображения, че данните за действащи трудови договори, намиращи се в НАП /изпратени уведомления от работодателя по чл.62 КТ/ не доказват действителната трудова заетост в предприятието – изложените в жалбата доводи, заявителят в процедурата е можел да оспорва условията за кандидатстване по чл. 26 ЗУСЕСИФ.

В конкретния случай съдът не намира повод за отклонение от възприетото в съдебната практика за спецификата на процедурата : с оглед строго формалния характер на условията и правилата, по които се развива производството по подбор на проектни предложения, същите подлежат на стриктно спазване от страните в административното правоотношение, за да се постигне целената бързина и навременност на предоставяната финансова помощ, от една страна, а от друга – доколкото се касае за състезателна процедура, да се гарантира точно приложение на принципите на равно третиране и свободна конкуренция – чл. 29, ал. 1, т. 1 и 2 ЗУСЕСИФ. Всяко отклонение от поставените с документацията по чл. 26 ал. 1 ЗУСЕСИФ задължителни изисквания поражда предвидените в закона неблагоприятни за кандидата правни последици – Решение № 812/22г. по адм.д. № 9559/22г. ВАС. В съдебната практика единно е възприето : „Условията за кандидатстване, утвърдени като част от документите по чл. 26 ал. 1 ЗУСЕСИФ, са влезли в сила и са задължителни както за кандидатите, така и за органа, който ръководи административното производство. Относно съдържащите се в тях критерии за предоставяне на помощта и реда за доказване на съответствие с тях дружеството-касатор е било предварително и надлежно запознато, като това се удостоверява с подписването на съответната декларация, задължително изискуема като приложение към проектното предложение. След като горните условия са влезли в сила, те са задължителни както за кандидатите, така и за органа, който ръководи административното производство. Административният орган е длъжен да ги приложи, а съдът – да извърши проверка дали административният орган е спазил тези условия при постановяване на процесния административен акт“ / Решение № 4569/22г. по адм. д.№ 1831/22г.; Решение № 3808/22г. по адм.д.№ 10164/21г.; др. – ВАС/.

            Предвид изложеното следва, че възраженията в жалбата не са основателни – както бе посочено по-горе, житейски обясними са аргументите за основанието за прекратяване на трудовите договори на част от заетите при работодателя лица, но по същността си то не представлява обстоятелство от извънреден характер по см. на чл.7, 7.3 от административния договор. Следва да се има предвид, че информацията в НАП за действащите трудови договори към конкретните дати според Условията за кандидатстване и договора, е изходяща от дружеството - жалбоподател, поради което неоснователно се твърди, че не са зачетени благоприятни данни за „Медико-дентален център Медикус Алфа - Пловдив“ ЕООД /данни от двете справки, в едната от които са отразени трудови договори за определени часове, л.272 и сл. и л.284 и сл. по отношение актуалното състояние на действащите трудови договори към дата 31.12.2020г./. Условията не са били оспорени /отсъства твърдение за това/ и съгл. чл. 62 ал.3 и ал.5 КТ : В тридневен срок от сключването или изменението на трудовия договор и в седемдневен срок от неговото прекратяване работодателят или упълномощено от него лице е длъжен да изпрати уведомление за това до съответната териториална дирекция на Националната агенция за приходите. Националната агенция за приходите предоставя в реално време на оправомощени лица от дирекции "Инспекция по труда" електронен достъп до регистъра на трудовите договори и при поискване в срок три работни дни изпраща копие от съответното заверено уведомление.; Данните, които се съдържат в уведомлението, и редът за неговото изпращане се определят с наредба на министъра на труда и социалната политика, съгласувана с изпълнителния директор на Националната агенция за приходите и председателя на Националния статистически институт. Следва извод за определено с наредба съдържание на уведомлението, поради което информацията представлява официален документ – квалифициран в случая на източник на данни, предоставени от НАП, проверката на които е дължима от страна на УО съгласно Условията в конкретната процедура. В обхвата на информацията са трудовите договори, а не гражданските, поради което гражданските договори не попадат в преценката на УО за изпълнение на конкретния индикатор. Съобразено е, че за отчитане изпълнението на индикатора е необходим броя на заетите лица към посочените дати, при което следва да се броят лицата на трудови договори към съответен работодател и ако трудов договор е прекратен преди дата, за която се изисква информация, той не се брои. Действително, съдът не отрича изключително трудната ситуация в условията на пандемия, в която бе предоставена възможност за работа на т.нар „първа линия“, осигуряваща по-високо заплащане, но при обвързаността на бенефициера с Условията за кандидатстване и изпълнение в процедурата и в административния договор, мислимо е и доказателство, представено от страна на жалбоподателя, посредством което се установява, че бенефициерът е предприел всичко зависещо от него да осигури изпълнение на индивидуалния индикатор „Запазване на нивата на заетост в подкрепените предприятия“. Доказателство в тази насока не е представено по делото, поради което не би могло да бъде прието, че по независещи от жалбоподателя причини не е изпълнен посочения индивидуален за процедурата индикатор за изпълнение.

При намаляване на заетост с 11,76%, изпълнението на индивидуалния за процедурата индикатор е 88,24 на сто, за която хипотеза е относим процентен показател в т.6 от Приложение № 2 от Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове – 5 на сто : (Изм. – ДВ, бр. 67 от 2019 г., в сила от 23.08.2019 г.) „Неизпълнение на одобрени индикатори, които са свързани с постигането на целите на програмата; Когато изпълнението на одобрените по проекта индикатори е между 90 и 99 на сто – не се определя финансова корекция. Когато изпълнението на одобрените по проекта индикатори е между 80 и 89 на сто – размерът на финансовата корекция е 5 на сто.”. Както бе посочено по-горе, една от целите на предоставяната БФП по процедурата и очаквани резултати е стабилност на работни места /устойчивост на работните места/, постижима именно посредством изпълнение на индивидуалния индикатор „Запазване на нивата на заетост в подкрепените предприятия“.

УО правилно е приел, че поради естеството на нарушението в конкретния случай не може да се даде реално количествено изражение на настъпилите финансови последици, поради което на основание чл.5 ал.1 и ал.3 от наредбата, при определяне размера на финансовата корекция следва да се приложи пропорционалният метод, респект. посоченият процентен показател по т.6 от Приложение № 2 към наредбата /чл. 5. (1) (Изм. – ДВ, бр. 68 от 2017 г., в сила от 22.08.2017 г.) Размерът на финансовата корекция се определя по пропорционалния метод, когато поради естеството на нарушението е невъзможно да се даде реално количествено изражение на финансовите последици. В този случай за определянето на финансовата корекция се прилага процентен показател спрямо засегнатите от нарушението разходи. ; (3) (Изм. – ДВ, бр. 68 от 2017 г., в сила от 22.08.2017 г., доп., бр. 19 от 2020 г.) При прилагането на пропорционалния метод изчисляването на финансовата корекция се извършва, като процентният показател, посочен в приложения № 1, 1а и 2, се отнася към сумата на допустимите, засегнати от нарушението разходи, които са поискани от бенефициента за възстановяване, като се прилага следната формула:…/. Когато финансовото изражение на нередността не може да бъде точно определено, законодателят е допуснал прилагането на пропорционалния метод за определяне размера на вредата. Това законодателно решение е в съответствие с чл. 143 /2/ във вр. с чл. 144 /1/ от Регламент № 1303/2013, с Насоките на Комисията на Съюза и приетите от нея критерии за вземане на решение за приложимите ставки за корекции, както и самите ставки. Наредбата е валиден нормативен акт, който не противоречи на национална разпоредба от по - висока степен и в съответствие с Регламент № 1303/2006 и Насоките на Комисията, следва да се приеме, че определените в нея пропорции са в съответствие с принципа на пропорционалност.

Съответно на фактическата установеност е позоваването на чл.71 ал.2 ЗУСЕСИФ / „Финансова корекция може да се извърши за целия проект или за отделна дейност, отделен договор с изпълнител или за отделен разход.“ / и в конкретиката на фактите – чрез заложените индикатори се измерва степента на осъществяване на одобрения проект и непостигането на специфичния за процедурата индикатор означава, че една от целите, които се преследват чрез предоставената безвъзмездна финансова помощ /запазване на заетостта/, не е постигната. При неизпълнена заложена от бенефициента цел по проекта с основание е прието, че всички разходи по проекта са засегнати от нарушението и в съответствие с предвиденото в чл.7 от договора, финансовата корекция е определена върху целия размер на безвъзмездната финансова помощ по проекта /5% х 52 535лв. = 2 626,75лв./. Стойността – 2 626,75лв. представляват 5 на сто от финансовата подкрепа от ЕСИФ, предоставена по АДПБФП BG16RFOP002-2.077-1149-C01 с бенефициент – оспорващото дружество. Тук отново се отбелязва, че задължението в чл.2, 2.1.3. - бенефициентът приема отпуснатата безвъзмездна финансова помощ и се задължава да изпълни всички произтичащи от договора и неговите приложения, задължения, кореспондира с чл.7, 7.1 по отношение предвидената възможност за налагане на финансова корекция на процент от верифицирания размер на БФП /тоест целия/, при неизпълнение на приложимите индикатори – като следва да бъде прието, че се имат предвид всички индикатори, тъй като в договора не е посочено например – на част от индикаторите или на някой конкретен.

Конкретният случай попада в хипотезата на чл.75 ал.1 ЗУСЕСИФ и последицата от оспорения административен акт е възникване на задължение за възстановяване на суми – в решението е посочено, че на основание чл.75 ал.1 изр.2-ро ЗУСЕСИФ във вр. с чл.43 от Наредба № Н-3 от 22 май 2018г., определената сума следва да бъде възстановена от бенефициента в 14 дн.срок от дата на съобщаване на решението.

Не е твърдяно, че по отношение Условията за кандидатстване и за изпълнение в цитираните им по-горе части е имало писмени възражения и предложения, както и че са изменени към дата на подписва на договора или в срока за изпълнението му. С подписване на договора страните се обвързват с неговите клаузи и дължат изпълнение. Условията за кандидатстване и Условията за изпълнение, утвърдени като част от документите по чл. 26 ал. 1 ЗУСЕСИФ, са влезли в сила и са задължителни както за кандидатите, така и за органа, който ръководи административното производство – в АДПБФП изрично е посочено, че „Одобреният проект и документите по чл.26, ал.1 от закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове са неразделна част от настоящия договор.” – чл.8, л.167. Със съдържанието им дружеството – жалбоподател е било предварително и надлежно запознато. Предвид съображенията следва, че са били налице фактически основания за издаване на оспореното решение. Посочените в административния акт правни основания съответстват на установените фактически, които не са опровергани в хода на съдебното производство.

При наличие на информация за платена на бенефициента сума преди издаване на решението на финансова корекция, следва да бъде прието, че основателно е приложена нормата на чл.75 ал.1 пр.2-ро ЗУСЕСИФ с правилно определяне на основата. В тази вр. бе посочено, че според задължението в чл.2, 2.1.3. от АДПБФП - бенефициентът приема отпуснатата безвъзмездна финансова помощ и се задължава да изпълни всички произтичащи от договора и неговите приложения, задължения – същото кореспондира с чл.7, 7.1 по отношение предвидената възможност за налагане на финансова корекция на процент от верифицирания размер на БФП при неизпълнение на приложимите индикатори по проекта, посочени в т.7 от Условията за кандидатстване, поради което следва да бъде прието, че се имат предвид всички индикатори, тъй като в договора не е посочено част от индикаторите или някой конкретен.

Жалбата се приема за неоснователна. Ответникът не е заявил искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Мотивиран с изложеното , съдът

 

 

Р Е Ш И:

 

Отхвърля жалбата на „Медико-дентален център Медикус Алфа - Пловдив“ ЕООД, ЕИК ********* : гр.Пловдив, ул.“Велико Търново“ № 21, представлявано от д-р Д.М.Г. против Решение № РД-02-16-38/15.07.2022г. на Заместник -министър на иновациите и растежа и Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентноспособност” 2014-2020.

Решението може да се обжалва пред Върховния Административен Съд чрез Административен съд-Пловдив, в 14-дневен срок от съобщението за постановяването му.                                                                                 

 

Административен съдия :