Решение по дело №89/2022 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 120
Дата: 13 юни 2022 г.
Съдия: Маргарита Йорданова Стергиовска
Дело: 20227270700089
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 май 2022 г.

Съдържание на акта

Р    Е     Ш     Е     Н     И     Е

 

№ ...........

град Шумен, 13.06.2022г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Шуменският административен съд, в публичното заседание на тридесети май две хиляди двадесет и втора година в следния състав:

 

                                                                   Председател: Росица Цветкова

                                                                          Членове:  Христинка Димитрова

                                                                                              Маргарита Стергиовска

                                                                          

при секретаря Св. Атанасова и с участие на прокурор М. Георгиева при ШОП, като разгледа докладваното от административния съдия М. Стергиовска КАНД № 89 по описа за 2022г. на Административен съд – гр. Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и чл. 208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е въз основа на касационна жалба на ОД на МВР – Шумен, депозирана чрез главен юрисконсулт И.С., против Решение № 129/14.03.2022г. на Районен съд – Шумен, постановено по ВНАХД № 20213630202309/2021г. по описа на съда. С оспорения съдебен акт е отменено Наказателно постановление № 20 – 0869 - 002374/12.08.2020г. на началник сектор „ПП“ при ОД на МВР – гр. Шумен, с което на основание чл. 175, ал. 3 предл. 1 от ЗДвП на С.А.С.,***, е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200 /двеста/ лева.

Касаторът счита, че съдебното решение е неправилно и незаконосъобразно, като издадено в нарушение на материалния и процесуалния закон. Жалбоподателят аргументира становището, че управляваното от С. превозно средство подлежи на регистрация, като в тази връзка инициаторът на настоящото производство се позовава на разпоредби от Регламент (ЕС) № 168/2013г. на Европейския парламент и на Съвета от 15.01.2013г. относно одобряването и надзора на пазара на дву-, три- и четириколесни превозни средства, въведени в националното законодателство със Закона за движение по пътищата, съобразявайки и техническите спецификации на двуколесното превозно средство. Воден от това, касаторът отправя искане за отмяна на съдебния акт и за потвърждаване на процесното наказателно постановление. Претендира се присъждане на разноски за две инстанции. В съдебно заседание касаторът се представлява от юрисконсулт С..

Ответната страна, С.А.С., депозира писмен отговор чрез адвокат Ю.Р. от Адвокатска колегия – Шумен, в който излага твърдения, че процесното двуколесно превозно средство, „електрически велосипед“, не подлежи на задължителна регистрация съгласно изискванията на Наредба № I-45 от 24.03.2000г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства. Отправя искане за присъждане на разноски за две инстанции. В съдебно заседание С. се представлява от адвокат Р..

Представителят на Шуменска окръжна прокуратура възприема касационната жалба за допустима, но неоснователна, и моли за решение в този смисъл.

Настоящата съдебна инстанция, след като прецени допустимостта на предявената касационна жалба и обсъди направените в нея оплаквания, становищата на страните, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение съобразно разпоредбите на чл. 218 и чл. 220 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е допустима като подадена в законоустановения срок по чл. 211, ал. 1 от АПК от легитимирано лице, имащо право и интерес да обжалва съдебния акт, съгласно разпоредбата на чл. 210, ал. 1 от АПК и при спазване на изискванията на чл. 212 от АПК. Разгледана по същество, касационната жалба се явява неоснователна по следните съображения:

Процесното решение е постановено при следната фактическа обстановка:

В началото на месец юни 2020г. С.С. закупил електрически велосипед от Д.Д.П.за сумата от 1950 лева, като продавачът предал на С. и всички налични у него документи, които бил получил при първоначалното закупуване на електрическия велосипед. Съгласно техническите данни посочени в придружаващата документация, същият представлявал електрически велосипед модел „TDL02Z“ сериен № XW72V1500 WJI190371374, със задвижване чрез електрически двигател и педали.

На 18.06.2020г. в 08.20 часа в гр. Шумен С. управлявал процесния електрически велосипед по бул. „Симеон Велики“ до дискотека „Колизеум“, в посока от магазин „Лидл“ към кооперативния пазар. Същият се движел в насрещната лента за движение и бил спрян за проверка от служители на сектор „ПП“ към ОДМВР – Шумен – свидетелите С.Б.С.и Л.М.С., при която било констатирано, че ППС не е регистрирано и водачът няма СУМПС.

За констатираните нарушения свидетелят С. съставил срещу С. АУАН за нарушение на чл. 6, т. 1 от ЗДвП – навлиза след знак забраняващ влизането на съответното ППС, за нарушение на чл. 150 от ЗДвП – управлява ППС, без да е правоспособен водач и за нарушение на чл. 140, ал. 1 предл. 1 от ЗДвП – управлява МПС, което не е регистрирано по надлежния ред. Водачът получил АУАН, като в акта било записано, че същият има възражение.

Във връзка с констатираното управление на ППС без регистрация било образувано ДП № 611/20г. по описа на РУ – Шумен за престъпление по чл. 345, ал. 2 от НК. С постановление от 23.06.2020г. прокурор при Районна прокуратура гр. Шумен прекратил наказателното производство като е приел, че липсва състав на престъпление, както от обективна, така и от субективна страна. Приел, че предвид характеристиките на ППС, според българското законодателство същото не подлежи на регистрация съгласно чл. 1, ал. 4, т. 4 от Наредба № I-45 от 24.03.2000г. Същото било получено и заведено в ОД МВР на 24.06.2020г.

След постановения отказ на Районна прокуратура - гр. Шумен, административнонаказващият орган издал обжалваното НП.

При така установената фактическа обстановка районният съд приел, че в хода на административнонаказателното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения. Съдебният състав посочил обаче, че електрическият велосипед попада в обхвата на изключенията, визирани в чл. 1, ал. 4, т. 4 от Наредба І-45 от 24.03.2000г. и не следва да бъде регистриран. Воден от тези съображения предходният съдебен състав счел, че водачът на превозното средство неправилно е бил санкциониран за описаното в НП нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, поради което отменил атакувания правораздавателен акт.

Така постановеното решение касационният състав намира за правилно по следните съображения:

Съгласно чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, по пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. По пътищата, включени в обхвата на платената пътна мрежа, се допускат само пътни превозни средства, за които са изпълнени задълженията по установяване на размера и заплащане на пътните такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата. Санкцията за нарушаване на тези изисквания е предвидена в нормата на чл. 175, ал. 3 от ЗДвП.

 Съобразно § 6б от ДР на ЗДвП, за целите на този закон се използват и приложимите определения по чл. 3 от Регламент (ЕС) № 168/2013г. на Европейския парламент и на Съвета от 15.01.2013г. относно одобряването и надзора на пазара на дву-, три- и четириколесни превозни средства. В т. 68 от чл. 3 от Регламента е дадена дефиниция на термина „двуколесно моторно превозно средство“, представляващо моторно превозно средство с две колела, включително велосипеди с двигател, двуколесни мотопеди и двуколесни мотоциклети.

Съгласно разпоредбата на чл. 149, ал. 1, т. 1 от ЗДвП за нуждите на типовото одобряване пътните превозни средства се делят на различни категории: 1. категория „L“ – моторни превозни средства, определени в чл. 4 от Регламент (ЕС) № 168/2013. Съгласно чл. 4, т. 1 „Категории превозни средства“ от Регламента, към превозните средства от категория „L“ спадат дву-, три- и четириколесните моторни превозни средства, чиито категории са описани в настоящия член и в приложение I, включително велосипедите с двигател, дву- и триколесните мотопеди, дву- и триколесните мотоциклети, мотоциклетите с кош, леките и тежките четириколесни превозни средства за движение по пътищата, леките и тежките четириколесни превозни средства с повишена маневреност. Съгласно т. 2 от същия регламент за целите на настоящия регламент се прилагат следните категории и подкатегории, описани в приложение I: а) превозно средство от категория L1е (леко двуколесно моторно превозно средство), която се разделя на следните подкатегории: i) L1e-А превозно средство (велосипед с двигател); ii) L1е-В превозно средство (двуколесен мотопед).

Отново в Регламента, в чл. 2, т. 2, са регламентирани изключенията, оставащи вън от приложното му поле. В б. „з“ са изброени велосипедите с подпомагане на задвижването от педалите, които са оборудвани със спомагателен електродвигател с максимална постоянна номинална мощност, по-малка или равна на 250 W, при които двигателят се спира, щом велосипедистът престане да върти педалите, или в противен случай осигуряваното от двигателя задвижване се намалява постепенно и накрая се изключва напълно, преди превозното средство да достигне скорост 25 km/h.

От приобщените доказателства и от заключението по назначената съдебно-автотехническа експертиза в частност, се установява, че С. е управлявал „електрически велосипед“, с постоянна номинална мощност на електрическия двигател от 1500 вата, с максимална конструктивна скорост на превозното средство от 45 км/ч и с височина на точка R /референтна точка на седене/ от 74 см и собствена маса на превозното средство от 65 кг., като същото е било снабдено с ръкохватка за система на управление „Throttle assist“.

Вещото лице е посочило, че когато водачът престане да върти педалите, осигуряваното от двигателя ел. задвижване продължава, което сочи, че задвижването се осъществява посредством педали, подпомагани от дейността на ел. двигател. Тези спецификации, установени с категоричност в хода на въззивното производство, индикират, че превозното средство попада в изключенията, визирани в коментираната по-горе т. 2 към чл. 2 от Регламента.

Настоящият съдебен състав споделя решаващият извод на  ШРС, с оглед характеристиките на ППС, че според българското законодателство същото не подлежи на регистрация съгласно чл. 1, ал. 4, т. 4 от Наредба № I-45 от 24.03.2000 г.

Действително съгласно Регламент/ЕС/ № 168/2013 г. на Европейският парламент и на Съвета относно одобряването и надзора на пазара на дву-, три- и четириколесни превозни средства, конкретното превозно средство предвид техническите му характеристики - /мощност 1500W, 72 V, максимална скорост 45 км/ч/ попада в категория L1e – подкатегория L1e – В /двуколесен мотопед/, но това не променя характеристиката му на велосипед, тъй като фабрично е проектиран за задвижване с педали и със спомагателно задвижване с двигател с цел подпомагане въртенето на педалите.

В § 21 от ДР на Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. е посочено, че същата въвежда в българското право изискванията на Директива 2014/46/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 3 април 2014 г. за изменение на Директива 1999/37/ЕО на Съвета относно документите за регистрация на превозни средства. В приложното поле на Директива 1999/37/ЕО на Съвета попада уредбата на документите за регистрация на превозни средства, издавани от държавите членки. Съгласно чл. 3 от Директивата държавите-членки издават свидетелства за регистрация на превозни средства, които са предмет на регистрация съгласно техните национални законодателства.

Според българското законодателство съгласно чл. 1, ал. 4, т. 4 от Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. не подлежат на регистрация, по реда на Наредбата велосипедите с допълнително монтиран двигател като не са предвидени други допълнителни критерии за това като максимална мощност, максимална скорост и др. Единственият критерий е да е велосипед и да има допълнително монтиран двигател.

Въпроса е попада ли въпросния електрически велосипед в изключенията на чл. 1, ал. 4, т. 4 от Наредба І-45 от 24.03.2000 г., и попада ли в обхвата на това понятието "допълнително монтиран двигател" велосипед, който фабрично е снабден с двигател, какъвто е процесния или включва само велосипед, на който в последствие е монтиран такъв. Понятието "допълнително монтиран двигател" следва да се тълкува в смисъла, даден от Стандарт EN 15194: 2017, а именно не като двигател, който е монтиран впоследствие на велосипед, а като двигател, който е присъединен към велосипед, който не е основен източник на задвижване, а е спомагателен, допълнителен източник мощност към мускулната сила, която се явява основен източник на задвижване. Критерият за преценка дали велосипеда е с допълнително монтиран двигател не е кога е монтиран двигателя, а дали се явява основен или допълнителен/спомагателен източник на мощност за задвижване. Ако е основен източник на задвижване – превозното средство няма да попада в обхвата на изключенията и подлежи на регистрация. Ако двигателя е само допълнителен/спомагателен източник – електрическия велосипед попада сред изключенията по смисъла на чл. 1, ал. 4, т. 4 от Наредба І-45 от 24.03.2000 г. и не следва да бъде регистриран.

Водим от гореизложеното, съдът

 

 

Р   Е    Ш    И   :

 

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 129/14.03.2022г. на Районен съд – Шумен, постановено по ВНАХД № 20213630202309/2021г. по описа на съда

Решението е окончателно.

 

 

 

         ПРЕДСЕДАТЕЛ:......................         ЧЛЕНОВЕ: 1..........................

                                                                                              

                                                                                                   2..........................

 

       ЗАБЕЛЕЖКА:Решението е окончателно и не подлежи на обжалване. Влязло в сила на 13.06.2022 г.