Решение по дело №84/2022 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 78
Дата: 28 април 2022 г. (в сила от 28 април 2022 г.)
Съдия: Димитринка Христова Стаматова
Дело: 20227280700084
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 март 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е  № 78/28.4.2022 г.

Гр. Ямбол, 28.04.2022 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

 

ЯМБОЛСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, първи състав, в публично заседание на   единадесети април две хиляди и двадесет и втора година в състав:

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА

 

 

при секретаря Кр. Юрукова – Стоянова, разгледа докладваното от председателя адм. д. № 84 по описа за 2022 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

 

Производството е по реда на чл. 40 от Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ), във връзка с чл. 145 - 178 от АПК и е образувано по жалба на СНЦ „К.к.“ - Ямбол против Решение № 2801-04092 от 25.02.2022 г. на Секретаря на Община Ямбол.  Претендира се за заплащане и на направените по делото разноски.

В жалбата са развити доводи за незаконосъобразност на оспореното решение, като се сочи се, че е налице съществено нарушение на административнопроизводствените правила, изразяващо се в несъобразяване със желаната от заявителя  форма на предоставяне на исканата обществена информация. Твърди се също, че не е налице изключение по чл. 27, ал. 1 от ЗДОИ, даващо право на органа сам да определи формата, в която да предостави достъп до обществената информация – предмет на заявлението, което обуславя порочността на решението.  Иска се съдът да отмени обжалваното решение  и преписката да бъде върната със съответните указания на административния орган със задължение да предостави исканата информация във формата, посочена от заявителя. Претендира се присъждане и на направените по делото разноски.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован,  не изпраща процесуален представител.   С представената писмена молба вх. № 976/11.04.2022 г. жалбата се поддържа изцяло на основанията, изложени в същата, като се иска и присъждане на разноските по делото.

Ответната страна, редовно призована, чрез процесуалният си представител оспорва жалбата, като заявява, че исканата от жалбоподателя информация  е предоставена, но тъй като е налице изключението по чл. 27, ал. 1, т. 2 от ЗДОИ, органът е определил форма, различна от заявената.

След като  извърши цялостна преценка на всички събрани и приети по делото писмени доказателства, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:   

Със заявление за достъп до обществена информация вх. 2801-02169/02.02.2022 г.,    жалбоподателят СНЦ „К.к.А“   е поискал от Кмета на Община Ямбол  предоставянето на достъп до обществена информация,  като е посочил, че иска предоставяне  на „годишен отчет на кмета на община Ямбол за 2021 г. за изпълнението на програмата за управление за мандат 2019-2023 г., съгласно чл. 44, ал. 5 от ЗМСМА.  Посочен и начинът, по който иска да му бъде предоставена информацията –  копие на отчета на  посочената в заявлението  електронната поща.

С Решение № 2801-04092/25.02.2022 г. Секретарят  на Община Ямбол, определен от Кмета на Общината за длъжностно лице, което да взема решения за предоставяне или отказ от предоставяне на обществена информация,  е посочил, че исканата „информация, която заявителят желае да получи съгласно разпоредбата на чл. 11 от Закона за достъп до обществена информация попада в категорията на служебна обществена информация, тъй като включва информация, която се събира, създава и съхранява по повод дейността на администрацията“, и е разрешил достъп до обществена информация „в обем и по начин пожелан от заявителя по следните въпроси: Годишен доклад на кмета на община Ямбол за 2021 г. за изпълнението на програмата за управление за мандат 2019-2023 г., съгласно чл. 44, ал. 5 от ЗМСМА“.   

В оспореното решение е посочено, че информацията се предоставя под формата на преглед в сградата на администрацията на Община Ямбол в срок от 35 дни от получаване на решението, след предварително посочване на дата и час за преглед от страна на заявителя, като се осигурява достъп до съдържанието на целия документ.  В мотивите си органът е посочил, че се касае за документ, който е съставян за 12 месеца, съдържа голям брой снимков материал и текст и е над 130 страници, като на технически носител информацията е в размер на 80 МВ, а електронните имейл адреси, които ползва Община Ямбол са с максимален размер 50 МВ. С оглед на това органът е приел, че са налице предпоставките по чл. 27, ал. 1, т. 1 и т. 2 от ЗДОИ и е предоставил информацията под формата на преглед, а не по желания от заявителя начин – копие от доклада на електронната поща, посочена в заявлението. На заявителя е указано, че разполага с възможност да заяви исканата информация на CD  или DVD, след като заплати определените разходи за това.

Решението е получено от представителя на жалбоподателя на 28.02.2022 г. и на 14.03.2022 г. е депозирана жалбата, въз основа на която е образувано настоящото производство.

С оглед на така установената  фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:   

 Жалбата   е подадена в срок и е допустима. Разгледана по същество обаче, тя се преценява  като   НЕОСНОВАТЕЛНА, по следните съображения:      

Предмет на оспорване в настоящото производство е   Решение № 2801-04092/25.02.2022 г.  на секретаря на Община Ямбол, с което на СНЦ „К.к.“ е предоставен достъп до обществена информация по заявление вх. № 2801-02169 от 02.02.2022 г. под формата на преглед в сградата на администрацията на Община Ямбол.

 Значимостта на правото на достъп до информация произтича от регламентирането му  като основно право в чл. 41, ал. 1 и ал. 2 от Конституцията на Република България. Конституционният съд, в   Решение № 7 от 04.06.1996 г. по к.д. № 1/1996 г.  изрично сочи, че нормата на чл. 41, ал. 2 от КРБ гарантира на гражданите достъп до информация от държавен орган по въпроси, които представляват за тях законен интерес. Квалификацията  „законен“  служи, за да обозначи правото на гражданите да търсят съответната информация и предоставя нормативна регламентация на хипотезите, в които това право може да се осъществи на базата на конституционното изискване.

В съответствие с конституционната разпоредба и даденото от Конституционния съд нейно тълкуване, законодателят е предвидил различни правни средства за достъп до информация, с оглед на произход, съдържание и значение на информацията за правните субекти. Така ЗДОИ регламентира един от правните способи за упражняване на конституционното право на достъп до информация.

В чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ законодателят е дал легална дефиниция на понятието „обществена информация“ и съгласно същата такава е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. Следователно, една информация е обществена когато са налице визираните в правната норма кумулативни предпоставки – да е свързана с обществения живот на страната и да дава възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. В ЗДОИ не се съдържа легално определение на понятието обществен живот, но като такъв следва да се счита животът на обществото като група от хора. Видно от разпоредбата на чл. 3, ал. 1 от ЗДОИ, задължените да предоставят тази информация субекти са държавните органи, техните териториални звена и органите на местното самоуправление в Република България. Това тяхно задължение и съответно правото на гражданите на достъп до обществена информация, е гарантирано чрез изричната разпоредба на чл. 40, ал. 1 от ЗДОИ,   която установява правото на съдебно оспорване на решенията на задължените по чл. 3 ЗДОИ субекти за предоставяне на обществена информация или за отказ да се предостави достъп до такава информация.   

В конкретния казус няма спор между страните по делото, че исканата информация е обществена и че достъп до такава е предоставен. Спорът касае формата, под която същият е предоставен. 

Видно от разпоредбата на чл. 27, ал. 1 от ЗДОИ, органите са длъжни да се съобразят с предпочитаната форма за предоставяне на достъп до обществена информация, освен в случаите, когато: 1. за нея няма техническа възможност; 2. свързана е с необосновано увеличаване на разходите по предоставянето; 3. води до възможност за неправомерна обработка на тази информация или до нарушаване на авторски права. Съгласно ал. 2 на същия член, в случаите по ал. 1 достъп до информацията се предоставя във форма, която се определя от съответния орган.

Както вече бе посочено по-горе, в настоящия казус заявителят е посочил като форма за предоставяне на достъп до поисканата информация изпращането на копие от годишния доклад на електронната му поща.  Органът не се е съобразил с предпочетената от заявителя форма и на основание чл. 27, ал. 2 от ЗДОИ е определил друга такава, а именно преглед на информацията в сградата на администрацията на Община Ямбол, като се е позовал на чл. 27, ал. 1, т. 1 и т. 2, излагайки и подробни съображения за това. В тази връзка следва да се отбележи че обстоятелството, че информацията не е предоставена във формата, предпочетена от заявителя не води до извод за незаконосъобразност на акта. Действително разпоредбата на чл. 27, ал. 1 от ЗДОИ задължава органа да предостави исканата обществена информация в предпочетената от заявителя форма, но в конкретния казус същата е предоставена във форма, определена от органа при условията на чл. 27, ал. 2 във вр. с ал. 1, т. 1 и т. 2 от ЗДОИ, предвид факта, че същата е в голям обем и изпращането й по електронен път на посочената от заявителя електронна поща е невъзможно и би довело до необосновано увеличение на разходите. Целта на Закона за достъп до обществена информация е с получаването на исканата такава, гражданинът да може да си състави собствено мнение за дейността на задължения субект. В случая тази цел се постига със запознаване на заявителя  чрез прегледа й. Отделно от това следва да се отбележи, че на заявителя е указано, че може да поиска предоставянето на информацията на CD  или DVD, след като заплати съответните разходи, но той не се е възползвал и от тази възможност.

Предвид изложеното съдът намира, че обжалваният административен акт е законосъобразен, поради което жалбата, като неоснователна, следва да бъде отхвърлена.

При този изход на делото и предвид своевременно направеното искане, осн. чл. 143, ал. 4 и чл. 144 от АПК, на ответната страна следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева, определен на основание чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, във връзка с чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ, към които препраща чл. 78, ал. 8 от ГПК.   

Водим от горното  Ямболският административен съд, първи състав

 

 

 

Р   Е   Ш   И  :

 

 

 

ОТХВЪРЛЯ ЖАЛБАТА на   СДРУЖЕНИЕ С НЕСТОПАНСКА ЦЕЛ „К.к.“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Ямбол, ул. *, представлявано от А.Ж.К., със съдебен адрес:***, чрез адв. Е.Д. против Решение № 2801-04092/25.02.2022 на Секретаря на Община Ямбол  по заявление за достъп до обществена информация №І 2801-02169/02.02.2022 г.  

ОСЪЖДА   СНЦ „К.к.“  да заплати на ОБЩИНА ЯМБОЛ  сумата от 100 (сто) лева за направените по делото разноски.

Решението, съобразно чл. 40, ал. 3 от ЗДОИ,  е окончателно.

 

 

 

 

 

 

                                                                       СЪДИЯ: /п/ не се чете