Присъда по дело №401/2013 на Окръжен съд - Варна

Номер на акта: 53
Дата: 20 май 2013 г. (в сила от 5 юни 2013 г.)
Съдия: Иваничка Димитрова Славкова
Дело: 20133100200401
Тип на делото: Наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 29 март 2013 г.

Съдържание на акта

П Р И С Ъ Д А

 

       /20.05.2013  г. ,    гр. Варна

 

В  И М Е Т О   Н А  Н А Р О Д А

 

ВАРНЕНСКИ ОКРЪЖЕН СЪД,   Наказателно отделение

На двадесети май, две хиляди и тринадесета година

В публично заседание в следния състав:

                      ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ИВАНИЧКА СЛАВКОВА

                   СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ: Г.С.

С.Х.

СЕКРЕТАР: Т.И.

ПРОКУРОР: АНТОНИЯ И.

Като разгледа докладваното от съдия Славкова

НОХД № 401 по описа за 2013 година

 

П Р И С Ъ Д И:

 

ПРИЗНАВА подсъдимия С.В.С. - роден на ***

ЗА ВИНОВЕН В ТОВА, ЧЕ:

На 30.04.2010 г. в гр. Бяла, обл. Варненска, при управляване на моторно превозно средство – лек автомобил „Шевролет Каптива“ с ДК № СА 9255 МН, нарушил правилата за движение по пътищата – чл.20, ал.2 от ЗДвП и по непредпазливост причинил смъртта на А.С.С., поради което и на основание чл.343, ал.1, б.В вр. чл.54 от НК му налага наказание ЛИШАВАНЕ ОТ СВОБОДА за срок от ШЕСТ МЕСЕЦА, което на основание чл.66, ал.1 от НК отлага с изпитателен срок от ТРИ ГОДИНИ.

На основание чл. 343 г от НК  налага на подсъдимия наказание ЛИШАВАНЕ ОТ ПРАВО ДА УПРАВЛЯВА МПС за срок от ШЕСТ МЕСЕЦА.

         ОСЪЖДА подсъдимия да заплати направените по делото разноски  в размер на 517,50 лева /петстотин и седемнадесет лева и петдесет стотинки/, по сметка на ОС - Варна, в полза на Държавата.

Присъдата подлежи на въззивна проверка пред Апелативен съд - Варна в 15-дневен срок от днес.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

            СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ: 1.

 

                                                               2.

Съдържание на мотивите

         МОТИВИ към присъдата по НОХД № 401/2013 г. по описа на ОС- Варна

 

         Във ВОС е внесен обвинителен акт срещу С.В.С., руски гражданин за престъпление по л. 343 ал.1 б. В от НК, за това, че на 30.04.2010 год. в гр.Бяла, обл. Варненска, при управление  на моторно превозно средство - лек автомобил "Шевролет Каптива" нарушил правилата за движение по пътищата - чл. 20 ал. 2 от и по непредпазливост причинил смъртта на Анастасия Сергеевна С..

         Пред ВОС делото се разглежда по реда на чл. 269 ал.3 т.3 б. В от НПК. Защитата на подсъдимия С., като се съгласява с изводите на прокурора за фактите,  претендира за налагане на минимално наказание лишаване от свобода, отложено по реда на чл. 66 т НК, както и минимално наказание лишаване от право да управлява МПС. Прокурорът пледира за идентични наказания. 

         От фактическа страна съдът счете за установени следните обстоятелства.

         На 30.04.2010г. подс.С.В.С., съпругата му св.С.И.С. и тяхната дъщеря Анастасия Сергеевна С.- всички те руски граждани  пристигнали в Република България през ГКПП Летище Варна в 11:30 ч., а наетият от тях предварително  автомобил бил осигурен на место. Семейство Соловьови тръгнали за гр.Обзор, обл. Бургас, където семейството притежавало собствено жилище, с наетия автомобил, като той се управлявал от С.С.. Св.С.С. се возела отпред вдясно, а Анастасия - отзад вдясно и  всички  с поставени предпазни колани.

         Подс.С. управлявал л.а. "Шевролет Каптива" с ДК№ СА 9255 МН със скорост, несъобразена с параметрите и техническите възможности на конкретния автомобил, с които той не бил свикнал. Около 15:40 часа на същата дата минавал през гр. Бяла. Времето било ясно и сухо, без ограничение на видимостта. Платното за движение се състояло от две пътни ленти - всяка с ширина по 3.80м. С. подминал бензиностанция на „Петрол", където се намирал св. Н.  А. и изчаквал колоната от автомобили, за да се включи по главния път.  А. излязъл на главния път в посока гр. Бургас непосредствено след преминаването на л.а."Шевролет Каптива" с ДК№ СА 9255 МН и карал на 50 метра след него. В рамките на населеното място  имало участък от пътя с изкачване и при  преминаването му С. натиснал педала на газта, като  увеличил значително скоростта. На равния и прав участък имало уширение, с обособена още една пътна лента, с ширина 3.50м. и отделена посредством двойна непрекъсната линия от средната лента. Средната и дясна пътни ленти, гледано посока гр.Бургас били със същата ширина - по 3.80м. всяка, като били отделени една от друга с непрекъсната разделителна линия, забраняваща изпреварването на автомобили и в двете посоки на движение.

         Автомобилът на подсъдимия се отклонил вляво по посоката си на движение, С. употребил спирачки, като се опитал да намали скоростта и да спре автомобила в рамките на платното за движение. Въпреки това, автомобилът прекосил отдясно-наляво по посоката си на движение цялото платно за движение, като разположението му било косо на оста на пътя. Употребените спирачки довели до качването на колата на  бордюра вляво по посоката му на движение. Силата на удара била поета първо от предно ляво колело при качването на автомобила на бордюра, отделящ тротоара от пътното платно. След това автомобилът се ударил с предната си лява част в оградата на къща, находяща се точно на кръстовището на ул."Траян Милушев" - улицата, по която се движел, и ул."Вълчан Войвода". Къщата в чиято ограда се ударила колата, се намирала на  ул. "Траян Милушев" №53. Оградата на къщата в основата си била изградена от бетон с височина 70см., а в горната част от телена мрежа. От удара в бетонната ограда същата се разрушила напълно в мястото на удара, а автомобилът се отклонил вдясно, като продължил движението си. Предната част на автомобила се приплъзнала леко в посока обратна на часовниковата стрелка, при което задните гуми на автомобила се отделили /отлепили/ от джантите и  последвал втори удар – челен -  в дървен телеграфен стълб на улица „Траян Милушев"  и  спрял в непосредствена близост до ограда на дом №55 на улица "Траян Милушев",  разположен косо на пътното платно.

         Св.С.С. се събудила в момента на първия удар на автомобила. Тъй като се отворили въздушните възглавници на автомобила, тя не възприела непосредствено момента на удара. Св.С.С. излязла от колата веднага и видяла, че дъщеря и Анастасия С. е излязла сама от колата. Анастасия С. се олюлявала, държейки се за корема, като очите и били силно потъмнели и споделила на родителите си, че всичко в областта на корема много я боли.

         Вследствие  на ПТП Анастасия Сергеевна С. получила тежка коремна травма - разкъсване на черен дроб и слезка, обширен задперитонеален хематом, счупване на 5 - 10 десни ребра, кръвонасядания по гръдния кош и корема, субарахноидални хеморагии в двата тилни дяла на мозъка, кръвонасядания по меките черепни обвивки и десния горен крайник, ожулвания в областта на левия горен крайник. Била проведена по спешност оперативна интервенция но въпреки това  продължило кървенето от черния дроб, което довело до остра кръвоизливна анемия у Анастасия С. и настъпилата смърт.

         Горните факти съдът установи възоснова на събраните  доказателства и доказателствени средства, както и тези приобщени чрез прочитането им със съгласието на страните, а също и писмените доказателства, прочетени и приобщени по реда на чл. 283 от НПК. Те са непротиворечиви относно механизма на настъпване на ПТП, в чиято пряка причинно следствена връзка е и настъпилата смърт на А.С..

         Съгласно заключението на АТЕ, скоростта на движение на л.а. ,както и опасната зона за спиране при определена скорост не могат да бъдат изчислени поради липса на изходни данни - замерени спирачни следи на местопроизшествието. Към момента на възникване на автопроизшествието л.а. е бил технически изправен. Констатираните деформации по предна лява част на левия носач и предна лява част на кормилния механизъм /рейка/ са вследствие удара на автомобила в бордюра.

         От заключението на изготвената СМЕ се установява следното, че причината за смъртта на Анастасия Сергеевна С. е тежката коремна травма с разкъсване на черния дроб и отсъствие на 2/3 от обема му, разкъсване на слезката и развилата се в причинно-следствена връзка с травмата остра кръвоизливна анемия. Причинените вследствие автопроизшествието травми са в пряко причинно-следствена връзка с настъпилата смърт на Анастасия С..

         Несъмнено подсъдимият, като се е движел със скорост несъобразена, не е могъл да овладее управлението на лекия автомобил, движел се е по непознат път, по който, макар и  да е имало съответната хоризонтална и вертикална маркировка, е следвало да се движи с повишено внимание, още повече, че се е намирал в рамките на населено място.  Именно неправилно преценената скорост е била причина да излезе автомобила от неговата лента за движение и да настъпи сблъсъка първоначално с предна лява част и после – челно, в телеграфен стълб. Тези изводи са възоснова както на находките при огледа на ПТП, така и изводите на в.л. при СМЕ за характера и вида на нараняванията, как биха могли да се получат те, както и останалите гласни доказателствени средства, които съдът намира за непротиворечиви и водещи до установяване  на  основните факти, от значение за съставомерността на деянието .  

         Съдът счете, че от правна страна подсъдимият е осъществил състав на престъпление по  чл. 343 ал.1 б. В от НК, тъй като в нарушение на чл. 20 ал. 2 от , който вменява задължение на водачите на МПС при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, като по този начин ще бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие, не е избрал подходящата скорост, не се е съобразил с конкретните дадености на пътя, както и с ограничението на скорост в населено място, поради което  не е успял да овладее управлението на управлявания от него автомобил и е допуснал ПТП. В пряка причинно следствена връзка с това нарушение е и настъпилия съставомерен резултат- смъртта на дъщеря му.

         От субективна страна деянието е извършено небрежно- не е предвиждал настъпването на общественоопасните последици, но е бил длъжен, с оглед задължението му  да спазват разпоредбите на ЗДП и ППЗДП и е могъл да могли да ги предвиди, като правоспособен водач на  МПС.

         При определяне наказанията на подс. С., съдът взе предвид следните обстоятелства.  Степента на обществена опасност на конкретното деяние – престъпление по транспорта, не е висока и е без наличие на  кавилифициращи признаци. Данните за личността на подсъдимия сочат на невисока степен на обществена опасност на  дееца- не е осъждан, няма данни да е санкциониран като водач на МПС. От съществено значение за определяне на наказанието е обстоятелството, че е причинена смъртта на единствената му дъщеря. При това, съдът счете, че справедливо и съответно на извършеното ще е наказание над минималния размер и именно то ще способства за постигане целите на генералната и специална превенция. Същевременно намери за целесъобразно да приложи чл. 66 от НК, като отложи изпълнението на наказанието от шест месеца лишаване от свобода с тригодишен изпитателен срок. С оглед тежкото нарушение на ЗДП и съставомерния резултат- смърт на едно лице, лиши подсъдимия от право да управлява МПС за срок от шест месеца. к.

         Съдът възложи на подсъдимия направените деловодни разноски.     Водим от горното съдът постанови присъдата си.

 

                                                       

                                                                  Съдия: