Решение по дело №248/2023 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 459
Дата: 4 май 2023 г.
Съдия: Нели Тодорова Стоянова
Дело: 20237040700248
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 февруари 2023 г.

Съдържание на акта

                                                    Р Е Ш Е Н И Е

                                   №…459.   04.05.2023 г., град Бургас

Административен съд-Бургас, ХІХ-ти касационен състав, в публично заседание на шести април две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: ХРИСТО ХРИСТОВ

                                                             ЧЛЕНОВЕ:1.ВЕСЕЛИН ЕНЧЕВ

                                                                                 2.НЕЛИ СТОЯНОВА

 

При участието на секретаря Д. Д. и в присъствието на прокурора Соня Петрова, като разгледа докладваното от съдията Н. Стоянова КАНД № 248 по описа за 2023 г. за да се произнесе взе предвид следното:

 

         Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК) във вр. чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по подадена касационна жалба на „Мартен груп“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в гр. Бургас, ул. „Гладстон“ № 40, представлявано от управителя М.Н.против решение № 1183/22.12.2022 г., постановено по АНД № 3947/2022 г. по описа на Районен съд Бургас, с което е потвърдено наказателно постановление (НП) № 116/03.12.2021г. на директора на РИОСВ – Бургас, с което е ангажирана административнонаказателната отговорност на „Мартен груп“ ЕООД за нарушение на чл. 95, ал. 1 във връзка с чл. 81, ал. 1, т. 2 от Закона за опазване на околната среда (ЗООС) и на основание чл. 162, ал. 1 от ЗООС му е наложена „имуществена санкция” в размер 5 000 (пет хиляди) лева.

Касаторът оспорва изцяло съдебното решение, като твърди, че същото е неправилно, издадено в противоречие на материалния закон и на съдопроизводствените правила. Счита, че по делото не е безспорно установено от фактическа и правна страна твърдяното нарушение на чл. 95, ал. 1 от ЗООС във връзка с чл. 81, ал .1, т. 2 от ЗООС, тъй като поставените в имота каравани не са експлоатирани като „къмпинг”. Сочи, че в АУАН и НП не е посочена датата на нарушението, а само датата на установяването му. Поради изложените доводи прави искане, касационната инстанция да отмени оспореното решение на Районен съд – Бургас и да отмени процесното наказателно постановление. Претендира разноски.

В съдебно заседание касаторът, чрез процесуален представител иска отмяна на оспореното решение и отмяна на наказателното постановление.

Ответникът по касация, редовно призован, не изпраща процесуален представител. Представя писмено становище, с което пледира за потвърждаване на първоинстанционното решение и претендира разноски.

Прокурор от Окръжна прокуратура - Бургас счита, че решението на първоинстанционния съд е правилно, поради което следва да бъде оставено в сила.

Съдът, след като обсъди наведените в касационна жалба отменителни основания, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното съдебно решение, прие за установено следното:

Касационната жалба е подадена от легитимирано за това лице по чл.210, ал.1 от АПК – страна в първоинстанционното производство, за която решението е неблагоприятно, в 14-дневния срок по чл.211, ал.1 от АПК и отговаря на изискванията на чл.212 и чл.213 от  АПК, приложими по силата на чл.63в от ЗАНН, следователно жалбата е процесуално допустима и подлежи на разглеждане.

Разгледана по същество е основателна по следните съображения:

С оспореното пред районния съд НП № 116/03.12.2021г. на директора на РИОСВ – Бургас, административнонаказателната отговорност на „Мартен груп“ ЕООД е ангажирана, затова че при извършена проверка на 11.10.2021 година от експерти в РИОСВ-Бургас на поземлен имот с идентификатор 81178.50.63 по КК на гр.Черноморец, с НТП „изоставена орна земя“, вид територия „земеделска“, категория 4, собственост на дружеството е реализиран къмпинг без издаден от директора на РИОСВ -гр.Бургас, краен административен акт по реда на глава шеста от ЗООС.

За така възприетото от фактическа и правна страна, длъжностното лице – гл.експерт „Опазване на водите“ в отдел „Атмосферен въздух, вредни физични фактори, води, опасни химични вещества и КПКЗ“, Дирекция „Контролна и превантивна дейност“ при РИОСВ-Бургас съставило срещу „Мартен груп“ ЕООД - касатор Акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № 116/29.10.2021г., като приел, че са нарушени разпоредбите на чл. 95, ал. 1 от ЗООС във връзка с чл. 81, ал .1, т. 2 от ЗООС. За извършената проверка и направените констатации бил съставен Констативен протокол № 020377/К-8-84/11.10.2021 г., цитиран в съставения АУАН като неразделна негова част.

На 04.11.2021 г. в РИОСВ – Бургас от „Мартен груп“ ЕООД – гр. Бургас, било подадено възражение срещу съставения АУАН.

Въз основа на съставения АУАН, директора на РИОСВ-Бургас издал НП 116/03.12.2021г., с което за нарушение на чл. 95, ал. 1 от ЗООС във връзка с чл. 81, ал .1, т. 2 от ЗООС и на основание чл. 162, ал. 1 от ЗООС на дружеството касатор, била наложена „имуществена санкция“ в размер на 5 000 лева.

С обжалваното решение Районен съд – Бургас е потвърдил наказателното постановление като приел, че при съставяне на АУАН и при издаване на НП са спазени изискванията, визирани в разпоредбите на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН. Приел е, че чрез бездействието си, жалбоподателят е осъществил състава на вмененото му нарушение, като деянието правилно е квалифицирано по чл. 95, ал. 1 във връзка с чл. 81, ал. 1, т. 2 от ЗООС.

С решението съдът е осъдил „Мартен груп“ ЕООД да заплати на РИОСВ-Бургас сумата 80.00 лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

Съгласно чл.63в от ЗАНН решението на районния съд подлежи на обжалване пред административния съд на основанията предвидени в НПК по реда на глава ХІІ от АПК.

Съгласно чл. 218 от АПК съдът обсъжда само посочените в жалбата пороци, като за валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното решение с материалния закон, съдът следи служебно.

Решението е валидно, допустимо, но неправилно, тъй като е постановено при нарушение на материалния закон.

Съдът намира, че в хода на административнонаказателното производство и на съдебното такова, преписката не е попълнена с надлежни доказателства за датата на извършване на нарушението, като такава не е посочена нито в АУАН, нито в НП в нарушение на изискванията на чл.42, т.3 и чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН.

Безспорно е, че с разпоредбата на чл. 81, ал. 1, т. 2 от ЗООС е предвидено, че оценка на въздействието върху околната среда се извършва на инвестиционни предложения за строителство, дейности и технологии съгласно приложения № 1 и 2. Съгласно т. 12 б. „г” от Приложение № 2 на ЗООС ОВОС такава се извършва на инвестиционни предложения за изграждане на къмпинги и места за паркиране на каравани. Във връзка с изпълнение на това изискване на закона, разпоредбата на  чл. 95, ал. 1 от ЗООС предвижда задължение за възложителя на инвестиционно предложение да информира писмено компетентния орган. Посочената разпоредба съдържа в себе си задължението, а санкцията при неговото неизпълнение е регламентирана в чл.162, ал.1 от ЗООС.

Съгласно чл. 162, ал. 1 от ЗООС за нарушенията по този закон физическите лица, областните управители, кметовете на общини, кметовете на райони, кметовете на кметства и длъжностните лица се наказват с глоби от 200 до 20 000 лв., а на юридическите лица и на едноличните търговци се налагат имуществени санкции от 5000 до 500 000 лв. Тази административно-наказателната норма е бланкетна и съдържанието й и състава на нарушението се попълва от конкретна разпоредба от ЗООС, която е нарушена. В случая това е посочената като нарушена разпоредба на чл.95, ал.1 от ЗООС, която предвижда възложителят на инвестиционно предложение в най-ранния етап на своето инвестиционно намерение да информира компетентните органи и засегнатото население, като го обявява писмено. Задължението за възложителя да уведоми РИОСВ за инвестиционното си намерение е свързано с преценката, която следва да направи този орган за необходимостта от екологична оценка и от оценка за въздействието му върху околната среда. Съгласно чл.81, ал.1 от ЗООС, екологична оценка и оценка на въздействието върху околната среда се извършват на планове, програми и инвестиционни предложения за строителство, дейности и технологии или техни изменения или разширения, при чието осъществяване са възможни значителни въздействия върху околната среда, които са изброени. Правилно първоинстанционния съд е установил, че в процесния поземлен имот 81178.50.63 по КК на гр. Черноморец, собственост на „Мартен груп“ ЕООД (съгласно НА № 187/10.09.2019 г.) е имало изграден къмпинг със ситуирани четири броя каравани с обособени дървени навеси и подиуми, четири санитарно-хигиенни блока, една къща тип бунгало, една дървена постройка – бар, с изградена водоснабдителна и канализационна мрежа в имота за нуждите на ситуираните обекти. Съгласно разпоредбата на § 1, т. 31 от ДР на Закона за туризма „Къмпинг“ е охраняван терен със съответната инфраструктура и с необходимите условия за пребиваване на туристи със собствена или наета палатка или каравана, както и за паркиране на автомобили и предлагане на туристически услуги. На територията на къмпинга може да се разполагат бунгала, каравани (временно стационарно подвижно (колесно) място за настаняване без задължително изискване за кухненски бокс и санитарен възел), други места за настаняване, хранене и търговия. При съпоставка на направеното описание на обекта в АУАН и НП със разпоредбата на § 1, т. 31 от ДР на Закона за туризма се достига до извод, че процесния обект притежава всички необходими по закона белези за квалифицирането му като „къмпинг”. Този извод се подкрепя и от показанията на свидетеля Ходжа-Хюсеинали, съгласно които освен описаните постройки е установено и, че на прилежащата плажна ивица има поставени шезлонги и чадъри, които също свидетелстват, че обектите се използват за туризъм и отдих. С оглед на това следва, че при изграждането на този къмпинг „Мартен груп“ ЕООД ООД е имало задължението по  чл. 95, ал. 1 от ЗООС да информира писмено директора на РИОСВ Бургас.

В тази връзка съдът не споделя твърденията в жалбата, че поставените в имота каравани били за служебно ползване и не са експлоатирани като „къмпинг”. Предвид че предназначението на територията в която са поставени обектите е „земеделска“, то във всички случаи за дружеството е възникнало задължение да информира компетентния орган, като в компетентността на органа е да извърши преценка за необходимостта от екологична оценка и от оценка за въздействието му върху околната среда.

Съдът обаче възприема изцяло оплакванията в жалбата, че в АУАН, и в НП не е посочено време на извършване на административното нарушение, съобразно изискванията на чл.42, т.2 и чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН. И в двата процесуални документа (АУАН и НП) е казано, че нарушението е констатирано на 11.10.2021г. по време на извършване на проверката. Предвид факта, че административното нарушение е извършено чрез бездействие, представляващо въздържане и пропускане да се изпълни определено задължение, установено в правната норма, АНО е следвало да установи и да посочи в обстоятелствената част на АУАН и НП периода от време, който се явява най-ранния етап на инвестиционното намерение за дадения обект на „Мартен груп“ ЕООД и да го посочи като дата на нарушението. Именно през този период от време възложителят е следвало да извърши писмено уведомление на РИОСВ-Бургас по силата на чл.95, ал.1 от ЗООС за инвестиционното си намерение и с бездействието му в този период от време е осъществило нарушението на ЗООС. Като не е посочил време на извършване на нарушението АНО е допуснал съществено нарушение на процесуалните правила, водещи до нарушаване на правото на защита на соченото за нарушител дружество.

Съдът счита, че деянието е извършено под форма на бездействие и не спада към категорията на т.нар. „продължени“ нарушения, съставът на които се осъществява непрекъснато във времето и продължава, докато бъде изпълнено дължимото действие или бъдело установено нарушението. Такова тълкуване не намира опора в закона, и не може да се прави аналогия с продължените престъпления, които се отличават с непрекъснато осъществяване на състава на определено престъпление.

Липсата на събрани доказателства за времето, което представлява най-ранния етап на инвестиционното намерение, липсата фактически установявания за крайната дата от този етап препятства съдебния контрол при проверката за спазването на сроковете в чл.34 от ЗАНН при издаване на АУАН и на НП за нарушението.

В допълнение, част от съдебната проверка за законосъобразност на НП е проверката дали е спазено изискването на чл.3 от ЗАНН и след като в АУАН и в НП липсва посочена дата на нарушението, тъй като не е установен и посочен периода от време, когато инвестиционното намерение е било в най-ранния етап, както въззивния, така и касационният състав не могат да установят кои са действащите към датата на извършване на нарушението правни норми и да преценят законосъобразно ли е издадено НП с което е наложена имуществена санкция.

  С оглед на изложеното, като е потвърдил издаденото НП, РС Бургас е постановил неправилен съдебен акт, който противоречи на материалния закон и който следва да бъде отменен и вместо него да се постанови друг, с който процесното НП се отмени като незаконосъобразно.

С жалбата касаторът е направил искане за присъждане на разноски. Искането е неоснователно и следва да бъде оставено без уважение, тъй като по делото не са представени доказателства че са извършени такива.

  С оглед изложеното и на основание чл. 221, ал. 2 във вр. с чл. 218 от АПК, във вр. с чл. 63в от ЗАНН, Административен съд - Бургас,

 

                                              Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ решение № 1183/22.12.2022 година по АНД № 3947/2022 година на Районен съд – Бургас и вместо него постановява:

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 116/03.12.2021 година на директора на РИОСВ – Бургас.

 

РЕШЕНИЕТО е окончателно.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                         ЧЛЕНОВЕ:1.           

 

                                                                                           2.