Р Е Ш
Е Н И Е
№ .…….
гр. Велико Търново, 22.07.2019
г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Великотърновският
районен съд, четвърти състав, в публично заседание на 20.05.2019 г., в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: КИРИЛ ХАДЖИТАНЕВ,
при секретаря
Ст. Илиева, като разгледа докладваното от съдията АНД № 530/2019 г. по описа на
съда, за да се произнесе, взема предвид:
Производство
по реда на чл. 59 и сл. от
Образувано е по жалба на К.М.П. с ЕГН **********
против Наказателно постановление № 355057-F397786 от 24.08.2018 г. на Началник отдел
„Оперативни дейности“ В. Търново в ЦУ на НАП, с което за нарушение на чл. 25,
ал. 1, т. 1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез
фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към
софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби
чрез електронен магазин, вр. чл. 118, ал. 1 от ЗДДС на основание чл. 185, ал. 1
от ЗДДС е наложено административно наказание глоба в размер на 200.00 лева.
Жалбоподателят,
редовно призован, се явява лично и се представлява от адв. Й.Х. – ВТАК. Заемат становище за отмяна на НП. Пледират за
недоказаност на административното обвинение, твърди се че не е доказана
контролната продажба. Алтернативно пледират за прилагане на чл.28 от ЗАНН.
Въззиваемата
страна, чрез процесуалния си представител, моли съда да потвърди НП като
правилно и законосъобразно.
Съдът, след
преценка на събраните по делото доказателства, намери за установено следното:
Административнонаказателното
производство е образувано със съставянето на АУАН № F397786 от 02.08.2018 г. с
актосъставител А.Ф.М. на длъжност Инспектор по приходите в НАП в присъствие на
свидетеля А.Й.В..
АУАН е връчен
на и подписан е от жалбоподателя, в съответната графа е вписано, че същият няма
възражения.
По преписката
е постъпило писмено възражение от дата 06.08.2018 г. против АУАН, в което се
излага становище, че случаят е маловажен и не следва да се издава НП.
АУАН е бил
съставен по повод извършена проверка за правилното прилагане на данъчното
законодателство при което при осъществена контролна покупка – заплащане на 1
брой билет за вход на басейн на стойност 8.00 лева не е издаден касов бон. Проверката
е документирана с Протокол за извършена проверка cep. АА № 0362127 от 26.07.2018 г. В съответната графа
за бележки е вписано, че не е издаден касов бон поради незареден касов апарат. Към
ПИП е приложен и Опис на паричните средства в касата към момента на започване
на проверката, декларации от работещите на обекта и разпечатки от фискалната
памет на намиращите се на обекта касови апарати.
Въз основа на
съставения АУАН е издадено обжалваното НП. В него се приема за установено, че
на 26.07.2018 г. в 13.45 часа е извършена проверка на търговски обект по
смисъла на параграф 1, т.41 от ДР на ЗДДС – басейн, находящ се на адрес с.
Къпиново, общ. В. Търново, местност „Къпиновски манастир“, стопанисван от
„Скорпион инвестстрой“ ЕООД с ЕИК *********. При проверката е установено, че
при извършена контролна покупка на 26.07.2018 г. в 13.30 ч. от проверяващия
екип на 1 брой билет /входна такса/ на стойност 8.00 лева е извършено плащане
от А.Ф.М. – ИП с банкнота от 10,00 лева на К.М.П. на длъжност спасител, касиер за
което плащане не е издаден фискален бон от монтираните в обекта и работещи 2
броя фискални устройства. (ФУ). За покупката не е издадена и касова бележка от
кочан. Плащането е прието от К.М.П. с ЕГН ********** на длъжност – спасител,
касиер в обекта. К.М.П. едновременно с плащането не е предоставил на клиента
фискален бон от монтираните и работещи в обекта 2 бр. фискални устройства – ФУ
модел TREMOL ZM-KL с ИН на ФУ ZK109633 и ИН на ФП 50126649 и ФУ модел TREMOL
ZM-KL с ИН на ФУ ZK095443 и ИН на ФП 50104186.
Контролният орган
е приел, че е налице нарушение по чл. 118, ал. 1 от ЗДДС, вр. чл. 25, ал. 1 от
Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални
устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за
управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез
електронен магазин и на основание чл.
185, ал. 1 от ЗДДС е наложено административно наказание глоба в размер на
200.00 лева.
Приетата за
установена фактическа обстановка се потвърждава от всички събрани в рамките на
съдебното следствие писмени и гласни доказателства.
С оглед на
установеното се налагат следните правни изводи:
Жалбата е
процесуално допустима, подадена е от надлежно легитимирано лице, в
законоустановения срок, пред компетентния да се произнесе съд. Разгледана по
същество е неоснователна.
В хода на
административно наказателното производство, не са допуснати съществени нарушения
на процесуалните правила. От процесуална гледна точка АУАН и издаденото въз
основа на него НП са законосъобразни, издадени са от компетентни лица, в
законоустановените срокове и притежават необходимите реквизити по чл. 42 и чл.
57 от ЗАНН.
Правилно
наказващият орган е квалифицирал деянието. Разпоредбата на чл. 25, ал. 1 от
Наредба Н-18/2006 г. на МФ гласи, че независимо от документирането с първичен
счетоводен документ задължително се издава фискална касова бележка за всяка
продажба, с изключение на изрично упоменатите случаи. Според чл.25, ал. 3 от Наредба Н-18/2006 г. на МФ фискалната
касова бележка се издава при извършване на плащането. От анализа на цитираните
разпоредби се налага изводът, че за да възникне задължение за издаване на фискална
касова бележка, следва да е налице извършена продажба на стоки или доставка на
услуги. В конкретният случай търговецът, като не е издал фискален бон от ЕКАФП
за извършената продажба, е нарушил разпоредбата на чл. 25 от цитираната
наредба, с което е осъществил
фактическия състав на нарушението по чл. 185, ал. 1 от ЗДДС.
Правилно
наказващият орган е определил санкционната разпоредба. Съгласно чл. 185, ал. 1
от ЗДДС лице, което не издаде фискална касова бележка /фискален бон/, подлежи
на наказване с глоба от 100 до 500 лева за физическите лица, които не са
търговци, или с имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните
търговци от 500 до 2000 лева.
Съдът не
споделя аргументите на жалбоподателя за наличие на маловажност на случая поради
ниската стойност на контролната сделка. Процесното
административно нарушение е формално, то е довършено с факта на неиздаването на
фискалния бон и не зависи от размера на сумата, която да обуслови приложението
на чл. 28 от ЗАНН. Деянието с нищо не се отличава от останалите нарушения от
същия вид, за да бъде определено като маловажно. То засяга обществени отношения
от висока значимост – реда за отчитане на фискалните обороти и интересите на
фиска.
По размера на
наложеното наказание. Съдът счита, че размера на наложеното наказание глоба е завишен, тъй като наказващият орган е
наложил глоба в размер на 200 лева, което е над минималните предвидени по закон
размери, без да е изложил съображения и мотиви за това.
В чл.27, ал.2
от ЗАНН законодателят е предвидил, че административното наказание се
индивидуализира съобразно тежестта на нарушението, подбудите, останалите
смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства и имотното състояние на
нарушителя. В НП липсват мотиви за
определяне размера на административните наказания. По същество липсва
индивидуализация. Не следва да се
допуска налагане на административни наказания в размер, над минималния
предвиден в закона без излагане на каквито и да е мотиви за това. Тежестта на
доказване по всички въпроси в административно наказателния процес, включително
и относно индивидуализация на наказанието, е върху наказващия орган и предвид
липсата на доказателства в тази насока, санкционните разпоредби следва да се
тълкуват в полза на дееца.
По изложените
съображения съдът намира, че обжалваното наказателно постановление следва да се
измени само в частта относно размера на наложеното наказание, като същото се
определи в предвидения от законодателя минимум.
Водим от
горното и на осн. чл. 63, ал. 1 от
Р Е
Ш И :
ИЗМЕНЯ Наказателно
постановление № 355057-F397786 от 24.08.2018 г. на Началник отдел „Оперативни
дейности“ В. Търново в ЦУ на НАП, с което на К.М.П. с ЕГН ********** за нарушение на чл. 25, ал. 1, т. 1 от
Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални
устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за
управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез
електронен магазин, вр. чл. 118, ал. 1 от ЗДДС на основание чл. 185, ал. 1 от ЗДДС
е наложено административно наказание глоба в размер на 200.00 лева., като
НАМАЛЯВА размера на наложената глоба от 200.00 лева на 100.00 лева.
Решението
подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните, пред
Административен съд – гр. Велико Търново.
РАЙОНЕН СЪДИЯ
: