Решение по дело №168/2019 на Районен съд - Свищов

Номер на акта: 93
Дата: 30 октомври 2019 г. (в сила от 20 ноември 2019 г.)
Съдия: Теодора Богомилова Стоянова
Дело: 20194150200168
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 май 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№93

гр.Свищов, 30.10.2019г.

 

Свищовският районен съд, в публично заседание на 7.10.2019г.в състав

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТЕОДОРА СТОЯНОВА

при секретаря Василка Лалова, като разгледа докладваното от съдията НАХД 168/2019г., за да се произнесе, взема предвид:

 

Жалба срещу НП № 358136-0205157 от 12.09.2018г. на Началник на Отдел „Оперативни дейности“ В.Търново в ЦУ на НАП

 

Жалбоподателят “Д.0.“ЕООД, представлявано от Б.Б.Р. обжалва наказателното постановление № 358136-0205157 от 12.09.2018г. на Началник на Отдел „Оперативни дейности“ В.Търново в ЦУ на НАП, с което на основание чл.185 ал.2, вр. ал.1 от ЗДДС му е наложено административно наказание – имуществена санкция в размер на 500,00 лв. за  нарушение на чл.39  ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ. Моли съда да  отмени изцяло наказателното постановление като  незаконосъобразно, поради допуснати процесуални нарушения.Освен това счита, че са налице предпоставки за прилагане на чл.28 от ЗАНН, което не обсъдено от административно-наказващият орган.

         

Ответник-жалбата се представлява от юрисконсулт Б.,която взема становище, че наказателното постановление е законосъобразно и жалбата следва да бъде оставена без уважение.

 

След като се запозна със становището на жалбоподателя, доказателствата по делото и разпита актосъставителя , съдът намери за установена следната фактическа обстановка: Атакуваното НП е издадено по повод извършена на 25.07.2018г. проверка от служители на  НАП - гр. В.Търново - св. Д.Д. и св. И.Д., в търговски обект – Павилион за закуски, находящ се в гр.Свищов, ул.“*“18, стопанисван и експлоатиран от “Д.0.“ЕООД. В хода на проверката са разпечатани и прегледани копия от контролни ленти от наличното в обекта   фискалното устройство модел ELTRADE A3 с  **и е установено, че на 23.07.2018г. и на 24.07.2018г. са извършвани продажби , но задълженото лице “Д.0.“ЕООД не е изпълнил задължението си да отпечата пълни дневни финансови отчети с нулиране и запис във фискалната памет за всички от дните , през които във фискалното устройство са регистрирани продажби.

За констатациите от проверката бил съставен протокол за извършена проверка № 0239704 от 25.07.2018г. в присъствието на Б.Р.-търговски пълномощник, който е положил подпис. В протокола е посочено, че следва управителат на дружеството да се яви за съставяне на АУАН до 1.08.2018 г. в ТД на НАП офис Плевен.

От показанията на свидетелите Д.Д. и И.Д., от протокола за проверка, който е изключително неконкретизиран досежно вмененото нарушение с това наказателно постановление се установява факта на извършената проверка и това че са иззели като доказателства контролни ленти от различни часове на 23.07.2018г. и от 24.07.2018г.. въз основа на тях приели, че обектът е фунционирал на тези дати- извършвани са продажби, но за съответните дати няма пълни дневни финансови отчети с нулиране и запис във фискалната памет на устройстовото. Към протокола за проверка са приложени няколко разпечатки на касови бележки от дата 24.07.2018г. и една от 23.07.2018г.Приложен е съкратен отчет от фискална памет за периода от 21.07.2018г.  до 25.07.2018г., във връзка с последния издаден дневен финансов отчет от 25.07.2018 г.-датата на проверката, от които е видно , че общия оборот е 3278,70 лева. В този съкратен финансов отчет срещу датите 23.07.2018г. и 24.07.2018г. липсва отбелязване. В протокола не са описвани конкретни продажби , за които са издавани фискални касови бонове на датите 23 и 24 юли 2018г. Проверяващите са приели, че макар и на посочените по-горе дати са извършвани продажби на стоки и издавани касови бонове, не бил издаван дневен финансов отчет и не било извършвано нулиране. Не са изброени детайлно всички извършени продажби в обекта за периода от 23.07.2018 г. до 24.07.2018 г., по дата и стойност.

Административнонаказателното производство е започнало със съставяне на акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № 0205157/1.08.2018 г. от св. Д., в присъствието на св.Д. и Б.Р.-пълномощник на дружеството. Актосъставителят е счел, че при извършената на 25.07.2018 г. проверка в обекта е установено, че дружеството не е изпълнило задължението си за отпечатване на пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет за  дните 23.07.2018г. и 24.07.2018 г., в които обектът е функционерал и чрез фискалното устройство са регистрирани продажби. Отново липсва каквато и да било конкретика по дати , какви продажби са извършени, на каква стойност, номерата на фискалните касови бонове. Прието е , че е нарушен чл. 39, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ.

 Въз основа на така съставения АУАН е издадено обжалваното НП № 358136-0205157 от 12.09.2018г. на Началник на Отдел „Оперативни дейности“ В.Търново в ЦУ на НАП, в което административнонаказващият орган е възприел изцяло констатациите на актосъставителя и за нарушение на чл. 39, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ, на основание чл. 185, ал. 2, вр., ал. 1 от ЗДДС е наложил на “Д.0.“ЕООД  имуществена санкция в размер на 500,00 лв.

При така установеното от фактическа страна, съдът достига до следните правни изводи:

Жалбата е допустима. Подадена е от надлежно лице (посочено в атакуваното НП като нарушител), в установения от закона 7-дневен срок от връчване на НП и до надлежния съд по местоизвършване на твърдяното нарушение. По същество е  основателна.

Съгласно разпоредбата на чл. 39, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ лицето по чл. 3 отпечатва пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет за всеки ден, през който в устройството са регистрирани продажби/сторно операции. При продажби на стоки и услуги от автомати на самообслужване лицето по чл. 3 няма задължение да отпечатва дневен финансов отчет, той се генерира автоматично и се записва във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа). Лице по чл. 3, използващо ИАСУТД, няма задължение за отпечатване на дневен финансов отчет. При продажби на течни горива в/от обекти, които са изцяло на самообслужване, дневният финансов отчет се генерира автоматично и се записва във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа). Лице по чл. 3, използващо ЕСФП, отпечатва пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет за всеки ден, през който в ЕСФП са регистрирани продажби и/или зареждания на течни горива.

Съгласно чл. 185, ал. 1 от ЗДДС на лице, което не издаде документ по чл. 118, ал. 1, се налага глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 100 до 500 лв., или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 500 до 2000 лв., а съгласно, ал. 2, извън случаите по, ал. 1 на лице, което извърши или допусне извършването на нарушение по чл. 118 или на нормативен акт по неговото прилагане, се налага глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 300 до 1000 лв., или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 3000 до 10 000 лв. Когато нарушението не води до неотразяване на приходи, се налагат санкциите по, ал. 1.

Съдът при проверката на административната процедура по констатирането на нарушението и съставянето на АУАН, както и при издаването на НП, откри съществени процесуални нарушения, които са  довели до опорочаване на административно-наказателното производство срещу нарушителя и нарушаване на правото му на защита. В обстоятелствената част на АУАН, възпроизведена впоследствие в НП, не  присъстват всички реквизити, предвидени съответно в чл.42 и чл.57 ЗАНН. Обстоятелствата при които е извършено нарушението са описани изключително схематично и неконкретизирано. Както се посочи по горе липсва каквато и да било конкретика по дати , какви продажби са извършени, на каква стойност, номерата на фискалните касови бонове. Освен това нарушение е извършвано на всяка една от датите през посочения период, описани в протокола от проверката, когато са били извършени услуги и плащания и са издавани касови бележки, но не издаден дневен финансов отчет с нулиране. В случая имаме нарушение и на 23.07.2018г. и на 24.07.2018г., които е следвало да бъдат описани отделно , със съответната индивидуализация и да бъдат наложени отделни санкции.

 Съгласно разпоредбата на чл. 6 от ЗАНН административно нарушение е всяко деяние или деяния, включително и бездействие, които нарушават установения ред на държавно управление извършени са виновно и са обявени за наказуеми с административно наказание налагано по административен ред, като при всяко едно от тях при спазване разпоредбата на чл. 27 от ЗАНН се определя отделно наказание. В конкретния случай двете административни нарушения - отпечатва пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет за 23.07.2018г.  и отпечатва пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет за  24.07.2018г.  са описани като едно нарушение и е опхределена една санкция. Нарушен е основен принцип в административнонаказателното производство, въведен с разпоредбата на чл. 18 от ЗАНН - “когато с едно деяние са извършени няколко административни нарушения или едно и също лице е извършило няколко отделни нарушения, наложените наказания се изтърпяват поотделно за всяко едно от тях”.При съдебния контрол , след като за две нарушения е наложено едно наказание не може да се прецени за кое нарушение е наложено наказанието. Нарушено е и правото на защита на жалбоподателя, за когото не става ясно за кое деяние е наказан.

 

При така описаните правни изводи съдът намира, че  наказателното постановление като незаконосъобразно следва да бъде отменено. 

 

Водим от горното, съдът

 

 Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 358136-0205157 от 12.09.2018г. на Началник на Отдел „Оперативни дейности“ В.Търново в ЦУ на НАП, с което на  “Д.0.“ЕООД,с ЕИК ***, с адрес на управление ***, представлявано от Б.Б.Р. на основание чл.185 ал.2, вр. ал.1 от ЗДДС е наложено административно наказание – имуществена санкция в размер на 500,00 лв. за  нарушение на чл.39  ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

 

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд Велико Търново в 14 дневен срок от съобщаването на страните, че е изготвено.

                                               

РАЙОНЕН СЪДИЯ :