Р Е Ш Е Н И Е
N……….
Гр.Варна………………2020г.
В И
М Е Т
О Н А
Н А Р
О Д А
Варненският административен съд, Първи касационен състав, в публично заседание на двадесет и седми
февруари две хиляди и двадесета година в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕЛЕНА ЯНАКИЕВА
ЧЛЕНОВЕ:ИВЕТА ПЕКОВА
ИСКРЕНА ДИМИТРОВА
при
секретаря Галина Владимирова и в присъствието на прокурора Владислав Томов, като
разгледа докладваното от съдията Ивета Пекова к.адм.дело № 238 по описа на
Административен съд гр.Варна за 2020 година, за да се произнесе взе предвид
следното:
Производството е по реда на чл.208 от АПК
вр.с чл. 63, ал. 1 ЗАНН.
Образувано
е по касационна жалба на Дирекция „Инспекция по
труда“-Варна, подадена чрез ю.к.Ошавкова против Решение №
2315/16.12.19г. по НАХД
№ 2515/2019г. на ВРС,
І състав, с което е отменено наказателно постановление №03-010726/20.12.2018г.
на Директора на Дирекция “Инспекция по труда” гр.Варна, с което на „Поделение
за товарни превози – Горна Оряховица“ е наложена
имуществена санкция в размер на 1500лв. на основание чл.416 ал.5 вр. чл.413,
ал.2 от КТ. Касаторът твърди,
че решението на ВРС е неправилно и незаконосъобразно, постановено в нарушение,
поради неправилно тълкуване на приложимия закон и преквалифициране на констатираното
нарушение като маловажно. Твърди, че нарушението е налице, тъй като посоченият
работник е пострадал при извършване на работата и това доказва, че работодателят
не е изпълнил задължението си по чл.16 ал.1 т.6 ЗЗБУТ, още повече, че тази
разпоредба е обвързана с всички разпоредби осигуряващи безопасност на труда,
изрично посочени за всеки вид работна дейност в Наредба №7 за минималните
изисквания за осигуряване на безопасни и здравословни условия на труд. Твърди,
че работодателят не е положил грижа за здравето и безопасността на своя
служител, който в следствие на неосъществен ефективен контрол е загубил живота
си. Ефективен контрол по смисъла на европейската директива е съвкупност от
мерки, необходими за опазване на безопасността и здравето на работника, които
като превенция включват както оценка на риска, така и даване на инструкции на
работниците с оглед техните подробни действия при полагане на труд и работа с
машините в ежедневната им работа. Твърди, че нарушението е индивидуализирано в
степен нарушителят да разбере за какво е санкциониран и срещу какво да
организира защита си. Моли съда да отмени решението на Варненски
районен съд и да потвърди издаденото НП.
Ответникът по касационната жалба-„Поделение за
товарни превози – Горна Оряховица“, чрез процесуалния си представител ю.к.Л., в
писмен отговор, счита, че жалбата е неоснователна и моли решението на ВРС да
бъде оставено в сила. Счита, че законосъобразно ВРС е приел, че АУАН и НП не
отговарят на изикванията на чл.42 т.4 и т.5 и чл.57 ал.1 т.5 и 6 от ЗАНН
вследствие на липсата на ясно описание какво точно е бил задължен да извърши
жалбоподателят и непосочване на нарушена разпоредба. Твърди, че с оглед
установеното по делото, основателно ВРС е заключил, че работодателят е направил
всичко зависещо от него за извършване на работата по безопасен начин.
Представителят
на ВОП
дава заключение, че жалбата е неоснователна и решението
на ВРС като правилно и законосъобразно следва да бъде оставено в сила.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства,
поотделно и в тяхната съвкупност, съотнесени към наведените касационни
основания, прие за установено следното от фактическа и правна страна:
Производството пред ВРС е образувано по жалба
на „Поделение
за товарни превози – Горна Оряховица“ против
наказателно постановление №03-010726/20.12.2018г. на Директора на Дирекция
“Инспекция по труда” гр.Варна, с което му е наложена
имуществена санкция в размер на 1500лв. на основание чл.416 ал.5 вр. чл.413,
ал.2 от КТ. За да се произнесе по спора
районният съд е установил от фактическа страна, че на
13.11.2018г. в „Педеление за товарни превози – Г.Оряховица“ е извършвана
маневра по разкачване връзката между локомотив и вагони по време на движение и
ръководителят на маневрата позволява придвижване преди да се
е убедил, че работника Зия Юсеин Юсуф, който е извършвал разкачването на
вагоните е излязал извън коловоза, вследствие на което работникът е ударен и
повлечен от локомотива, като е получил травми по главата и тялото, които
довеждат до настъпване на неговата смърт. Предвид настъпилата злополука и
настъпила смърт на работника е извършена проверка от страна на ДИТ Варна, за
която е изготвен и Протокол №ПР1839293/10.12.2018г.,
при която е установено,
че работникът Ю. като стрелочник,
маневрен, при извършване на маневра по разкачване на вагони от локомотив, не е
носил осигуреното му специално работно облекло – сигнална жилетка по време на
работа. Констатирано е и че „ПТП – Г.Оряховица“ не е изпълнило
задължението си да осигури ефективен контрол за извършването на работата по
безопасен начин, без риск за живота и здравето на работещите, при изпълнение на
служебните им задължения, като е допуснал на 13.11.2018г. извършването на
маневра по разкачване на връзката между локомотив и вагони /винтов спряг/ по
време на движение и ръководителят на маневрата е позволил придвижване на
маневрения състав, преди да се убеди лично, че лицето извършвало разкачването
на вагоните от машината е излязло вън от коловоза, вследствие на което същото е
ударено и повлечено от локомотива, пада и получава травми по главата и тялото,
като по този начин е причинена и смъртта му. Нарушението е квалифицирано по
чл.16 ал.1 т.6 от ЗЗБУТ вр. чл.275 ал.1 от КТ. За констатираното
нарушение бил съставен АУАН № 03-010726/10.12.2018г.
Въз основа на съставения АУАН било издадено и обжалваното НП. Сезираният със спора съд е приел в мотивите си, че за да
настъпи смъртен резултата за работника З. Ю., безспорно
са допуснати нарушения свързани с безопасността при работа свързана с разкачане
на вагоните от локомотива на композицията, но липсват
доказателства за допуснати нарушения от страна на работодателя,
тъй като, както е описал подробно ВРС в решението си, той е изпълнил
всички свои задължения по провеждане на различните инструктажи и обучения на
работниците, свързани с извършваната от тях дейност. Пострадалият е бил
изпитван за установяване степента му на подготвеност и познаване на правилата и
инструкциите разработени за безопасна работа в поделението за товарни превози
на БДЖ. ВРС е приел, че нито в АУАН, нито в НП не е
конкретизирано какво точно нарушение е извършило дружеството работодател, не е
конкретизирано какво точно действие според проверяващите не е било извършено за
подготовка на работниците за безопасна работа. Посочената за нарушена правна
норма – чл.16 ал.1 т.6 от ЗЗБУТ е бланкетна и не са отразени факти свързани с
това, какво е било дължимото поведение, какво е следвало да направи или да не
направи и по какъв начин дружеството е следвало да осигури ефективен контрол и
да осигури здравословни и безопасни условия на труд.
ВРС е приел, че при реализиране на административнонаказателната
отговорност на въззивника е допуснато съществено процесуално нарушение, което
се изразява в неправилно установяване на фактическата обстановка и липса на
посочване на конкретно нарушение, което води до отмяна на НП, като
незаконосъобразно такова.
Касационният съд приема
от правна страна за установено следното:
Касационната
жалба е подадена в срок, от надлежна страна и при наличие на правен интерес от
обжалване, поради което е допустима за разглеждане.
Разгледана
по същество, жалбата е неоснователна по следните съображения:
Правилни
са изводите на ВРС, че НП не е съобразено с нормата на чл.57 ЗАНН. В случая описанието
на нарушението както в съставения АУАН, така и в издаденото НП не отговаря на
императивните изисквания на чл.42 т.4, съответно на чл.57 ал.1 т.5 ЗАНН. Описанието
на изпълнителното деяние е бланкетно, като дословно преповтаря съдържанието на
правната норма - чл.16, ал.1, т.6 от ЗЗБУТ. В случая отговорността на
дружеството е ангажирана за бездействие – не е осигурен ефективен контрол за
извършване на работата, като нито в акта, нито в НП се съдържат факти относно това какво е било дължимото поведение на
дружеството в качеството му на работодател, какво е следвало да направи, по
какъв начин е следвало да бъде осигурен този ефективен контрол, за да се осигурят
здравословни и безопасни условия на труд. От факта, че работника е пострадал
при осъществяване на трудовите си задължения при преминаване през предпазните
парапети не следва автоматично извод, че работодателят не е изпълнил
задължението си да осигури ефективен контрол. По делото са събрани и обсъдени
от ВРС длъжностните характеристики на началник влак и на длъжността
„Стрелочник, маневри“, инструкции и доказателства за проведени инструктажи
и обучения на работниците, свързани с извършваната от тях дейност
и безопасна работа, като въззивният съд правилно е приел, че от тях е видно, че
работодателят е изпълнил всички свои задължения по провеждане на
различните инструктажи и обучения на работниците, свързани с извършваната от
тях дейност и безопасност при работа. Именно с оглед тези доказателства липсата на факти в НП относно
това какво е било дължимото в повече поведение от наказаното лице препятства неговата
защита.
В административнонаказателното производство пълното описание на нарушението, както в АУАН,
така и в НП е от изключително значение за законосъобразното развитие на самия
процес, не
само с оглед гарантиране правото на защита на дееца в пълен обем, но и поради
факта, че това е изискване относно формата на тези актове.
Съдържанието на НП не може да се изчерпва с посочване на извършено съставомерно
нарушение, без да са изложени и анализирани всички относими факти и
обстоятелства, довели АНО до извод за наличие на такова. Недостатъчно за
обосноваване на дадено деяние е и само цитирането на отделна законова
разпоредба, без да са разгледани и подведени под хипотезата й конкретните за
случая факти, аргументиращи нейното приложение. Не само пълната липса на
релевантни факти, но и частичната такава, която се отнася до основните въпроси
във връзка с ангажирането на административнонаказателна отговорност,
представлява съществено нарушение на процесуалните правила и самостоятелно
основание за отмяна на съответното НП.
Липсата на
описание на конкретни факти относно вмененото нарушение,
както правилно е приел и ВРС, води до невъзможност на съда, а
и на нарушителя /с което съществено се нарушава правото му на защита/, да
установи какво точно нарушение е извършил, при какви
обстоятелства, за да може да бъдат съотнесени фактите
към твърдяната за нарушена правна норма.
Съгласно чл.6 ЗАНН административно нарушение е това
деяние /действие или бездействие/, което нарушава установения ред на държавното
управление, извършено е виновно и е обявено за наказуемо с административно
наказание, налагано по административен ред. Административно наказание се налага
на нарушителя за конкретно извършено от него нарушение.
В случая липсата на посочени в НП конкретни
факти, свързани с изпълнителното деяние на административното нарушение,
съществено затруднява съда в преценката му за съставомерността на деянието –
какво е следвало да се извърши, а не е било извършено от нарушителя. Посоченото
нарушение на процесуалните правила е съществено такова и като е отменил НП ВРС
е постановил законосъобразен съдебен акт, който следва да бъде оставен в сила.
Предвид
изложените съображения, съставът на съда като касационна инстанция намира, че
при постановяване на решението на виззивния съд не са допуснати
нарушения на материалния и процесуалния закон, както и не констатира такива при
извършената служебна проверка съгл. чл.218, ал.2 от АПК,
във
вр. с чл.63, ал.1 от
ЗАНН. Не са налице и наведените касационни основания,
представляващи основания за неговата отмяна, поради което като законосъобразно
и обосновано решението следва да бъде оставено в сила.
Водим от
горното и на основание чл.221, ал.2 от АПК вр. чл.63, ал.1
от ЗАНН, настоящият състав на Административен
съд Варна
Р
Е Ш И :
ОСТАВЯ В СИЛА Решение №
2315/16.12.19г. по НАХД
№ 2515/2019г. на ВРС,
І състав.
РЕШЕНИЕТО е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.