Решение по дело №406/2021 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 16 юли 2021 г. (в сила от 16 юли 2021 г.)
Съдия: Ива Байнова
Дело: 20217260700406
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 април 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

№401/16.07.2021г., гр.Хасково

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Хасково, в открито заседание на седемнадесети юни, две хиляди двадесет и първа година, в състав:

Съдия: Ива Байнова

при секретаря Дорета Атанасова..................……………………………..и в присъствието на прокурор……….......……………………………...........……………………………..като разгледа докладваното от съдия Байнова адм. дело № 406 по описа за 2021 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл.211 от Закона за Министерството на вътрешните работи (ЗМВР).

Образувано е по жалба от З.Т.И. ***, с посочен съдебен адрес:***, офис .., подадена чрез пълномощник, против Заповед № 1253з-96 / 31.03.2021г. , издадена от  Началник сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР-Хасково, с която му е наложено дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“ за срок от три месеца.

Жалбоподателят счита оспорената заповед за незаконосъобразна и неправилна. Твърди, че не е мотивирана и постановена при съществени нарушения на процесуалните правила по ангажиране на дисциплинарната отговорност на служителите в МВР. Цитираните в заповедта правнозначими факти не били съставомерни и не кореспондирали с реалната ситуация. Не ставало ясно в какво точно се изразява дисциплинарното нарушение и „непредпазливото виновно поведение“, за да се твърди, нарушение на служебната дисциплина и „лошо изпълнение на заповед“. Не била конкретизираната датата на дисциплинарното нарушение, което правело невъзможно определяне на сроковете по чл.195 от ЗМВР. Изпълнителното деяние не било вменено по длъжностна характеристика на длъжността „началник група“ в сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР-Хасково. 

По изложените съображения, жалбоподателят моли за отмяна на оспорената заповед. Претендира разноски по делото.

В съдебно заседание жалбата се поддържа от процесуалния представител на оспорващия. 

Ответникът, редовно призован, не се явява, не се представлява, не изразява становище по жалбата.

Съдът, въз основа на събраните по делото доказателства, намира за безспорно установено от фактическа страна следното:

С разпоредително писмо с рег.№ 3286р-1597/13.01.2021г. на Зам. директора на Главна дирекция „Национална полиция“ в МВР (л.17) директорите на СДВР и ОД на МВР в страната са уведомени, че след извършена проверка в АИС АНД на административнонаказателната дейност за месеците октомври, ноември и декември 2020г. , са констатирани нови случаи на неправомерно издадени глоби с фиш в нарушение на чл.186, ал.1 от Закона за движението по пътищата /ЗДВп/, неправилно наложени глоби по чл.179, ал.1 т.5 от ЗДвП в размер по-малък от предвидения, както и случаи на неспазване на срока по чл.34, ал.3 от ЗАНН за издаване на наказателни постановления. Във връзка с изложеното, в писмото е посочено да се разпореди проверка  като се установят причините за незаконосъобразните действия.  Посочено е също, при установяване на случаи на неизпълнение на разпоредбите на Ръководството на потребителя, на служителите, осъществяващи дейността в АИС АНД да бъде проведено допълнително обучение във връзка с правилното отразяване статусите на актовете за установяване на административни нарушения. Указан е срок до 12.03.2021г. за изготвяне на писмени справки за резултата от проверката и взетото отношение.

Във връзка с разпоредителното писмо Директорът на ОДМВР-Хасково е разпоредил /рег.инд. 1253р-795/22.01.2021г.- л.18/ на Началника на сектор „Пътна полиция“  при ОДМВР-Хасково да създаде съответната организация, а именно : да издаде своя заповед за извършване на дисциплинарна проверка с цел установяване има ли допуснати дисциплинарни нарушения като посочените в разпоредителното писмо на ГДНП от подчинените му служители, оправомощени да работят по ЗДвП и КЗ. Разпоредил е за резултатите от проверката и взетото дисциплинарно отношение да му бъде докладвано в срок до 25.01.2021г.

Със Заповед №1253з-21/27.01.2021г. (л.15) Началникът на сектор „Пътна полиция“ в ОДМВР – Хасково е разпоредил да се извърши проверка за изясняване на постъпилите данни, съдържащи се в писмо с рег.№ 3286р-1597/13.01.2021г. на ГДНП  с оглед допуснато дисциплинарно нарушение от старши инспектор З.Т.И. – началник група „ОПТПАНДИАД“ в сектор „ПП“, отдел „ОП“ при ОДМВР Хасково, който в качеството си на началник група е допуснал да не бъде спазен срокът по  чл.34, ал.3 от ЗАНН за издаване на наказателни постановления по 3 бр. АУАН по описа на сектор ПП със следните номера: АУАН серия GA №182843/17.06.2020г., АУАН серия GA №133347/02.06.2020г. и АУАН серия GA №212141/21.06.2020г.  , което представлява нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл.194, ал.2, т.2 от ЗМВР. За извършване на проверката е назначил комисия в състав от председател и двама членове. В случай на установени в хода на проверката други нарушения на служебната дисциплина , както и други служители, допуснали дисциплинарни нарушения, е наредил на комисията да събере необходимите и относими доказателства за документиране на същите и предприемане на последващи действия. Разпоредил е за резултата от проверката да се изготви писмена справка, която да се докладва в срок до 26.02.2021г. Жалбоподателят е запознат със заповедта на 02.02.2021г. срещу подпис.

В хода на проверката ст.инсп. З.Т.И. – Началник на група „ОПТПАНДИАД“ в сектор „Пътна полиция“ - Хасково при ОДМВР – Хасково е дал писмено Сведение рег.№1253р-1944/22.02.2021г. /л.11/. В същото е посочил, че по АУАН серия GA №133347/02.06.2020г. и АУАН серия GA №212141/21.06.2020г.  са издадени в срока по чл.34, ал.3 от ЗАНН наказателни постановления №20-1253-001853/26.11.2020г. и № 20-1253-001854/02.12.2020г., но е имало забавяне при отразяването им в АИС АНД. По отношение на АУАН серия GA №182843/17.06.2020г. е посочил, че във връзка със същия е образувано д.п.№666/2020г. по чл.343, ал.1, б.“б“ вр. чл.342, ал.1 от НК по описа на РУ-Хасково, поради което и на основание чл.33, ал.2 от ЗАНН административнонаказателното производство е прекратено и материалите са изпратени по компетентност на в РП-Хасково. Посочил е, че съгласно ЗАНН в такива случаи не се издава НП, а единствено се отразява в АИС АНД, че актът е изпратен на ДП, както е процедирано и в случая. 

За резултата от проверката е изготвена Справка рег.№1253р-2103/26.02.2021г. (л.10-12).  Видно от описаното в справката,  комисията е направила проверка в АИС  „Управление на административнонаказателната дейност“ на МВР, при която се установило, че фактическата обстановка съвпада с изложеното в обясненията на ст.инсп. И.. Достигнала е до извод, че наказателните постановления по проверяваните АУАН серия GA №133347/02.06.2020г. и АУАН серия GA №212141/21.06.2020г.  са издадени в срок, но не са били регистрирани в АИС „Управление на административнонаказателната дейност“ на МВР към датата на издаването им – 26.11.2020г., съотв. 02.12.2020г., а прекратяването на преписката по АУАН серия GA №182843/17.06.2020г. не е отразено в АИС към момента на прекратяването й - 01.07.2020г.  Комисията е приела, че са събрани достатъчно доказателства за извършено нарушение на служебната дисциплина от ст.инсп. З.И., а именно, че в периода 01.07.2020г. до 02.12.2020г. , поради небрежност не е регистрирал прекратяването на административнонаказателна преписка по АУАН серия GA №182843/17.06.2020г. , както  и издадените от него НП  №20-1253-001853/26.11.2020г. и НП № 20-1253-001854/02.12.2020г. в АИС „Управление на административнонаказателната дейност“ на МВР, което е нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл.194, ал.2, т.2 от ЗМВР, за което на основание чл.199, ал.1, т.3, предл.1 от ЗМВР е предвидено дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“ за срок от 3 до 6 месеца.  Комисията е предложила на служителя да бъде наложено дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“ за срок от 3 месеца. 

До  ст. инсп. З.Т.И. е била отправена писмена покана рег.№1253р-2785/19.03.2021г. (л.13) за запознаване със Справка рег.№1253р-2103/26.02.2021г. и с всички материали по проведеното дисциплинарно производство. С поканата му е била указана и възможността за даване на допълнителния обяснения или възражения по случая. Поканата е връчена на 18.03.2021г. На същата дата жалбоподателят се е запознал със справката, като удостоверил това с подписа си.

По делото няма данни за подадено възражение срещу изложеното в справката, като в тази връзка е съставен и протокол рег.№1253р-2843/22.03.2021г. (л.25) за неявяване  на държавния служител  за предоставяне на допълнителни обяснения или възражения.

С оспорената Заповед 1253з-96 / 31.03.2021г. , издадена от  Началник сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР-Хасково,  на основание чл.194, ал.2, т.2, чл.197, ал.1, т.2 , чл.199, ал.3, т.1, предл.първо и чл.204, т.4 от ЗМВР на ст. инспектор З.Т.И. – Началник на група „ОПТПАНДИАД“ в сектор „Пътна полиция“ - Хасково при отдел „Охранителна полиция“ - ОДМВР – Хасково, е наложено дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“ за срок от три месеца. Наказанието е наложено затова, че в периода от 01.07.2020г. до 02.12.2020г.  поради небрежност не е регистрирал прекратяването на административнонаказателната преписка по АУАН серия GA №182843/17.06.2020г. , както  и издадените от него НП  №20-1253-001853/26.11.2020г. и НП № 20-1253-001854/02.12.2020г. в АИС „Управление на административнонаказателната дейност“ на МВР. Прието е, че с деянието си е проявил небрежност в служебната дейност, с което не е ползвал в работата Интегрираните информационни фондове и АИС на МВР, съгласно т.II “Основни длъжностни задължения“, абзац „Да познава и ползва в работата Интегрираните информационни фондове и АИС на МВР“ . Направен е извод, че така описаното представлява нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл.194, ал.2, т.2 от ЗМВР, за което  на основание чл.199, ал.1, т.3, предл. първо от ЗМВР е предвидено налагане на дисциплинарно наказание  „писмено предупреждение“ за срок от 3 до 6 месеца. 

На следващо място, в заповедта е посочено, че след оценка на събраните доказателства /конкретно изброени/, след като са взети предвид тежестта на нарушението /не е тежко/, настъпилите от него последици /невъвеждане на данните за прекратяването  на административнонаказателната преписка по АУАН серия GA №182843/17.06.2020г. , както  и издадените от него НП  №20-1253-001853/26.11.2020г. и НП № 20-1253-001854/02.12.2020г. в АИС „Управление на административнонаказателната дейност“ на МВР, представляваща част в Интегрираните информационни фондове и АИС на МВР/, обстоятелствата, при които било извършено, формата на вината /непредпазливост/, цялостното поведение на държавния служител по време на службата /кадрова справка/ и след приемане на дадените писмени обяснения на служителя с рег.№1253р-1944/22.02.2021г. , се налага описаното в акта наказание - „писмено предупреждение“ за срок от 3 месеца.  

Служителят се е запознал със заповедта на 01.04.2021г., удостоверено с подпис.

Жалбата срещу заповедта е подадена на 08.04.2021г. чрез административния орган.

При така установената фактическа обстановка съдът прави следните изводи:

Жалбата е подадена в законоустановения срок от лице с правен интерес и срещу акт, който подлежи на съдебен контрол, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество е основателна.

Оспорената заповед е издадена от материално компетентен орган по смисъла на чл.204, т.4 от ЗМВР.

Съдът счита, че при издаването ѝ не са спазени в цялост изискванията на императивната норма на чл.210, ал.1 от ЗМВР.  Според същата дисциплинарното наказание се налага с писмена заповед, в която задължително се посочват: извършителят; мястото, времето и обстоятелствата, при които е извършено нарушението; разпоредбите, които са нарушени, доказателствата, въз основа на които то е установено; правното основание и наказанието, което се налага; срокът на наказанието; пред кой орган и в какъв срок може да се обжалва заповедта.

В оспорената заповед не е конкретизирано времето на извършване на твърдяното нарушение. Визиран е период на бездействие на жалбоподателя, без да е ясно с какви обстоятелства се обвързват началната и крайната дата на периода. От доказателствата по преписката е видно, че датата 01.07.202ог. е тази на прекратяване на АНП по АУАН серия GA №182843/17.06.2020г. , а датата 02.12.2020г. е тази на издаване на НП по АУАН серия GA №212141/21.06.2020г. По никакъв начин в заповедта не е отразено  и не става ясно защо се приема, че регистрирането в АИС на издадените 2 бр. НП е следвало да стане в периода 01.07.2020г. – 02.12.2020г. и то при положение, че към 01.07.2020г.  тези НП все още не са били издадени. От ответника не е посочено, нито са ангажирани доказателства в кой момент, респ. в какви срокове се отразяват/регистрират в АИС обстоятелствата относно статуса на образуваните административно наказателни преписки.

Наред с горното, поведението на жалбоподателя, прието за осъществяващо дисциплинарно нарушение е описано неясно. Прието е, че „не е регистрирал прекратяването на 1 бр. АНП, както и на издадени два броя НП , с което „не е ползвал в работата Интегрираните информационни фондове и АИС на МВР“ , вменено му /по подразбиране / по длъжностна характеристика, като следва да се отбележи, че позоваване на конкретна длъжностна характеристика липсва в заповедта, а и в Справка рег.№1253р-2103/26.02.2021г. При това описание  не става ясно в какво точно се изразява дисциплинарното нарушение и дали се касае за три отделни нарушения или само за едно такова. Също така, доколкото на жалбоподателя е вменено да е бездействал, е следвало да се опише дължимото от негова страна поведение с посочване на момента, в който е следвало да се извърши всяко едно от действията по регистрация в АИС по трите АНП. Последното е от значение относно преценката за момента, в който е следвало служителят да има определено поведение, каквото се твърди, че е нямал. Следвало е също да се посочи от къде произтича задължението му да извършва действия по регистриране в АИС на движението по съответните АНП, за да може да се прецени дали твърдяното бездействие обосновава неизпълнение на служебни задължения. Не е посочено също защо се приема, че нерегистрирайки в АИС „Управление на административнонаказателната дейност“ на МВР обстоятелствата по визираните три броя АНП /прекратяване, съотв. издаване на НП/ , жалбоподателят не ползва“ в работата си Интегрираните информационни фондове и АИС на МВР. Подобни фактически отразявания в оспорения акт , както и в изготвената Справка рег.№1253р-2103/26.02.2021г. липсват . В тази връзка съдът счита, че в заповедта не се съдържат в пълнота обстоятелствата, при които е прието, че е осъществено твърдяното дисциплинарно нарушение и то релевантните такива, необходими за преценката извършено ли е такова.

Предвид изложеното съдът счита, че наказващият орган не е изпълнил задължението си да се произнесе с мотивиран акт. В производството по налагане на дисциплинарни наказания изискванията към мотивиране на заповедта са завишени в сравнение с общото изискване към административните актове по чл.59 от АПК. Специалният текст на чл.210 ал.1 от ЗМВР налага подробно мотивиране на този вид актове, което следва да е обективирано в самия акт. Липсата на изискуеми реквизити от съдържанието на акта, вкл. и мотиви, е съществено нарушение на изискването за спазване на установената му форма, препятства възможността да се извърши адекватна преценка за съответствието му с материалния закон и е самостоятелно основание за отмяната му.

При преценка относно наличие на съществени нарушения на административнопроизводствените правила при провеждане на дисциплинарната процедура, съдът намира следното:

При издаването на заповедта са спазени преклузивните срокове по чл.195, ал.1 от ЗМВР. Нарушението, за което е ангажирана отговорността на оспорващия, по смисъла на чл.196, ал.1 от ЗМВР е „открито“ на 02.03.2021г., след получаване на Справка рег.№1253р-2103/26.02.2021г., адресирана до Началника на сектор „Пътна полиция“, видно от поставената резолюция „Да“ от 02.03.2021г. Заповедта е издадена на 31.03.2021г. т.е. в двумесечния срок от откриване на нарушението , като към този момент не е изтекъл и едногодишният срок от извършването му.  Следва да се подчертае, че тази преценка съдът прави единствено с оглед възприетия в заповедта период на извършване на нарушението.

В случая не се установява неспазване от страна на наказващият орган на задължението  по чл. 206, ал.1 от ЗМВР преди налагане на дисциплинарното наказание да изслуша служителя или да приеме писмените му обяснения.

Според посочената разпоредба дисциплинарно наказващият орган, преди налагане на дисциплинарното наказание, следва да изслуша държавния служител или да приеме писмените му обяснения, освен когато по зависещи от него причини той не може да бъде изслушан или да даде писмени обяснения.  В случая жалбоподателят е бил надлежно запознат със Справка рег.№1253р-2103/26.02.2021г. на 18.03.2021г., като видно от Протокол с рег.№1253р-2843/22.03.2021г., не се е възползвал от правото за даване на допълнителни обяснения или възражения по случая в указания му в Покана рег.№1253р-2785/19.03.2021г. срок. В тази връзка следва да се приеме,че неизслушването, респ. невземане на писмени обяснения от жалбоподателя е изцяло по зависещи от него причини, поради което няма как да се приеме, че е допуснато нарушение по чл.206 ал.1 от ЗМВР.

При определяне наказанието на оспорващия е спазено изискването на чл.206, ал.2 от ЗМВР, като са отчетени визираните в тази норма обстоятелства и в резултат е наложено съответстващото по вид дисциплинарно наказание за минималния предвиден в чл.199, ал.2 от ЗМВР срок.

Относно преценката за съответствието на оспорената заповед с материалния закон, следва да се посочи, че извършването на такава в случая е възпрепятствано, поради липса на визиран конкретен момент на извършване на нарушението, липса на ясно и безпротиворечиво описание на същото и на посочени релевантни обстоятелства по извършването му. 

Само за пълнота на мотивите следва да се посочи, че неизвършването на конкретни действия по регистрация в АИС „Управление на АНД“ не може да обоснове генерален извод, че жалбоподателят не ползва в работата си тази система, като и Интегрираните информационни фондове на МВР.

По изложените съображения оспорената заповед следва да се отмени като незаконосъобразна по смисъла на чл.146, т.2 и т.4 от АПК.

С оглед изхода на производството основателна е претенцията на оспорващия за присъждане на направените по делото разноски в размер 510.00 лв., представляващи внесена държавна такса от 10.00 лв и изплатено съгласно Договор за правна защита и съдействие от 08.04.2021г. адвокатско възнаграждение в размер 500.00 лв, платими от бюджета на ответника.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 и чл. 143, ал. 1 от АПК съдът

 

РЕШИ:

ОТМЕНЯ Заповед № 1253з-96 / 31.03.2021г. , издадена от  Началник сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР-Хасково.

ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР  - Хасково да заплати на З.Т.И. ***, с посочен съдебен адрес:***, офис .., разноски по делото в размер на 510.00 (петстотин и десет) лева.

Решението не подлежи на обжалване. 

 

                                                                                                  Съдия: