Решение по дело №133/2022 на Административен съд - Видин

Номер на акта: 87
Дата: 12 октомври 2022 г.
Съдия: Борис Огнянов Борисов
Дело: 20227070700133
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 юни 2022 г.

Съдържание на акта

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН

РЕШЕНИЕ № 87

Гр. Видин, 12.10.2022г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд  Видин,

шести административен състав

в публично заседание на

Дванадесети септември

през две хиляди двадесет и втора година в състав:

Председател:

Борис Борисов

при секретаря

К.Борисова

и в присъствието

на прокурора

 

като разгледа докладваното

от съдия

Борисов

 

Административно дело №

133

по описа за

2022

година

и за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по чл.145 от АПК във вр. с чл.73,ал.4 във вр с чл.27, ал.5-7 от Закона за управление на средствата от Eвропейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ).

Административното дело е образувано по жалба на община Белоградчик, представлявана от кмета Борис Николов, против Решение № РД-02-36-586/07.06.2022г. на Заместник министъра на Министерство на регионалното развитие и благоустройството и Ръководител на УО на ОПРР, с което е приключен сигнал за нередност № 1897, регистриран в Регистъра на сигнали и нередности в ГД „СППРР“ към МРРБ и е наложена обща финансова корекция в размер на 169 420,96лв. на община Белоградчик, представляващи 25% от допустимите разходи по Договор № BG16RFOP001-2.002-0022-C01-S-02 и № 130 от 12.09.2019г. с изпълнител „Изострой - ВД“ ЕООД на стойност 129 999,90 лв. без ДДС, Договор № BG16RFOP001-2.002-0022-C01-S-03 и № 131 от 17.09.2019г. с изпълнител „Перфетострой“ ЕООД на стойност 88 161,52 лв. без ДДС, Договор № BG16RFOP001-2.002-0022-C01-S-04 и № 132 от 17.09.2019г. с изпълнител „Перфетострой“ ЕООД на стойност 187 375,02 лв. без ДДС и  10% върху допустимите разходи по Договор № BG16RFOP001-2.002-0022-C01-S-05 и № 133 от 17.09.2019г. с изпълнител „Изострой - ВД“ ЕООД на стойност 397 999,90 лв. без ДДС

Твърди се в жалбата, че решението е незаконосъобразно и необосновано, издадено в нарушение на материалния закон и административно производствените правила. Иска се от съда да отмени оспорения административен акт като незаконосъобразен. Претендират се разноски.

Ответникът по делото Заместник министър на регионалното развитие и благоустройство и ръководител на УО на ОПРР в писмен отговор оспорва жалбата и моли съда да отхвърли жалбата като неоснователна. Претендира разноски.

След като обсъди доводите на страните и прецени събраните по делото доказателства, съдът намира за установено следното от фактическа страна:

           Община Белоградчик е провела обществена поръчка е предмет „Изпълнение на мерки за повишаване енергийната ефективност на многофамилна жилищна сграда и на сграда ПОС за предоставяне на образователни и социални услуги в гр. Белоградчик”, по която са сключени горепосочените договори. Във връзка с извършен последващ контрол на обществената поръчка са констатираните нарушения, които водят до съмнение за нередност и до вероятност за налагане на финансови корекции, поради което е подаден сигнал за нередност № 834 до УО на ОПРР. Ответникът е уведомил бенефициента за този сигнал, както и за откриването на процедура по чл.73 ЗУСЕСИФ, като му е указал и възможността да направи възражения. Направени са възражения.

 След извършена проверка на сигнала за нередност са установени нарушения свързани с незаконосъобразни изисквания към техническото предложение, незаконосъобразен критерий за подбор за упражняване на професионална дейност, незаконосъобразно условие в изискванията на възложителя за авансово плащане, незаконосъобразно изискване към ценовото предложение и незаконосъобразен критерий за подбор.Подробно са описани констатираните нарушения, за извършването на които е инициирана проверката. Подробно е мотивиран акта от фактическа и правна страна.

При така установената фактическа обстановка, която не е спорна съдът намира от правна страна следното:

Жалбата е допустима като подадена против подлежащ на оспорване административен акт, от адресат на акта в законоустановения срок за обжалване.

Разгледана по същество е неоснователна.

Решението е издадено от компетентен орган. Съгласно чл.69,ал.1 от ЗУСЕСИФ управляващите органи провеждат процедури по администриране на нередности по смисъла на чл. 2, т. 36 и 38 от Регламент (ЕС) № 1303/2013. Съгласно чл.73,ал.1 от ЗУСЕСИФ финансовата корекция се определя по основание и размер с мотивирано решение на ръководителя на управляващия орган, одобрил проекта. Със Заповед № РД-02-14-1116/31.12.2021г. на заместник министър-председателя и министър на регионалното развитие и благоустройството, г-жа Деляна Иванова-заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството е определена за УО на ОПРР 2007-2013 и ОПРР 2014-2020г., като й се възлагат функции да ръководи и организира дейността на УО на ОПРР, както и да подписва документите от междуведомствения специализиран, междуведомствения общ, международния и правния документооборот, пряко свързани с изпълнението на програмите, включително с документите, свързани с досъдебни, съдебни, охранителни и изпълнителни производства.

Оспореният акт е издаден в законоустановената писмена форма, подробно е мотивиран и при постановяването му не са допуснати съществени нарушения на производствените правила и на приложимото материално право. Нарушени са чл. 160 на Регламент (ЕС, Евратом) 2018/1046 на Европейския парламент и на Съвета от 18 юли 2018г. за финансовите правила, приложими за общия бюджет на Съюза, за изменение на регламенти (ЕС) № 1296/2013, (ЕС) № 1301/2013, (ЕС) № 1303/2013, (ЕС) № 1304/2013, (ЕС) № 1309/2013, (ЕС) № 1316/2013, (ЕС) № 223/2014 и (ЕС) № 283/2014 и на Решение № 541/2014/ЕС и за отмяна на Регламент (ЕС, Евратом) № 966/2012 и  чл. 2, ал. 2 от ЗОП, във връзка с чл. 59, ал. 6 от ЗОП във връзка с чл. 3, ал. 3 от ЗКС; чл. 2, ал. 2 от ЗОП във връзка е чл. 39, ал. 3 от ППЗОП - незаконосъобразно изискване към ценовото предложение; чл. 2, ал. 2 и чл. 59, ал. 2, чл. 68, ал. 4 и ал. 5 във връзка с чл. 60, ал. 1 от ЗОП и чл. 2, ал. 1, т. 1 и 2 от ЗОП - незаконосъобразен критерий за подбор - технически и професионални възможности.

 Съгласно чл. 2, т.7 от Регламент (ЕО) № 1083/2006 на Съвета "нередност" е всяко нарушение на разпоредба на общностното право, произтичащо от действие или бездействие на стопански субект, което има или би имало като последица нанасянето на вреда на общия бюджет на Европейския съюз, като отчете неоправдан разход в общия бюджет. Налагането на финансовата корекция изисква наличието на следните предпоставки: наличие на нередност; наличие на финансова загуба. Съгласно чл. 70 от цитирания акт на общностното право държавите - членки отговарят за управлението и контрола на оперативните програми, по-специално чрез мерки, между които: предотвратяват, откриват и отстраняват нередности и осигуряват възстановяването на неправомерно изплатени суми, заедно с лихвите за забава, когато е целесъобразно. В т. 2 на разпоредбата е предвидено, че когато неправомерно платените на бенефициент суми не могат да бъдат възстановени, държавата - членка отговаря за възстановяването на изгубените суми в общия бюджет на Европейските общности, когато се установи, че загубата е настъпила в резултат на грешка или на небрежност от нейна страна. Съгласно чл. 98 държавите - членки извършват необходимите финансови корекции във връзка с нередностите, установени в оперативни програми. Аналогично е задължението на държавите - членки за извършване на финансови корекции в чл.143,т.2 от Регламент (ЕС) № 1303/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 година. Определянето на финансова корекция се извършва съобразно МЕТОДОЛОГИЯ /МОФК/, приета с ПМС № 134/2010 г, за определяне на финансови корекции във връзка с нарушения, установени при възлагането и изпълнението на обществени поръчки и на договори по проекти, съфинансирани от Структурните фондове, Кохезионния фонд на Европейския съюз, Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони, Европейския фонд за рибарство и фондовете от Общата програма "Солидарност и управление на миграционните потоци". Съгласно чл. 5 от МОФК /в приложимата към момента на провеждане на процедурата редакция/ нередностите, за които се прилага налагане на финансови корекции, са свързани с неспазване на следните основни принципи: публичност и прозрачност, свободна и лоялна конкуренция, равнопоставеност и недопускане на дискриминация.

Горните нарушения са правилно са квалифицирани като нередности, подробно описани в обжалваното решение. Във всички отделни случаи органът е изложил подробни аргументи относно начина за определяне размера на съответната корекция. За да определи финансовата корекция УО на ОПРР е взел предвид всички факти и обстоятелства, касаещи провеждането на процесната поръчка. Предвиденият размер на финансова корекция е 25% , като се взема предвид принципа за некумулиране на финансови корекции. Административният акт е издаден съгласно с целта и изискванията на закона. Съгласно чл. 4, ал. 2 от АПК, административните актове се издават за целите, на основанията и по реда, установени в закона. Финансовата корекция е предвидена мярка, която се налага с цел да се коригират последиците от едно неправомерно действие или бездействие, като се възстановят незаконосъобразно предоставени средства. Съгласно чл. 71, ал. 1 от ЗУСЕСИФ чрез извършването на финансови корекции се отменя предоставената по глава трета финансова подкрепа със средства от ЕСИФ или се намалява размерът на изразходваните средства - допустими разходи по проект, с цел да се постигне или възстанови ситуацията, при която всички разходи, сертифицирани пред Европейската комисия, са в съответствие с приложимото право на Европейския съюз и българското законодателство. Следва да се каже, че направените пред съда възражения са направени и пред административния орган, който мотивирано се е произнесъл по тях в акта  и същите се споделят от съда.

 

 

Предвид горните разпоредби правилно е определена финансова корекция в размер на 169 420,96лв., поради което оспореното решение е законосъобразно. Оплакванията в жалбата са неоснователни. Решението е издадено в съответствие с материално - правните разпоредби, административно производствените правила и целта на закона, както и в предписаната от закона форма.

Поради гореизложеното и при липсата на други установени служебно по реда на чл.168, ал.1, във връзка с чл.146 от АПК основания за незаконосъобразност на обжалвания акт, съдът намира жалбата за неоснователна. С оглед изхода на делото следва да бъдат присъдени и поисканите от ответника деловодни разноски, изразяващи се в ю.к. възнаграждение.

Воден от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Административен съд Видин

 

                                             Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на община Белоградчик, представлявана от кмета Борис Николов, против Решение № РД-02-36-586/07.06.2022г. на Заместник министъра на Министерство на регионалното развитие и благоустройството и Ръководител на УО на ОПРР, с което е приключен сигнал за нередност № 1897, регистриран в Регистъра на сигнали и нередности в ГД „СППРР“ към МРРБ и е наложена обща финансова корекция в размер на 169 420,96лв. на община Белоградчик, представляващи 25% от допустимите разходи по сключените договори.

 ОСЪЖДА община Белоградчик, представлявана от кмета Борис Николов да заплати на Министерство на регионалното развитие и благоустройството сумата от 400лв., представляваща деловодни разноски.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховен административен съд в четиринадесет дневен срок от съобщаването му на страните по реда на чл.138, ал.1 от АПК.

 

Съдия: