Определение по дело №2353/2019 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 886
Дата: 18 юни 2019 г. (в сила от 29 юни 2019 г.)
Съдия: Мая Николова Стефанова
Дело: 20192120202353
Тип на делото: Частно наказателно дело
Дата на образуване: 7 юни 2019 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ №

зз

18.06.2019г.  

 

 

Бургаският районен съд, V-ти наказателен състав, в закрито заседание, на осемнадесети юни през 2019г. в състав:

 

                                                                         Председател: МАЯ СТЕФАНОВА

 

като разгледа докладваното от съдията Стефанова ЧНД № 2353 по описа на БРС за 2019г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по реда на чл.243 ал.5 от НПК по жалба на адв.Б.П. *** действащ в качеството на пълномощник на Т.И.П. с ЕГН ********** от гр.Бургас със съдебен адрес *** срещу постановление на РП-Бургас от 28.05.2019г, с което е прекратено наказателното производство по ДП №76/2018г по  описа на ОСлО при Окръжна прокуратура –Бургас (пор.№ 1630/2018 г по описа на БРП) водено за това, че на 06.06.2018г, в гр.Бургас, на кораб INDUSTRIAL GUIDE под флага на Република Либерия, причинал на Т.И.П. с ЕГН ********** от гр.Бургас средна телесна повреда, изразяваща се в трайно затруднявяне на движението на крайник, вследствие фрактура на ръката, поради незнание или немарливо изпълнение на правнорегламентирана дейност, представляваща източник на повишена опасност-товарна дейност на кораба–престъпление по чл.134 ал.1 т.2 от НК. 

Прокурорът прекратил наказателното производство по досъдебното производство на основание чл.243 ал.1 т.1 вр. чл.24 ал.1 т.1 предложение второ от НПК. С постановлението прокурорът счел, че причината за телесната повреда не е в резултат от извършено престъпление по чл.134 ал.1 т.2 или друг състав на от НК, а е вследствие поведението на жалбоподателя. Причината за падането му на пода неспазване или нарушение на изискванията за извършване на такъв тип дейности и съответните мерки за безопасност от страна друго лице ангажирано с организацията за извършването й, а поради немарливото изпълнение от страна  самия пострадал при извършване на занятие представляващо източник на повишена опасност.

Жалбата е подадена в законоустановения 7 дневен срок и в нея се излагат доводи за необоснованост на постановлението, моли се за неговата отмяна и връщането на делото на прокурора. В жалбата, както и в допълнението към нея, се излагата съображения за необоснованост описана в 6 точки, като най-общо се сочи липсата на инструктаж, набляга се на неправилното разпореждане на стифадора Димо Караивонов, относно начина, по който са били подредени чувалите и мястото на пострадалия по пътя на товарите и липсата на лице, което да насочва краниста. 

Съгласно чл.243 ал.4 от НПК съдът се произнася по обосноваността и законосъобразността на постановлението за прекратяване на наказателното производство. С постановлението от 28.05.2019г наблюдаващият прокурор е прекратил наказателното производство на основание чл.24 ал.1 т.1 предложение второ, макар и да не го е посочил точно. По делото няма привлечено виновно лице.  

Съдът след като се запозна със събраните в хода на досъдебното производство писмени доказателства и доказатествени средства, за да се произнесе взе предвид следното:

Досъдебното производство е било образувано на 06.06.2018 година на основание чл.212 ал.2 от НПК с провеждана на първото действие –оглед на местопроизшествието (лист 20-22) от ОСлО при ОП-Бургас поради това, че местопроизшествието е било на борда на копраба INDUSTRIAL GUIDE плаващ под флага на Република Либерия (арг.чл.194 ал.1 т.3 НПК) и били изготвени снимки (лист 26-27 от ДП).

Жалбоподателят Т.И.П. с ЕГН ********** *** на 06.06.2018г работел като пристанищен работник–мотокарист в Пристанище „Порт България Уест“ видно от трудов договор от 29.11.2017 г (лист 42 и 43 от делото) и имал необходимата правоспособност за работа като водач на мотокари и електрокари (лист 44 от делото). Работел в състав на бригада за времето от 20,00 часа на 05.06.2018 г до 08,00 часа на 06.06.2018 г на трето корабно място, където бил акостирал чужд кораб плаващ под флага на Република Либерия и в него се товарели торби с аминиев нитрат (лист 45 от делото). Преди започване на работа на всички работещи в кораба бил проведен инструктаж за безопасност (лист 45 от делото). Всички работници били с лични предпазни средства. Чувалите с амониев нитрат се товарели като се вземали с помощта на кран от жп.вагон и се товарил в трюма на кораба INDUSTRIAL GUIDE. В трюма чувалите се поставяла на редове. Сигналчик за маневрата на  крана бил стифадорът К. Освен жалбоподателя, там на това място били и свидетелите Ф. В. и Й. С. и тримата работели с мотокар защото чувалите били тежки. Когато кранът пускал куката с торбите в трюма по няколоко наведнъж три–четири, свидетелите откачали куката на крана и закачали торбите на мотокара за да ги наредят на стиф.  Жалбоподателят и свидетелите С и В закачали торбите на куката на крана, защото трябвало да ги преподредят и да направят маневра. И тримата стояли на металния под на второ ниво с размери 5,60/6,60 метра наречено танктоп на лист 27 най-долната снимка вляво). На танктопа стоял свидетелят Й. С., отдалечен на безопасна позиция във връзка с предстоящото вдигане на товара от крана. На танктопа стоял и пострадалият П.. Когато кранът започнал да вдига торбите тримата се отдръпнали настрани и точно в този момент П. при отстъпването не преценил, че зад него е дъното на трюма свършва, паднал от място, където стоял от височина един метър и ударил дясната си ръка върху метална повърхност, представляваща част от корпуса на кораба, а под нея се намирали страничните перки на корпуса на кораба. Веднага свидетелите се обадили да пуснат клетката на крана, П. станал сам и се качил в нея, която го свалила на кея. Бил откаран в болница където му била оказана спешна медицинска помощ.

Видно от изготвената съдебно-медицинска експеритза (лист 56-57 от делото по писмени данни), пострадалият П. контузил дясната си ръка в областта на лакета, като получил фрактура на горната трета на лакетната кост комбинирано с луксация на главата на лъчевата кост. Това увреждане според вещото лице довело да трайно затруднение на движението на горния десен крайник за срок от 3,5-6 месеца при обичаен ход на оздравителния процес.

От показанията дадени от пострадалия П. е видно, че не счита случилото се с него за трудова злополука, като не смята, че следва друг да носи отговорност за случилото се. Непосредствано след настъпване на злополуката сигнал от Г. Т. –експерта по безопасност и здраве при работа в пристанище „Порт България Уест“ АД  бил подаден в НОИ на служителя П.  К; и в РИТ на Н.К.

От приложените документи от ТП при НОИ било констатирано, че е приета злополуката за трудова. В Разпореждане №5104-02-69/25.06.2018 г на ПТ –Бургас при НОИ (лист103 от делото) е посочено, че причината за настъпването са били действия на пострадалия, които не са били съобразени с мястото и условията.

Горната фактология е приета за доказана от свидетелските показания,   от писмените доказателства, СМЕ, протокола за оглед и фотоалбум към него.

С постановление от 28.05.2019г наказателното производство е било прекратено на основание чл.243 ал.1 т.1 вр.чл.24 ал.1 т.1 предложение второ от НПК. 

 Съдът счита, че изводите направени от прокурора в постановлението  намират опора в събраните по делото доказателства. Това прави изводите обосновани и правилни.

 Според съда постановлението следва да бъде потвърдено, като обосновано и правилно.

Мотивиран от горното и на основние чл.243 ал.6 т.1 от НПК, Бургаският районен съд, V-ти наказателен състав   

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ПОТВЪРЖДАВА постановление на РП-Бургас от 28.05.2019г, с което е прекратено наказателното производство по ДП №76/2018г по  описа на ОСлО при Окръжна прокуратура –Бургас (пор.№ 1630/2018 г по описа на БРП) водено за това, че на 06.06.2018г, в гр.Бургас, на кораб INDUSTRIAL GUIDE под флага на Република Либерия, причинал на Т.И.П. с ЕГН ********** от гр.Бургас средна телесна повреда, изразяваща се в трайно затруднявяне на движението на крайник, вследствие фрактура на ръката, поради незнание или немарливо изпълнение на правнорегламентирана дейност, представляваща източник на повишена опасност-товарна дейност на кораба–престъпление по чл.134 ал.1 т.2 от НК. 

 

 ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване или протестиране в 7 дневен срок от съобщаването му пред БОС от БРП и от жалбоподателя.

 

 

                                                                            СЪДИЯ :